اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تولید و مصرف آب تهران سر به سر شد


مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه وزارت نیرو ناچار است از منابع دوردست برای تامین منابع آب شرب شهرها اقدام کند، گفت: ۱۳ طرح آبرسانی در کشور در حال اجراست که برای تکمیل آن ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه وزارت نیرو ناچار است از منابع دوردست برای تامین منابع آب شرب شهرها اقدام کند، گفت: ۱۳ طرح آبرسانی در کشور در حال اجراست که برای تکمیل آن ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

حمیدرضا جانباز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حجم فزاینده نیاز به آب با کیفیت در شهرها، وزارت نیرو ناچار است از منابع دور دست برای تأمین آب شرب این شهرها با سامانه جدید و تصفیه‌ خانه جدید اقدام کند.

وی با بیان اینکه منابع تأمین آب پایدار با کیفیت کم شده است و دور از دسترس است، گفت: 130 طرح آبرسانی در کشور در حال اجرا است که برای تکمیل این طرح‌ها نیازمند 18 هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم. اگر 100 درصد این اعتبارات تخصیص یابد 15 سال طول می‌کشد تا طرح‌های آبرسانی در دست اجرا تکمیل شود.

به گفته وی این 130 طرح آبرسانی 300 شهر کشور را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.

جانباز ادامه داد: جهت‌گیری‌های آینده وزارت نیرو نشان می‌دهد که از 130 طرح، 44 طرح آبرسانی پیشرفت بالای 80 درصد دارد که با تخصیص 1000 میلیارد تومان می‌توانیم این طرح‌ها را به پایان برسانیم.

به گفته وی، 54 طرح نیز بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که 10 هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد تا به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه سفره‌های آب زیرزمینی دچار مشکل شده است و از لحاظ کیفیت مشکلات عدیده‌ای بوجود آمده است، گفت: ناچار هستیم برای تامین آب پایدار به سمت آب شرب با کیفیت و استاندارد ملی برویم پس قطعاً خط قرمز وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب توزیع آب با کیفیت است.

وی در خصوص تامین آب شرب شهر تهران گفت: در حال حاضر وضعیت آب شرب تهران به گونه‌ای شده است که تولید و مصرف آب سر به سر است و هرچقدر که آب شرب تولید می‌شود به همان اندازه مصرف می‌شود بنابراین به هر میزان که توانستیم از اطراف تهران برای شهر تهران آب با کیفیت منتقل کردیم اما سئوال ما این است که چرا باید به ازاء هر نفر 250 لیتر آب شرب به شبکه تزریق کنیم در حالیکه تنها 5 تا 15 لیتر آن به مصرف شرب و پخت و پز می‌رسد.

وی در خصوص تأمین آب شرب واحدهای مسکونی مهر گفت: در جلساتی که با حضور دو وزیر راه و شهرسازی و وزیر نیرو برگزار شد، وزارت نیرو متعهد است که آب شرب تمام واحدهای مسکونی مهر را تأمین کند به همین دلیل در این جلسه مقرر شد تا 450 هزار واحد مسکونی را در سال جاری به نصب انشعاب آنها اقدام کنیم.

وی تأکید کرد: در این جلسه مقرر شد و هدف‌گذاری کردیم سایت‌هایی که به لحاظ ساختمانی آماده است و مردم تمایل به سکونت در آنها دارند در اولویت قرار دهیم تا هرچه زودتر آب شرب این واحدهای مسکونی نصب شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا اعتباری که قرار بود برای بهبود یافتن وضعیت آب شرب 12 کلان‌شهر کشور اختصاص یابد، تخصیص یافت یا خیر، گفت: این اعتبار از سوی رئیس جمهور تا حدودی تخصیص یافته است و مابقی در حال انجام است.

وی گفت: این اعتبار با عنایت دولت از 300 میلیارد تومان به 426 میلیارد تومان افزایش یافت بنابراین امیدواریم با تخصیص این اعتبارات وضعیت 12 کلان‌شهر بهبود یابد.


ویدیو مرتبط :
شیر، بازی دو سر باخت تولید و مصرف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت سال آبی که در آن به سر می بریم/ تهرانی ها بیش از 2 برابر نرم جهانی آب مصرف می کنند



اخبار,اخبار اقتصادی,کمبود آب

از ابتدای تابستان سال جاری تا دیروز كه ٢٠ روز از آن می‌گذرد متوسط بارش‌ها در ایران در مرز صفر مانده است. از ابتدای سال آبی جاری تا ٢٠تیر ماه در مجموع میانگین بارش‌ها در كشور به ١٨٣ میلیمتر رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته ٢١٧ میلیمتر بود كه از كاهش ١٦ درصدی بارش‌ها در ایران حكایت دارد.

با مرور آمار درازمدت بارش‌ها در ایران، به رقم ٢٣٣ میلیمتر در محاسبه میزان بارش‌های كشور در مدت مشابه می‌رسیم كه مقایسه این رقم با میزان بارش‌های سال آبی جاری، نشان می‌دهد میزان بارش‌ها در كشور افتی ٢١ درصدی داشته است. از ابتدای تابستان سال جاری تا دیروز كه ٢٠ روز از تابستان می‌گذرد متوسط بارش‌ها در ایران در مرز صفر مانده است.

از ابتدای تیرماه تاكنون از شش حوضه اصلی آبریز كشور، فقط در حوزه دریای خزر به طور متوسط یك میلیمتر بارش به ثبت رسیده است و بقیه حوزه‌های آبریز بدون بارش بوده‌اند. پیش از این نیز ارتقایی، مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران با بیان آنكه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی‌ترین شرایط ۴۶ سال گذشته قرار دارد، گفته بود: وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال ۸۰ نیز كه سال كم بارانی بود، بدتر است به طوری كه ركورد كم‌آبی در این كلانشهر زده شده است. میزان مصرف آب در تهران در سال ۸۰ بیش از ۹۷۰ میلیون مترمكعب بوده است، با وجود مدیریت مصرف، اكنون بیش از یك میلیارد و ۵۰ میلیون مترمكعب مصرف آب داریم.

وی با اشاره به خشكسالی دو سال اخیر، بارش‌های تهران از ابتدای سال آبی جاری تاكنون را ۳۲ درصد كمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته ذكر كرد و اظهار داشت: كاهش بارش‌ها، افزایش تبخیر و نفوذ آب در زمین موجب كاهش روان‌آب‌ها شده است. ارتقایی با بیان اینكه در دهه گذشته به خاطر افزایش جمعیت، ساخت و ساز و ارتقای بهداشت عمومی هر سال تقریبا سه درصد افزایش مصرف وجود داشته است، گفت: در زمان حاضر میزان سرانه تولید آب در تهران برای هر نفر ۳۷۰ لیتر در شبانه‌روز و میزان مصرف ۳۲۰ لیتر برای هر نفر است و این درحالی است كه نرم جهانی مصرف آب در شبانه‌روز برای هر نفر ۱۵۰ لیتر است. ارتقایی با بیان اینكه در رودخانه كرج در ثانیه ۱۰ مترمكعب آب عبور می‌كند، گفت: در زمان پیك، مصرف تهرانی‌ها ۴۰ مترمكعب در ثانیه است كه درواقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه كرج دارد. وی درباره تدابیر اتخاذ شده برای مدیریت مصرف و بحران آب تهران، گفت: از شش ماه دوم سال گذشته تعدادی چاه وارد مدار بهره‌برداری شد و به دستور وزیر نیرو، نشست‌های منظمی به ریاست قائم‌مقام وزیر نیرو در این باره برگزار شده است.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین