اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات دیدار ظریف با صدام + عکس



دیدار ظریف با صدام  , جواد ظریف

جزئیات دیدار ظریف با صدام + عکس

جواد ظریف، در روزهای اخیر در اولین سفر خارجی خود به عنوان وزیر امور خارجه به عراق سفر کرد؛ ظریف حدود 12 سال پیش به عنوان معاون، کمال خرازی را در ملاقاتی با صدام همراهی کرده بود.

 انصاف نیوز در ادامه نوشت: ظریف در روایت خود از این ملاقات که در زیر زمین خانه‌ای به ظاهر معمولی در باغی حوالی بغداد انجام شده بود، به خودشیفتگی دیکتاتور عراق اشاره می‌کند و آن را باعث سقوط صدام می‌داند.

ظریف می‌گوید: آقای خرازی در سال 79 یا 80 سفری به عراق داشتند که بنده همراه ایشان بودم. موضوع سفر روابط دو جانبه‌ی ایران و عراق و موضوعات باقیمانده از جنگ بود. قرار بود در این سفر ایشان ملاقاتی با صدام داشته باشند.

 

عراقی‌ها تاکید داشتند که تعداد همراهان در ملاقات به دلایل امنیتی باید بسیار محدود باشد. لذا بنده، کاردار ما در بغداد و یک مترجم به عنوان همراه دکتر خرازی معرفی شدند. عراقی‌ها فقط پذیرفتند من همراه وزیر بروم و بعد با اصرار ما مترجم را هم قبول کردند. به نظر می‌رسد فکر می‌کردند کاردار ما شهر و اطراف آن را بلد است و نمی‌خواستند محل اقامت صدام مشخص شود و لذا وی را حذف کرده بودند.

حواشی ملاقات بسیار جالب بود. زمان ملاقات را مشخص نکرده بودند. یک روز صبح که هیات قرار بود برای زیارت به کاظمین مشرف شود، گفتند ما سه نفر در هتل بمانیم. مشخص بود که برنامه ملاقات با صدام برای آن روز تعیین شده است. طرف‌های ساعت 9 صبح بود که دو اتومبیل تشریفات وزارت خارجه‌ی عراق آمدند و ما را از هتل به محلی که ظاهرا یکی از کاخ‌های ریاست جمهوری در داخل شهر بود بردند.

 

در یکی از ورودی‌ها، آقای صحاف وزیر امور خارجه‌ی وقت عراق منتظر ما بود. در اتاق انتظار نشستیم و وزرا مشغول صحبت شدند. پس از مدتی، آجودان ویژه‌ی صدام که در همه‌ی عکس‌ها و از جمله عکس ما پشت سر صدام است وارد اتاق شد و با صحاف صحبتی کرد. صحاف به ما گفت برای دیدار صدام باید به محل دیگری برویم.

 

آجودان صدام با یک اتومبیل بی‌ام‌و که خودش رانندگی می‌کرد در جلو راه افتاد و به دنبال او در دو اتومبیل جدید که شاید مربوط به ریاست جمهوری بود دکتر خرازی و صحاف و بنده و مترجم راه افتادیم. مدتی در شهر ما را گرداندند و سپس از شهر بیرون رفتند. ظاهرا می‌خواستند مطمئن شوند که ما مسیر را گم کرده‌ایم.

 

در بیرون شهر هم مدتی رانندگی کردند تا به باغی رسیدند که هیچ علامت ظاهری جز یک پست دیده‌بانی خیلی عادی که در عراق فراوان است نداشت. چند دقیقه‌ای هم در داخل باغ رانندگی کردند تا به یک ساختمان در ظاهر بسیار معمولی رسیدیم. پیاده شدیم. دو نفر از اعضای وزارت امور خارجه‌ی عراق منتظر ما بودند. پس از یک توقف کوتاه و پس از عبور از چند راهرو به داخل سالن بسیار مجللی که علی القاعده باید در زیر زمین بود وارد شدیم. صدام در آن سالن منتظر ما بود و با احترام ما را پذیرفت.

