اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جنجال‌ آفرینی عضو منشعب ستاد روحانی


اخیراً یک عضو جداشده از دولت یازدهم که پیش‌تر در ستاد حسن روحانی فعالیت می‌کرد، با طرح ادعاهایی درباره برنامه‌ریزی سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا جنجال آفریده است. این ادعاها با واکنش محققان حوزه تاریخ و همچنین پاسخ صریح رضا رشیدپور مواجه شده است.

خبرگزاری ایسنا: اخیراً یک عضو جداشده از دولت یازدهم که پیش‌تر در ستاد حسن روحانی فعالیت می‌کرد، با طرح ادعاهایی درباره برنامه‌ریزی سفر رئیس‌جمهور به ایتالیا جنجال آفریده است. این ادعاها با واکنش محققان حوزه تاریخ و همچنین پاسخ صریح رضا رشیدپور مواجه شده است.

کانال تلگرامی روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «وقتی حقایق تاریخ دستمایه تسویه حساب های سیاسی قرار می‌گیرد»، نوشت: سایت‌ها و رسانه‌های مخالف دولت به صورت همزمان ادعای یک فعال سیاسی و هنری (حسین دهباشی) را منتشر کردند که در آن گفته شده روحانی زیر مجسمه فاتح ایتالیایی جنگ با سپاه ایران ایستاده است.

تبلیغات مخالفان دولت حول این تصویر تا آنجا ادامه یافت که یک عضو سرشناس رسانه‌های تندرو در مطلبی با عنوان «مذاکره زیر سم اسب فاتح ایران» مدعی شد که روحانی زیر سایه مجسمه فاتح جنگ ایتالیا با ایران با نخست‌وزیر ایتالیا به گفت‌وگو نشسته است.

اما این ادعا بلافاصله با پاسخ محققان حوزه تاریخ مواجه شد. این پژوهشگران اسنادی از دوران جنگ امپراتور رم با ایرانی‌ها ارائه کردند که دلالت بر این دارد که منتقدان سفر روحانی واقعیت‌های آن دوره تاریخ را به تحریف سپرده‌اند.

در همین رابطه مصطفی مسجدی آرانی، مدیر گروه مدیالوژی در تلگرام با ارائه پاره‌ای از مستندات تاریخ، ادعاهای دهباشی را زیر سوال برد. دهباشی قبلا به عنوان مستندساز قبلا در ستاد روحانی فیلم انتخابات او را تهیه کرد و سمت‌هایی در منطقه آزاد کیش و مرکز اسناد و مشاورت برخی وزرا گرفت اما از چندی پیش انشعاب پیدا کرده و به جمع مخالفان دولت پیوسته است.

مسجدی آرانی خطاب به دهباشی می‌نویسد: در نوشته شما حرف‌هایی است که آدمی نمی‌تواند باور کند از نهاد یک محقق تاریخ برآمده باشد. مثلا آنجا که فرمودید مارکوس آئورلیوس آنتونیوس، «فاتح» ایران است.

مدیر مدیالوژی تأکید می‌کند: جنگ روم با امپراطوری اشکانیان در عصر پارتیان، از 161 میلادی آغاز شد و تا 166 میلادی ادامه داشت. در سه سال ابتدای آن جنگ، پیروزی از آن ایرانیان بود و در نیمه دوم آن شش سال بود که ایران، شکست خورد ولی نه آنچنان که «فتح» شود. بلکه ارمنستان و یکی دو منطقه کوچک دیگر را از دست داد. ایران بزرگ کجا و این یکی دو منطقه؟!

وی می‌افزاید: حتی پس از آن پیروزی مختصر ارتش روم بر اشکانیان هم، از کار خدا یا آه مردم مظلوم، طاعون از طریق لشگر فاتح به اروپا رفت و خانمان‌سوز شد.

به گفته مسجدی آرانی، حتی همان موزه کپیتولاین رم هم در توضیحات این مجسمه نوشته که هیچ اشاره‌ای در منابع باستانی به اینکه این مجسمه، واقعا مجسمه آئورلیوس باشد نشده و آنچه هم که از منابع متأخر فهم می‌شود این است که این مجسمه اوست پس از آنکه در سال 176 بر ژرمن‌ها یعنی اروپاییان پیروز شده است.

مدیر مدیالوژی برخلاف تصور دهباشی تاکید می‌کند: چه خوب که رئیس‌جمهورمان پیش مجسمه‌ای کنفرانس خبری برگزار کرده که نشان پیروزی اروپاییان بر خودشان است؛ پیروزی غرب بر غرب.

او در پایان خاطرنشان می‌کند: درآئورلیوس، امپراطوری بود که مثل رئیس‌جمهور حقوق‌دان ما، به امر قضاوت و دادگاه توجه داشت و می‌گفت که یک قاضی خوب بهتر از سرباز مسلح می‌تواند نظم جامعه را حفظ کند.

مسجدی انتقادهایش به دهباشی را با این عبارت به پایان می‌برد: خدا عاقبت ما را به خیر گرداند.

به گزارش ایسنا، کانال روزنامه ایران در ادامه نوشته است: دهباشی در نوشته خود برنامه‌ریزی مشاوران رئیس‌جمهور در سفر ایتالیا را زیر سوال برده بود. دهباشی از فعالان ستاد انتخابات روحانی در خرداد 92 بود و کار ساخت فیلم انتخاباتی وی را انجام می‌داد. او به همین دلیل در دو سال اول دولت یازدهم سمت‌هایی مثل مشاور رئیس مرکز اسناد، عضو هیات مدیره منطقه آزاد کیش و مشاورت برخی مدیران ارشد روحانی را در اختیار گرفت اما چندی بعد از حوزه دولت جدا شد و علیه تیم مدیران ارشد روحانی در فضای مجازی مطلب نوشت.

او در تازه‌ترین مطلب خود مدعی برنامه‌ریزی غلط همراهان روحانی شد و آنها را بی‌سواد خطاب کرد. اما این ادعای او با واکنش افشاگرانه رضا رشیدپور مجری برنامه‌های روحانی مواجه شد. رشیدپور با استناد به کارنامه دهباشی از مستندسازی در سفر نیویورک احمدی‌نژاد تا تهیه مصاحبه‌های کتاب تاریخ از وی خواسته است به بازی مخالفت با دولت پایان دهد.

در همین راستا رشیدپور فهرستی از امتیازاتی که دهباشی از دولت روحانی را بدست آورده را با زبانی پُرکنایه فاش کرده است. در نوشته دهباشی علیه تیم برنامه‌ریزان سفر ایتالیا آمده است: «اطمینان دارم که رئیس‌جُمهورِ میهن‌دوستی چون آقای دکتر روحانی بعدا بسیار رنجیده، امّا یعنی مُشاورانِ فرهنگی و رسانه‌ای ایشان نیز سواد و حواس‌اش را نداشته‌اند؟ که لحظه‌ای تردید کُنند در انتخابِ بی‌سابقه محل موزه Capitoline شهرداریِ رُم برایِ برگزاریِ جلسه رسمیِ روسای دو کشور و امضاء انبوهی از پیمان‌های تفاهم؟ آن‌هم در سایه مجسمه و زیرِ سُم اسبِ «مارکوس آئورلیوس آنتونیوس»؟ که ایرانیان را در عصرِ پارتیان و سلسله اشکانی به سختی شکست داده و مغلوبِ خود ساخته.»

رضا رشیدپور نیز در برابر این ادعاها، پاسخ صریحی داده و آنطور که در کانال روزنامه ایران آمده، نوشته است:

«در نوشته جناب مستطاب دهباشی چند نکته نهفته است؛ یکم حس تحقیر دیگران از روی غرض‌ورزی حرفه‌ای. کنایه بدترکیب ایشان به مشاوران بی‌سواد بیش از آنکه دلیل سواد ایشان باشد، برهان قاطع بی‌ادبی یا حداقل نمک‌ناشناسی است. چگونه ایشان تمام مهارت خودش در فیلمسازی را فدای کسی کرده که مشتی بی‌سواد اطرافش هستند؟!

