اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تماس تلفنی موگرینی با ظریف و کری



اخبار,اخبارسیاست  خارجی , موگرینی

وی در این تماس‌ها گفته است: «در این مرحله حساس از مذاکرات، اتحادیه اروپا کاملا به تسهیل مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع، متعهد است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه در تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران و آمریکا و همچنین در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت نباید «فرصت تاریخی» رسیدن به توافق را از دست داد.

به گزارش فارس، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه شب در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا، گفت‌وگو کرد.

بنا بر اعلام سخنگوی خانم موگرینی وی در این تماس‌ها گفته است: «در این مرحله حساس از مذاکرات، اتحادیه اروپا کاملا به تسهیل مذاکرات برای رسیدن به یک توافق جامع، متعهد است. ما نباید این فرصت تاریخ را از دست دهیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه بخشی از سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو را نیز به مذاکرات هسته‌ای با ایران اختصاص داد. وی در این رابطه گفت: «بگذارید چند کلمه‌ای هم در مورد مذاکرات بسیار مهمی که کمی دورتر از اینجا، یعنی در مونترو، همین چند ساعت آنطرف‌تر، در جریان است، صحبت کنم. همانطور که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مشخص کرده، اتحادیه اروپا نقش تسهیل‌کننده مذاکرات را بر عهده دارد. بگذارید بگویم که (مذاکرات) دارد خوب پیش می‌رود.»

وی افزود: «ما کاملا به تسهیل توافقی که یک توافق خوب است، متعهد هستیم. ما می‌گوئیم، خطاب به همه آن‌هایی که ممکن است تردیدهایی داشته باشند، ما توافقی نمی‌کنیم که توافق خوبی نباشد، یعنی نسبت به اینکه برنامه هسته‌ای ایرانی‌ها کاملا صلح‌آمیز است، اطمینان ندهد. همه تلاش‌های ما در این راستا است.»

تماس تلفنی موگرینی با دیپلمات‌های ارشد ایران و آمریکا در آستانه برگزاری دور تازه مذاکرات هسته‌ای مدیران سیاسی ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شهر مونترو سوئیس، صورت گرفته است.

در دو روز گذشته نیز وزیران خارجه ایران و آمریکا، معاونین آن‌ها و همچنین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا، دیدارهای متعددی داشته‌اند. طرف غربی اعلام کرده است که طرفین برای رسیدن به تفاهم سیاسی تا پایان ماه مارس (اوایل فروردین) تلاش می‌کنند.


 اخبار سیاست  خارجی  -  فارس
 


ویدیو مرتبط :
تماس جان کری با ظریف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افخم از تماس تلفنی کری با ظریف خبر داد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مرضیه افخم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امروز تیم در سطح معاونان و کارشناسان عازم وین شدند. امروز و فردا مذاکره تیم با اشمیت خواهد بود و روز جمعه در سطح 6 کشور برگزار می‌شود.

به گزارش فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی امروز(چهارشنبه) خود درباره مذاکرات امروز در وین گفت: امروز تیم در سطح معاونان و کارشناسان عازم وین شدند. امروز و فردا مذاکره تیم با اشمیت خواهد بود و روز جمعه در سطح 6 کشور برگزار می‌شود.

وی افزود: بحث تحریم‌ها در سطح موضوعاتی است که می‌خواهند گفت‌وگو کنند؛ کلیات و جزئیات باید در توافق مدنظر قرار گیرد و همزمان با توافق احتمالی باید همه تحریم‌ها لغو شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد پیش بینی امیرعبدااللهیان درباره آتش بس در یمن گفت: ایران از ساعات اولیه شروع عملیات تحرکات خود را پیش برد. ما مخالف اقدام نظامی بودیم و طرح ٤ ماده ای ایران بر این اساس ارائه شد.

افخم یادآور شد: توقف حملات اقدام مثبتی است و وزارت خارجه و هلال احمر تلاش دارند کمک‌ها را ارسال کنند.

وی در مورد انتشار فک شیت از سوی ایران نیز گفت: انتشار فکت شیت متناسب با روند مذاکرات و صلاحدید صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حادثه فرودگاه جده گفت: پیگیری‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد، امیدواریم حکم لازم برای دو فرد خاطی صادر شود.

افخم در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با ظریف درباره یمن نیز ضمن تایید این خبر به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

وی عنوان کرد: برخی موارد پیش می‌آید که در آستانه مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگوهایی انجام شود وگفت‌وگوها در همان چارچوب بوده است.

افخم همچنین افزود: گفت‌وگوی تلفنی در مذاکرات هسته‌ای بوده و اینکه در حاشیه گفت‌وگوها، درباره مسائل منطقه صحبت شده محتمل بوده، ولی اینکه صرفاً در خصوص یمن بوده است، خیر.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعمال تحریم‌ها علیه ایران در هر ایالت آمریکا نیز گفت: همه این موارد و بحث همه تحریم‌های هسته‌ای در مذاکرات جاری در وین انجام می‌شود.
 
اخبار سیاست خارجی - فارس