اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

توافق جان کری و ملک عبدالله: کاهش قیمت نفت برای توافقی راحت تر با ایران



اخبار,اخباربین الملل,توافق جان کری و ملک عبدالله


 اخبار بین الملل -  گاردین گزارش داد:
توافق جان کری و ملک عبدالله: کاهش قیمت نفت برای توافقی راحت تر با ایران

عربستان مثل تمام تولیدکنندگان دیگر، به قیمت بالای ۱۰۰ دلار عادت کرده است. بهار عربی در لیبی و مصر ترس‌ها را در مورد گسترش ناآرامی‌ها افزون کرده است. درآمد بالای نفتی سروسامان دادن به وضعیت اجتماعی را آسان‌تر می‌کند، از این رو عربستان به قیمت بالای ۹۰ دلار نیاز دارد تا بتواند حساب های خود را تراز کند.

گاردین نوشت: تصور کنید که در آغاز سال 2014، سرمایه گذاری بودید که در بازار تولید مشغول به کار شده اید. شما می توانستید به راحتی بوی به هم رخیتن اوضاع در اوکراین را حس کنید و نسبت به گزارشات در مورد حضور شبه نظامیان تندرو در شمال و غرب عراق احساس خطر کنید.

به گزارش تیک  ، با امید به اینکه اقتصاد جهانی بهبود پیدا می کند، سرمایه گذران پیش بینی می کردند که قیمت نفت افزایش پیدا کند. در واقع قیمت نفت همواره پس از تنش های ژئوپلتیکی و افزایش تقضا صعود می کند.

پس از آنکه قیمت نفت در تابستان به 110 دلار رسید و ثبیت پیدا کرد، ارزش نفت خام سقوط کرد. قیمت ها به اندازه یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

با این حال، تولید نفت همچنان افزایش یافت بدون اینکه توجه شود که اقتصاد جهان دچار رکود بوده است و رشد اقتصادی در چین و منطقه اروپا کاهش یافته است.

حال فکر کنید که دولت اوباما وضعیت جهان را چگونه می‌بیند. این دولت می‌خواهد تهران در مورد برنامه هسته‌ای تسلیم شود. می‌خواهد ولادمیر پوتین از شرق اوکراین بیرون برود. اما پس از تجربیات اخیر در عراق و افغانستان، کاخ سفید نمی‌خواهد چکمه‌های سربازان آمریکایی خاک این مناطق را لمس کند. در عوض، با کمک عربستان سعودی، سعی می‌کند قیمت نفت را با افزایش تولید پایین بیاورد. از آنجا که بخش اعظم درآمد روسیه و ایران از فروش نفت تامین می شود، فرض بر این است که با کاهش قیمت نفت راحت‌تر بتوان با آن‌ها معامله کرد.

گفته شده که جان کری وزیر خارجه آمریکا در ماه سپتامبر با ملک عبدالله عربستان به توافق رسیده است تا این کشور نفت خام را پایین‌تر از قیمت بازار بفروشد. این امر توضیح می‌دهد که چرا در شرایط مغشوش جهان، که انتظار می‌رود قیمت‌ها بالا برود، شاهد کاهش قیمت نفت هستیم.

این جریان هزینه دارد. عربستان مثل تمام تولیدکنندگان دیگر، به قیمت بالای ۱۰۰ دلار عادت کرده است. بهار عربی در لیبی و مصر ترس‌ها را در مورد گسترش ناآرامی‌ها افزون کرده است. درآمد بالای نفتی سروسامان دادن به وضعیت اجتماعی را آسان‌تر می‌کند، از این رو عربستان به قیمت بالای ۹۰ دلار نیاز دارد تا بتواند حساب های خود را تراز کند.

بهر حال کمی دشواری می تواند قابل تحمل باشد. عربستان این قمار را کرده که نسبت به ایران و روسیه به مدت طولانی‌تری بتواند با قیمت‌های پایین‌ بسازد. از این رو، این همکاری تقریبا کوتاه‌مدت خواهد بود.

شکی نیست که این نمود جنگ سرد به روسیه ضرر می‌زند. نفت و گاز ۷۰ درصد صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد و اگر قیمت نفت بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار نباشد بودجه کفاف نمی‌دهد. مسکو ذخایر ارز خارجی دارد اما این ذخایر نامحدود نیست. هفته گذشته روبل ۱۰ درصد سقوط کرد. این امر اضافه می‌شود به بدهی دولت به شرکت‌های روسی. بانک مرکزی این کشور نیز تحت فشار است تا نرخ بهره را بالا ببرد که باید به تثبیت واحد پولی کمک کند، اما با هزینه رکود عمیق‌تر.

