اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

حادثه "شارلی‌اِبدو" و چالش بی طرفی رسانه‌های فرانسه



اخبار بین الملل - حادثه "شارلی‌اِبدو" و چالش بی طرفی رسانه‌های فرانسه

" این چنین موضع گیری طرفدارانه یک رسانه از یکی از طرف های حادثه "شارلی ابدو" اساس حرفه ای بودن فعالیت خبری در پوشش حوادث مرتبط با این اتفاق را زیرسؤال می برد."

در حمله مسلحانه به دفتر مجله فرانسوی "شارلی اِبدو" تعدادی روزنامه نگار از جمله 4 کاریکاتوریست کشته شدند. این حادثه با محکومیت شدید و گسترده داخلی و خارجی در فرانسه روبه رو شد. هزاران نفر در میدان جمهوری پاریس تجمع کردند و با در دست گرفتن نوشته هایی با محتوای "ما شارلی ابدو هستیم" حمایت خود را از این نشریه در برابر حمله مسلحانه به اعضای آن اعلام کردند. برخی دیگر هم شمع روشن کرده یا نسخه هایی از این مجله، قلم و مداد یا خودکاری را به نشانه محکومیت این حادثه در دست گرفتند.

در سایر نقاط جهان هم شمار زیادی از مردم از جمله روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی هنری در  مقابل سفارتخانه های فرانسه یا میادین اصلی شهر تجمع کردند و انزجار خود را از این حادثه نشان دادند.

در این میان رسانه ها و روزنامه نگاران فرانسوی نیز به شدت از این حادثه متاثر شدند. روزنامه نگاران و رسانه های فرانسوی نسبت به قتل وحشتناک تعدادی از هم صنفی های خود موضع شدیدی گرفتند. هم صنفی های آنها به دلیل فعالیت روزنامه نگاری به ضرب گلوله کشته شدند آنها هم تحت تاثیر این حادثه، به ابراز احساسات پرداختند.

 

اخبار,اخبار بین الملل , حمله تروریستی در فرانسه

 
شبکه "فرانس 24 " به صراحت عزای عمومی اعلام کرد. بر روی لگوی خود نوار مشکی گذاشت. تابلوهای بزرگ "ما شارلی هستیم" را در استدیو مقابل دیدگان مردم و مخاطبان قرار داد. خبرنگاران و مجریان فرانس 24 تلاش می کردند احساس خود را از کشته شدن فجیع همکاران شان به صورت پررنگ اعلام کنند.

دیگر رسانه های فرانسوی نیز همینگونه بودند. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه همه باهم در حالی که  نوشته همه ما شارلی هستیم در دست داشتند عکس دسته جمعی گرفتند و منتشر کردند. تحریریه دیگر روزنامه های این کشور نیز شاهد همین فضا بود.

با نگاهی به این واکنش ها به نظر می رسد رسانه های فرانسوی از معیارهای حرفه ای عبور کرده اند. براساس معیارهای حرفه ای فعالیت خبری، خبرنگار باید بی طرف باشد؛ خبرنگار باید بدون پیش داوری به پوشش یک اتفاق بپردازد و یک حادثه را پوشش بدهد و نقل کند. خبرنگار باید به دور از دخالت دادن نظرات خود، راوی یک اتفاق باشد. حال در ماجرای اخیر چگونه رسانه ای که به صراحت درباره این اتفاق، اظهار نظر و به شدت موضع گیری کرده است و خود به یکی از طرف های حادثه تبدیل شده می تواند بی طرفانه اتفاقات مرتبط را پوشش دهد که خود قبل از این از یکی اطرف های درگیر در این حادثه، اعلام طرفداری شدید کرده اند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که موضع بی طرفی خبر و خبرنگار و رسانه، کاملا نسبی است و رسانه ها و خبرها در مقایسه با یکدیگر دارای درصد بالا یا پایین موضع گیری و رعایت بی طرفی هستند.

به نظر نگارنده این چنین موضع گیری طرفدارانه یک رسانه از یکی از طرف های حادثه "شارلی ابدو" اساس حرفه ای بودن فعالیت خبری در پوشش حوادث مرتبط با این اتفاق را زیرسؤال می برد.

به نظر می رسد حمله به دفتر مجله شارلی و قتل 10 روزنامه نگار به جامعه رسانه ای فرانسه آسیب زد اما واکنش بسیاری از رسانه های فرانسوی هم، عملکرد حرفه ای آنها را با خدشه جدی روبه رو کرد. 

