اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تهدید حسن روحانی درباره فکت شیت ایرانی


حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامیاز جمع آوری امضا برای سوال از رییس جمهور درباره دلایل عدم ارائه جزییات توافقات اخیر به مردم (انتشار فکت شیت) خبر داد.

خبرگزاری فارس: حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامیاز جمع آوری امضا برای سوال از رییس جمهور درباره دلایل عدم ارائه جزییات توافقات اخیر به مردم (انتشار فکت شیت) خبر داد.

وی با اشاره به اینکه علی رغم تاکید رهبر انقلاب مبنی بر ارائه جزییات مذاکرات به مردم و نخبگان، دولت بنایی بر این کار ندارد و همچنان بر مخفی کاری اصرار دارد، اظهار داشت: پیگیری های ما نشان می دهد که  مانع اصلی ارائه جزییات توافقات صورت گرفته هسته‌ای به مردم، شخص آقای روحانی است و وزیر خارجه در این باره تصمیم گیرنده نیست.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه کرد: آقای روحانی با رای مردم پشت میز مذاکره نشسته‌ اما معلوم نیست چرا وقتی دشمنان ملت ایران از ریز توافقات و مذاکرات مطلع هستند، چرا باید مردم را نامحرم تلقی کنند، خصوصا که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که در موضوع هسته ای و توافقات آن ما چیز محرمانه ای نسبت به مردم نداریم و ارائه جزییات توافقات و مذاکرات هسته ای به مردم و نخبگان را مصداق همدلی دولت با مردم دانستند.

وی ادامه داد: 213 نماینده مجلس در نامه این مطالبه رهبر انقلاب را به دولت یادآوری کرده اند تا جزییات توافقات به مردم و نمایندگان ارائه شود اما آقای روحانی قصد چنین کاری را ندارد و این یعنی نتیجه مذاکرات برد-برد نیست و ما از رییس جمهور سوال می کنیم تا ایشان توضیح دهد که دلیل استنکاف از مطالبه رهبری انقلاب و ارائه جزییات توافقات به مردم چیست.

رسایی در پایان خاطرنشان کرد: مطابق آیین نامه بعد از امضای یک چهارم نمایندگان، هیات رییسه موظف به ارسال سوال برای رییس جمهور است و ظرف یک هفته نماینده رییس جمهور باید در کمیسیون مربوطه حضور یابد و در صورت عدم اقناع سوال کنندگان، ظرف یک ماه وی باید در صحن علنی حاضر شود و پاسخ دهد و در نهایت چنانچه مجلس از این پاسخ قانع نشود، موضوع به قوه قضاییه ارجاع می شود.


ویدیو مرتبط :
فکت شیت ایرانی ظریف و روحانی و صالحی و دیگر هیچ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حسن روحانی تهدید به «بركناری» شد



اخبار,اخبار سیاسی,دیدار  روحانی و اوباما

 

اخبار سیاسی - واکنش اصولگرایان به دیدار انجام‌نشده روحانی- اوباما
حسن روحانی تهدید به «بركناری» شد

«دلواپسان» گربه را دم حجله كشتند؛ رییس‌جمهوری تهدید به «بركناری» شد، آن هم به خاطر دیداری كه هنوز نه به بار است و نه به دار. دولتی‌ها گفته‌اند هیچ برنامه‌یی برای دیدار روحانی و اوباما در كار نیست، امریكایی‌ها هم همین حرف را زده‌اند. «كمیته صیانت از منافع ایران» اما با درخواست طرح «عدم كفایت» رییس‌جمهور از مجلسی‌ها به استقبال این دیدار غیر محتمل رفته است؛طرحی كه می‌گوید «حداقل انتظار مردم» است.

احسان بداغی در روزنامه اعتماد نوشت: «دلواپسان» گربه را دم حجله كشتند؛ رییس‌جمهوری تهدید به «بركناری» شد، آن هم به خاطر دیداری كه هنوز نه به بار است و نه به دار. دولتی‌ها گفته‌اند هیچ برنامه‌یی برای دیدار روحانی و اوباما در كار نیست، امریكایی‌ها هم همین حرف را زده‌اند. «كمیته صیانت از منافع ایران» اما با درخواست طرح «عدم كفایت» رییس‌جمهور از مجلسی‌ها به استقبال این دیدار غیر محتمل رفته است؛طرحی كه می‌گوید «حداقل انتظار مردم» است.


