اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توضیح درباره طرح افزایش نمایندگان مجلس


رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از نهایی شدن طرح افزایش تعداد نمایندگان در کمیسیون متبوعش خبر داد و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

خبرگزاری ایسنا: رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور از نهایی شدن طرح افزایش تعداد نمایندگان در کمیسیون متبوعش خبر داد و توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.

امیر خجسته  با اشاره به نهایی شدن طرح اصلاح جداول حوزه انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان، گفت: اصل 64 قانون اساسی مقرر داشته که تعداد نمایندگان مجلس 270 نفر است و از تاریخ همه‌پرسی سال 1368 پس از هر 10 سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر 20 نماینده می‌تواند اضافه شود.

وی ادامه داد: در ادامه همین اصل آمده که محدوده حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می‌کند که با توجه به این اصل قانون اساسی باید به نکاتی توجه کرد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: اول اینکه از سال 78 به بعد یعنی حدود 15 سال است که موضوع افزایش تعداد نمایندگان عملی نشده و همچنین طرح افزایش تعداد نمایندگان به دلیل تنوع و گستردگی شهرها و درخواست‌های متعدد مردم همواره از جمله طرح‌های جنجالی و مهم می‌باشد که وقت و نیروی انسانی فراوانی از کمیسیون را به خود اختصاص داد.

خجسته افزود: در قانون اساسی شاخص‌هایی همچون عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها به عنوان شاخص‌های افزایش تعداد نمایندگان در نظر گرفته شده و همچنین برای افزایش تعداد نمایندگان اجباری وجود نداشته و چنانچه شرایط مهیا باشد می‌تواند حداکثر تا 20 نفر اضافه شود.

وی در ادامه بیان کرد: بر این اساس و به دلیل عمل به دستور قانونی ما با دو پیشنهاد مواجه بودیم که هم دولت لایحه‌ای در این خصوص ارائه داده بود و هم نمایندگان مجلس طرحی تهیه کرده بودند که در برخی موارد اشتراک و در برخی موضوعات نیز اختلاف نظر وجود داشت که با توجه به استقرار دولت جدید و عدم ارسال مجدد لایحه قبلی طرح پیشنهادی نمایندگان در دستور کار قرار گرفت و با توجه به حساسیت مضاعف و ویژه این طرح تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به تصمیمات صورت گرفته در کمیسیون متبوعش در این خصوص، گفت: تشکیل کمیته‌ای ویژه با حضور چند نفر از نمایندگان مجلس و مشاورین و پیگیری و برگزاری جلسات منظم جهت بررسی موضوع و تشکیل کارگروه ویژه در این خصوص که طبق برآوردهای اولیه بیش از هشت هزار و 400 نفر در این زمینه فعالیت کردند از جمله این اقدامات بود.

خجسته ادامه داد: همچنین جهت حفظ و رعایت عدالت و توزیع عادلانه و منطقی نمایندگان در سطح کشور و بهره‌مندی از رضایت عمومی شاخص‌هایی بر اساس قانون تهیه شد که طبق این شاخص‌ها عدالت در توزیع نمایندگان به دقت لحاظ گردید و برای هر کدام از شاخص‌ها امتیازاتی در نظر گرفته و طبق این امتیاز 20 نفر نماینده جدید در سطح کشور پخش شد.

وی در پایان گفت: همچنین در این طرح علاوه بر افزایش تعداد نمایندگان ترتیبی اتخاذ شد تا برخی حوزه‌های انتخابیه نیز بر اساس شاخص‌های فوق اصلاح شوند به این ترتیب که برخی حوزه‌ها ادغام و برخی دیگر نیز تفکیک شدند.


ویدیو مرتبط :
رای گیری نسل دوم طرح تحریم‌های همه جانبه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس



اخبار,اخبار سیاسی , نمایندگان مجلس

 

اخبار سیاسی - بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس

در اصل 64 قانون اساسی پیش‌بینی شده است که پس از 10 سال از تاریخ همه‌پرسی سال 1368 و با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها، حداکثر 20 نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود.

رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس از بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس به 310 نفر در کمیسیون متبوعش خبر داد.

امیر خجسته نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه عصر امروز کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه در جلسه امروز کمیسیون شوراها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در اصل 64 قانون اساسی پیش‌بینی شده است که پس از 10 سال از تاریخ همه‌پرسی سال 1368 و با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها، حداکثر 20 نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در ادامه تصریح کرد: در این اصل همچنین پیش‌بینی شده است که محدوده حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون تعیین می‌کند که بر این اساس کمیسیون شوراها در نظر دارد تا ضمن بررسی افزایش تعداد نمایندگان نسبت به اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه اقدام کنند.

خجسته همچنین دامنه این طرح را بسیار وسیع، گسترده و در سطح ملی و با حساسیت زیاد توصیف کرد و گفت: افزایش تعداد نمایندگان مجلس و اصلاح جداول انتخاباتی نکته‌ای حساس و حیاتی است که به صورت ویژه در کمیسیون مورد رسیدگی قرار گرفته و مجموعه نظرات نمایندگان در این زمینه اخذ شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسه از نمایندگانی که پیشنهادی در این زمینه داشتند دعوت شد تا نقطه‌نظرات خود را اعلام و هفته آینده در این خصوص تصمیم‌گیری شود.
اخبار سیاسی - فارس