دوم اینکه این مرض - خود رئیس‌جمهور انتخاب کن پنداری (!!!) - هم بد دردی است. چون انصافا فیلم‌های تبلیغاتی جناب روحانی اگر از تعداد رأی‌دهندگانش نکاسته باشد، حتماً نیفزوده است! حالا آن نوسفر زیرزمینی کپی برابر اصل عموسام هم بماند که خود ضربه دردناکی به حیثیت رئیس‌جمهور در افکار بخشی از جامعه بود.

سوم اینکه کاردینال‌های استقبال‌کننده از روحانی هم شال قرمز داشته‌اند و متأسفانه مشاوران بی‌سواد اصلاً دقت نکرده‌اند که در جنگ چالدران دوم، لشکر عثمانی هنگام حمله به لشکر ایرانی بیرق سرخ داشته‌اند! کجا ببریم و بشوییم این ننگ را؟! جناب دهباشی شما که بردتان را کردید و معروف شدید و بابت فیلم‌های تاریخ شفاهی کل دستمزد هم از همه‌جا گرفتید و حالا هم که می‌خواهید نماینده مردم بدبختی مثل من در مجلس بشوید، هنوز بس نیست؟ کیش را مات کردید، هنوز بس نیست؟ دشمن شاد کردید، هنوز بس نیست؟ بس است اخوی؛ انصافاً بس است.»


ویدیو مرتبط :
جنجال آفرینی جدید فیروز کریمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکرار جنجال آفرینی افراطیون دانشگاه تهران اینبار در دانشکده علوم اجتماعی +عکس



 , دانشگاه تهران,جنجال در دانشکاه تهران,دانشکده علوم اجتماعی,اخبار

 

تکرار جنجال آفرینی افراطیون دانشگاه تهران اینبار در دانشکده علوم اجتماعی +عکس

این روزها دانشگاه تهران دستخوش اتفاقات در نوع خود جالبی است که البته برای کسانی که با فضای این دانشگاه آشنا هستند، چندان هم عجیب نیست.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، از طرفی ماجرای اکران فیلم "قلاده های طلا" خبرساز شده است و از سوی دیگر اتفاقات روز گذشته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در کارشکنی فعالیت یک تشکل دانشجویی.

روز گذشته دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی با شعارهایی بر روی بردها و دیوارهای سطح دانشکده مواجه شدند که با ادبیاتی غیر دانشجویی فضای دانشکده را تغییر داده بود.

اکثر دانشجویان از یکدیگر می پرسیدند مخاطب این شعارها چه کسانی هستند که اینگونه مورد هجمه قرار گرفته اند و چه دلیلی وجود دارد که در فضای دانشگاه که باید جوی منطقی داشته باشد گروهی با نسبت دادن الفاظ دور از شان دانشجویی گروه دیگری از دانشجویان را مورد حمله قرار دهند؟!

برخی دیگر از دانشجویان معتقد بودند دانشگاه و دانشجویان آنهم در دانشکده علوم اجتماعی به بلوغ سیاسی اجتماعی رسیده اند و اقدامات صورت گرفته را هوچی گری می خواندند.

 

 , دانشگاه تهران,جنجال در دانشکاه تهران,دانشکده علوم اجتماعی,اخبار

 

ماجرا از آنجایی قوت گرفت که انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی قصد برگزاری انتخابات خود را داشت که جو دانشکده از سوی عده ای ملتهب شد.

از صبح روز گذشته سطح دانشکده با بنرها و دست نوشته هایی پر شده بود که دانشجویان را برای تهییج علیه این انتخابات آماده می کرد.

به گفته دانشجویان، عده ای منتسب به انجمن دانشگاه تهران که سابقه اقدامات ساختارشکنانه ای در دانشگاه تهران دارند در تدارک فحاشی به این برنامه بوده اند.

روی این دست نوشته ها نوشته شده بود: "اعتراض به تسخیر سفارت انگلیس" و "اصرار به دانشجویان برای عدم همكاری با انجمن اسلامی دانشجویان مستقل"، "این انتخابات مشروعیت ندارد"، "همبستگی با انجمن اسلامی مستقل پشت کردن به افکار عمومی دانشگاه"، "تسخیر کنندگان سفارت انگلیس در دانشگاه ما انتخابات برگزار میکنند".

