اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -27دی



 

 

1323م:كرونیكلرهای اروپایی اغار كار دودمان آل مظفر را از 17 ژانویه سال 1323 میلادی نوشته اند. امیر مبارزالدین مظفر پس از استیلاء بر مناطق جنوبی ایران در این روز عملا تاسیس این سلسله را پابرجا ساخت. در آن زمان حكومت مركزی ایران در دست ایلخانان مغول بود. مظفریان 93 سال بر مناطقی از جمله كرمان، فارس، اصفهان و خوزستان حكومت كردند.

 

1330ش: 27دی ماه 1330 خورشیدی و 9 روز پس از قطع ارسال اسلحه آمریكایی به ایران كه هشتم ژانویه 1952 صورت گرفته بود، دكتر مصدق در اجتماع شماری از سیاسیون وقت و دولتمردان گفت چون قانون مصوب كنگره آمریكا مبنی بر ارسال اسلحه به صورت كمك، شرایط مفصل دارد و ما را كه می خواهیم كشوری بی طرف و غیر متعهد باشیم از این حالت خارج خواهد ساخت و به مصلحت ملت نیست كه وطن به میدان درگیری شوروی و غرب تبدیل شود لذا از تمدید قرارداد منعقده با آمریكا كه به امضای نخست وزیر سابق بود خودداری ورزیده است. شوروی همسایه ماست و ما نباید كاری كنیم كه ناخواسته، هدف ضربه اول قرار گیریم. به علاوه اسلحه ارسالی باقیمانده از جنگ جهانی دوم و بعضا مستعمل و قدیمی هستند. ما باید صنایع خود را چنان تقویت كنیم كه با استعدادهایی كه داریم خودمان سلاحهای بهتری بسازیم. ما سه قرن پیش توپ ریز و تفنگ ساز بودیم، چه شد كه به قهقرا رفتیم و نیازمند سلاحهای فرسوده دیگران شدیم. ما با كسی سر جنگ نداریم كه نیاز به توپ و تانك رایگان داشته باشیم. اگر جنگی به ما تحمیل شود مردم ما می دانند كه از آب و خاك خود چگونه دفاع كنند. غافل از استعداد ایرانی نباشید در لحظه نیاز، با دست و سوهان بهترین هواپیما و تانك و توپ را خواهد ساخت. در هر حال، چون قانون مصوب كنگره آمریكا مبنی بر ارسال اسلحه و كمك های جنگ افزاری شرایط فراوان و پیچیده دارد ترجیح می دهم كه آن را فعلا تمدید نكنم.

 

1332ش:27 دی ماه 1332 دو روز پس از انتخابات عمومی و در جریان محاکمه دکتر محمد مصدق در محکمه نظامی تجدید نظر که خشم مردم را برانگیخته بود و آماده انفجار بودند، دولت وقت مصلحت را در آن دید که شماری از همکاران برجسته اورا آزاد کند. در میان این آزادشدگان دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ، مهندس معظمی وزیر دیگر و سرتیپ نصرالله مدبّر رئیس شهربانی (پلیس) دولت مصدق دیده می شدند. مطبوعات اروپا رها شدن این شخصیت ها را از زندان به منزله بازکردن دریچه اطمینان جامعه درحال جوش تلقی کرده بودند. اکثریت ایرانیان نه تنها از محاکمه مصدق که همچنان خودرا رئیس قانونی دولت می خواند بلکه از انتخابات سرهم بندی شده عصبی بودند. ایرانیان قبلا چند دوره انتخابات آزاد را تجربه کرده بودند. این دسته از همکاران مصدق در هشتمین روز محاکمه تجدید نظر او آزاد شده بودند. مشاهده خشم مردم همچنین سبب شد که محکمه تجدید نظر مصدق را تنها به سه سال زندان محکوم کند. قبلا برای مصدق تقاضای مجازات اعدام شده بود.

 

1334ش:سپیده دم 27 دی ماه 1334 مجتبی نواب صفوی رئیس جمعیت فدائیان اسلام با خلیل طهماسبی، مظفر ذوالقدر و محمد واحدی سه تن از اعضای این جمعیت در میدان تیر لشكر زرهی تهران تیرباران شدند. محاكمه آنان و سه تن دیگر از اعضای این جمعیت 12 دی ماه در یك محكمه نظامی آغاز شده بود. دو روز پیش از آغاز محاكمه، مجلس مصوبه قبلی (زمان حكومت دكتر مصدق) خود مبنی بر بخشودگی خلیل طهماسبی را لغو كرده بود. خلیل طهماسبی در سال 1329 سپهبد رزم آرا را كه مخالف ملی شدن نفت ایران بود به قتل رسانده و زندانی شده بود.

