اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حکم شرعی ورزش مختلط چیست؟


آیت الله ˈناصر مکارم شیرازیˈ از مراجع تقلید در پاسخ به سووالات مقلدان ورزشکار خود، حکم برخی از بازی های ورزشی و نیز شرایط فقهی آن را بیان کرد.

ایسنا: آیت الله ˈناصر مکارم شیرازیˈ از مراجع تقلید در پاسخ به سووالات مقلدان ورزشکار خود، حکم برخی از بازی های ورزشی و نیز شرایط فقهی آن را بیان کرد.

در یکی از این سووالات آمده است: ˈورزشکاری با پول بیت المال قهرمان شده و اکنون تیم های خارجی با دادن پول های کلان او را استخدام می کنند، آیا این کار جایز هست؟ˈ

آیت الله مکارم شیرازی پاسخ داده است: ˈاگر قراردادی با بیت المال دارد، باید عمل کند و اگر قراردادی نداشته باشد، آزاد است؛ ولی انصاف آن است که به نفع کشور خودش عمل کند.ˈ

در استفتای دیگری سوال شده است: ˈدانشجویان در رشته تربیت بدنی که در خارج از کشور در حال تحصیل هستند، روزانه برای درس های مختلف باید در سالن های ورزشی و استخرهای مختلط حاضر شوند؛ با توجه به لازم بودن حضور و اینکه به نامحرم توجه نکنیم و اینکه واقعا هیچ احساس و حالت خاصی برایمان به وجود نیاید و همچنین با توجه به اینکه خانم های هم کلاسی مسلمان نبوده و دارای حرمت نیستند، حضور در این باشگاه ها برای دانشجویان مسلمان چه حکمی دارد؟ˈ

این مرجع تقلید در پاسخ به این استفتا آورده است: ˈاین کار جایز نیست و تا مجبور نشوید این کار را انجام ندهید و در صورت اجبار به مقدار ضرورت قناعت کنید.ˈ

در متن استفتای دیگری آمده است: ˈمشاهده فیلم های ورزشی کشتی کج و یا مبارزه بوکس که در آن با خشونت زیاد مبارزه می کنند، مشکل شرعی دارد؟ˈ

آیت الله مکارم شیرازی پاسخ داده است: ˈاگر مفسده ای بر دیدن آن باشد، دیدن آن اشکال دارد.ˈ

در سوال دیگری آمده است: ˈورزش یا بازی، با حیواناتی که در بسیاری از موارد منتهی به کشته شدن آن حیوانات به شکل فجیع می شود، چه حکمی دارد؟ مثلا ورزشی که در آن سوارکاران با اسب به دنبال بز می روند و آن را گرفته و درصدد انداختن آن به نقطه ای هستند که در بسیاری از موارد حیوان جان می سپارد؛ چنین ورزش هایی چه حکمی دارد؟ˈ

این مرجع تقلید پاسخ داده است: ˈاین نوع بازی ها جایز نیست.ˈ

در استفتا دیگری آمده است: ˈبا توجه به اینکه ورزش نیمی از جمعیت دنیا را به خود جذب کرده و گاه در سیاست و حکومت نقش مهمی ایفا می کند و در کشور ما نیز از مهمترین ابزارهای مقابله با تهاجم فرهنگی به شمار می رود، استدعا دارم نظر مبارک خود را پیرامون سوالات ذیل بیان فرمایید:

دیدگاه شرع مقدس درباره ورزش چیست؟ اسلام درباره ورزش حرفه ای چه می گوید؟ نظر اسلام در مورد کسی که شغل و کسب خود را ورزش قرار می دهد چیست؟ شرع مقدس پیرامون ورزش قهرمانی چه نظری دارد؟ مسابقات ورزشی با تعیین عوض (پولی که برای بنده در نظر می گیرند) چه حکمی دارد؟ آیا پخش مستقیم مسابقات ورزشی با لباس مخصوص، و نگاه آن برای عموم (زن و مرد) جایز است؟ شرط بندی در مورد پیش بینی نتیجه، توسط بازیکنان یا شخص ثالث چه حکمی دارد؟ˈ

آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این هفت سوال آورده است: ˈبی شک ورزش برای سلامت جسم و روح لازم و در اسلام ورزش های هدفداری نیز پیش بینی شده است (مانند اسب سواری و شنا و مانند آن)، ولی شرط بندی تنها در مورد تیراندازی و اسب سواری اجازه داده شده است.ˈ