گفتنی است دانشجویان عضو انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم اجتماعی با گفت‌وگو با دانشجویان به تبیین شعائر اصیل انجمن اسلامی پرداخته و اعلام کرده اند در فضایی منطقی و دانشجویی حاظر به مناظره و گفت‌وگو هستند.

این اقدام انجمن دانشگاه تهران البته پیش از این نیز سابقه دارد. شهریور ماه سال 87 نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه تهران برگزار شد.

 

 , دانشگاه تهران,جنجال در دانشکاه تهران,دانشکده علوم اجتماعی,اخبار

 

نشست سراسری اتحادیه انجمنهای مستقل دانشجویان با حضور 39 تشكل در حسینیه جماران و با شعار «استقامت بر گفتمان امام، شرط تحقق پیشرفت و عدالت در دهه چهارم» كلید خورد و پس از آن در دانشگاه تهران ادامه یافت.

روز دوم این نشست بیرون از تالار فردوسی دانشگاه تهران نمایشگاه فرهنگی شامل غرفه هایی با نام های اتاق فکر، گرامیداشت شهدا و کاریکاتورهایی مربوط به مقاومت مردم فلسطین برپا شده بود.

پس از برگزاری نماز جماعت در مقابل درهای ورودی تالار فردوسی (محل برگزاری نشست) پلاکاردهایی با مضمون هایی علیه این اتحادیه نصب شده بود.

افراطیون و تندروهای دانشگاه تهران روز در دومین روز از نهمین نشست اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با تجمع و شعار "مرگ بر منافق" و "انجمن مستقل، بسیجی مستتر"، "به پادگانهایتان بازگردید" به دنبال برهم زدن سخنرانی نادر طالب زاده و حضور در این نشست بودند.

پیش از برگزاری نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر كشور، تندروهای انجمن تهران با نصب پلاكاردهایی در مقابل درب ورودی سالن مبنی بر -آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید از كجا مستقل هستید، انجمن مستقل، منافق مستتر؛ زمینه را برای این درگیری توسط دانشجویان دیگر آماده می‌كردند.

پیش از شروع نشست، گروهی از اعضای انجمن دانشکده های حقوق و علوم انسانی در مقابل تالار فردوسی تجمع کردند؛ این افراد که حدود 30 نفر می شدند، می خواستند به زور وارد تالار شوند که این اقدامات با درگیری روبرو و منجر به مضروب شدن 8 تن از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل شد که جراحت دو تن از آنان عمیق بود.

بخشی از دکورهای نمایشگاه بیرون از تالار نیز تخریب شد.

در بین مجروحان این حادثه، ، دبیر سیاسی اتحادیه و دبیر تشکیلات بیش از سایران مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به کلینیک شانزدهم آذر منتقل شدند.

خبرنگاران برنامه 20:30 نیز برای پوشش خبری خواستار حضور در دانشگاه بودند که بعد از مخالفت حراست دانشگاه به کلینیک شانزدهم آذر رفتند و از مجروحان حادثه خبری تهیه کردند.

در آخرین جلسه نشست "نقش تشکل های دانشجویی در انتخابات ریاست جمهوری" سید محمد بیاتیان، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت شاخه شیراز حضور داشت که اتفاق های رخ داده را محکوم کرد.

گفتنی است آن نشست با سخنرانی دکتر زاهدی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت الاسلام پناهیان خاتمه یافت و در ادامه، اعضا با حضور در گلزار شهدا با آرمان های امام راحل (ره) و شهدا تجدید بیعت می کنند.

به نظر می رسد افراد منسوب به انجمن تهران همواره مسیر سابقون خود در متشنج کردن فضای علمی- منطقی دانشگاه را ادامه می دهند./رجانیوز

 

 , دانشگاه تهران,جنجال در دانشکاه تهران,دانشکده علوم اجتماعی,اخبار