یك روز پس از آغاز محاكمه این هشت تن كه دادستان وقت ارتش هفتم دی ماه 1334 برایشان تقاضای كیفر اعدام كرده بود، چند سیاستمدار، دو ناشر روزنامه و چند بازاری به اتهام داشتن ارتباط با آنان دستگیر كه پس از اعدام نواب و سه تن دیگر آزاد شدند. حكم اعدام نواب صفوی و دیگران 24 دی ماه صادرشده بود.

دو هفته پس از اعدام نواب صفوی، آیت الله كاشانی به اتهام حمایت از اعضای جمعیت فدائیان اسلام و تمجید آنان، از سوی دادستانی ارتش دستگیر و زندانی گردید. براندازی 28 مرداد 1332 امكان این دستگیری ها و محاكمات را فراهم ساخته بود.

این عکس، که آیت الله کاشانی را درحال نوازش خلیل طهماسبی نشان می دهد به عنوان یکی از اسناد حمایت او از جمعیت فدائیان اسلام مورد استفاده بازپرس نظامی قرار گرفته بود

 

نواب صفوی

 

1343ش:مروری بر رویدادهای چهار دهه اخیر ایران نشان می دهد كه در سالهای 1343 و 1352 در روز 26 دیماه (ژانویه 1965 و ژانویه 1974 ) مذاكرات نفتی مهمی در تهران آغاز شده بود كه مذاكرات دوم (ژانویه 1974) محرمانه اعلام شده بود.

نتیجه مذاكرات اول، طبق اعلامیه دولت وقت، امضای دو قرارداد برپایه 25 ــ 75 میان ایران و دو كمپانی آمریكایی و هلندی بود.

 

2006م:نیمه ژانویه 2006 و چند ماه پس از آغاز کار محمود احمدی نژاد در سمت رئیس جمهور، بلوک غرب و در صدر آن دولت آمریکا (و عمدتا به تحریک اسرائیل) پس از اطمینان از اینکه دولت تازه ایران برنامه و سیاست هایی دیگر دارد روش تهدید و جنگ مصاحبه و مقاله را در پیش گرفت و به ترساندن ایران از شورای امنیت و حملات هوایی و ... پرداخت که مرور زمان نشان داد برایشان نتیجه نداشته است زیرا که صحنه تئاتر جهان و بازیگران آن تغییر یافته، پیشرفت در برنامه های اتمی ایران به صورت یک آرزوی ملی درآمده، ایران دارای یک بنیه دفاعی چشمگیر شده، به صورت یک قدرت موشکی درآمده و اشتباهات دولت جورج دبلیو بوش، آن را به صورت یک قدرت جهانی جلوه گر ساخته است.

از اظهارات هیلری کلینتون وزیر امورخارجه دولت «اوباما» چنین بر می آید که این دولت هم همان سیاست دولت جورج دبلیو بوش را در قبال برنامه اتمی ایران (و کل منطقه) دنبال خواهد کرد؛ البته با روش (اپروچ) دیگر. بانو کلینتون در جلسه 13 ژانویه 2009 کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا در این باره گفت: ما به تلاش خود برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران ادامه خواهیم داد، ایران نباید سلاح اتمی داشته باشد. ما طرق دیپلماتیک را پیش خواهیم گرفت ولی گزینه های دیگر را از نظر دور نخواهیم داشت (تکرار تهدید جورج دبلیو بوش). ما در قبال ایران با دولت های نگران دست یافتن دولت تهران به اسلحه اتمی تبادل نظر خواهیم داشت و تصمیماتمان را هماهنگ خواهیم کرد. روش ما که احیاء رهبری جهانی آمریکاست دیپلماسی از نوع «سمارت پاور» است. دولت بوش نیروی نظامی را وسیله اجرای سیاست قرارداده بود و ما دیپلماسی از موضع قدرت را. دو روز بعد مدیر «سیا» که تا چند روز دیگر جای خود را به دیگری خواهد داد "برخورد با ایران" را بزرگترین چالش دولت تازه آمریکا خوانده و صریحا گفته بود که ایران دارای اورانیوم است و اگر بخواهد (که گفته است نمی خواهد) می تواند ظرف یک سال صاحب سلاح اتمی شود (و تنها ابزار برتری ما، کارایی خودرا از دست بدهد).

