اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حواشی مذاكرات ژنو به روایت روزنامه گاردین



مذاكرات ژنو ,  ایران و ۵+۱

حواشی مذاكرات ژنو به روایت روزنامه گاردین

روزنامه انگلیسی گاردین روز سه شنبه گزارشی از حواشی نشست ایران با گروه ۵+۱ در ژنو منتشر و به فضای مثبت به وجود آمده در این مذاكرات اشاره كرد.

عبارت نوشته های جولیان برگر،خبرنگار این روزنامه انگلیسی از ژنو:
**به رغم هوای بارانی و آسمان ابری ژنو، احساس می شود خوش بینی به مذاكرات ایران بازگشته است.


این اولین نشست جدی نمایندگان دولت حسن روحانی، رییس جمهوری جدید ایران بعد از انتخاب او به این مقام در ماه ژوئیه (خرداد) سال جاری است.

** محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به رغم كمردرد شدید روز گذشته برای شركت در این مذاكرات راهی ژنو شد؛اما به دلیل درد فراوان بیشتر مدت زمان پرواز از تهران تا ژنو را در حال استراحت بود.

**وی درنشست صبح روز سه شنبه طرح پیشنهادی ایران را به نام پایانی بر یك بحران غیرضروری،آغازی برای افق های جدیدبه شكل پاور پوینت ارائه داد.


وی در ادامه به زبان انگلیسی روان درمورد طرح خود توضیحاتی را ارائه كرد. یكی از نتایج تسلط وی به زبان انگلیسی این است كه دیگر نیازی به مترجم نیست و به همین دلیل سرعت مذاكرات افزایش می یابد.غیر از این ظریف بسیار مختصر و مفید هم سخن می گوید.

**ارائه این طرح حدودا نیم ساعت زمان برد و سپس شركت كنندگان یك ساعت را به بحث و بررسی گذراندند. بعد از این شش كشور طرف مذاكره ایران تحت ریاستكاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای بررسی پیشنهادات ایران نشست را پایان دادند.

**ظریف نیز مذاكرات را به مقصد هتلش ترك كرد. وی به هنگام خروج از محل مذاكرات تنها خطاب به خبرنگاران این جمله راگفت كه واقعا درد دارم.

**مایكل مان،سخنگوی كاترین اشتون، گفت: مذاكرات با خوش بینی محتاطانه و عزم و اراده فراوانی آغاز شد به همین دلیل ما تصور می كنیم به نتایج درخشانی منجر شود.

**یك مقام ارشد آمریكایی گفت هدف از نشست ژنو پیشرفت به سوی تدابیر اعتمادساز بودكه سرعت برنامه ایران را فعلا كند سازد تا به راهكاری قابل استمرار دست یابیم.


رسیدن به توافقی جامع درمورد مسائل پیچیده فنی بسیار بسیار دشوار است كه این مسائل باید حل شود. باید زمانی را به اعتمادسازی اختصاص بدهیم.

**این مقام آمریكایی اشاره كرد دو كارشناس مالی نیز هیات آمریكایی را همراهی می كنند تا هرگونه تغییر احتمالی در تحریم های ایران را بررسی كنند و دست یافتن به تعاملی سریع ممكن باشد. /ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
نتیجه مذاكرات ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت روزنامه اسرائیلی از سود اقتصادی ایران از توافق ژنو



اخبار ,اخبار اقتصادی,سود اقتصادی ایران از توافق ژنو

 

 اخبار اقتصادی - روایت روزنامه اسرائیلی از سود اقتصادی ایران از توافق ژنو

 مقامات آمریکایی به همتایان اسرائیلی خود اعتراف کردند که مزایای اقتصادی حاصل از توافق ژنو برای تهران را بسیار ناچیز پنداشته بودند.

به گزارش فرارو به نقل از هاآرتص، مقامات امنیتی در اسرائیل به هاآرتص گفتند مقامات ارشد در دولت باراک اوباما طی چند روز اخیر در صحبت های خود با همتایان اسرائیلی شان تصدیق کرده اند که ارزش لغو تحریم های اقتصادی ایران می تواند بسیار بالاتر از آنچه در واشنگتن تصور می شد، باشد.

در بیانیه های رسمی پس از توافق ژنو که با هدف محدود کردن برنامه هسته ای ایران میان این کشور و گروه 1+5 به امضا رسید، گفته شد که کمک های اقتصادی که ایران در ازای امضای این توافقنامه دریافت خواهد کرد نسبتا پائین- شش یا هفت میلیارد دلار- خواهد بود. ارزیابی های اسرائیلی بسیار بالاتر از این رقم بود- دست کم حدود 20 میلیارد دلار.

