اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درآمد گوگل از سرچ ایرانی‌ ها


معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه درآمد موتور جستجوگر گوگل از سرچ ایرانی ها ۱۵۰ میلیارد تومان است، گفت: درآمد خوبی است اما متاسفانه چنین درآمدی را داریم از دست می دهیم.

خبرگزاری میزان: دسترسی موتورجستجوگرهای خارجی به اطلاعات و ذائقه شخصی شهروندان سبب شد تا مسئولان کشور به فکر راه اندازی موتور جستجوگر ایرانی و بومی یوز بیافتند.

چنین اقدامی با وجود اینکه بسیار دیر بود اما می توان آن را به فال نیک گرفت زیرا بومی کردن جستجو شهروندان سبب افزایش امنیت و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی می شود.

علی انصاری معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت وگویی در شبکه خبر، گفت: در حال حاضر 150 میلیارد تومان درآمد گوگل از سرچ ایرانی است بنابراین چنین درآمدی را داریم از دست می دهیم.

وی ادامه داد: اساسا کاربران ایرانی موتورهای جستجوگرها را با نمونه خارجی مقایسه می کنند و تمایلی به استفاده از موتور جستجوی داخلی ندارند.

وی با بیان اینکه یک موتور جستجو باید ویژگی های کامل بودن، به روز بودن و دقیق بودن اطلاعات را داشته باشد، اضافه کرد: گوگل 35 سرویس جانبی دارد و برای اینکه کاربر ما تمایل به استفاده از موتور جستجوی داخلی داشته باشد باید این زیرساخت ها را فراهم کنیم که چنین اقدامی هزینه بسیار زیاد دارد بنابراین دولت همچنان باید حمایت کننده باشد.

گوگل توانایی روشن کردن میکروفن و دوربین لپ‌تاپ و گوشی مردم را دارد


معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: ما به دنبال مزیت های رقابتی هستیم و باید خدماتی را ارائه دهیم که سرویس های خارجی توانایی آن را ندارند که نمونه آن اطلاعات مکان محور است.

انصاری افزود: پروژه های مراکز داده ما به ثمر رسیده است و این امکانات برای موتورهای جستجو در حال فراهم شدن است. در آینده تصور ما این است که درصدی از ترافیک داده ها را توانسته ایم داخلی کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش و تقویت پهنای باند هزینه دارد، اضافه کرد: در حال حاضر در بخش تولید نرم افزاری و موتورهای جستجوگر می توانیم مستقل عمل کنیم و دانشمند ما از این بابت کاملاً به موضوع اشراف دارند.

وی افزود: در بخش زیرساخت ها نیز شورایی در وزارت خانه شکل گرفته که هر فردی یا دانشگاهی طرحی داشته باشد به آن رسیدگی می کند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه موتورهای جستجو قدمت 24 ساله در جهان دارند، گفت: تاکنون برخی از این موتور جستجوگرها تقویت و برخی ها حذف شدند.

3 موتور جستجو برای ایران کافی است


وی با بیان اینکه به نظرم سه موتور جستجو در کشور کافی است، اضافه کرد: زمانی که موتور جستجوی داخلی و بومی نداشته باشیم، زمانی که هر جستجو در موتورها انجام می شود، نشان دهنده ذائقه جامعه است اما وقتی درخواست جستجو داخلی شود، مقداری از ترافیک درخواست شهروندان در داخل انجام می شود و از سوی دیگر کل اطلاعات به فضای خارج منتقل نمی شود.

جاسوسی گوگل از ایرانی

رضا تقی پور عضو شورای عالی فضای مجازی نیز در ادامه برنامه گفت: گوگل اخیراً ویژگی را اضافه کرده که می تواند میکروفن لپ تاپ و گوشی را فعال کند یعنی وارد دنیا اطلاعات شخصی شهروندان شود و تمام اطلاعات را برداشت کند.

وی ادامه داد: گوگل حتی می تواند دوربین دستگاه وصل شده به اینترنت را هم در اختیار داشته باشد، یعنی فضای داخل خانه ما هم امن نباشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تولید و تقویت پهنای باند در داخل صورت می گیرد و منبع اطلاعات بیشتر داخلی است، اضافه کرد: عمده هدف این است که محتوای ایرانی اسلامی را تقویت و صادرکننده باشیم که این بحث در قالب شبکه ملی اطلاعات شکل گرفت.

وی با اشاره به ویژگی های موتور جستجوی قوی و قدرتمند، اضافه کرد: شاخص پیشرفت و قوی بودن تعداد موتور جستجو نیست بلکه تعداد مراجعه کنندگان است.

