اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تلفات آلودگی برابر سقوط هفتگی هواپیما


آنطور كه دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق گفته است در تهران سالانه بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت می‌كنند كه این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌كند.

روزنامه آرمان: آنطور كه دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق گفته است در تهران سالانه بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت می‌كنند كه این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌كند.

آلودگی هوا در كلان‌شهرهای كشور به ویژه در تهران یكی از مهم‌ترین معضلات چند سال اخیر كشور بوده است. هر چند امسال با تمهیداتی كه سازمان حفاظت محیط ‌زیست اندیشیده تعداد روزهای پاك و سالم افزایش پیدا كرده است اما، همچنان آلودگی معضلی مهم به شمار می‌رود كه سلامتی شهروندان را تهدید می‌كند. در سال‌های گذشته تعداد روزهایی كه تهران هوای پاك داشت از تعداد انگشتان یك دست بیشتر نمی‌شد اما، امسال عنوان شده است كه تاكنون شش روز هوای پاك و حدود 120 روز هوای سالم داشته‌ایم. این بهبود نسبی نتیجه اجرای طرح‌های كلان به ویژه جلوگیری از توزیع بنزین غیر استاندارد آلاینده بوده است.

آنطور كه مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست و همچنین كارشناسان وزارت نفت و بهداشت اعلام كرده‌اند بنزینی كه در داخل تولید می‌شد استاندارد‌های لازم را نداشت و در قدم اول باید بنزین وارداتی استاندارد جایگزین بنزین آلوده می‌شد. این كار از ابتدای امسال به مرور انجام شد و آنطور كه رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست حدود 20 روز پیش عنوان كرده است: پایش‌ها و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در این سازمان نشان‌دهنده كاهش آلودگی هوای تهران، كرج و اراك در مقایسه با پارسال است. معصومه ابتكار با اشاره به اینكه توزیع بنزین یورو 4 در برخی كلان‌شهرها موجب كاهش آلودگی هوا شده است گفت: یكی از آلاینده‌های بسیار سرطان زا در بنزین پتروشیمی، بنزن بود كه از چرخه خارج شده است و میزان بنزن بنزین‌های یورو 4 در حد استاندارد است.

دردسر‌های اصلاح یك كار اشتباه

توقف توزیع بنزین آلاینده و توزیع بنزین با كیفیت البته حواشی زیادی برای دولت و سازمان حفاظت محیط ‌زیست داشت چنانكه، برخی از در مخالفت در آمدند و عنوان كردند بنزین وارداتی با كیفیت نیست و دست‌های پشت‌پرده‌ای در واردات بنزین آلاینده وجود دارد. ابتكار نسبت به این اتهام افكنی واكنش نشان داد و گفت: «برخی درصدد هستند با ابهام‌آفرینی در اذهان عمومی دولت را تضعیف كنند اما، دولت و سازمان حفاظت محیط ‌زیست با جدیت پیگیر مسائل مربوط به آلودگی هوا است. »

بهبود نسبی كیفیت هوا در ماه‌های سپری‌شده در سال جدید صحت ادعاهای مسئولان سازمان حفاظت محیط ‌زیست كه یكی از دلایل اصلی آلودگی هوا را بنزین آلوده می‌دانستند اثبات كرد به گونه‌ای كه، چند روز پیش محمدهادی حیدرزاده مدیركل حفاظت محیط‌ زیست تهران گفت: تهران از ابتدای سال ۶ روز هوای پاك داشته است. پیش از این سعید متصدی معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفته بود: تهران در پنج ماه گذشته 117  روز  هوای  سالم  داشته است در حالی كه در مدت مشابه سال قبل تهرانی‌ها 47 روز هوای سالم تنفس كردند.

