اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات وقوع زلزله در فیروزکوه


مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، رخداد لرزه‌ای روز گذشته را در پهنه حدود 25 کیلومتری جنوب غربی فیروز کوه و 100 کیلومتری شمال سمنان ذکر کرد و گفت: این منطقه توان لرزه‌زایی بالا را دارد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرگروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، رخداد لرزه‌ای روز گذشته را در پهنه حدود 25 کیلومتری جنوب غربی فیروز کوه و 100 کیلومتری شمال سمنان ذکر کرد و گفت: این منطقه توان لرزه‌زایی بالا را دارد.

دکتر مهدی زارع با اشاره به زلزله روز گذشته در منطقه فیروزکوه افزود: 6 زلزله با بزرگای بین 1.9 تا 2.4 از ساعت 14 و 10 دقیقه تا ساعت 19 و 58 دقیقه روز جمعه، 14 خرداد ماه در منطقه جنوب غربی فیروزکوه در منطقه تلاقی مهم ساختاری در جنوب البرز رخ داده است.

وی خاطر نشان کرد: این منطقه، محل تغییر روند گسل مشا (شمال غرب – جنوب شرق) به پهنه گسل فیروز کوه (شمال شرق- جنوب غرب) در حدود 25 کیلومتری جنوب غربی فیروز کوه و 100 کیلومتری شمال سمنان همان پهنه‌ای است که زلزله‌ای با بزرگای 4.6 در ساعت 22 و 6 دقیقه روز سه‌شنبه، 3 شهریور سال 94 در آن رخ داده است.

زارع یادآور شد: در زلزله سال گذشته این منطقه به دلیل آن که در حدود 100 کیلومتری شرق تهران رخ داده بود، در تهران به ویژه برای بخشی از مردم که در طبقه دوم به بالای ساختمان‌ها ساکن بودند، حس شد؛ ولی اثری بر گسل‌های تهران به طور مستقیم نداشته است.

مدیر گروه زلزله شناسی مهندسی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر این که این ناحیه از دید خطر زمین‌لرزه دارای توان لرزه‌زایی برای زلزله شدیدی با بزرگای بیش از 6 را دارد، اظهار کرد: ولی از سوی دیگر از این زلزله‌های کوچک رخ‌داده، الزاما نمی‌توان نتیجه مشخصی در خصوص زلزله مهم بعدی به ویژه زمان مشخص آن گرفت.

زارع در عین حال ضمنا این موضوع را به معنی بی خطر بودن منطقه تهران ندانست و اضافه کرد: زلزله روز گذشته فیروزکوه ممکن است تعداد زیادی پس‌لرزه داشته باشد که به صورت فوج گونه و متوالی رخ دهد.

وی در خصوص این که این رخداد لرزه‌ای، پیش‌لرزه بوده است یا خیر، توضیح داد: بر اساس اندازه و تعداد رخداد زمین لرزه‌ها تاکنون، جمع بندی مشخصی مبنی بر زمان احتمال رخداد زلزله شدید با بزرگای 6 و بیشتر بر پایه این داده نمی‌توان ارائه کرد؛ ولی احتمال وقوع آن وجود دارد؛ چون هم گسل‌های مهم در این منطقه با توان لرزه‌زایی بالا وجود دارد و هم در جنوب البرز در چهار سال گذشته شاهد رخداد زلزله‌های کوچک بودیم.

زارع با بیان این که در مورد خطرهای طبیعی وظیفه نهادهای مرتبط آن است که با نگاهی محافظه کارانه به تحلیل مسائل بپردازند، ادامه داد: این که کاندید رخداد زلزله مهم پهنه گسل‌های «فیروزکوه»، «عطاری» و یا گسل «مشا» است، دقیقا نمی‌دانیم؛ ولی لازم است همه پهنه‌های گسل «عطاری»، «آستانه»، «گرمسار»، «فیروزکوه» و «مشا» به طور خاص با دستگاه‌های لرزه نگاری و شتابنگاری موجود رصد شوند؛ ضمن آن که تعداد ایستگاه‌های لرزه‎‌نگاری در جنوب البرز برای رصد این گسل‌ها به ویژه گسل‌های آستانه، فیروزکوه، عطاری و گرمسار و مشا افزایش یابد.