تقی پور افزود: پهنای باند به حد کافی تقویت شده است اما نیاز به مراکز داده و دیتا سنتر داریم که باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی ادامه داد: هنوز مدل تجاری و درآمدی این موتورها به صورت کامل و بالغ شده وجود ندارد و بخش خصوصی استقبال خوبی نداشته است. اما دولت هم همواره حمایت کرده است.

به دنبال موتور جستجوی دولتی نیستیم

عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: به دنبال موتور جستجوی دولتی نستیم بلکه موتور جستجوگر بومی را می خواهیم، در عین حال با سیاست ها و منافع ملی تعریف و پیام انقلاب و مردم را به دنیا برساند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه سخت افزار خیلی شانسی برای تولید انبوه وجود نداشته است، اضافه کرد: اما تحقیقات و پژوهش های زیادی انجام شده است، در حوزه نرم افزار و خدمات گام های بلندی برداشته است.

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در سه بخش نرم افزار، خدمات و امنیت، اکنون شرکت های دانش بنیان فراوانی داریم که در سطح بین المللی حرف های زیادی برای گفتن دارند.


ویدیو مرتبط :
ویدیو جالب از نحوه صحیح سرچ کردن در گوگل - چطوری توی گوگل بهتر سرچ کنیم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

300 هزار کاربر ایرانی گوگل،فیس بوک و توئیتر تحت نظر قرار گرفتند



 

 

300 هزار کاربر ایرانی گوگل،فیس بوک و توئیتر تحت نظر قرار گرفتند

 

گزارش دولت هلند به پارلمان: هک شدیم

300 هزار کاربر ایرانی گوگل،فیس بوک و توئیتر تحت نظر قرار گرفتند

حدود 300 هزار کاربر ایرانی در ماه گذشته میلادی از سوی شخص یا اشخاصی مورد هدف جاسوسی اینترنتی قرار گرفتند.

به نقل رویترز، براساس گزارش کابینه هلند، این جاسوسی با استفاده از سرقت گواهی های امنیتی سایت های اینترنتی از یک شرکت فناوری اطلاعاتی در هلند صورت گرفته است.

شرکت فناوری اطلاعاتی فوکس آی تی هلند نیز در گزارشی نوشت: سارقان با استفاده از گواهی های امنیتی  به سرقت رفته از این شرکت، کاربران سایت گوگل را زیر نظر گرفته و عبارت های رمز این کاربران را سرقت کرده اند. این سارق یا سارقان همچنین توانستند وارد صفحات شخصی کاربران در سایت های دیگری مثل فیس بوک و توئیتر شوند.

گواهی های امنیتی این امکان را در اختیار دارنده آن قرار می دهند تا به دور از هر گونه فیس بوک و توئیتر نظارت یا مانع امنیتی، وارد صفحات شخصی دیگران در سایت های اینترنتی شده و آنها را زیرنظر بگیرند.

در گزارش "هنک دونر" وزیر کشور هلند به پارلمان این کشور ، بیانیه گوگل درباره حمله به کاربران این سایت مورد تایید قرار گرفته است.

براساس بیانیه هفته گذشته گوگل، حملاتی علیه شماری از کاربران گوگل انجام شده که اکثریت این کاربران، مقیم ایران هستند.

دونر دراین باره به خبرنگاران گفت: هنوز نمی توان این موضوع را تایید کرد که سرقت گواهی های امنیتی از شرکت دیکنوتار هلند توسط مقامات رسمی ایران انجام شده است اما به تنها چیزی که دست پیدا کردیم این است که قربانیان سرقت اینترنتی در ایران هستند.

کابینه هلند روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که سایت های دولتی این کشور پس از حملات سایبری به شرکت دیکنوتار هلند ، دیگر امن نیستند و دولت هند درباره این موضوع تحقیق می کند که هک سایت های اینترنتی از طریق ایران انجام شده است یا خیر.

شرکت فوکس ای تی هلند نیز گفته است وجود 99 درصد از کاربران مورد هدف قرار گرفته در ایران نشان می دهد که هدف مهاجمان سایبری، ارتباطات در ایران بوده است.

این شرکت اضافه کرده است که مهاجم یا مهاجمان سایبری همچنین توانسته اند با سرقت گواهی های امنیتی وارد سایت های سازمان های جاسوسی اسرائیل (موساد)، آمریکا (سیا)  و انگلیس همچنین سایت های "ای او ال" و مایکروسافت شوند..../تحلیل:عصرایران