اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

جایگاه دانشگاه‌ های ایران در رده بندی جهانی


در رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان در سال 2011، دانشگاه‌های ایران، روندی نزولی را پشت سر گذاشته‌اند.

در رده‌بندی بهترین دانشگاه‌های جهان در سال 2011، دانشگاه‌های ایران، روندی نزولی را پشت سر گذاشته‌اند.

، مؤسسه «اس‌.اند‌.کیو» که هر ساله گزارش خود را درباره بیش از سی هزار دانشگاه در سطح جهان منتشر مى‌‌كند، از ایران تنها دانشگاه صنعتی شریف را در رده ششصدم جهان قرار داده است.

این مؤسسه که هدف خود را تلاش در راستای رقابت و ارتقاى علمى دانشگاه‌ها مى‌‌داند. با كمك به مبادلات و همكاری‌هاى علمى میان دانشگاه‌ها، تلاش مى‌‌كند رقابت در میان دانشگاه‌های برتر را دقیق‌تر نشان دهد، تا علاقه‌مندان به تحصیلات برتر را راهنمایى كند.

در رده‌بندی سال 2011، دانشگاه ملك سعود عربستان، رتبه نخست را در كل دانشگاه‌هاى خاور میانه به دست آورد. همین دانشگاه سعودى در سطح دنیا مقام دویست‌ام و در سطح كشورهاى اسلامى، مقام نخست را به دست آورده است.

این شركت پژوهشى انگلیسی، معیارهاى گوناگونی براى ارزیابى خویش در نظر گرفته كه مهمترین آنها، كیفیت بالاى پژوهش‌ها و مطبوعات و كتب آكادمیك منتشره از سوى دانشگاه‌ها، نوع و سطح آموزش، كاریابى فارغ‌التحصیلان و سطح اشتغال و مسئولیت آنان و نیز شمار دانشجویان و اساتید خارجى است كه دانشگاه را براى تحصیل یا كار برمى‌‌گزینند.

بر پایه برآورد این مؤسسه، دانشگاه كامبریج در رتبه نخست جهانى قرار مى‌‌گیرد؛ افزون بر این که ایالات متحده با هشت دانشگاه برتر، جزو ده كشور نخست در لیست برترین دانشگاه‌ها واقع شده است.

در میان هفتصد دانشگاه برتر، نام هفت دانشگاه سعودى به میان آمده است. مصری‌ها چهار دانشگاه، اردنى‌ها دو دانشگاه و ایرانى‌ها و لبنانى‌ها، یک دانشگاه را به این لیست هفتصد تایى رساندند.

در خاورمیانه به طور متوسط 3.8٪ بودجه دولت‌ها براى تحصیلات اختصاص داده مى‌‌شود، حال آن كه این نسبت در سطح جهانى بالغ بر 4.4٪ است.


منبع: تابناک



ویدیو مرتبط :
سخنرانی استاد مرتضی کیوان هاشمی در مورد جایگاه جهانی خیام دانشگاه هنر تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جایگاه تاسف‌بار ایران در یک رده‌بندی جهانی


وزارت بهداشت: در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 120 سانحه رانندگی اتفاق می افتد؛ در حالی که این رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.

عصر ایران: مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق آمارها ایران با ثبت 27 هزار کشته در سال و با توجه به جمعیت 77 میلیون نفری خود به لحاظ سرانه قربانیان حوادث رانندگی، رتبه اول را در دنیا دارد.
 
مریم غفاری افزود: در ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، 120 سانحه رانندگی اتفاق می افتد؛ در حالی که این رقم در فرانسه و ژاپن 12 تصادف است.
 
وی اضافه کرد: همیشه شنیدن اخباری که از ثبت رکوردی جدید حکایت دارد، شیرین و افتخار آفرین نیست، چرا که گاهی آمارهایی در بین آنها خودنمایی می کند که نه تنها مایه غرور نیست بلکه کام هر شنونده ای را تلخ می کند.
 
نبود پایگاه اورژانس هوایی از علل مهم مرگ و میر تصادفات
 
مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، ادامه داد: این اخبار ناخوشایند گاهی مربوط به آمار تصادفات و رکوردزنی میزان مرگ و میر در سوانح جاده ای در کشور است که عمدتا به دلیل نبود پایگاه های اورژانس هوایی رخ می دهد.
 
غفاری افزود: از آنجا که انتقال زمینی بیماران دارای محدودیت های ویژه ای مانند زمان، محدودیت ظرفیت کابین آمبولانس ها، تغییرات مکرر سرعت و به ویژه ترافیک است، انتقال هوایی بیماران روش مناسبی به نظر می رسد.
 
وی خاطر نشان کرد: از سویی دیگر صعود و فرود عمودی بالگردها و امکان نشست و برخاست در سطوح ناهموار از مزایای بسیار بزرگ امداد هوایی است ضمن این که امکان حمل تعداد بیشتری از بیماران به روش انتقال هوایی وجود دارد.
 
مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، یادآور شد: بخشی از طرح تحول نظام سلامت، افتتاح پایگاه های اورژانس هوایی است که بنا دارد با خرید خدمت 14 پایگاه اورژانس هوایی را در کشور ایجاد کند.
 
غفاری گفت: راه اندازی این پایگاه ها برای پوشش امدادی 150 هزار کیلومتر راه روستایی و فرعی و مناطق صعب العبور است که به صورت رسمی طی روزهای آینده افتتاح می شوند.
 
وی افزود: استفاده از آمبولانس هوایی به منظور کمک های پزشکی فوری برای دسترسی به نقاط دور افتاده، سخت گذر و یا حائز اهمیت زمانی، بسیار ضروری است و می تواند با ارائه خدمات پیش بیمارستانی به بیماران و مصدومین نقش موثری را در کاهش آمار کشته شدگان تصادفات و سوانح به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور داشته باشد.
 
مشاور مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار داشت : با اجرای طرح امداد اورژانس هوایی در شرایطی که آمبولانس به علت عدم سرعت کافی و یا دور بودن مسافت نمی تواند به کمک بیمار بشتابد، تکنسین های آمبولانس هوایی می توانند معالجه اولیه بیمار و فرد مجروح را تا رسیدن به بیمارستان به عهده بگیرند و با مراقبت های پیش بیمارستانی پیشرفته نقش مهمی در بهبود میزان بقای بیماران و کاهش چشمگیر آمار کشته شدگان داشته باشند.
 
قرار است روز سه شنبه با حضور مسوولان وزارت بهداشت پایگاه های امداد هوایی طی مراسمی در قم افتتاح شود.