به گزارش خرداد، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: آنها یك سال پیش و درست در روز بازگشت رییس‌جمهور از نخستین سفرش به نیویورك موجودیت خود را در یك تجمع اعتراضی مقابل فرودگاه مهرآباد اعلام كردند و هفت ماه بعد از آن بانی سلسله همایش‌‌هایی در نقد سیاست خارجی دولت و توافقنامه ژنو با عنوان «دلواپسیم» شدند.

 

بعد از یك سال، به جز آنها نمایندگان منتقد دولت هم پیشاپیش اخطارهای خود را صادر كرده‌اند تا بگویند كه چندان برای اجرای پیشنهاد «كمیته صیانت از منافع ایران» بی‌میل نیستند. علیرضا زاكانی در نطق پیش از دستور دیروز خود صراحتا نسبت به رفتار دولتی‌ها در نیویورك هشدار داده است و حمید رسایی هم در یادداشتی كه سایت رجانیوز، نزدیك به جبهه پایداری آن را منتشر كرده از روحانی خواسته تا مواضع خود را در قبال امریكایی‌ها «اصلاح كند. » به همین منوال شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی هم وارد گود شده و تاكید كرده هر گونه «تماس تلفنی، دیدار اتفاقی، نشست چند جانبه و دلسوزی برای مسوولان رژیم امریكا از نظر ملت ایران محكوم و غیر قابل قبول است.»

دلواپسی‌ها در خصوص دیدار حسن روحانی با همتای امریكایی خود از آنجا آغاز شد كه حسن روحانی در آستانه سفر به نیویورك در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی در پاسخ به سوالی درباره ملاقات با اوباما گفته‌ بود «فعلا در برنامه من چیزی به عنوان ملاقات با رییس‌جمهور اوباما وجود ندارد. در دنیای سیاست همه‌چیز امكان‌پذیر است» و ادامه داده‌ بود: «اراده دولت من بر این است كه سطح تخاصم و تنش را پایین بیاوریم.»

 

همین تلاش‌های دست و پا شكسته روحانی برای پایین آوردن «سطح تخاصم و تنش» با امریكایی‌ها بود كه درست یك سال پیش سنگ بنای جریان «دلواپسی» را گذاشت؛ آن هم فقط به بهانه یك تماس تلفنی 15 دقیقه‌یی. «كمیته صیانت از منافع ایران» كه از اردیبهشت سال جاری به عنوان بانی همایش‌های «دلواپسی» مطرح شد، درست از همان روزی كه رییس‌جمهوری از سفر نیویورك به كشور بازگشت اعلام موجودیت كرد.

 

نخستین حركت آنها هم تجمع در مقابل فرودگاه مهرآباد به نشانه اعتراض به اقدامات دولتی‌ها در سفر به نیویورك بود. حالا همین جماعت در نامه خود به نمایندگان مدعی شده اكنون وقت آن بود كه رییس‌جمهوری «پایان روند مذاكره با امریكا را اعلام كنند و با نواختن زنگ پایان این مسیر بی‌فایده و پرضرر، مسیر تامین توامان عزت و منافع ملی را با دشمنی با امریكا و تكیه بر ظرفیت‌های درونی كشور دنبال كنند.» این همان حرفی بود كه «دلواپسان» از چند ماه پیش در همایش‌های رنگارنگ خود كه عنوان «حمایت از تیم هسته‌یی» را هم به آن افزوده بودند، دنبال می‌كردند.

 

آنها اكنون با تقاضای به جریان انداختن «طرح عدم كفایت» رییس‌جمهوری توسط نمایندگان در صورت دیدار وی با اوباما، درباره سیاست خارجی دولت یازدهم گفته‌اند: «آیا تلاش برای تبدیل كردن رابطه‌‌مان با امریكا، از دشمنی به دوستی، معنایی غیر‌از براندازی نرم جمهوری اسلامی دارد؟» موضع‌گیری «كمیته صیانت از منافع ایران» اما به نظر نمی‌رسد چندان هم بدون حمایت ضمنی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی متنفذ انجام شده باشد. چه آنكه هواداران این جریان در مجلس هم در قالبی نرم‌تر همین خط سیاسی را در پی گرفته‌اند. از جمله علیرضا زاكانی كه معتقد است تماس تلفنی سال گذشته اوباما با روحانی در واقع «تحقیر رییس‌جمهوری كشورمان، دولت و ملت ایران» بود.

