اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خاطره‌ دعایی از «باستانی‌ پاریزی»


مدیرمسوول روزنامه‌ی اطلاعات خاطره‌ای را از مرحوم باستانی پاریزی نقل کرد.

خبرگزاری ایسنا: محمود دعایی که در مراسم رونمایی از دانشنامه‌ی مطبوعات حضور داشت، با بیان این‌که مرحوم باستانی پاریزی وقتی مطلع شد ما می‌خواهیم برای 80سالگی روزنامه‌ی اطلاعات مجموعه‌ای را منتشر کنیم، خودش درخواست داد که مطلبی را در این‌باره بدهد‌، گفت: روزی که رفتم از ایشان مطلب را بگیرم، 21 ماه رمضان بود و او در بیمارستان بستری بود. به همین دلیل، عذرخواهی کردم که گل و شیرینی برای او نیاورده‌ام، چون 21 ماه رمضان بود و درست نبود که من گل یا شیرینی بیاورم. او به من اشاره‌ای کرد و گفت: این اهرم تخت را بچرخان و داستانی را نقل کرد.

دعایی ادامه داد: مرحوم پاریزی گفت، در شهر ماهان استان کرمان، نزدیک به 50 سال قبل، پزشکی چیره‌دست که همیشه در خانه‌اش روی همه باز بود،‌ زندگی می‌کرد. هر کسی به او هر چیزی به جای دستمزد می‌داد، قبول می‌کرد؛ اما در مقابل دارو حتما پول می‌گرفت، چون معتقد بود، اگر پول نگیرد، آن شخص دارویش را نمی‌خورد. روزی یک بیمار به‌سراغ او آمد و بعد از گرفتن دارو گفت که پول ندارد. دکتر پاسخ داد، نمی‌شود و وقتی دید آن شخص پول ندارد‌، باغبان را صدا کرد و گفت یک بیل بیار. بیل را دست مرد داد و گفت این باغچه را بکن. دکتر به این دلیل، این کار را کرد که معتقد بود، انجام کاری بی‌مواجب نمی‌شود. حالا مواجب کار تو (دعایی) هم این است که اهرم تخت مرا بچرخانی.

مدیرمسوول روزنامه‌ی اطلاعات با بیان این‌که مرحوم پاریزی مقدمه‌ی ماندگاری را از داستان تکان‌دهنده‌ی رابطه‌ی مرحوم مسعودی - رییس سابق موسسه‌ی اطلاعات - با دربار نوشت، اظهار کرد: وقتی این مطلب منتشر شد‌، به نظرم رسید، این مطلب را برای کسانی که در اطلاعات پیشینه‌ای داشته‌اند، بفرستند. یکی از آن افراد، آقای احمد احرار بود که از سردبیران سابق روزنامه‌ی اطلاعات بود. وقتی این مطلب را برای او فرستادم، خواهش کردم که اگر نقطه‌نظری دارد‌، آن را برای روزنامه‌ی اطلاعات بفرستد. او نیز مقاله‌ای فرستاد و آنچه را که مرحوم پاریزی نقل کرده بود‌، به تفسیر توضیح داد.

او همچنین اضافه کرد: در نگارش دانشنامه‌ی مطبوعات، اگر این امکان وجود داشته باشد که کسانی که از پیشکسوتان روزنامه‌نگاری هستند‌ و در مقاطعی کارهای بزرگ کرده، اما امروز منزوی شده‌اند‌، مورد تعامل قرار گیرند‌، قطعا کار بزرگی انجام شده است. اگر این سعه‌ی صدر را داشته باشیم که از افرادی که این روزها به‌دلیل مسائل سیاسی مطرود شده‌اند، بهره بگیریم، قطعا کاری بزرگ انجام داده‌ایم.


ویدیو مرتبط :
سخنرانی اردوان طاهری در بزرگداشت استاد باستانی پاریزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام روحانی در پی درگذشت باستانی پاریزی


رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی را به خانواده، شاگردان و دوستداران وی، مردم فرهنگ دوست کرمان و اصحاب تاریخ و فرهنگ کشور تسلیت گفت.

 خبرگزاری ایسنا: رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی را به خانواده، شاگردان و دوستداران وی، مردم فرهنگ دوست کرمان و اصحاب تاریخ و فرهنگ کشور تسلیت گفت.

متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت استاد محمد ابراهیم باستانی پاریزی، از چهره‌های فعال و اثرگذار عرصه تاریخ و فرهنگ کشور، مایه اندوه فراوان شد.

این استاد فرزانه بیشتر عمر گرانمایه خود را با نگاه ستایش‌آمیز به تاریخ و تمدن ایرانی صرف تبیین ارزش‌های انسانی فرهنگ کشورمان کرد و ده‌ها اثر ارزشمند از خود به یادگار گذاشت که همچنان پربار و روشنگر خواهد بود.

اینجانب این مصیبت را به خانواده مکرم ایشان، اصحاب تاریخ و فرهنگ و به ویژه مردم فرهنگ‌دوست کرمان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسألت دارم.

حسن روحانی

رئیس جمهوری اسلامی ایران»