اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خواب قیمت ها زیر سایه رکود در بازار خودرو


هوای این روزهای بسیاری از مناطق کشور، رنگ و بوی بهار را به خود گرفته است، اما گویا بازار خودرو هنوز هم در خواب زمستانی اش غلت می‌زند و خیال بیداری ندارد.

روزنامه دنیای اقتصاد: هوای این روزهای بسیاری از مناطق کشور، رنگ و بوی بهار را به خود گرفته است، اما گویا بازار خودرو هنوز هم در خواب زمستانی اش غلت می‌زند و خیال بیداری ندارد.

تنها یک ماه و نیم دیگر به نوروز ۹۴ باقی ماند و اگرچه معمولا در این برهه از سال، بازارها رونق می‌گیرند و خرید و فروش در آنها با شدت بیشتری به جریان می‌افتد، اما در بازار خودرو همچنان بی‌حالی و کسلی به چشم می‌آید و خبری از رونق و جنب و جوش مشتریان نیست.

هر چند نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند «ورود خودروهای پلاک ۹۴، کمی بازار را تکان داده، اما این تکانه آنقدر ضعیف است که تحولی در روند کلی خرید و فروش خودرو ایجاد نکرده است.» به گفته آنها، مردم استقبال اندکی از خودروهای پلاک ۹۴ داشته‌اند، هر چند هنوز هم «بازار» زیر سایه رکود خواب است.

آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، «گرانی خودروها» و «کاهش قدرت خرید» اصلی‌ترین دلایل بی‌میلی مشتریان به بازار خودرو محسوب می‌شوند، هرچند برخی نیز معتقدند راحتی خیال مردم بابت گران نشدن دوباره خودروها حداقل تا پایان سال، دیگر دلیل رکود بازار است.

 به گفته آنها، چون شورای رقابت اعلام کرده «خودرو» حداقل تا پایان سال گران نمی‌شود، برخی مشتریان خرید سایر کالاها را در اولویت قرار داده‌اند و فعلا سراغ بازار خودرو نمی‌روند. به عبارت بهتر، با توجه به محدودیت‌های اقتصادی، مشتریان ترجیح می‌دهند ابتدا نیازهای ضروری‌تر و ارزان‌تر خود را تهیه کنند و به اصطلاح دست آخر اگر پولی باقی ماند، سری هم به بازار خودرو بزنند.

صعود پارس و سمند


به بازار برویم و ببینیم این هفته چه افت و خیز قیمتی در میان خودروها رخ داده است. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، در هفته جاری بیشتر خودروهای داخلی با تثبیت قیمت همراه بودند و تنها پارس و سمند با افزایش قیمت مواجه شدند.

به گفته آنها، در حال حاضر پژو ۲۰۶ با قیمتی برابر با ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود و این قیمت از ثبات ۲۰۶ طی هفته جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نیز که در هفته جاری نوسان خاصی را نداشته، هم‌اکنون ۳۷ میلیون تومان به فروش می‌رود. در آمار تولیدی که اخیرا از سوی وزارت صنعت اعلام شد، پژو ۲۰۶ بیشترین رشد تولید را در میان خودروهای داخلی به خود اختصاص داد. ظاهرا ایران خودرویی‌ها دیگر تمایلی به تولید پژو ۲۰۶‌های اتومات (مدل‌های تیپ ۶ و صندوقدار V۹) ندارند، چه آنکه تولید ۲۰۶ را به مدل‌های معمولی اختصاص داده‌اند.

در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو اما پژو ۴۰۵ مدل SLX قیمتی برابر با ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند.

این در شرایطی است که پژو پارس در مدل سال خود، قیمتی برابر با ۳۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی ۴۰۰ هزار تومان به قیمت پارس اضافه شده است. ایران خودرویی‌ها یک پارس دو ایربگه و داشبورد جدید نیز به تولید می‌رسانند که این محصول به عکس مدل سال، با تغییر قیمت مواجه نشده و در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از سوی دیگر همچنین سمند LX نیز با افزایش قیمت ۳۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده و از همین رو در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دارد. سمند در مدل سورن نیز ۶۰۰ هزار تومان گران شده و هم‌اکنون ۳۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما از بازار تیبا هم خبر می‌رسد که این خودرو هم‌اکنون قیمتی برابر با ۲۴ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت این خودرو در هفته جاری حکایت می‌کند همچنین رانا هم که روزهای با ثباتی را در بازار سپری می‌کند، قیمت آن دست نخورده باقی مانده و هم‌اکنون ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

اما فعالان بازار در مورد قیمت پراید نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با تغییر خاصی طی هفته جاری روبه‌رو نبوده و روزهای با ثباتی را هم‌اکنون پشت‌سر می‌گذارد. در این بین، مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد و مدل ۱۳۲ هم ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. از سوی دیگر پراید ۱۱۱ یا همان مروارید نیز در حال حاضر قیمتی حدود ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دارد.