 او دیروز در نطق میان دستور خود با اشاره به اینكه «امروز و در آستانه سفر روحانی به نیویورك شاهد زمزمه‌ها و تحركات سرپنجه‌هایی در رسانه‌های كشور هستیم كه دانسته یا نادانسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و نقش ستون پنجم دشمن را ایفا می‌كنند»، گفت كه: «ما ضمن هشدار به رعایت مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی مجدانه از ریاست جمهور خواستاریم احساسات شخصی خود را دخیل در مراودات دستگاه دیپلماسی كشور به نمایندگی از مردم رشید ایران و انقلابی كشورمان ننمایند. »

اما نكته اصلی سخنان دیروز زاكانی جملات پایانی اوست كه می‌تواند تفسیرهای طولانی با خود داشته باشد. آنجا كه زاكانی گفته است: «در پایان به صراحت بیان می‌داریم كه مجلس شورای اسلامی در راستای صیانت از حقوق مردم و دستاوردهای انقلاب اسلامی با هر كژی مخالف مصالح انقلاب اسلامی برخورد خواهد كرد و از ظرفیت‌های قانونی خود در این راستا بهره خواهد برد. » با توجه به درخواستی كه «كمیته صیانت از منافع ایران» خطاب به نمایندگان مجلس ارایه داده، شاید همان «طرح عدم كفایت» هم یكی از «ظرفیت‌های قانونی» باشد كه زاكانی تهدید كرده در صورت لزوم مجلسی‌ها از آن «بهره خواهند برد.»

ترس از تجربه یك تماس تلفنی
همزمان حمیدرسایی، دیگر نماینده هوادار جریان «دلواپسی» در سایت رجانیوز كه نزدیك به جبهه پایداری است، با انتشار یادداشتی این سوال را مطرح كرده كه «روحانی حركت نابجای سال گذشته را جبران می‌كند؟» این «حركت نابجا» از دید حمید رسایی همان تماس تلفنی 15 دقیقه‌یی باراك اوباما با رییس‌جمهور كشورمان بود كه اكنون او را نگران كرده است. نگرانی از اینكه «قرار است پدرخوانده‌های دولت با مشاوره?های خود از تهران، حركت نابجای دیگری را برای روحانی رقم بزنند. »

 

رسایی صراحتا می‌گوید: «سوال این است كه آیا این «عده» در سفر امسال رییس‌جمهور به سازمان ملل به دنبال تكرار پروژه خود به شكل دیگری نیستند؟» مشخصا این «شكل دیگر» از دید افرادی چون حمید رسایی دیدار رودر رو با باراك اوباما یا چیز دیگری شبیه آن است. رسایی البته نسبت به «مودب و باهوش» خواندن اوباما توسط روحانی هم معترض است و توصیه كرده كه رییس‌جمهوری این «جمله غیرواقعی خود درباره اوباما» را هم اصلاح كند.

 

به موازات این موضع‌گیری‌ها، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر كشور نیز در آستانه سفر رییس‌جمهور به نیویورك برای شركت در اجلاس سالانه سازمان ملل با انتشار نامه‌یی اعلام كرده: «از آنجایی كه تجربه نشان داده امتیازدهی به شیطان بزرگ حتی در حد انجام مذاكره باعث جری‌تر شدن آن برای گرفتن امتیازات بیشتر می‌شود، كه نمونه آشكار آن در جریان مذاكرات هسته‌یی یك‌سال اخیر به خوبی قابل مشاهده است، لذا هرگونه تماس تلفنی، دیدار اتفاقی، نشست چند جانبه و دلسوزی برای مسوولان رژیم امریكا از نظر ملت ایران محكوم و غیر قابل قبول است. »

 

به این‌ترتیب پیش از آنكه پای رییس‌جمهور و هیات همراه او به پلكان هواپیما برسد، منتقدان و رقبای سیاسی دولت جبهه خود را سر و شكل داده‌اند و به استقبال تقابلی جدید رفته‌اند. آن هم در شرایطی كه هیچ برنامه مشتركی با امریكایی‌ها در دستور كار دولت در این سفر قرار ندارد. با این وجود احتمال اینكه با بازگشت روحانی از نیویورك فضای سیاسی كشور در نخستین روزهای پاییز حتی داغ‌تر از تابستان سپری شده، بشود اصلا كم نیست.

 

 اخبار سیاسی - خرداد