ویدیو مرتبط :
لحضه وقوع زلزله 6 ریشتری آذربایجان شرقی (زلزله دوم)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات وقوع زلزله 4.6 ریشتری در فیروزکوه


فرماندار شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه ستاد بحران شهرستان تشکیل شده است، گفت: تا این لحظه هیچگونه اعلام خسارت نداشته ایم.

خبرگزاری مهر: فرماندار شهرستان فیروزکوه با بیان اینکه ستاد بحران شهرستان تشکیل شده است، گفت: تا این لحظه هیچگونه اعلام خسارت نداشته ایم.

نورالله طاهری با اعلام این خبر اظهار کرد: زلزله ۴/۶ ریشتری ساعت ۲۲ و ۶ دقیقه سه شنبه شب جنوب شهرستان فیرزوکوه را لرزاند.

فرماندار فیروزکوه ادامه داد: زمین‌لرزه مذکور در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی ۳۵.۵۸ درجه و طول شرقی ۵۲.۶۳ درجه ثبت شده و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد.

طاهری گفت: زلزله مذکور در ۲۴ کیلومتری فیروزکوه، ۳۹ کیلومتری آرادان در استان سمنان و ۴۲ کیلومتری کیلان رخ داده است.

هلال احمر فیروزکوه در حال آماده باش

در ادامه علی محمدعلی تبار رییس جمعیت هلال احمر فیروزکوه ضمن تایید خبر زلزله ۴/۶ ریشتری در فیروزکوه گفت: مرکز زلزله شهرستان فیروزکوه بوده است.

وی در پایان گفت: ضمن تشکیل ستاد بحران، همه اعضای جمعیت هلال احمر به حالت آماده باش در آمده اند.



زلزله فیروزکوه بخیر گذشت

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل بحران استان تهران اعلام کرد که زمین لرزه 4.6 ریشتری فیروزکوه خسارت جانی و مالی نداشته است.

هادی رحمتی درباره آخرین خبرها از زمین لرزه فیروزکوه گفت: این منطقه تاکنون 9 بار لرزیده است که البته مقیاس لرزش ها سیر نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه کانون زمین لرزه 115 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد، اظهار کرد: بنابراین به نظر نمی رسد که این زمین لرزه ارتباطی با پایتخت داشته باشد.

رحمتی با اشاره به تشکیل جلسه شورای مدیریت بحران در فرمانداری فیروزکوه، گفت: در این جلسه که دقایقی پیش به اتمام رسید مقرر شد تا کلیه دستگاه های امدادی تا 24 ساعت آینده در آماده باش کامل باشند. همچنین به فرمانداری شهرهای اطراف نظیر پردیس، دماوند و ... نیز ابلاغی برای آماده باش صادر شد.

مدیرکل بحران استان تهران درخصوص گزارش تیم های ارزیاب نیز گفت: فیروزکوه وسیع ترین و در عین حال کم‌ جمعیت ترین شهرستان استان تهران است و از این رو تراکم جمعیت در این شهر بسیار کم است. گزارش های اولیه تیم های ارزیاب نیز حاکی از این است که این زمین لرزه تاکنون هیچ مورد خسارت جانی و مالی نداشته است.

رحمتی افزود: با توجه به مساعد بودن هوا ما از ساکنان مناطق زلزله زده خواستیم امشب را در بیرون از منازل خود سپری کنند. هشدار ما به افرادی که قصد اقامت در منزلشان را دارند این است که از خوابیدن در زیر لوستر و اشیایی که احتمال سقوط آن وجود دارد پرهیز کنند.