وی افزوده است: ˈمتاسفانه ورزش در جهان کنونی، همانطور که اشاره کرده اید، در پاره ای از موارد از مسیر اصلی منحرف شده، و به افراط و تفریط گراییده و گاه ابزار مسائل تجاری سودپرستان، یا خودکامگی سیاست بازان واقع شده است و اگر کار به همین وضع پیش برود، خطرات مهمی ورزش و علاقه مندان به آن را تهدید خواهد کرد.ˈ

وی ابراز امیدواری کرده است: ˈاندیشمندان برای پیشگیری از سوء استفاده های مختلف از ورزش چاره ای بیندیشند، و آن را در جایگاه اصلی خود قرار دهند، و از اینکه جمعی از جوانان عزیز ما قربانی انحرافات ورزشی شوند جلوگیری کنند.ˈ

در آخرین استفتا سوال شده است: ˈگاهی اوقات در برخی برنامه های کوهنوردی، شرایط آب و هوایی و جسمانی انسان به حدی است که قرائت نماز جز در حال حرکت و یا با کفش امثال آن، امکان ندارد و موجب خطر جانی می شود؛ در فرض مذکور و با توجه به اینکه گاهی اوقات پیش بینی حدوث شرایط فوق از قبل امکان پذیر می باشد، حکم انجام چنین برنامه هایی همچنین قرائت نماز چگونه است؟ˈ

این مرجع تقلید پاسخ داده است: ˈدر صورتیکه از قبل قابل پیش بینی است، چنین برنامه ای را انجام ندهند.


ویدیو مرتبط :
احکام شرعی - حکم شرعی وقف مسجد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم شرعی کسی که نمی داند نماز و روزه قضا دارد ، چیست؟



 نماز و روزه قضا,روزه قضا,نماز قضا

1. کسی که نمی داند از سال های قبل (سال های اولیه تکلیف) نماز قضا دارد یا نه و حتی نمی تواند حدس بزند که مثلاً چقدر نماز قضا دارد، تکلیفش چیست؟


2. کسی که نمی داند از سال های قبل (سال های اولیه تکلیف) روزه قضا دارد یا نه و حتی نمی تواند حدس بزند که مثلاً چقدر روزه قضا دارد، تکلیفش چیست؟


3. کسی که روزه قضای خود را تا ماه رمضان آینده نگیرد و وارد ماه رمضان شود و بعد از آن بخواهد قضای آن را بگیرد، آیا کفاره نیز شاملش می شود؟


پاسخ :
1. اگر کسی نمی داند که آیا نماز قضایی بر عهده اش است یا خیر، چون یقین به قضا شدن ندارد، چیزی بر عهده او نبوده و بجا آوردن نماز قضا بر او واجب نیست. [1] پس، بر شما چیزی واجب نیست.اما اگر یقین به داشتن نماز قضا داشته، ولی مقدار آن را نمی دانید (و نمی توانید حدس بزنید) اگر مقدار کمتر را بخوانید کافی است. [2]

2. اگر یقین ندارید که روزه ای قضا شده یا نه، مانند نماز چیزی بر عهده شما نیست. اما اگر نمی توانید مقدار قضا شده را حدس بزنید، فتوای مراجع عظام تقلید به شرح ذیل است:

خامنه ای: جایز است که به قضاى آن مقدار از روزه‏هایش که یقین به فوت آنها دارد، اکتفا نماید. [3]

فاضل (ره): اگر در تعداد روزهایى که نگرفته و باید قضا کند شک دارد، باید به مقدارى که یقین دارد روزه نگرفته قضا کند. مثلًا اگر شک کند که پنج روزه قضا بر عهده او است یا هفت روزه باید پنج روز را قضا کند. [4]

زنجانی: بنابر احتیاط واجب باید مقدار بیشترى را که احتمال مى ‏دهد روزه نگرفته قضا نماید. [5]

مکارم شیرازی: همان مقدار که یقین دارید روزه نگرفته اید قضا کنید. [6]

بهجت: به مقدار یقینى باید انجام دهید (قضا کنید). [7]