اصحاب نظر اظهارات بانو کلینتون به عنوان وزیر امورخارجه کشوری که در آن هر روز به طور متوسط یکهزار و ششصد نفر کار خود را از دست می دهند و در سال مالی جاری یک تریلیون و دویست بیلیون (میلیارد) دلار کسر بودجه دارد، در وضعیت امروز جهان عملی ندانسته و جدّی نگرفته اند مخصوصا که به باور آنان «انتخاب اوباما» که خواست بنگاههای بزرگ آمریکا برای حفظ منافع جهانی شان بود مألا در جامعه این کشور تفرقه ایجاد خواهد کرد زیرا آنان که در نوامبر 2008 به «اوباما» رای ندادند همانهایی هستند که تفکر قرن نوزدهمی اسلاف را کاملا از دست نداده و از اعقاب مهاجران سه چهار قرن پیش معروف به «واسپ» هستند و .... بعلاوه، هواداران ایران به احتمال زیاد در انتخابات 31 ژانویه عراق شمار چشمگیری کرسی به دست خواهند آورد و همچنین با یک حرکت نامساعد ایران، کار بر آمریکا و ناتو در افغانستان سخت خواهد شد. با یک دعوت ایران از ناوگان روسیه برای دیدار از خلیج فارس لرزه براندام بسیاری که دل به حضور آمریکا در منطقه بسته اند خواهد افکند. جنگ غزه واقعیت هارا بر توده های عرب روشن ساخته، موقع و وضعیت حکمرانان عربی هوادار غرب را سخت ضعیف کرده که وزش یک باد ناموافق (بی احتیاطی آمریکا) می تواند متزلزلشان کند.

 

هیلری کلینتون در جلسه 13 ژانویه 2009 کمیسون سنا - دختر او در عکس دیده می شود


2005م:«دكستر فیلكینز» روزنامه نگار آمریكایی 15 ژانویه 2005 از بغداد گزارش داده بود:

«تشدید عملیات مسلحانه، انفجار و بمب اندازی سبب شده است كه نامزدهای انتخابات سی ام ژانویه عراق جرات نكنند خود را معرفی كنند. در موارد بسیار، این نامزدها حتی نام خود را هم نمی گویند. تهدید نامزدها به مرگ برفعالیت های انتخاباتی سایه افكنده است. در عراق به احزاب رای داده می شود، فرد. ناصر چادرچی رئیس حزب دمكراتیك ملی كه حزب او 48 نامزد دارد تایید كرد كه نامزدها جرات مبارزه علنی ندارند و گفت كه این انتخابات را باید انتخابات سری نام نهاد. او گفت كه جز در برخی مناطق جنوبی و نواحی كردنشین شمال، نامزدها ترجیح می دهند كه از خانه خارج نشوند. هنوز (نیمه ژانویه 2005) محل 5776 حوزه رای گیری اعلام نشده است و از 7471 نامزد تنها شماری از نامزدهای كرد و شیعه آشگارا می گویند نامزد انتخابات هستند. مقامات برگزار كننده انتخابات با اسكورت در حركتند و ساختمانهای محل كار آنان شدیدا محافظت می شود. حسین علی از مبلغان حزب وفاق ملی نیز تایید كرد كه محیط انتخابات بسیار ترس آور شده است.».

فیلكینز كه گزارشش 16 ژانویه در نیویورك تایمز انتشار یافت اضافه كرده بود:

«در طبقه پنجم یك كارخانه تولید روغن نباتی عراق اجتماع انتخاباتی برپا بود ولی ناطقین جلسه جرات نمی كردند كه بگویند نامزد هستند!.».

 

2009م:16 ژانویه سالروز فوت «رابرت فیتسجرالد» روزنامه نگار، پژوهشگر و شاعر بنام آمریکایی است که آثار کلاسیک یونان و روم از جمله اشعار هومر و ویرجیل را هم به انگلیسی برگردان کرده است. وی 18 ساله نشده بود که پا به «حرفه خبر» گذارده بود. فیتسجرالد که در کنار نویسندگی به تدریس فنون نگارش و سخنوری و نیز تاریخ ادبیات در دانشگاه می پرداخت عضو آکادمی علوم و هنر آمریکا و مدیر آکادمی شعر و انجمن شاعران آمریکا بود. دهها سال روال براین بود که قوه مقننه آمریکا بدون مشورت با فیتسجرالد هیچ قانون و ضابطه ای در رابطه با کار قلم را بررسی و رای گیری نمی کرد. بنابراین، پیشنویس بسیاری از این قوانین به دست فیتسجرالد ویرایش شده اند. وی تلاش داشت که تا بتواند؛ مانع آلودگی ژورنالیسم، کار پژوهش، تالیف و ادبیات به سیاست و سوء استفاده از آن شود. با وجود این، وی نسبت به آینده ژورنالیسم که بتواند استقلال خودرا حفظ کند و ابزار کار قدرتمداران نشود بدبین بود.

به باور رابرت فیتسجرالد (متولد 12 اکتبر 1910)، روند قهقرا رفتن «تاریخ نگاری و روزنامه نگاری طبق اصول» ادامه خواهد داشت که یکی از مسائل بزرگ دوران معاصر است. فیتسجرالد نگران بود که روزنامه نگار و تاریخ نگار تن آسا، ترسو، خویشتن دوست و یا دولتی شود و رسالت خودرا که آئینه بازتاب خوبی ها و زشتی ها بودن، کشف حقایق و افشاء آن و ثبت واقعیات است فراموش کند و قلم برای کسب روزی بکار برد و به صورت ابزاری در دست دولتمردان و قدرتمداران درآید که یک زیان مضاعف برای جامعه و مردمی است که به او اعتماد کرده اند. وی اواخر عمر نسبت به کامل بودن اخبار روز هم که در روزنامه ها منعکس و از شبکه های تلویزیونی پخش می شد تردید داشت و می گفت که شامل همه حقایق نیستند و روزنامه نگار زحمت تکمیل آنها را به خود نداده است. وی با رفتن یک روزنامه نگار، تفسیر نویس و مورخ به میهمانی بزرگان و بزم خصوصی آنان و قبول هدیه مخالف بود و ....

می دانیم که 14 ژانویه 2009 باراک اوباما رئیس جمهور منتخب آمریکا به خانه «جورج ویل» تفسیر نگار محافظه کار این کشور رفته و با هم غذا صرف کرده بودند. با این ابراز لطف، آیا این مقاله نگار باز هم به خود اجازه می دهد که از کارهای «اوباما» در طول چهار سال حکومت او انتقاد کند؟. آیا یک روزنامه نگار رفته است تحقیق کند که چرا و با چه انگیزه سناتور نیویورک و قبلا بانوی اول حاضر شده است از سمت ثابت سناتوری برای شش سال بگذرد و وزیر امورخارجه شود که این همه زحمت و مسافرت و احتمالا شکست و ... دارد؟؛ تا مخاطبان که در انتظار چنین پاسخی هستند، حقیقت را بدانند. آیا یک روزنامه نگار رفته است تحقیق کند که چرا باید بانکهای مرکزی 12 گانه آمریکا به بانکهای خصوصی با کمتر از یک درصد بهره وام بدهند و این بانکها از بدهکاران کردیت کارتی خود 19 تا 21 درصد بهره بگیرند؟. پس از اینکه روشن شد بالا رفتن بهای نفت خام در سال 2008 تا هر بشکه 147 دلار و سقوط آن به حدود یک چهارم آن مبلغ به دلیل معامله الکترونیک اسناد معروف به سلفخری و دست به دست گشتن این کاغذها بوده است، آیا روزنامه نگار قضیه را دنبال کرد که چرا این قبیل معاملات که از جیب مردم بوده با تصویب ضوابط منع نشده است؟. همه می دانند که شبکه های تلویزیونی آمریکا که عمدتا متعلق به کمپانی های خارج از حرفه خبر هستند به انتخاب اوبامای نسبتا گمنام به ریاست جمهوری آمریکا کمک موثر کردند تا با انتخاب یک سیاهپوست ذهن جهانیان تغییر یابد و آمریکا قدرت جهانی خودرا ازدست ندهد و اینک هم دارند اورا به آمریکاییان می فروشند مثلا بخشی از برنامه خبر (در پرایم تایم) خودرا به توصیف سگ های او اختصاص می دهند! و .... آیا رسانه های کشورهای دیگر به دولتهای خود هشدار داده اند که تا تنور داغ است و آمریکا از مشکلات جاری اش خارج نشده است نظم چند قطبی را جا اندازی کنند بگونه ای که راه بازگشت به وضعیت 20 ساله اخیر میسر نباشد؟. تازه ترین مثال از ضعف روزنامه نگاری: 15 ژانویه 2009، همه و لحظه به لحظه از شبکه های تلویزیونی دیدند که یک هواپیمای مسافربر با 155 سرنشین در کنار مجتمع های اداری ـ مسکونی شهر نیویورک در «هادسن ریور» فرود آمد و قایق های مسافربر میان نیویورک و نیوجرسی (معروف به «Ferry») سرنشینان آن را که روی بالهای هواپیما جمع شده بودند نجات دادند و بعدا سر و کله قایق های پلیس و آتشنشانی ظاهر شدند ولی در بخش اخبار همه اش فرماندارهای دو ایالت و شهرداران شهرهای مجاور و مقامات آتشنشانی و ... مطرح بودند و خدماتشان؛ درست همانند تلویزیونهای دولتی کشورهای عقب افتاده در چندین دهه پیش. در کشور خودمان آیا انتقاد از راه اندازی بخش فارسی شبکه دولتی «بی بی سی» ادامه یافت؟ تا هموطنان به نیّات دولت لندن از القای سیاست هایش از این طریق پی ببرند. جنگ رادیو تلویزیونی آغاز شده است و دولتهایی که مورد تعرض قرارگرفته اند حق دارند از هر ابزاری برای دفاع استفاده کنند. ایستادگی در برابر تعرض یک دولت دیگر، سانسور نیست. رسانه های ما باید مردم را روشن سازند و متوجه نیرنگهای این دولتها کنند که برای شستشوی مغزشان این سرمایه گذاری هنگفت را تحمل می کنند. تشویق مردم به بی اعتنایی نسبت به این شبکه های دولتی باید قیافه و وسعت ملی به خود گیرد تا دشمن با شکست رو به رو شود.

 

Robert Fitzgerald


1936م: 17ژانویه سال 1936 (سه سال پیش از آغاز جنگ جهانی دوم) دكتر ژوزف گوبلز وزیر تبلیغات دولت هیتلر در اجتماع بیش از 18 هزار تن از اعضای حزب ناسیونال سوسیالیست كارگران آلمان (نازی) گفت كه تنها هنر بعضی دولتها (اشاره به انگلستان و فرانسه) استثمار ملل دیگر و ارتزاق از این راه و آقایی كردن بر همان ملل و تحت انقیاد نگهداشتن آنها است. داد و ستد عادی با این ملل تحت سلطه هم باید با تصویب قبلی استعمار گران انجام شود. كارخانه های آلمان نیاز به مواد خام دارند، ولی خرید این مواد باید با تصویب قبلی «دولتهایی كه ارباب و آقای آنها هستند» باشد و گرنه كشورهای دارنده این مواد خام جرات فروش مستقیم نخواهند داشت. اربابها (قدرتهای استعمارگر) دولتهای تحت سلطه خود را تو سری خور و در حالت ضعف نگهمیدارند تا سركش نشوند و حق خود را نخواهند. در كشورهای تحت سلطه، دولتها از مردمشان جدا هستند و سلطه گران هم ادامه این وضعیت را می خواهند و می كوشند كه مردم این كشورها از آن چه كه روی می دهد و حقایق پیرامون خود آگاه نشوند و حق خود را مطالبه نكنند و .... دولت آلمان این نظم را رد می كند و چون نیاز به مواد خام دارد؛ راهی ندارد جز این كه به این استثمار و استضعاف پایان دهد. ما از لحاظ قدرت نظامی و ظرفیت صنعتی چیزی از این استثمار گران كم نداریم كه نمی توانیم با پول خرید كنیم و آنها به مفت می برند و مانع از خرید ما می شوند . این وضعیت در این دوران قابل تحمل نیست و ما ادامه آن را نمی پذیریم و ....