اما به نظر نمی‌رسد تا این‌جای کار سیاست خارجی روسیه تغییری کرده باشد. حمایت از بشار اسد همچنان ادامه دارد و آخر هفته گذشته گزارش شد که نیروهای روس وارد شرق اوکراین شده‌اند. حال این باقی می‌ماند که کاهش قیمت چه تاثیری بر ایران خواهد داشت. در همین حین، خاورمیانه به نظر بی‌ثبات‌تر از هر زمان دیگری می‌رسد.

اگر این وضعیت ادامه یابد، کاهش قیمت نفت به رشد جهانی کمک می‌کند. اندرو کنینگهام، از کاپیتال اکونومیست می‌گوید، اگر قیمت نفت خام برنت ۸۵ دلار باقی بماند، درآمدها از فروشندگان نفتی به میزان ۰.۹ تولید ناخالص ملی جهانی به خریداران نفت منتقل می‌شود. از آن‌جا که خریداران تمایل دارند نسبت به تولیدکنندگان بخش بیشتری از درآمد خود را خرج کنند، تقاضا افزایش می‌یابد. بشترین افرادی که از این وضع سود می برند خریداران بزرگ نفت خواهند بود: چین، هند و اروپا. در همین حال تورم نیز کاهش می‌یابد.

 

گفته شده که کاهش قیمت نفت در کشورهای توسعه‌یافته نرخ تورم را نیم درصد در سال آینده کم خواهد کرد. قضیه برای آمریکا پیچیده‌تر است. افزایش تولید نفت با روش‌های نوین در آمریکا، واشنگتن را امیدوار کرده که تبدیل به بزرگترین تولیدکننده نفت جهان شود. اکنون آمریکا از شوک‌های نفتی آسیب کمتری می‌بیند. اما کاهش شدید قیمت‌ها باعث می‌شود استخراج پرهزینه نفت با روش‌های نوین توجیه اقتصادی نداشته باشد.

  اخبار بین الملل  - تیک


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت بدنبال توافق هسته ای ایران و 5+1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توافق هسته ای ایران، به کاهش هرچه بیشتر قیمت نفت می انجامد؟



اخبار,اخباراقتصادی,وزیر نفت

بیژن زنگنه وزیر نفت گفت ایران می تواند به سرعت صادرات نفتی خود را دو برابر کند. وی گفت :«در صورتی که تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شود، طی چند ماه یک میلیون بشکه در روز به تولید نفت خام کشور و صادرات آن اضافه خواهد شد.»

وال استریت ژورنال نوشت توافق هسته ای احتمالی با ایران ممکن است به کاهش هرچه بیشتر قیمتهای نفت بینجامد.

به گزارش «انتخاب» ، این روزنامه در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم کریستوفر هاردر نوشت: بیل اسپیندل Bill Spindle و بنوا فوکون Benoît Faucon گزارش دادند حصول توافق هسته ای با ایران ممکن است به کاهش تحریمهای این کشور بینجامد که این نیز به نوبه خود ممکن است به افزایش عرضه نفت به بازار بینجامد و قیمتهای نفت را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. برخی دلالان نفتی می گویند ازسرگیری مذاکرات میان مقامات ایرانی و آمریکایی در این هفته ممکن است بهانه دیگری برای کاهش قیمتهای نفت باشد، هرچند مذاکره کنندگان می گویند هنوز راه درازی تا رسیدن به توافق تا پایان مهلت 31 مارس در پیش دارند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران گفت ایران می تواند به سرعت صادرات نفتی خود را دو برابر کند. وی گفت :«در صورتی که تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شود، طی چند ماه یک میلیون بشکه در روز به تولید نفت خام کشور و صادرات آن اضافه خواهد شد.»

نامه سناتورهای جمهوریخواه کمکی به مذاکرات نکرد زیرا دیپلماتهای ایرانی از تهدیدات گسترده برای باطل کردن توافق احتمالی ابراز نگرانی کردند.

پال سون Paul Sonne گزارش داد حتی شهرهای پررونقی مانند کالوگا در روسیه از سقوط قیمتهای نفت چنان لطمه دیده اند که دچار رکود شده اند. تحریم های غرب علیه روسیه بر سر بحران اوکراین نیز به وخامت اوضاع اقتصادی افزوده است. سقوط ارزش روبل نیز بانک مرکزی روسیه را بر آن داشته است تا نرخ های بهره را بالا ببرد، که این نیز در عمل دسترسی بسیاری از روس ها را به واح خرید مسکن یا خودرو قطع می کند.

لیام دنینگ می نویسد، عرضه بیش از حد نفت آمریکای شمالی به بازارهای جهان در کنار بازارهای سرمایه آسان فقط بر سرعت این سقوط آزاد می افزاید.


اخبار  اقتصادی  -  انتخاب