اخبار بین الملل - عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازتاب رسانه ای تحریم نفتی انگلیس و فرانسه



 

نفت ایران , صادرات نفت

 

رسانه های غربی با انتشار خبر توقف صادرات نفت ایران به کشورهای انگلیس و فرانسه از نگرانی اروپایی ها از کمبود نفت در زمستان سرد امسال پرده برداشتند.

خبرگزاری آلمان ضمن انتشار خبری با عنوان "ایران صادرات نفت خود به انگلیس و فرانسه را متوقف کرد" به طور تلویحی از پیشدستی ایران در تحریم کشورهای اروپایی با وجود آغاز بحث تحریم نفتی از جانب این کشورها با هدف اعمال فشار به تهران برای توقف برنامه هسته ای اش خبر داد.

بر این اساس، ایران که پیشتر به دولتهای دخیل در موضوع تحریم نفتی این کشور از سوی اتحادیه اروپا هشدار داده بود، این تهدید را عملی کرد. این دومین خبر نگران کننده برای اروپایی ها پس از انتشار خبر توقف صادرات نفت ایران به فرانسه، یونان، ایتالیا، پرتغال، هلند و اسپانیا در هفته جاری به شمار می رود.

دستور وزیر نفت ایران برای توقف صادرات به انگلیس و فرانسه از سوی خبرگزاری رویترز به عنوان پاسخی به تهدیدهای اخیر اتحادیه اروپا ارزیابی شد. این در حالی است که اتحادیه اروپا در ماه ژانویه تصمیم گیری در مورد تحریم نفتی ایران را به اول جولای موکول کرد.

این در حالی است که همزمان با انتشار خبر هشدار اخیر ایران به شش کشور اروپایی بهای هر بشکه نفت در بازار جهانی با یک دلار افزایش به ۱۱۸.۳۵ دلار رسید. ایران همچنین به عنوان پنجمین تولید کننده نفت جهان اعلام کرده که تحریمهای اروپا تاثیری بر بازار فروش این کشور ندارد و تهران مشتری های خود را دارد.

سایت شبکه تلویزیونی بلومبرگ نیز از قول سخنگوی وزارت نفت ایران اعلام کرد این کشور جایگزینهای دیگری برای فروش نفت خود به جای انگلیس و فرانسه دارد. بر این اساس اقدام امروز ایران در راستای هشدار پیشین این کشور به اروپایی ها و پاسخی به طرح آنان در ماه جولای بود.

طبق این گزارش اروپایی ها در شش ماهه اول سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران را که شامل ۴۵۲ هزار بشکه در روز می شود، خریداری کرده اند. در این میان سهم فرانسه ۲ درصد از این میزان و یا به عبارتی ۴۹ هزار بشکه در روز و سهم انگلیس حدود یک درصد است.

در پی تصمیم امروز ایران، تلاش بلومبرگ برای اظهارنظر مسئولان وزارت خارجه فرانسه بی پاسخ مانده و سخنگوی شرکت توتال بزرگترین شرکت نفتی این کشور نیز از پاسخ دادن به تلفن همراهش خودداری کرده است.

از سوی دیگر یک مقام رویال داچ شل بزرگترین شرکت اروپایی در زمینه انرژی از ارائه هر گونه تفسیری در این باره طفره رفته و سخنگوی شرکت بریتیش پترولئوم در لندن نیز اعلام کرده که این شرکت دیگر از ایران نفت نمی خرد.

در همین حال آسوشیتدپرس تلاشهای خود برای خبر گرفتن از مقامات انگلیسی و فرانسوی در ارتباط با تصمیم پیشدستانه ایران در تحریم نفتی این دو کشور را بی نتیجه اعلام کرد. بر این اساس تماس این خبرگزاری با وزارت خارجه انگلیس نتیجه ای در بر نداشته و در وزارت خارجه فرانسه هم کسی حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده است.

این گزارش با اشاره به خبر خبرگزاری مهر در مورد توقف صادرات نفت ایران به دو کشور اروپایی، از ارسال نامه هایی به شرکتهای اروپایی و اعلام اولتیماتوم به آنان برای بستن قراردادهای دو تا پنج ساله خبر داده است. بر این اساس هر چند مهر اشاره ای به نام این کشورها نکرده اما گمان می رود مقصود از آنها یونان، ایتالیا و اسپانیا باشد که بزرگترین مشتریان نفتی ایران هستند.

گفتنی است رستم قاسمی وزیر نفت امروز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه با صدور دستوری به مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران خواستار توقف صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه ها و شرکتهای نفتی انگلیس و فرانسه شده است. بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران فروش و صادرات هرگونه نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاههای نفتی این دو کشور اروپایی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد..... /   گزارش : خبرگزارى مهر