اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ - 16دی



663م:چند واحد مسلح عرب كه مامور جلوگیری از بازگشت پیروز ساسانی (پسر یزدگرد سوم) از چین به ایران شده بودند ششم ژانویه سال 663 میلادی در سر راه خود، شهر بلخ یكی از چهار شهر بزرگ خراسان را تصرف كردند (مركز همان ساتراپی ایران كه یونانیان، «باكتریانا» نوشته اند).

«پیروز ساسانی» به خواست پدرش یزدگرد سوم (كه در سال 651 میلادی در مرو كشته شد)، برای جلب كمك نظامی تایزونگ، امپراتور چین از دودمان تانگ، از طریق كوههای پامیر (تاجیكستان امروز) به «چانگ آن» پایتخت آن زمان چین رفته بود كه در ایالت شیان واقع بود و بزرگترین شهر جهان بشمار می آمد. چین كه در شمال شرقی فرارود (مرز امروز چین با تاجیكستان و افغانستان) با امپراتوری ایران همسایه بود همواره با ایرانیان مناسبات حسنه داشته است. «تایزونگ» پیش از رسیدن «پیروز ساسانی» به «چانگ آن» درگذشته بود و پسرش «گائوزونگ» امپراتور تازه و سومین رئیس كشور چین از دودمان تانگ به پیروز مقام درباری داد، احترام بسیار كرد و در سال662 او را با یكی از ژنرالهای خود به نام «پی شینگ جیان» با لشكری كامل روانه ایران كرد. «پیروز ساسانی» پیشنهاد كرده بود كه این لشكر تا سیستان (شهر زرنگ = زرنج و مركز ایالت نیمروز افغانستان امروز) با او باشد زیرا كه اطمینان دارد، ایرانیان پس از شنیدن خبر بازگشت وی، دسته های مقاومت تشكیل می دهند و به یاری اش می شتابند. ژنرال «پی» تنها تا شهر باستانی سغدیانا (تاجیكها) به نام بالا سگون ( امروزه: توك ماك = توقماق واقع در قرقیزستان) با «پیروز» همراه بود و در اینجا دست به بهانه آوردن و تعلل زد و پیروز ساسانی پس از نومید شدن از حمایت نظامیان چینی، تنها با ایرانیانی كه با وی بودند به منتهی الیه شمال شرقی ایران (سرزمینی كه امروز تاجیكستان و شمالشرقی افغانستان را تشكیل می دهد) بازگشته و دست به جمع آوری نیرو برای جنگ با اعراب زده بود و مردم هرات (بزرگترین شهر خراسان آن زمان) با شنیدن خبر بازگشت پیروز، بر ضد حكمران عرب شورش كرده و باعث نگرانی اعراب حاكم بر ایران شده بودند كه چند واحد عرب را مامور متوقف ساختن «پیروز» و عقب زدن او به چین كرده بودند كه این یگانها بلخ را تصرف كردند.

پیروز ساسانی تا تخارستان (افغانستان شمال شرقی) پیش آمد و 20 سال در آن مناطق بود، در همانجا فوت شد و طبق وصیتش، جسد او را در كوههای پامیر به گونه ای كه صورتش به سوی ایران باشد دفن كردند.

 

Taizong


1270م:آباقا خان (آباقا آن) ایلخان مغول ایران (پسر هلاكو خان) در این روز در ژانویه 1270 میلادی ضمن انتصابات خود، دو زن را حكمران دو ایالت بزرگ ایران كرد؛ آبش خاتون حكمران فارس و تركان خاتون حكمران كرمان شد.

تركان خانون از قراختایی ها و آبش خاتون ازخانواده اتابكان فارس بود. در انتصابات این روز، مقام صاحبدیوانی (معادل بزرگ وزیر، بدون اختیارات نظامی) به شمس الدین محمد جوینی و حكومت اصفهان و اراك به پسر او بهاءالدین داذه شد و عطاملك جوینی مولف معروف در سمت خود حكومت بغداد كه از زمان هلاكو خان آن را بر عهده داشت تثبیت گردیده بود.


1288ش:در پی لغو مشروطیت از سوی محمدعلی شاه، 16 دی ماه 1288 خورشیدی (ششم ژانویه 1909) نجفقلی صمصام بختیاری در اصفهان انجمن نجات مشروطه تاسیس كرد و اعلام داشت كه با سه هزار سوار رهسپار تهران خواهد شد تا محمدعلیشاه را بیرون راند. صمصام به قولی که داده بود وفا کرد.

 

صمصام

 

1317ش:نخستین قانون تعدیل مال الاجاره در ایران كه اول دیماه 1317 خورشیدی در 9 ماده به تصویب مجلس رسیده بود از16 دی ماه در شهر تهران به اجرا در آمد و حاكم بر روابط مالك و مستاجر شد . این قانون با اندكی تفاوت، مشابه قوانینی بود كه در بسیاری از كشورها اجرا می شده است. قانون تعدیل مال الاجاره ایران به مرور زمان كم رنگ شده و روابط موجر و مستاجر در این كشور مسئله داشته و در ایران ساختن و اجاره دادن به دلیل نبودن ضابطه اجرایی مناسب به صورت " یك كسب " در نیامده و بسیاری از پرونده های قضایی در ایران در شش دهه گذشته ناشی از همین مسئله بوده است.

در كشورهای دیگر اجاره بها عینا مطابق تورم پول ( افزایش بهای خانه ) بالا نمی رود و میزان آن بر پایه یك فرمول منصفانه محاسبه می شود و « به طور كامل» دركنترل موجر نیست .در بعضی شهرهای آمریكا ازجمله نیویورك ، سانفرانسیسكو ، واشنگتن و ... افزایش اجاره سالانه در صورتی كه مستاجر جا به جا نشده باشد ممنوع و یا محدود به « درصد » بسیار جزیی است.

مروری بر تاریخ اجتماعی ایران نشان می دهد كه در ایران قدیم وتا اواسط قاجاریه و حتی تا همین اواخر در قصبات و روستاها اجاره دادن مسكن مرسوم نبوده و این عمل به رایگان انجام می گرفته كه جدا ساختن انسانها از گذشته انان امری آسان و سریع نیست .


1331ش:در اجرای اصلاحیه قانون انتخابات ایران، از چنین روزی در دی ماه 1331 بحرین دارای یك نماینده در مجلس شورای ملی شد. این قانون در چهارم دی ماه آن سال به تصویب رسیده بود. بحرین كه طبق قانون مصوب، تا اواخر دهه 1340 كه شاه، در مصاحبه ای در هند، درپاسخ به پرسش یك روزنامه نگار (!) ناگهان و به طور غیر منتظره با انجام رفراندم و آن هم یكجانبه و تنها در بحرین موافقت كرد، استان چهاردهم ایران به حساب می آمد.


1333ش:در این روز در سال 1333 خورشیدی روزنامه های تهران خبردادند كه سازمان جوانان حزب توده كه آن را شبكه ای سراسری و بسیار گسترده توصیف كرده بودنداوایل دیماه ( دسامبر 1954 ) كشف و گردانندگان آن شناخته شده و پاره ای از آنان دستگیر شده اند و اشاره شده بود كه در پی كشف سازمان نظامی حزب توده( در همین سال) و دستگیری بیش از یكصد افسر و اعدام دهها تن از آنان سازمان جوانان نیز افشاء شده است ، ولی روشن نكرده بودند كه چه رابطه ای میان كشف این دو سازمان وجود داشته است.

رادیو تهران در آن روز گفت كه جوانان توده ای در گروههای كمتر از ده نفری قرار داده شده بودند و جز مسئول گروه كه به انان آموزش كمونیستی می داد و دستورهای حزبی را ابلاغ می كرد و جلسات منظم عمدتا در صحرا و میدان ورزشی و ... داشت كسی را نمی شناختند و پس ازیك دوره آزمایشی سخت ، تنها انهایی دارای كارت ( عضو حزب ) می شدند كه آزمایش های تئوریك و عملی را گذرانیده و رفتار كمونیستی می داشتند . به اظهار رادیو تهران به نقل از فرمانداری نظامی ، روزنامه ها و اعلامیه های شبانه این حزب عمدتا توسط همین جوانان توزیع می شد و باید هر ماه ده ریال ( یك تومان ) حق عضویت می پرداختند.