وضعیت پایتخت عادی است/ زلزله فیروزکوه ربطی به گسل‌های تهران ندارد

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران وضعیت پایتخت را عادی اعلام کرد.

دکتر احمد صادقی درباره ارتباط زمین لرزه اخیر شرق استان تهران با پایتخت گفت: زمین لرزه 4.6 ریشتری در فیروزکوه رخ داده و مربوط به گسل فیروزکوه است و ربطی به گسل های تهران ندارد.

وی با بیان اینکه زمین لرزه در بخش هایی از پایتخت نیز احساس شده است، گفت: اما این موضوع هیچ ارتباطی با گسل های تهران ندارد.

صادقی افزود: از موسسه ژیوفیزیک خواسته ایم که اگر پیش نشانگری از زمین لرزه در پایتخت رویت شد آن را به ما اطلاع دهند که تا کنون چنین گزارشی به دست ما نرسیده، بنابراین بازهم می گویم وضعیت تهران عادی است.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه سطح پایتخت را رصد کرده و موردی را مشاهده نکرده است، ادامه داد: البته همواره باید آمادگی مقابله در برابر زلزله را داشت.



شمار زمین‌لرزه‌های فیروزکوه به عدد 12 رسید


خبرگزاری فارس: 12 زمین‌لرزه‌ از ساعت 22 سه‌شنبه‌شب تاکنون حوالی شهرستان فیروزکوه از توابع استان تهران و نیز شهرستان‌های دماوند و پردیس در شرق استان را لرزاند.

زمین‌لرزه نخست فیروزکوه در ساعت 22 و 6 دقیقه و 23 ثانیه سه‌شنبه شب  رخ داد و شدت آن 4.6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ثبت شده است.

زمین‌لرزه مذکور در موقعیت جغرافیایی با عرض شمالی 35.58 درجه و طول شرقی 52.63 درجه ثبت شده و در عمق 10 کیلومتری زمین رخ داد.

زلزله مذکور در 24 کیلومتری فیروزکوه، 39 کیلومتری آرادان در استان سمنان و 42 کیلومتری کیلان رخ داد و بعد از آن نیز شهرستان فیروزکوه 11 بار دیگر تاکنون لرزیده است.

زمین‌لرزه دوم به بزرگی 3.2 ریشتر در ساعت 22 و 10 دقیقه و دو ثانیه، زمین‌لرزه سوم به بزرگی 2.5 ریشتر در ساعت 22 و 11 دقیقه و 27 ثانیه، زمین‌لرزه چهارم به بزرگی 1.8 ریشتر در ساعت 22 و 23 دقیقه و 15 ثانیه، زمین‌لرزه پنجم به بزرگی دو ریشتر در ساعت 22 و 34 دقیقه و 45 ثانیه و زمین‌لرزه ششم با شدت 2.6 ریشتر در ساعت 23 و 16 دقیقه و 12 ثانیه رخ داد.

همچنین زمین‌لرزه هفتم با شدت 2.3 ریشتر در ساعت 23 و 42 دقیقه و چهار ثانیه، زمین‌لرزه هشتم با شدت 1.6 ریشتر در ساعت 23 و 47 دقیقه و 57 ثانیه، زمین‌لرزه نهم با شدت دو ریشتر در ساعت 23 و 54 دقیقه و 47 ثانیه، زمین‌لرزه دهم با شدت 2.5 ریشتر در ساعت 54 دقیقه بامداد، زمین‌لرزه یازدهم با شدت 1.4 ریشتر در ساعت یک و 13 دقیقه و 43 ثانیه و زمین‌لرزه دوازدهم با شدت 1.9 ریشتر در ساعت یک و 44 دقیقه و سه ثانیه بامداد امروز شهرستان فیروزکوه را لرزاند.

شبکه لرزه‌نگاری استان تهران وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران وقوع این زمین‌لرزه‌ها را تأیید کرده است.

براساس اعلام مسئولان تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی این زمین‌لرزه دریافت نشده است.