اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جیره بندی دلار تا کی؟!



 

 

 

 

جیره بندی دلار تا کی؟!

 

با وجود گذشت بیش از دو ماه از پرش بهای دلار در برابر ریال ایران، همچنان روند جیره بندی دلار در ایران ادامه دارد!

در حال حاضر برای مبادله ریال ایران با دلار آمریکا در تهران می بایست حتما اصل گذرنامه ، ویزا ، فیش پرداختی عوارض خروج و بلیت ارائه شود و پس از مهر خوردن بلیت، حداکثر 2000 دلار به مسافران پرداخت می شود!

اوایل مهرماه سال جاری به ناگاه ارزش برابری دلار آمریکا در مقابل ریال ایران تا 30 درصد افزایش یافت.

با این حال ، شوک وارده به بازار ارز که بازتاب های جهانی متعددی هم داشت ، با تعدیل قیمت دلار ، از بین رفت اما آنچه از آن ایام برای بازار ارز به یادگار ماند ، جیره بندی دلار بود!

البته در اوایل کار ، دولت اقدام به تزریق بدون محدودیت دلار به صرافی ها و بانک ها کرد و با این شیوه حرص و ولع دریافت این ارز به طور نسبی کاهش یافت.

با این حال ، کاهش ناگهانی و هر چند کوتاه مدت ارزش ریال،  نگرانی های متعددی را به جان صاحبان سرمایه های کوچک تا بزرگ انداخت تا با صف کشیدن در مقابل بانک ها و صرافی ها، سرمایه های هر چند کوچک (2 تا 3 میلیون تومانی) را به دلار تبدیل کنند تا خیالت خود را از بابت کاهش ارزش ریال و در نتیجه کاهش ارزش پولشان راحت کنند.

در چنان شرایطی محدودیت های بسیار شدیدی برای مبادله دلار از سوی مسوولان وضع شد که براساس آن هم اکنون دریافت دلار تنها تا سقف محدود دو هزار دلار و ارائه گذرنامه، فیش پرداخت عوارض خروج از کشور، ویزا و بلیت میسر است.

البته از ابتدای دخالت دولت در ماجرای افزایش بهای دلار در برابر ریال، تاکنون کم کم قیمت دلار تثبیت و نگرانی ها نیز به میزان زیادی کاسته شد.

با این حال همچنان اعمال محدودیت برای توزیع دلار وجود دارد و وضعیت در این بخش غیرعادی است و جیره بندی ادامه دارد.

این درحالی است که مسئولان بارها اعلام کرده اند که کشور از ذخایر کافی دلار برخوردار است و مردم می توانند هر چقدر که خواستند دلار مورد نیاز خود ر ا تهیه نمایند.

جیره بندی دلار بخش هایی از مردم مانند مسافران به خارج از کشور یا دانشجویان مقیم خارج را با مشکلات عدیده ای روبه رو کرده است. از جمله اینکه در صورتی که فردی به مبلغی بیش از دو هزار دلار نیازمند باشد چه باید کند.

همچنین برخی صرافان نیز تابلوی "از خدمات حواله ارزی معذوریم" نصب کرده اند و صرافی هایی هم که هنوز کار حواله را انجام می دهند ، از پذیرش ارقام پایین مانند یک یا دو هزار دلار خودداری می کنند.

در چنین حال  و روزی ، بازار سیاه جدیدی پدید آمده و گروهی از صرافان ، با توجه به نیاز مردم ، اقدام به عرضه دلار با بهایی بالاتر از بازار کرده اند به طوری که در آخر هفته گذشته ، دلار بدون مدارک ، تا 1064 تومان نیز به مردم فروخته شد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که جیره بندی دلار ، بر چه مبنایی استوار شده و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟!...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار امروز ۱۰۰۸ تومان شد.



 

 

قیمت دلار امروز در بازار تهران به ۱۰۰۸ تومان رسید.

 


قیمت دلار امروز

 


به گزارش خبرنگار مهر، امروز هر دلار آمریکا در بازار تهران ۱۰۰۸ تومان فروخته و ۱۰۰۰ تومان توسط صرافی ها خریداری شد.

 


صرافی‌های تهران دلیل عمده افزایش قیمت دلار در بازار را فرارسیدن ماه ژانویه و تعطیلات کریسمس کشورهای حوزه آمریکا و اروپا عنوان می کنند.

 


روز گذشته نیز قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران ۱۰۰۵ تومان فروخته شد. قیمت دلار در بازار طی حداقل یک سال گذشته همچنان ثابت و کمتر از هزار دلار معامله شده است.

 


همچنین قیمت هر یورو نیز برای فروش یکهزارو ۴۴۵ تومان و برای خرید یکهزارو ۴۳۸ تومان بود. قیمت هر پوند انگلیس نیز برای فروش در صرافی ها یک هزارو ۶۳۵ تومان و برای خرید یک هزارو ۶۱۰ تومان اعلام شد.

 


قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار امروز تهران ۲۶۶ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۲۶۵ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۱۳۶ هزار تومان و ربع سکه ۶۹ هزار تومان است.

 


پس از متعادل شدن قیمت سکه در بازار داخلی، حال نوبت به افزایش قیمت دلار رسیده است، این در حالی است که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که این بانک همواره بر بازار سکه و ارز نظارت دارد و در صورت مشاهده نوسانات آن را مدیریت می کند.

 


بهمنی مطرح کرده است که قیمت ارز و سکه را بازار تعیین می کند و قیمت آن تابعی از عرضه و تقاضا است، در عین حال بانک مرکزی بر تعیین نرخ ارز بر اساس قیمت شناور آزاد تاکید دارد. وی یکی از موفقیتهای بانک مرکزی را پائین نگهداشتن نرخ دلار در کمتر از هزار تومان عنوان کرده است.