همچنین تندر-۹۰ نیز این هفته را بدون اینکه تغییر قیمت خاصی را تجربه کند، به انتها رسانده، حال آنکه هفته گذشته مدل پارس تندر با افتی ۸۰۰ هزار تومان روبه‌رو شد. حالا آن طور که فعالان بازار می‌گویند، تندر ۹۰ مدل E۲ پارس خودرو با قیمت ۴۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد که این قیمت از ثبات آن حکایت دارد.

همچنین پارس تندر نیز با توجه به تثبیت قیمتی که داشته، در حال حاضر ۴۴ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. از سوی دیگر تندر-۹۰ اتومات نیز که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر ۵۷ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی در هفته جاری از افت و خیز قیمت در امان بوده است. در آمار ۱۰ ماهه تولید خودروسازان، تندر-۹۰ جزو محصولاتی بود که رشد تیراژ را نسبت به مدت مشابه سال گذاشته به خود می‌دید، هرچند هنوز تیراژ بالایی ندارد.

در مورد دیگر خودروهای بازار اما نمایشگاهداران به قیمت سراتوهای مونتاژی سایپا اشاره کرده و از ثبات آنها می‌گویند. بر این اساس، هم‌اکنون سراتوی دنده معمولی قیمتی برابر با ۷۵ میلیون تومان دارد و برای خرید مدل اتومات نیز باید ۹۵ میلیون تومان هزینه کرد. سراتو از مدت‌ها قبل کاندیدای حضور در کیلومتر ۱۶ جاده مخصوص بود، اما هر بار بنا به دلایلی عمدتا سیاسی و مربوط به تحریم، از میانه‌های راه برمی‌گشت، تا اینکه این بار توانست مجوز حضور در دومین کارخانه خودروساز ایران را بگیرد.


ویدیو مرتبط :
رکود بازار خودرو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افت قیمت برخی خودروها در سایه رکود بازار خودرو



اخبار,اخباراقتصادی, قیمت روز خودرو


 اخباراقتصادی - افت قیمت برخی خودروها در سایه رکود بازار خودرو

ركود بازار خودرو طی هفته‌های جاری باعث شد تا پژو 206 تیپ 5 كه از اواسط خردادماه گذشته روی قیمت 39 میلیون و 500 هزار تومان بود، به 38 میلیون و 100 هزار تومان برسد. افت قیمت دیگر 206 بازار یعنی V8 نیز طی یك ماه گذشته به یك و نیم میلیون تومان رسید. به این ترتیب این خودرو كه تا ماه قبل در بازار قیمتی برابر با 40 میلیون تومان داشت، حالا با 38 میلیون و 500 هزار تومان قابل معامله است. تندرها نیز در هفته گذشته با جو بازار پیش رفته‌اند و به‌صورت میانگین افت قیمت یك میلیون تومانی داشته‌اند.

ركود در بازار خودرو حالا بیش از یك ماه است كه ادامه دارد. ركودی که بعد از اعلام فرمول تعیین قیمت خودرو از سوی شورای رقابت تشدید شد.


حالا با اضافه شدن رویدادهایی چون جام جهانی فوتبال و آغاز ماه رمضان و به دنبال آن كاهش مسافرت‌های تابستانی به جریان فرمول تعیین قیمت خودرو، بر ركود بازار خودرو بیش از پیش اضافه شده است.  ادامه پیدا كردن ركود در بازار خودرو طی هفته‌های گذشته، افت قیمت برخی خودروها را نیز در پی داشت تا آنجا كه خودرویی مانند تندر دنده اتومات كاهش 2 میلیون تومانی قیمت را به خود دید و به 48 میلیون تومان رسید.  


اما فرمول شورای رقابت به‌عنوان تشدید‌کننده ركود فعلی بازار، از آنجایی این بازار را به كما برد كه قیمت‌هایی كه از سوی شورای رقابت برای خودروهای داخلی اعلام شد، در مورد برخی محصولات پایین‌تر از قیمت‌هایی بود كه در حال حاضر روی این محصولات قرار دارد.  به عقیده فعالان بازار همین موضوع نیز باعث شد تا مشتریان به امید خرید خودرو با قیمت‌های جدید دست از خرید بكشند.  یك فعال بازار عقیده دارد بعد از توضیحاتی كه رئیس شورای رقابت در رابطه با قیمت‌های اعلام شده مطرح كرد، نگاه مشتری‌ها نیز به قیمت‌های فعلی تغییر پیدا كرده است.

