اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حقوق ها را دادیم، فقط 217 دلار در خزانه ماند!


" 217 دلار آمریکا" همه چیزی است که پس از پرداخت حقوق کارمندان در هفته گذشته، هم اکنون در خزانه دولت زیمبابوه باقی مانده است.

عصر ایران: " 217 دلار آمریکا" همه چیزی است که پس از پرداخت حقوق کارمندان در هفته گذشته، هم اکنون در خزانه دولت زیمبابوه باقی مانده است.

شبکه سی ان ان گزارش داد،"تیندی بیتی" وزیر اقتصاد زیمبابوه در حالی که ناآرام بود و با خبرنگاران در شهر هراره سخن می گفت اظهار داشت: در هفته گذشته، هنگامی که حقوق کارمندان دولت را پرداخت کردیم هیچ چیزی به جز 217 دلار آمریکا در خزانه دولت باقی نماند.

وی خطاب به خبرنگاران افزود: برخی از شما سپرده های بانکی بهتری نسبت به خزانه دولت دارید.

وزیر اقتصاد زیمبابوه ادامه داد: وضعیت مالی دولت هم اکنون در شرایط فروپاشی است. در تحقق اهداف خود شکست خوردیم.

این سخنان وزیر اقتصاد زیمبابوه شک و تردیدهای زیادی را درباره بهبود اقتصادی این کشور ایجاد می کند. کشوری که مالک یکی از بزرگترین ذخایر الماس و پلاتینیوم جهان است.



زیمبابوه همچنین قرار است در سال جاری میلادی شاهد برگزاری انتخابات سراسری باشد اما دولت گفته است که برای برگزاری انتخابات نیازمند 104 میلیون دلار آمریکا است.

وزیر اقتصاد زیمبابوه در این باره گفت: دولت پولی برای برگزاری انتخابات ندارد. به سمت جامعه بین المللی خواهیم رفت و تقاضای کمک خواهیم کرد. البته دولت هم باید در این باره اقدامی کند.

به گفته او 70 درصد از درآمدهای دولت به عنوان حقوق ماهانه کارمندان هزینه می شود.

گفتنی است دولت زیمبابوه در آخرین اقدام برای کنترل تورم و بهبود وضعیت اقتصادی به انتشار اسکناس 100 تریلیون "دلار زیمبابوه" اقدام کرد که هم اکنون معادل 300 "دلار آمریکا"ست.



در حال حاضر قیمت هر قرص نان در زیمباوه، 300 میلیارد "دلار زیمبابوه" است.

با این حال دولت زیمبابوه برای بهبود وضعیت اقتصادی اش تلاش کرد دو واحد پولی دلار آمریکا و راند آفریقای جنوبی را در دادوستدها و معاملات داخلی استفاده کند. این اقدام به میزان زیادی در ثبات قیمت ها در داخل زیمبابوه تاثیرگذار بود.

مخالفان در زیمبابوه فروپاشی اقتصادی این کشور را به دلیل حکمرانی 30 ساله روبرت موگابه و فساد گسترده مالی حزب حاکم می دانند.


ویدیو مرتبط :
بازگشت حقوق های نجومی به خزانه از زبان رییس دیوان محاسبات کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهمنی:نرخ دلار پایین نمی ماند،منتظر نمانید



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بهمنی:نرخ دلار پایین نمی ماند،منتظر نمانید

زمانی که قیمت نفت رشد می یابد چگونه باید انتظار داشت که قیمت تولیدات صنعتی در دنیا کاهش یابد، اظهار داشت: تورم خارجی، هدفمند کردن یارانه ها و تورم داخلی نیز در تعیین قیمت ها تاثیرگذار است

ایرنا: رییس کل بانک مرکزی دلایل بی ثابتی نرخ ارز را اعلام کرد و گفت: کدام کالا ظرف پنج سال گذشته قیمت آن پایین آمده یا ثابت مانده است که بخواهیم نرخ دلار یک هزار تا یک هزار و 50 تومان باشد.

محمود بهمنی افزود: نباید این انتظار را داشته باشیم که نرخ دلار پایین بماند، در حالی که قیمت نفت حدود 20 درصد افزایش یافته و از حدود 98 دلار به 120 دلار رسیده است.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت نفت، سبب شده تا 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی در دنیا کاهش یابد.

بهمنی با بیان آن که، زمانی که قیمت نفت رشد می یابد چگونه باید انتظار داشت که قیمت تولیدات صنعتی در دنیا کاهش یابد، اظهار داشت: تورم خارجی، هدفمند کردن یارانه ها و تورم داخلی نیز در تعیین قیمت ها تاثیرگذار است.

وی با طرح این پرسش که باید در نظر گرفت، هدفمند کردن یارانه ها در یک یا چند مرحله اجرا می شود؟ تصریح کرد: این عوامل بر روی پیش بینی ها و برنامه ریزی ها تاثیرگذار است، ضمن آن که تحریم ها نیز بر اقتصاد کشور تاثیر داشته است.

بهمنی ادامه داد: وقتی درآمدهای نفتی بیشتر از واردات است و در نقل و انتقالات پول با مشکل مواجه هستیم و کالا بعد از چند چرخش وارد کشور می شود، قطعا تمامی این اوامر باعث تورم شود.

وی گفت: 850 هزار میلیارد ریال موجودی موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی در دو سال گذشته شناسایی شده و وارد سیستم بانکی شد و زمانی که ارزش پول افزایش یافت در کنار آن یا باید منابع و یا سرمایه ها را افزایش داد یا این که برنامه ها را تغییر داد.

وی با اشاره به واردات 600 تن طلا در چند سال گذشته به کشور، افزود: با تمهیدات انجام شده در مدت کوتاهی توانستیم 57 هزار میلیارد ریال نقدینگی را جمع آوری کنیم، البته بانک مرکزی با ارایه ابزارها از ضرر ثبت نام کنندگان جلوگیری کرد.

بهمنی ادامه داد: اگر 9 میلیون و 600 هزار سکه توسط بانک مرکزی ثبت نام و بخشی از آن وارد بازار نمی شد، انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت ها می شد و البته مسایل جهانی نیز به کاهش قیمت ها کمک کرد تا از پس تصمیمات اقتصاد بر بیاییم.

وی با اشاره به اجرای هدفمند کردن یارانه ها از 28 آذر ماه سال 89 گفت: سه تا چهار ماه طول کشید تا اجرای این قانون تاثیر خود را بر بازار بگذارد و در عین حال در زمان اجرای این قانون 350 هزار حمله سایبری به بانک مرکزی صورت گرفت.

وی در پایان تصریح کرد: با وجودی که پیش بینی می شد هدفمند کردن یارانه ها تاثیر زیادی بر تورم داشته باشد، اما رقم تورم از 12.4 به 21 رسیده و اجرای این قانون تا کنون موفقیت آمیز بوده است./ایرنا