اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دردسر فروش چاپگر به ایران برای نامزد جمهوریخواه آمریکا



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,کارلی فیورینا

نام این شرکت " ردینگتون گلف" بود. نکته جالب این بود که این شرکت تنها سه کارمند داشت و به جای بازار خاورمیانه تنها همت و هدف آن عرضه چاپگرهای اچ پی به بازار ایران بود.

"کارلی فیورینا" یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در فاصله سال های 1999 تا 2005 مدیر شرکت " HP" بوده است، دولت اوباما را به خاطر توافق هسته ای " خطرناک" با ایران مورد انتقاد قرار داده است ، این مساله سبب شده است که برخی رسانه ها به گذشته او مراجعه کرده و عملکرد او در زمان مدیریت بر شرکت "اچ پی" را زیر ذره بین گذاشته و بنویسند : او باید واقع بین باشد و از انتقادات کلیشه ای رایج در بین جمهوریخواهان در مورد توافق هسته ای با ایران و خطرات آن دست بردارد.

به گزارش عصر ایران وب سایت خبری "VOX" با ارایه گزارشی در این باره می نویسد اچ پی نزدیک به 50 درصد از بازار چاپگرهای ایران را در زمانی که خانم فیورینا مسئولیت اداره این کمپانی را بر عهده داشت در دست داشت و این در حالی بود که طبق قانون تحریم ایران که در سال 1995 و در دولت بیل کلینتون به تصویب رسید شرکت های آمریکایی مجاز به مراوده اقتصادی با ایران نبودند.

به نوشته این گزارش شواهد و مدارک نشان می دهد "اچ پی" اقدامی غیر قانونی نکرده است بلکه یک شرکت واسط در دبی محصولات اچ پی را به بازار ایران عرضه می کرده است و این یعنی دور زدن قانونی تحریم ها بدون دردسر و بدون نقض قانون تحریم های ایران.

روزنامه بوستون گلوب در گزارشی  که در سال 2008 درباره سابقه همکاری اچ پی با بازار ایران منتشر کرده این موضوع را مورد موشکافی قرار داده و نوشته است: در سال 1997 و تنها دو سال پس از تصویب قانون تحریم های ایران از سوی دولت کلینتون، یک شرکت واسطه در دبی تاسیس شد تا بازار خاورمیانه را برای شرکت اچ پی به دست گیرد. نام این شرکت " ردینگتون گلف" بود. نکته جالب این بود که این شرکت تنها سه کارمند داشت و به جای بازار خاورمیانه تنها همت و هدف آن عرضه چاپگرهای اچ پی به بازار ایران بود.

این گزارش می افزاید:ردینگتون گلف به مراوده و فروش چاپگرهای اچ پی در بازار ایران ادامه داد و حتی برای این کار  یک دفتر فروش در تهران تاسیس کرد. این شرکت واسطه تا جایی پیش رفت که بر اساس آمارها چاپگرهای تولید کمپانی اچ پی به تنهایی 41 درصد از بازار چاپگرهای مصرفی در ایران را به دست گرفت.

بر اساس گزارش VOX بعید به نظر می رسد که مسئولان شرکت اچ پی در آن زمان از میزان فروش محصولات خود در بازار ایران بی خبر بوده باشند چون در سال 1999 مدیر فروش منطقه خاورمیانه  شرکت اچ پی در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی زبان چاپ امارات ، ایران را یکی از بزرگ ترین بازارهای عرضه چاپگرهای اچ پی توصیف کرده بود.

بر اساس تخمین شرکت اچ پی در سال 2008 بیش از 120 میلیون دلار محصولات شرکت اچ پی در بازار ایران به فروش رسیده است در حالی که در همین سال میزان فروش کمپانی اچ پی در سطح جهان بیش از 118 میلیارد دلار بوده است.

کمپانی اچ پی هم اکنون بیش از 40 درصد از بازار جهانی چاپگر را در اختیار دارد.

بر اساس گزارش "VOX" فروش چاپگرهای اچ پی به ایران از منظر شکل قانونی نمی تواند ناقض صریح تحریم های ایران باشد چون بسیاری از شرکت ها و محصولات آمریکایی از طریق شرکت های واسطه در طی همین سال ها وارد بازار ایران شده اند.