 

پیش‌بینی این فعال بازار این است كه با وارد شدن به نیمه دوم ماه رمضان و همچنین اعلام قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت، بازار از حالت ركود خارج خواهد شد. شنبه آینده قرار است قیمت‌های كارخانه‌ای با اضافه شدن هزینه‌های شماره‌گذاری، بیمه، مالیات و همچنین آپشن‌های كیسه هوا و استاندارد یورو4 از سوی شورای رقابت اعلام شود. فعالان بازار عقیده دارند با روشن شدن ماهیت اصلی فرمول شورای رقابت، كه فرمولی افزایشی است، مشتریان به تدریج به بازار باز خواهند گشت؛ زیرا با اجرای فرمول شورای رقابت توسط خودروسازان، قیمت‌های فعلی بازار با افزایش همراه خواهند بود. 

 

  بنابراین از نگاه فعالان بازار طبیعی است كه مشتریان ترجیح دهند در شرایط فعلی بازار، خرید خود را انجام دهند؛ زیرا بازار آینده را بازاری گران‌تر پیش‌بینی می‌كنند. از نگاه فعالان بازار، خرید در بازار فعلی از آنجایی به سود خریداران خواهد بود كه قیمت‌ها به دلیل ركود بازار، به‌صورت میانگین با یك میلیون تومان كاهش همراه بوده‌اند. افت قیمت خودروهای داخلی در حالی تا كنون ادامه داشته كه تولیدات خودروسازان در سه ماه ابتدایی امسال با رشد 80 درصدی همراه بوده است. رشد تولید و افزایش عرضه به بازار، خود می‌تواند عاملی دیگر برای تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو باشد.  در كنار افت قیمت داخلی‌ها، وارداتی‌ها نیز در نتیجه افت نرخ ارز با كاهشی نسبی همراه بوده‌اند. 


    ادامه افت قیمت داخلی‌ها
ركود بازار خودرو طی هفته‌های جاری باعث شد تا پژو 206 تیپ 5 كه از اواسط خردادماه گذشته روی قیمت 39 میلیون و 500 هزار تومان بود، به 38 میلیون و 100 هزار تومان برسد. افت قیمت دیگر 206 بازار یعنی V8 نیز طی یك ماه گذشته به یك و نیم میلیون تومان رسید. به این ترتیب این خودرو كه تا ماه قبل در بازار قیمتی برابر با 40 میلیون تومان داشت، حالا با 38 میلیون و 500 هزار تومان قابل معامله است. تندرها نیز در هفته گذشته با جو بازار پیش رفته‌اند و به‌صورت میانگین افت قیمت یك میلیون تومانی داشته‌اند. 


بر همین اساس تندر E2 ایران‌خودرو طی هفته جاری 38 میلیون تومان ارزش داشته و این مدل تندر در پارس خودرو نیز 39 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.  تندر E1 مدل ساده‌تر تندر است كه در بازار قیمتی برابر با 35 میلیون تومان دارد. 


پژو 405 بنزینی دیگر خودرو بازار است كه با قیمت 29 میلیون و 200 هزار تومان تغییری نسبت به هفته گذشته نداشته است. پژو 405 دوگانه‌سوز نیز طی هفته گذشته قیمتی برابر با 32 میلیون و 500 هزار تومان داشته است.  اما پارس سال كه هم‌اكنون در دو مدل ساده و دوگانه‌سوز در بازار موجود است، به ترتیب قیمت‌هایی برابر با 36 میلیون و 500 هزار تومان و 38 میلیون و 500 هزار تومان دارند. 


سمند ال.ایكس نیز طی هفته گذشته بدون تغییر بوده و روی 32 میلیون تومان باقی مانده است. رانا به‌عنوان دومین خودرو ملی ایران‌خودرو، بعد از آغاز ركود بازار به 32 میلیون و 200 هزار تومان رسید.  اما می‌توان گفت در این میان خانواده پراید خود را از ركود بازار به دور نگه داشته و قیمت‌های پیشین خود را حفظ كرده است.  به این ترتیب پراید 111 در بازار این روزها همچنان روی 20 میلیون و 500 هزار تومان باقی مانده است. مدل 131 خانواده X100 نیز در بازار هفته گذشته 19 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشته است.

 

در این میان، پراید 132 تنها خودرویی بوده كه با 100 هزار تومان افزایش قیمت به 18 میلیون و 900 هزار تومان رسیده است.  تیبا نیز همچنان مانند هفته‌های قبل روی قیمت 23 میلیون و 600 هزار تومان باقی مانده است.  مگان، خودروی پرطرفدار بازار كه این روزها تولید آن به‌صورت محدود در پارس‌خودرو جریان دارد، از 100 میلیون تومان پایین نیامده است. تیانا نیز همچنان تولیدی در خطوط تولید خود ندارد تا قیمت این مونتاژی ژاپنی همچنان روی 150 میلیون تومان باقی بماند.
 اخبار اقتصادی - روز نو