اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جزئیات خرید و فروش سهام عدالت در بازار



سهام عدالت,جزئیات خرید و فروش سهام عدالت در بازار,آخرین وضعیت ورود شرکت های سرمایه گذاری به بازارسرمایه

جزئیات خرید و فروش سهام عدالت در بازار

مدیرعامل فرابورس ایران با تشریح آخرین وضعیت ورود شرکت های سرمایه گذاری استانی به بازار سرمایه و خرید و فروش سهام عدالت گفت: مشمولین سهام عدالت، کد سهامداری در قابل سهام عدالت یا ETF دریافت می کنند تا از طریق آن اقدام به انجام معامله در بازار سهام کنند.

به گزارش مهر، امیرهامونی در مورد آخرین وضعیت ورود شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت به فرابورس گفت: با توجه به مصوبه اخیر شورایعالی اصل 44، دستورالعمل ورود این شرکت ها به فرابورس تدوین شده است، منتهی مجلسیان نیز در این زمینه نقطه نظراتی دارند، مبنی بر اینکه خرید و فروش به صورت سهام عدالت یا ETF عدالت باشد.

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه باید نقطه نظرات وزارت اقتصاد و هیئت دولت جدید برای تصمیم گیری های نهایی در این زمینه مشخص شود، عنوان کرد: بر اساس آن مشخص خواهد شد که مصوبه کمیسیون تخصصی قابل اجرا است یا خیر و اگر نقطه نظر اصلاحی نداشته باشند، می توانیم همان مصوبه را اجرایی کنیم و شاهد ورود این شرکت ها به بازار فرابورس باشیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر این مصوبه اصلاحی نداشته باشد، از شهریور ماه امسال امکان خرید و فروش سهام عدالت در بازار سرمایه فراهم می شود، در مورد کد سهامداری سهام عدالت گفت: عموم مشمولین سهام عدالت، کد سهامداری در قابل سهام عدالت یا ETF دریافت می کنند تا از طریق آن اقدام به انجام معامله در بازار سهام کنند.

هامونی افزود: انجام معاملات سهام عدالت با سازو کاری متفاوت از سامانه معاملاتی موجود انجام خواهد شد، با توجه به اینکه تعداد کدهای سهامداری در این سیستم بالغ بر 45 میلیون نفر می شود،بنابراین از لحاظ فنی سازو کار متفاوتی را با هماهنگی صورت گرفته با ارکان مختلف بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.

وی با در مورد اینکه سهام عدالت چگونه به صورت ETF معامله خواهد شد، عنوان کرد: ETF نیاز به قانون دارد و مجلس باید آن را تصویب کند، ظرفیت موجود در قانون فعلی همان بحث شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را مطرح کرده است که دستورالعمل آن مورد تصویب قرار گرفته و ما نیز آماده انجام معاملات آن هستیم، اما در صورت اصلاح نیز آمادگی اجرا را داریم.

مدیرعامل فرابورس ایران خاطرنشان کرد: در این زمینه پرونده یکی از شرکت های سرمایه گذاری استانی بررسی شده و موافقت اصولی هیئت پذیرش صادر شده است اما به صورت قطعی پذیرش نشده اند، پذیرش قطعی آن منوط به انجام 4 مورد از جمله افزایش سرمایه، تعیین تکلیف آخرین وضعیت پرتفوی، تعیین تکلیف آخرین وضعیت سهامداری و گزارشگری مالی است.

وی تصریح کرد: شرکت های سرمایه گذاری استانی باید از طریق سامانه کدال گزارش مالی و صورت های مالی خود را به بازار اعلام کنند که نیاز به استاندارد خاصی دارد و توسط سازمان بورس تدوین شده و به شرکت های مذکور ابلاغ خواهد شد./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
پرونده ی سهام عدالت به کجا ها رسیده و عاقبت سهام عدالت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سهام عدالت قابل خرید و فروش می شود



 

 

مهر - علی صالح آبادی در مورد پذیرش سهام عدالت در بورس گفت: با پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بورس یا فرابورس، البته در صورت درخواست از سوی آنها، شرایط انجام معاملات سهام عدالت در این بازارها فراهم می شود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار بر تکمیل پرتفوی سهامی که دولت آن را به این شرکتها واگذار خواهد کرد، تاکید کرد و افزود: با این امر دیگر ورودی و خروجی برای سهام عدالت نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه با مشخص شدن این وضعیت، پذیرش شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بورس امکانپذیر می شود، عنوان کرد: البته پذیرش این شرکتها در مراحل اجرایی قرار دارد.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه کار واگذاری سهام عدالت به مشمولان دریافت این نوع سهام در مراحل پایانی خود قرار دارد، تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذاری استانی پس از اتمام واگذاری ها می توانند نسبت به خرید و فروش سهام عدالت در بورس یا فرابورس اقدام نمایند.

نقد شوندگی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش نقد شوندگی بازار سرمایه خبرداد و گفت:‌ از ابتدای سال تاکنون حجم معاملات بورس و اوراق بهادار بیش از 10 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی همچنین حجم معاملات سال گذشته دراین بازار را حدود 18 هزارو 500 میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: برای ایجاد اطمینان در بازار سرمایه کشور نه تنها ضمانت نامه های اجرایی مناسب وجود دارد، بلکه تمام مقررات، دستورالعملها و آئین نامه های لازم نیز تدوین شده است.

صالح‌آبادی تضعیف بازارهای رقیب، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، افزایش سودآوری شرکتها ورود شرکتهای جذاب به بورس، توسعه زیرساختهای بورس و غیره را از دلایل بهبود وضعیت بورس کشور اعلام کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه گذاران و ایرانیان مقیم خارج از کشور توصیه کرد که با توجه به بالابودن بازدهی بازار سرمایه کشور در این بازار سرمایه گذاری نمایند. این سرمایه گذاران از طریق کارگزاران بورس می توانند در بازار سرمایه کشور بدون نیاز به حضور فیزیکی سرمایه گذاری نمایند..../تحلیل:عصرایران