اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزییات ذخیره‌سازی بنزین توسط مردم


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح جزئیات ذخیره‌ بنزین 400 تومانی در کارت‌های سوخت از وجود 225 هزار کارت با ذخیره بنزین بیش از 1000 لیتر خبر داد و اعلام کرد: روزانه 10 میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد در جایگاه‌ها فروخته می‌شود.

خبرگزاری مهر: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تشریح جزئیات ذخیره‌ بنزین 400 تومانی در کارت‌های سوخت از وجود 225 هزار کارت با ذخیره بنزین بیش از 1000 لیتر خبر داد و اعلام کرد: روزانه 10 میلیون لیتر بنزین با نرخ آزاد در جایگاه‌ها فروخته می‌شود.

مصطفی کشکولی درباره آخرین وضعیت ذخیره سازی بنزین 400 تومانی در کارتهای هوشمند سوخت، گفت: در حال حاضر حدود 2 میلیارد و 200 میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای در کارتهای هوشمند سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها ذخیره سازی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه از این میزان تعداد 225 هزار کارت هوشمند سوخت دارای ذخیره بیش از یکهزار لیتر بنزین 400 تومانی هستند، تصریح کرد: 188 هزار موتورسیکلت دارای ذخیره بنزین بیش از 400 لیتر هستند.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه محدودیت زمانی برای استفاده از ذخیره بنزین 400 تومانی در کارتهای هوشمند سوخت تعریف نشده است، در خصوص میزان فروش بنزین آزاد و نیمه یارانه‌‍ ای در جایگاه‌های سوخت، توضیح داد: در دی ماه سالجاری به طور متوسط روزانه 54.4 میلیون لیتر بنزین معمولی و بیش از 1.7 میلیون لیتر سوپر در جایگاه‌ها به فروش رسیده است.
 
وی با یادآوری اینکه از ابتدای فصل زمستان تاکنون روزانه بیش از 45 میلیون لیتر بنزین معمولی با نرخ 400 تومان و نزدیک به 10 میلیون لیتر بنزین معمولی با نرخ آزاد به فروش رسیده است، بیان کرد: همچنین در این مدت روزانه بالغ بر 1.3 میلیون لیتر بنزین سوپر با نرخ 500 تومان و 353 هزار لیتر بنزین سوپر با نرخ آزاد 800 تومانی فروخته شده است.
 
این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه متوسط مصرف بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون رشدی حدود 5.7 درصدی را تجربه کرده است، تاکید کرد: این در حالی است رشد مصرف این فرآورده نفتی در دی ماه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 6.5 درصدی داشته است.
 
کشکولی متوسط مصرف بنزین از ابتدای سالجاری تاکنون را حدود 63.3 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: با این وجود از ابتدای فصل زمستان تاکنون مصرف این محصول نفتی به طور میانگین روزانه به حدود 60 میلیون لیتر رسیده است.


ویدیو مرتبط :
داس اعتدال به بنزین هم رحم نکرد! **بنزین آزاد شد**

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزییات ذخیره‌ سازی بنزین توسط مردم


اختصاص سهمیه‌های ویژه بنزین با دستورات مستقیم رئیس جمهوری و با وجود افزایش مصرف بنزین و ذخیره‌سازی بنزین 400 تومانی در کارت‌ها از ابتدای سالجاری اما میزان فروش بنزین 700 تومانی در جایگاه‌ها سیر نزولی یافته است.

خبرگزاری مهر:  اختصاص سهمیه‌های ویژه بنزین با دستورات مستقیم رئیس جمهوری و با وجود افزایش مصرف بنزین و ذخیره‌سازی بنزین 400 تومانی در کارت‌ها از ابتدای سالجاری اما میزان فروش بنزین 700 تومانی در جایگاه‌ها سیر نزولی یافته است.

 از ابتدای سالجاری تاکنون مصرف بنزین ایران با جهش قابل توجه‌ای روبرو شده است به طوری که حتی در روزهای نخست فروردین به مرز 100 میلیون لیتر در روز هم افزایش یافت.

در اردیبهشت ماه سالجاری متوسط مصرف روزانه در محدوده 65 تا 67 میلیون لیتر تثبیت و با فرا رسیدن خرداد متوسط مصرف بنزین معمولی و سوپر به مرز 70 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است که حدود 6 تا 7 درصد بیش از کل متوسط مصرف بنزین در سال 91 است.

مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف بنزین از ابتدای سالجاری را ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل ونقل و اختصاص سهمیه‌های ویژه بنزین نوروزی اعلام می‌کنند ضمن انکه توقف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تثبیت قیمت بنزین هم در افزایش تقاضای این فرآورده استراتژیک نفتی تاثیر گذار بوده است.

همزمان با رشد مصرف بنزین معمولی و سوپر از ابتدای سالجاری اما هم اکنون بیش از 75 درصد فروش بنزین در جایگاه‌های سوخت با قیمت های نیمه یارانه ای 400 تومانی انجام می شود و تقاضا برای خرید بنزین آزاد با قیمت 700 تومانی در سالجاری نه تنها رشدی نداشته است که حتی با کاهش هم روبرو بوده است.

بر اساس گزارش رسمی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی متوسط فروش بنزین آزاد در فروردین و اردیبهشت ماه سالجاری حدود 13 میلیون لیتر در روز بوده و این در حالی است که با وجود رشد مصرف بنزین اما فروش آزاد این محصول پرطرفدار نفتی هیچگونه افزایشی نداشته است.

از این رو به طور متوسط روزانه معادل 50 تا 60 میلیون لیتر بنزین با قیمت 400 تومان و مابقی فروش بنزین معادل 10 تا 13 میلیون لیتر با قیمت آزاد 700 و 800 تومانی در جایگاه ها انجام می شود.

در حال حاضر بیش از دو میلیارد لیتر بنزین 400 تومانی در کارت های هوشمند سوخت ذخیره سازی شده است و پیش بینی می شود با توجه به روند فروش بنزین آزاد و نیمه یارانه‌ای دست کم تا پایان تابستان سالجاری کاهش قابل توجه‌ای در ذخیره بنزین 400 تومانی خودروها انجام نشود.

به عبارت دیگر با توجه به اختصاص سهمیه های ویژه بنزین با دستور محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری فعلا مردم تمایلی به خرید بنزین با قیمت‌های آزاد ندارند و عملا باک بنزین خودروها با سهمیه‌های ویژه رئیس جمهوری پر می شود.

ناصر رئیسی فرد رئیس انجمن کارفرمایی جایگاه داران سوخت هم  با اشاره به سیر نزولی فروش بنزین آزاد در جایگاه هیا سوخت از ابتدای سالجاری تاکنون، گفت: اختصاص سهمیه‌های ویژه و کاهش سفرها در کاهش فروش بنزین آزاد تاثیر گذار بوده است.

به گزارش مهر، در حال حاضر بنزین به صورت 2 نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای 400 تومان، بنزین معمولی آزاد 700 تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای 500 تومان و بنزین سوپر آزاد 800 تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه می شود.