خطر همچنان باقی است

با وجود موفقیت نسبی در زمینه كنترل و كاهش آلودگی هوا در كلان‌شهرهای كشور همچنان آلودگی، معضلی مهم تلقی می‌شود و به طور كامل خطر رفع نشده است. اگرچه آمار مقایسه‌ای حكایت از بهبود اوضاع دارد اما، تهران و چند شهر دیگر كشور همچنان جزو مناطق آلوده جهان به حساب می‌آیند چنانكه، روز گذشته دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق تلفات آلودگی هوا  را معادل سقوط هر هفته یك هواپیمای مسافری دانسته است.

آنطور كه منابع خبر اعلام كرده‌اند مسعود اسلامی با بیان اینكه آلودگی هوا ازجمله مسائلی است كه عوارض آن همواره مورد بحث بوده، تصریح كرده است: در همین ارتباط پانلی با عنوان بررسی عوارض آلودگی هوا در این كنگره در نظر گرفته شده است. تا با حضور پژوهشگران و متخصصان رشته‌های مختلف و با حضور معصومه ابتكار، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست عوارض آلودگی هوا بررسی شود.

او افزوده است: در این پانل عوارض آلودگی هوا بر قلب، ریه و نقش آن در بروز سرطان‌های مختلف و تغییرات ژنتیكی جنین بررسی می‌شود. اسلامی خاطرنشان كرده است: معصومه ابتكار در این پانل وضعیت آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و برنامه‌های لازم برای مدیریت این معضل را بررسی خواهد كرد. دبیر علمی شانزدهمین كنگره تازه‌های قلب و عروق درباره میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تاكید كرده است: براساس آمارها در سال 1391 در تهران بین 2400 تا 4800 نفر به علت عوارض ناشی از آلودگی هوا فوت كرده‌اند كه این میزان با سقوط هواپیمای مسافربری در هر هفته برابری می‌كند.


ویدیو مرتبط :
لحظه وحشتناک سقوط هواپیما((فیلمبرداری در داخل هواپیما))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تلفات جاده‌ای ایران معادل سقوط 60 هواپیما



اخبار,اخبار اجتماعی,تلفات جاده‌ای در ایران


 اخبار اجتماعی - تلفات جاده‌ای ایران معادل سقوط 60 هواپیما

شاید تلخ‌ترین خبری که مهمان همیشگی روزهای شاد مردم ایران است آمار کشته‌شدگان جاده‌هاست؛ آماری که هر چند در طول سال‌های گذشته روند کاهشی به خود گرفته اما هنوز دومین عامل مرگ و میر در کشور تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا،‌ با توجه به اینکه میزان تلفات جاده‌ای به صورت روزانه و تدریجی اعلام می‌شود، چندان موج نگرانی در جامعه ایجاد نمی‌کند و زمانی‌که عدد کل تلفات سال محاسبه می‌شود به یک فاجعه بر می‌خوریم.

جایی که آمار تلفات جاده‌ای کشور از 18 هزار نفر عبور می‌کند و این رقم معادل سقوط 60 فروند هواپیمای مسافری با 300 سرنشین است. درصورتیکه اگر یک فروند هواپیما سقوط کند یا دچار سانحه شود با وجود پایین بودن تعداد تلفاتش نسبت به جاده، سال‌ها در اذهان عمومی باقی می‌ماند و مسئولان زیادی زیر سوال می‌روند و از طریق ارگان‌های مختلف محاکمه می‌شوند و در بسیاری از موارد منجر به استیضاح وزیر راه و برکناری وی و رییس سازمان هواپیمایی شده است اما در زمینه تصادفات جاده‌ای با وجود گستردگی تعداد سوانح و تلفات چنین رویکردی وجود ندارد.

این رقم از ابعاد دیگر نیز نگران‌کننده است؛ چراکه کشور ما با 75 میلیون نفر جمعیت حدود 1.1 درصد از جمعیت کل کره زمین را دارد اما طبق آمارهای جهانی سالانه 1.45 درصد از سوانح رانندگی و تلفات جاده‌ای در ایران رخ می‌دهد در حالی که کشور آلمان که از نظر جمعیت و تعداد خودروها شباهت زیادی به ایران دارد تلفات جاده‌ای سالانه‌اش 3830 نفر است؛ یعنی پنج برابر کمتر از ایران!