ایالات متحده در ابتدا قصد داشت دارایی های مسدود شده ایران را در حدود سه تا چهار میلیارد دلار آزاد کند. اما کشورهای گروه 1+5 طی مذاکرات ژنو از موضع آشکار خود عقب نشینی کرده و کمک های بسیار چشمگیرتری را در حوزه های مختلف به تصویب رساندند: تجارت طلا، صنعت پتروشیمی ایران، صنعت خودرو و جایگزینی قطعات برای هواپیماهای مسافربری.

 

اما آمریکایی ها در آن زمان گفتند که این رفع تحریم ها نهایتا باعث دو برابر شدن حجم کمک هایی که در ابتدا اعلام شده بود، خواهد شد.

با این حال به گفته مقامات اسرائیلی، آمریکایی ها در صحبت های خود با مقامات اسرائیلی تایید می کنند که کاهش تحریم ها بیش از این ارزش دارد. به گفته منابع امنیتی: «علم اقتصاد مسئله انتظارات است. در پی توافق ژنو، بورس سهام ایران اخیراً رشد قابل توجهی داشته و بسیاری از کشورها در صف تجدید روابط اقتصادی با ایران هستند.»

 

این منابع به تمایل چین برای تجدید قراردادهایی به ارزش حدود 9 میلیارد دلار برای توسعه صنعت نفت ایران و تمایلی که برخی شرکت های آلمانی برای معامله با ایران نشان می دهند، اشاره می کنند. این منابع می گویند: «به هر صورت، این توافقات رقمی معادل 20 تا 25 میلیارد دلار هستند. حتی آمریکایی ها هم این را می فهمند.»

توافق موقت ژنو قرار است که از 15 ژانویه اجرایی شود. تا آن زمان ایران هیچ محدودیتی برای ادامه برنامه هسته ای خود ندارد. اظهارنظر اوباما در انجمن سابان در واشنگتن طی هفته جاری  مبنی براینکه این توافقنامه ها به ایران اجازه می دهد که غنی سازی اورانیوم را ادامه دهند، باعث شگفتی اسرائیل شد.

 

با توجه به اینکه مذاکرات با ایران هنوز ادامه دارد، اسرائیل معتقد است که این اظهارنظر امتیازدهی غیرضروری است. با این حال رهبری اسرائیل به دنبال آن است که لحن تنازع جویانه خود علیه واشنگتن را پس از دو هفته کشمکش عمومی تا حدودی نرم کند و تازه ترین سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مورد ایران در انجمن سابان، نسبتا ملایم بود.

 اما همزمان با تلاش ها برای تجدید همکاری های اطلاعاتی و دیپلماتیک میان دو کشور بر سر مسئله هسته ای، انتظار می رود کشمکش ها میان اوباما و نتانیاهو در یک حوزه مهم دیگر- کنگره آمریکا- ادامه داشته باشد. دولت اوباما نگرانی بسیاری در مورد مخالفت سناتورها و اعضای هر دو حزب کنگره با توافقنامه ژنو دارد. چندتن از مخالفان برجسته این توافقنامه که از کارشناسان امور خارجه هستند و مکررا نظرات خود در مورد خاورمیانه را بیان می کنند، نسبت به این توافقنامه ابراز تردید کرده و خواستار تحریم های سخت بیشتر علیه ایران در صورت شکست این توافقنامه هستند.

با وجود آنکه اسرائیل به طور علنی اعلام نکرده اما مشخص است که نمایندگان نتانیاهو نیز طی چند هفته اخیر با این قانونگذاران در ارتباط بوده اند. در میان این قانونگذاران می توان به سناتورهای جمهوری خواهی چون لیندسی گراهام، جان مک کین و مارک کرک و اریک کانتور، نماینده کنگره و سناتورهای جمهوری خواهی چون چاک شومر، رابرت منندز و استنی هویر، نماینده کنگره اشاره کرد.

میزان نگرانی دولت اوباما را می توان در سرمقاله سه شنبه نیویورک تایمز دید. این سرمقاله انگار پیغام های اوباما در مورد خاورمیانه را نقل کرده است. این مقاله در مورد طرح سناتور کرک و منندز برای آماده کردن لایحه ای جدید که روند تحریم های موثری که چند سال پیش آغاز کرده بودند را تکمیل خواهد کرد، هشدار می دهد.

 

بر اساس این پیشنهاد که حمایت پشت پرده مقامات اسرائیلی را نیز دارد، در صورتی که پس از شش ماه ذکر شده در این توافقنامه موقت، غرب به ترتیبات رضایت بخشی با ایران دست نیابد، این تحریم ها تصویب می شوند.
اخبار اقتصادی - فرارو