 

گوبلز


1961م:17 ژانویه سال 1961 ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریكا كه از دوران حكومت وی تنها سه روز باقی مانده بود در مراسم تودیع با افسران ارتش این كشور، نگرانی خود را از گسترش نفوذ سیاسی و قدرت گرفتن اصحاب صنایع نظامی آمریكا ــ كه عمدتا غیر دولتی هستند ــ اعلام داشت و گفت: اگر اجازه داده شود كه صاحبان و مدیران این صنایع قدرتمندتر شوند و در تصمیمگیری های حكومتی نفوذ بیشتری به دست آورند، حكومت آمریكا اسیر و گروگان آنان خواهد شد و فلسفه وجود دولت كه مسئول تامین آسایش، آرامش، امنیت و آزادی همه مردم است محدود خواهد گردید. در آن زمان، تفسیر نگاران تعجب خود را از شنیدن این كلمات از دهان یك سرباز قدیمی ابراز داشتند، ولی بعدا «تاریخ» بر درستی نگرانی ژنرال آیزنهاور مهر تایید گذارد.

 

آیزنهاور


2005م:16 ژانویه 2005 برای سومین روز پیاپی، شهرهای بزرگ روسیه از جمله سن پترزبورگ زادگاه ولادیمیر پوتین صحنه تظاهرات خشم آلود بازنشستگان این کشور بود كه در برخی شهرها ترافیك را قطع كرده بودند.

به تصمیم دولت روسیه، قرار بر این بود که از آغاز ژانویه 2005 به جای استفاده بازنشستگان از اتوبوس شهری و درمان رایگان و مزایایی از این قبیل به هریك از آنان مبلغی پول نقد داده شود که این بازنشستگان خواهان باز گشت به وضعیت سابق بودند و استدلال می کردند كه یك فرد در ایام پیری نیاز بیشتری به «درمان» دارد و هزینه های دكتر و داروی او زیادتراست.

ضمن شعارهای سالخوردگان روس كه پرچم سرخ با خود داشتند، این شعارها به چشم می خورد:

محدود کردن کمک هزینه درمان به مبلغی ثابت، یعنی موافقت با مرگ زودرس سالخوردگان كه روسیه را در جنگ دوم پیروز و برای این كشور فضا را تسخیر كردند. چرا شوروی می توانست مسكن با آب و برق و تلفن رایگان در اختیار باز نشستگان بگذارد و روسیه نمی تواند و ....

 

شعار بازنشستگان روس

 

2005م:شانزدهم ژانویه 2005 در یك بیمارستان شهر بخارست یك زن رومانیایی كه در ماه مه آن سال 67 سال شد یك دختر یك كیلو و چهارصد گرمی به دنیا آورد. ادعا شده بود كه این بانو، سالخورده ترین زنی است كه فرزند به دنیا آورده است. وی دوقلو آبستن بود كه روز 16 ژانویه یكی از دو جنین كه او هم دختر بود در زهدان او فوت شد و پزشكان مجبور شدند با این كه از حاملگی بیش از 33 هفته نمی گذشت دختر دوم را به طریقه عمل سزارین به دنیا آورند. زائو كه «ادریانا لیسكوAdriana Lliescu» نام دارد استاد دانشگاه و مولف كتاب كودكان است. پزشكان 33 هفته پیش از آن، این دو نطفه را كه از تركیب اسپرم و تخمك یك زن و مرد جوان و سالم در لوله آزمایش به وجود آمده بودند در رحم بانو «ادریانا» كه در آن سن و سال خواهان بچه بود قرار داده بودند و دو نطفه در رحم رشد و نمو كرده و به جنین تبدیل شده بودند. به این ترتیب؛ بانو ادریانا، هم دارای فرزند شده است و هم شهرت.

 

Adriana Lliescu


1913: ریمون پوانكاره به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شد.

1915: در پی شكست نیروهای روسیه در نبرد اوت سال گذشته ، تزار نیكلای دوم هشتصد هزار سرباز روانه جنگ با آلمان كرد.

1916: نیروهای روسیه ارتش سوم عثمانی را به ارزروم عقب راندند . در این نبرد تلفات عثمانی ها كه متحد آلمان بودند 25 هزار كشته بود.

1923: فرانسه اعلام كرد توپی ساخته است كه برد نهایی آن 56 مایل (90 كیلومتر ) است.

1977: منابع دولت وقت ایران 17 ژانویه 1977 جیمی كارتر را متهم كردند كه درنظر دارد از طریق بعضی انجمن های حامی حقوق بشر بر ضد آن دولت دست به تبلیغات و ... بزند. پس از براندازی 28 مرداد 1332 ، این نخستین بار بود که مقامات دولتی ایران زبان به انتقاد علنی از سیاست دولت آمریکا گشوده بودند.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.