اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهران و واشنگتن برای دیدار روحانی و اوباما به توافق رسیده بودند اما تصمیم گرفتند که این دیدار را به تاخیر بیاندازد



دیدار روحانی و اوباما, سازمان ملل

دیپلمات آمریکایی که به گفتگو با هیات ایران در نیویورک دعوت شده بود:
تهران و واشنگتن برای دیدار روحانی و اوباما به توافق رسیده بودند اما تصمیم گرفتند که این دیدار را به تاخیر بیاندازد

یکی از باتجربه ترین دیپلمات های آمریکا که اخیرا با مقامات ایرانی در نیویورک دیدار کرده، می گوید پس از دیدار با ایرانی ها دریافتم که امکان توافق با حسن روحانی رئیس جمهور و معاوناش بر سر مسائل کلیدی از جمله برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

ان پی آر نوشت: یکی از باتجربه ترین دیپلمات های آمریکا که اخیرا با مقامات ایرانی در نیویورک دیدار کرده، می گوید پس از دیدار با ایرانی ها دریافتم که امکان توافق با حسن روحانی رئیس جمهور و معاوناش بر سر مسائل کلیدی از جمله برنامه هسته ای ایران  وجود دارد.


 رایان کروکر سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان گفت: شما با دشمنان صلح می کنید نه با دوستانتان.

وی افزود: ایران دشمن ماست اما به نظر می رسد که اکنون امکان بهبود روابط با این کشور وجود دارد.

کروکر که هم اکنون رئیس دانکشده خدمات دولتی و عمومی دانشگاه تگزاس است در میان آمریکایی هایی بود که برای دیدار با هیات ایرانی در سازمان ملل دعوت شده بود.

کروکر می گوید: آنچه در آن جلسه شنیدم، آن بود که ایران متقاعده شده است که تهران و واشنگتن در شش و نیم سال گذشته در حال بازی باخت باخت بودند و به راهی جدید نیازمندند.

وی می افزاید: آنچه جالب است آن است که ایران معتقد است، در مذاکرات باید توجه کمتری به تعداد سانتریفیوژهای این کشور و میزان غنی سازی اورانیوم شود. به بیان دیگر، ایرانی ها می خواهند مقدار اورانیومی که تصور می کنند برای آنها ضروری است را در اختیار داشته باشند.

سفیر سابق آمریکا در عراق ادامه داد: در مقابل، ایرانی ها می گویند قوانین بین المللی در مورد غنی سازی اورانیوم را می پذیرند و تنها تا حدی اورانیوم غنی می کنند که برای مقاصد صلح امیز باشد.

کروکر در خصوص گمانه زنی ها در مورد دیدار روحانی و اوباما در حاشیه سازمان ملل گفت: مقامات ایرانی به من گفتند که دو طرف بر روی برگزاری چنین دیداری توافق کرده بودند اما پس از مدتی دو طرف تصمیم گرفتند که بهتر است آن را به تاخیر بیاندازند چراکه زمان کافی برای اینکه اتفاق مهمی در این دیدار بیافتد وجود نداشته است. /انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
اولین دیدار اوباما و نتانیاهو بعد از توافق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واشنگتن‌پست: روحانی آماده است در آینده با اوباما دیدار کند



دیدار اوباما و روحانی,حسن روحانی,باراک اوباما

واشنگتن‌پست: روحانی آماده است در آینده با اوباما دیدار کند

یک روزنامه آمریکایی مدعی شده است که رئیس‌جمهور ایران آمادگی آن را دارد که در آینده با رئیس‌جمهور ایالات متحده دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی در خصوص دیدار انجام نشده بین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ضمن اشاره به سخنان رئیس‌جمهور کشورمان در مصاحبه با سی‌ان‌ان در خصوص عدم وجود راهبرد مشخص برای چنین دیداری، ادعا کرده است که در آینده ممکن است چنین دیداری برگزار شود.

واشنگتن‌پست این باور را مطرح کرده که احتمالا روحانی به‌خاطر برخی ملاحظات داخلی از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا خودداری کرده است.

بنابر گزارش فوق، سخنرانی اوباما که در آن حق استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به‌رسمیت شناخته شد و همچنین تلاش برای تغییر نظام سیاسی در ایران رد شد برای عده زیادی از ایرانی‌ها خوشایند بوده است چرا که لحنی احترام‌آمیز داشته است. با این حال، واشنگتن‌پست در گزارش خود ترجمه تحریف‌شده سی‌ان‌ان از سخنان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را مورد استناد قرار داده و مواضع وی در خصوص هلوکاست را با مواضع سابق ایران در تضاد انگاشته است.

این در حالی است که روحانی در خصوص هلوکاست اظهارنظر نکرده و این اظهارنظر را به تاریخ‌دانان وانهاده است.

واشنگتن‌پست که عموما از نیروهای اصول‌گرای ایرانی تحت عنوان «محافظه‌کاران تندرو» نام می‌برد، اذعان کرده که این نیروها از نظر ایدئولوژیک در سخنرانی روحانی نقطه منفی خاصی مشاهده نکرده‌اند و بنابراین انتقادی از وی نکرده‌اند و در چند مورد که اظهارنظرهایی از آنها مشاهده شده، مثبت بوده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرده که اگرچه دیداری بین روحانی و اوباما برگزار نشد اما دیدار وزیر خارجه آمریکا و ظریف بر جای خود باقی است.

ظریف و کری قرار است در قالب دیدار بین ایران و 1+5 با یکدیگر مواجه شوند. این بالاترین دیدار رسمی بین یک مقام ایرانی و یک دولتمرد آمریکایی پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است./فارس