از سوی دیگر چاپگر اچ پی نه یک وسیله نظامی است و نه در صنایع هسته ای کاربرد دارد و حساسیت زیادی روی این موضوع وجود ندارد و شاید عملگرایانه ترین کار در دست داشتن بازار ایران بوده است چون در صورتی که ایران نمی توانست چاپگرهای اچ پی را وارد بازار خود کند به طور طبیعی نیاز خود را با شرکت های "سامسونگ"، "کنون" و یا "اپسون" تامین می کرد؛ اما نکته ای که وجود دارد این است که خانم فیورینا به عنوان مدیر سابق این شرکت بزرگ به سختی می تواند از رویکرد دولت اوباما در قبال توافق هسته ای با ایران انتقاد کند زیرا خود او زمانی که مدیر عامل شرکت اچ پی بوده است با عملگرایی و انعطاف در قبال تحریم های ایران برخورد کرده است.  


 اخبار سیاست  خارجی  -  عصر  ایران  


ویدیو مرتبط :
اعتراف نامزد جمهوریخواه به نقش امریكا در ترور دانشمندان ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا: شاید مجبور شوم به ایران حمله کنم



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای با ایران

سناتور روبیو در حالی که حاضران در جلسه پس از صرف شام در حال خوردن دسر کیک شکلاتی بودند،افزود: ایران در حال توسعه برنامه موشک های بالستیک خود است و تا کمتر از یک دهه دیگر قابلیت هدف قرار دادن شهرهای سواحل شرقی آمریکا را خواهد داشت.

مارکو روبیو یکی از نامزدهای حزب جمهوریخواه برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا از احتمال اعمال گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران سخن گفت.نامزد جمهوریخواه انتخابات آمریکا: شاید مجبور شوم به ایران حمله کنم

به گزرش عصر ایران به نقل از پولیتیکو این سناتورجمهوریخواه 43 ساله ایالت فلوریدا جمعه شب در مراسم شام جمهوریخواهان در ایالت نیوهمپشایر در جلسه پرسش و پاسخ با اشاره به این موضوع مدعی شد:" ایران بزرگ ترین حامی تروریسم روی کره زمین است. آنها از تروریسم به عنوان یکی از ابزارهای دیپلماسی بهره می برند. "

روبیو گفت:" من جنگ طلب نیستم و دوست ندارم از گزینه نظامی استفاده کنم، اما یک ایران هسته ای یک خطر غیر قابل پذیرش برای منطقه و جهان است .

او گفت:" ما مجبوریم بین دو گزینه بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم : دست یابی ایران به سلاح هسته ای یا حمله نظامی برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران.

ایران اتهام تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را قویا رد کرده و بر ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود تاکید دارد.

سناتور روبیو در حالی که حاضران در جلسه پس از صرف شام در حال خوردن دسر کیک شکلاتی بودند،افزود:" ایران در حال توسعه برنامه موشک های بالستیک خود است و تا کمتر از یک دهه دیگر قابلیت هدف قرار دادن شهرهای سواحل شرقی آمریکا را خواهد داشت."

روبیو درباره چارچوب اعلام شده برای توافق هسته ای با ایران نیز گفت:" ما طبق تفاهم اعتماد کرده ایم که ایران هر جایی را که ما برای بازرسی بخواهیم ، باز خواهد کرد و اجازه بازرسی خواهد داد. اما ما تجربه عراق را در این زمینه داریم. ما به عراق می گفتیم می خواهیم از فلان جا بازدید کنیم و صدام می گفت ، نه شما نمی توانید. بعد از گذشت 3 ماه و پس از اینکه مکان مورد نظر را از آثار باقی مانده پاک می کردند به ما می گفتند بفرمایید بازرسی کنید."

مارکو روبیو هفته گذشته اعلام نامزدی کرد. او انتظار دارد با تمرکز اصلی کمپین انتخاباتی خود بر روی مسایل مرتبط با سیاست خارجی نظر رای دهندگان جمهوریخواه را برای کسب نامزدی نهایی حزب جمهوریخواه جلب کند.

پیش بینی می شود در کمپ جمهوریخواهان نزدیک به 20 نامزد با یکدیگر رقابت کنند در حالی که از اردوگاه دموکرات ها تا کنون به جز هیلاری کلینتون فردی برای نامزدی این حزب اعلام حضور نکرده است.


 اخبار  سیاست  خارجی  -  عصر  ایران