اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دریافت سود بیشتر از مصوبه ممنوع شد


بانک مرکزی در اطلاعیه ای به بانک ها اعلام کرد: بانک‌ها حق مطالبه هیچگونه وجه مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار را ندارند.

خبرگزاری مهر: بانک مرکزی در اطلاعیه ای به بانک ها اعلام کرد: بانک‌ها حق مطالبه هیچگونه وجه مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار را ندارند.

بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بانک ها فقط نرخ سود تعیین شده شورای پول و اعتبار را باید دریافت کنند اعلام کرد: به موجب مفاد ماده 98 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، عقود مرابحه و استصناع به فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) اضافه شده و پیرو مصوبه مذکور، آئین‌ نامه و دستورالعمل‌های اجرایی عقود یادشده تهیه و پس از تصویب در مراجع ذیصلاح، طی بخشنامه‌های شماره 116832/90 مورخ 93.05.19 و شماره 141696/90 مورخ 90.06.20 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

لیکن اخیرا مشاهده شده که برخی مؤسسات اعتباری در محاسبه سود عقود مرابحه و استصناع، اصل تسهیلات اعطایی به‌ علاوه سود مرابحه یا استصناع نقدی را مبنایی برای محاسبه سود مرابحه یا استصناع نسیه قرار می‌دهند که بر همین اساس و با اشاره به موارد زیر:

1- تاکنون بانک‌ مرکزی صرفا نرخ سود مرابحه نقدی و سود استصناع نقدی در فرآیند اعتبار اسنادی داخلی ـ ریالی را تعیین و طی بخشنامه شماره 277102/91 مورخ 91.10.17 به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرده و در سایر موارد هیچگونه نرخ سود و مبنای محاسباتی از سوی این بانک به شبکه بانکی کشور ابلاغ نشده است.

2- رویه اشاره شده، موجب نقض حداکثر نرخ‌های سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار و افزایش نرخ سود مؤثر تسهیلات اعطایی می‌شود.

3- در قرارداد فی‌مابین برخی مؤسسات اعتباری و مشتری، نحوه عمل به ترتیبی می‌باشد که حاکی از فروش مجدد کالایی است که یک مرتبه به فروش رفته که این موضوع مغایر با ضوابط شرعی ناظر بر عقود یادشده است.

طی بخشنامه شماره 289028/93 مورخ 93.10.29 به تمام بانک‌های دولتی، غیردولتی (به استثنای بانک‌های قرض‌الحسنه)، شرکت دولتی پست‌ بانک و موسسات اعتباری توسعه، کوثر مرکزی و عسکریه ابلاغ شد که مطالبه هرگونه وجه تحت هر عنوان، مازاد بر حداکثر نرخ سود تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، خلاف ضوابط و مقررات جاری بوده و تمام بانک ها و موسسات اعتباری ذکر شده، بایستی ضمن توقف اقدامات مزبور، اصلاح رویه‌های فعلی و عودت مبالغ مازاد دریافتی از مشتریان را به قید تسریع، به تمام واحدهای ذیربط خود ابلاغ و بر حسن اجرای آن، تأکید و نظارت کنند.


ویدیو مرتبط :
دریافت سود اضافه ممنوع!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادن سود، شرط پس دادن پول ممنوع حج!



 

 

 

 

در حالی كه بعد از فتاوای مراجع تقلید درباره اشكال داشتن نحوه ثبت نام برای عمره، این ثبت نام ممنوع اعلام شد، برخی بانك ها برای پس دادن پول مشتریان سود مبلغ را طلب می كنند!

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ثبت نام شده‌هائی كه قصد داشتند با وام جعاله به عمره بروند، دچار مشكل شده‌اند.

پس از اینكه اعلام شد وام حج عمره غیرشرعی است صبح دیروز (چهارشنبه) مردم با مراجعه به شعب بانك ملت از مسئولین شعب پیگیری وضعیت ثبت نام قسطی حج عمره را می‌كردند و بانك ملت بازپس گیری پیش پرداخت 300 هزار تومانی ثبت نام را غیرممكن دانسته و از مردم خواست كه نسبت به پرداخت الباقی مبلغ ثبت نام (500 هزار تومان) و تسویه وام اقدام كنند. بانك، همچنین در صورت عدم امكان پرداخت نقدی این مبلغ، مسئولیت شرعی این موضوع و ربوی بودن "جعاله حج" را متوجه ثبت نام كننده‌ها دانست!

جالب آنكه مسئول وام یكی از شعب بانك ملت در پاسخ به این سوال كه اگر ثبت نام كننده توانایی ثبت نام نقدی حج را داشت كه از تسهیلات "جعاله حج" استفاده نمی‌كرد، گفت: دریافت كنندگان وام حج تا زمانی كه اقدام به تسویه وام نكنند باید سود 14 درصد آن را بپردازند!.../تحلیل:انتخاب