بعد از تعارفات اولیه، صدام شروع به صحبت کرد. ماحصل حرفش این بود که اگر اراده‌ی سیاسی در مسوولین عالی وجود داشته باشد، مشکلات فنی قابل حل است.

 

جالب است که به عنوان شاهد مثال، وی مذاکرات خودش با شاه را که به انعقاد 1975 انجامید مطرح کرد. صدام با تفصیل فراوان گفت که در دو ملاقات با شاه، در صحبتی کوتاه طرح کلی خود را برای حل مشکلات فی‌ما‌بین مطرح کرده و شاه هر بار مدتی طولانی صحبت کرده و نهایتا چارچوب صدام را پذیرفته است و پس از این توافق سیاسی در سطح عالی، متخصصان دو طرف در مورد موضوعات به ظاهر لاینحل به توافق رسیده‌اند.

 

حتی در مورد توافق 1975 که در زمان ضعف عراق و قدرت شاه حاصل شده بود، به گونه‌ای وانمود می‌کرد که گویا نظراتش را بر شاه تحمیل کرده است. فکر می‌کنم در نهایت نیز همین خودشیفتگی باعث سقوط صدام شد./ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫روایت یک شاهد عینی از دیدار ظریف و اوباما/ کری، ظریف را به اوباما معرفی کرد‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف (+عکس)



دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف (+عکس)

جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است، صبح دوشنبه با دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. فلتمن از جمله مقامات سابق وزارت خارجه آمریکاست.

به گزارش ایسنا  وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار، بر عزم و اراده کشورمان برای تداوم همکاری همه جانبه با سازمان ملل متحد درباره مسائل مورد علاقه دو طرف تاکید کرد.
در این دیدار هم‌چنین دو طرف درباره مسائل مهم منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله تحولات سوریه، لبنان و مصر گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار مواضع اصولی و صریح کشورمان را تشریح کرد و با اشاره به نقش فعال و سازنده کشورمان در حل و فصل مسائل و مشکلات در عرصه منطقه‌یی از جمله در مسائل افغانستان و عراق تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت و توان خود در راستای حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه استفاده کرده و خواهد کرد.

دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف,نتیجه دیدار معاون آمریکایی دبیرکل سازمان ملل با ظریف

 
او با ابراز نگرانی از روند تحولات در منطقه و توسعه خشونت و افراط‌گرایی تاکید کرد: توسعه افراط‌گرایی به مرزهای منطقه محدود نخواهد ماند و آثار و تبعات آن به دیگر مناطق جهان و کشورهای غربی کشیده خواهد شد.

وزیر خارجه ایران هم‌چنین خاطرنشان کرد: سازمان ملل متحد تنها نهادی است که می‌تواند با حمایت و کمک کشورهای موثر در منطقه ثبات و آرامش را به منطقه بازگرداند.
ظریف با تاکید مجدد بر این که تنها راه‌حل بحران سوریه راهکار سیاسی است، آمادگی ایران را برای همکاری کامل با سازمان ملل متحد در پیگیری این روند سیاسی اعلام کرد.

وی بر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی از سوی هر کس و جریانی تاکید کرد.
معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این دیدار انتصاب ظریف را به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و برای وی در این مسوولیت آرزوی موفقیت کرد.

فلتمن هم‌چنین با اشاره به جایگاه و نقش تاثیرگذار ایران در روند تحولات منطقه، ابراز امیدواری کرد، تقویت و گسترش همکاری و تعامل بین جمهوری اسلامی و سازمان ملل متحد در مباحث مختلف به حفظ و تقویت ثبات و امنیت منطقه و نیز مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و هم‌چنین مسائل توسعه آموزش و بهداشت و درمان و سایر موارد علاقه دو طرف کمک کند.
او با تایید بر ضرورت پیگیری راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه، بر حمایت سازمان ملل متحد از حضور کلیه کشورهای کلیدی در روند حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران تاکید کرد.

ایسنا