این آمار و ارقام نشان می‌دهد وضع کشور در این حوزه نیاز به بازنگری و تغییر و تحولات جدی دارد؛ مساله‌ای که رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برطرف شدنش را در گروی عزم ملی می‌داند.

به گفته کشاورزیان پایین آمدن میزان سوانح رانندگی در کشور نیاز به برنامه‌هایی فرا بخشی دارد و باید برای آن چاره‌ای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و صنعتی اندیشیده شود.

البته موضوع سوانح جاده‌ای در سندهای بالادستی نظام بارها مورد تاکید قرار گرفته است و در کنار کمیسیون ایمنی راه‌های کشور که 10 سال از آغاز به کارش می‌گذرد طرح راه‌اندازی شورای عالی حمل و نقل نیز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و تصویب آن شاید یکی از اصلی‌ترین مسائل این حوزه یعنی تداخل نهادی و دستوری را از بین ببرد.

قانون پنجم توسعه نیز مقرر کرده با پیش‌بینی شرایط مورد نیاز، سالانه 10 درصد از میزان سوانح و تلفات جاده‌ای کاسته شود.

با این وجود با تمام پیگیری‌ها، میزان کاهش این حوادث هیچ‌گاه عدد دو رقمی به خود ندیده و در بهترین زمان پنج درصد تجربه کرده است. این در حالی است که طرح جهانی کاهش 50 درصد سوانح جاده‌ای از سال 2011 میلادی آغاز شده و بناست کلیه کشورهای جهان تا سال 2020 برای تحقق این هدف تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

گسترش سامانه‌های هوشمند کنترلی، نوسازی ناوگان و افزایش ایمنی جاده‌ها سه محوری بوده که در طول سال‌های گذشته به منظور پایین آمدن تلفات و حوادث جاده‌ای کشور مورد تاکید و بهسازی قرار گرفتند با توجه به اینکه آمارها نشان می‌دهد در 70 و 80 درصد حوادث جاده‌ای خطای انسانی موثر است شاید هر سه این محورها در آینده راه‌های کشور نقشی تعیین‌کننده ایفا کند.

به گفته رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رفتار راننده، رفتار پلیس، استاندارد خودرو و وضعیت جاده‌ها اصلی ترین عواملی هستند که می‌توانند بر کاهش یا افزایش احتمال خطای انسانی تاثیر بگذارد، امری که در حوزه عمل صحت آن تجربه شده و برای مثال افزایش اهرم‌های نظارتی پلیس در جاده‌های کشور، میزان تخلفات رانندگی و به تبع آن سوانح را نیز کاهش داده است.

در کنار آن اصلاح و نوسازی جاده‌های کشور و تبدیل آنها به اتوبان و یا جاده‌های چند جانبه که خطر تصادف را به شکل محسوسی پایین می‌آورد باید ازجمله اصلی‌ترین برنامه‌ها باشد هر چند رسیدگی به‌ آن‌ها منابع مالی گسترده طلب می‌کند و در نظر گرفتن بودجه‌ای 170 میلیارد تومانی برای اصلاح و رفع مقاطع پر حادثه شاید کفاف این موضوع را ندهد.

هر چند به نظر می‌رسد دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به بحث بهبود وضعیت حمل و نقل کشور به خصوص شبکه جاده‌ای مبذول داشته اما گمان می‌رود اصلاح، بهبود و بالا بردن سطح کیفی جاده‌های ایران نیاز به برنامه‌ای گسترده و تلاشی فرا قوه‌ای داشته باشد که در کوتاه مدت برطرف شدن تمامی معضلات آن چندان عملی به نظر نرسد.
 اخبار اجتماعی - ایسنا