3. اگر روزه رمضان را عمداً (بدون عذر شرعی مانند مریضی) نگیرد، باید قضاى آن را بجا آورد و براى هر روز دو ماه روزه بگیرد یا به شصت فقیر طعام بدهد، یا یک بنده آزاد کند و چنانچه تا رمضان آینده قضاى آن روزه را بجا نیاورد براى هر روز نیز دادن یک مد طعام لازم است. [8] ‏

خلاصه: اگر به واسطه مرضى روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد، قضاى روزه‏هایى را که نگرفته بر او واجب نیست و باید براى هر روز یک مد که تقریباً ده سیر(750 گرم) است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد...، اما اگر به واسطه سفر روزه را نگیرد پس باید هر روزی را که نگرفته قضا کند و براى هر روز یک مد که تقریباً ده سیر(750 گرم) است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد...، ولی اگر عمداً روزه را نگیرد، باید هم قضا کند و هم کفاره بدهد و هم براى هر روز یک مد که تقریباً ده سیر(750 گرم) است طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. [9]

نمایه های مرتبط:
قضای روزه ماه مبارک رمضان، 9150 (سایت: 9132) .
ادای کفاره روزه تا رمضان سال بعد، 5847 (سایت: 6065) .
کفاره روزه، 1965 (سایت: 1990) .
[1] حسینی خامنئی، سید علی، أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص 106، س 526 و 527.
[2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص 754، مسئله 1383:
(مکارم): مثلًا نمى‏داند دو نماز بوده یا سه نماز، کافى است مقدار کمتر را بخواند، امّا اگر قبلًا شماره آنها را مى‏دانسته، ولى به واسطه سهل انگارى فراموش کرده، احتیاط واجب آن است که مقدار بیشتر را بخواند.
(فاضل): لکن احتیاط واجب آن است، چنانچه شماره آنها را قبلًا مى‏دانسته و بعد فراموش نموده مقدار زیادتر را بخواند.


(بهجت): چنانچه براى او مشکل نیست و عسر و حرج در کار نباشد، لازم است آن قدر نماز بخواند تا علم پیدا کند به مقدار نمازهاى قضا شده یا این که بیشتر نماز قضا خوانده است، و اگر تحصیل علم ممکن نیست، به مقدارى که اطمینان پیدا کند، نماز بخواند؛ و اگر آن هم نشد، به قدرى که گمان پیدا کند؛ و این احتیاطات، در صورتى است که مى‏داند یا احتمال مى‏دهد که سابقاً مقدار آنها را مى‏دانسته و الّا فقط به قدرى که یقین دارد نماز بخواند و در مورد مقدار بیشتر، احتیاط کردن خوب است، ولى ظاهر این است که لازم نیست.


(گلپایگانى، خوئى، تبریزى، سیستانى، زنجانى، صافى): مسأله کسى که مثلًا چند نماز صبح یا چند نماز ظهر از او قضا شده و شماره آنها را نمى‏داند مثلًا نمى‏داند که سه یا چهار یا پنج نماز بوده، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافى است. ولى بهتر آن است که به قدرى نماز بخواند که یقین کند تمام آنها را خوانده است؛ مثلًا اگر فراموش کرده که چند نماز صبح از او قضا شده است و یقین دارد که بیشتر از ده نماز نبوده (خوئى، تبریزى، سیستانى): احتیاطاً ده نماز صبح بخواند.

(خوئى، تبریزى، سیستانى): یا فراموش کرده، ..

(زنجانى): و احتیاط مستحب آن است که مقدار بیشتر را بخواند؛ بخصوص اگر شماره آنها را مى‏دانسته و فراموش کرده، مثلًا اگر فراموش کرده که چند نماز صبح از او قضا شده و یقین دارد که بیشتر از ده نبوده، به احتیاط مستحب ده نماز صبح بخواند. (گلپایگانى، صافى): ولى اگر شماره آنها را مى‏دانسته و فراموش کرده ... . اقتباس از پاسخ 4848 (سایت: 5127) .

[3] أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص 170، س 819.
[4] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 945.
[5] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 945.
[6] سایت معظم له، استفتائات، احکام روزه قضا: http://persian.makarem.ir/estefta/?mit=477 .
[7] سایت معظم له، استفتائات، احکام روزه قضا: http://bahjat.org/fa/content/view/883/45 .
[8] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص 949، م 1710.
[9] اقتباس از پاسخ 9150 (سایت: 9132) .
منبع:islamquest.net