در پی كشف این سازمان كه شایع شده بود ده درصد جوانان كشور را شامل می شد، خانواده ها شدیدا نگران شدند زیرا بازرسی و تحقیق و دستگیری در دبیرستانهای سراسر كشور آغاز گردید ه بود و گفته شده بود كه به هر جوان عضو این سازمان ، بلافاصله پس از كشف آن یك شماره چندین رقمی برای تجدید سازمان در آینده داده شده است تا در صورت مراجعه مجدد آن را ارائه دهند و خانواده ها ی نگران كتب درسی فرزندان خود را در جستجوی این ارقام ورق می زدندتا آن را دور بریزند .


1964م:ششم ژانویه سال 1964 ( 16 دی ماه در سال1342هجری) حكم محكمه نظامی در باره اعضای موثر نهضت آزادی كه قبلا دستگیر شده بودند به این شرح انتشار یافت:

آیة الله طالقانی 10 سال زندان، مهندس بازرگان 10 سال، یدالله سحابی 6 سال، احمد علی بابایی 6 سال، عباس شیبانی 6 سال، عزت الله سحابی 4 سال، مهدی جعفری 4 سال، ابوالفضل حكیمی 4 سال و ....

این افراد كه از حكم صادره تقاضای تجدید نظر كردند از فعالان انقلاب سال 1357 بودند كه بیشتر آنان در نخستین دولت انقلاب صاحب مقام شدند و ....

 

طالقانی

 

1357ش:شانزدهم دی ماه سال 1357 روزنامه های تهران كه تحریریه های آنها، از 14 آبان به تصمیم سندیكای خود به دبیری «محمدعلی سفری» دست به اعتصاب زده بودند انتشار خود را از سر گرفتند. اعتصاب 62 روزه روزنامه نگاران ایران كه طولانی ترین اعتصاب مطبوعاتی در تاریخ جهان بوده است به نام اعتراض به ادامه سركوب مردم، روی كار آوردن یك دولت نظامی در تهران ( به نخست وزیری ژنرال ازهاری) و نیز به حمایت از انقلاب صورت گرفته بود. «اطلاعات» قدیمی ترین این روزنامه ها تنها به همت سردبیر آن، غلامحسین صالحیار، موفق به از سرگیری انتشار شد زیرا كه بدون حضور ناشر و وجود پول، انتشار این روزنامه با 850 هزار نسخه در روز محال به نظر می آمد، و به همین صورت روزنامه "کیهان"، «آیندگان» و .... بیشتر دست اندركاران خبر در رادیو تلویزیون و خبرگزاری پارس (ایرنا) نیز كه عضو سندیكا بودند به اعتصاب پیوسته بودند. اعتصاب مطبوعات كمكی بزرگ به پیروزی انقلاب بود، زیرا كه دولت ازهاری نتوانست اقدامات خود را در آن مدت، توجیه و دست كم بخشی از مردم را آرام كند، و بدون رسانه (ابزارهای ارتباط با مردم) شكست كامل خورد.

برخی از تیترهای صفحه اول نخستین شماره روزنامه اطلاعات پس از اعتصاب عبارت بودند از: «انقلاب مردم در آستانه پیروزی»، «فردا عزای ملی است» ، «كابینه شاپور بختیار تشكیل شد (با عكس بزرگی از دكتر مصدق در كنار او)»، «ارتشبد اویسی به خارج رفت» و ... و در صفحه آخر، مقاله نوشیروان كیهانی زاده (ناشر این سایت) در چهار ستون به چاپ رسیده بود كه رویدادهای سایر كشورها در طول 62روز اعتصاب را بررسی كرده بود. در طول یك سال بعد تقریبا همه آنان كه در آن روز بدون پول و ناشر، و با فداكاری و مشقت كیهان و اطلاعات را منتشر كرده بودند بدون ذكر دلیل و حكم دادگاه و دست كم دستور كتبی دولت از كار بركنار و پس از عمری «نوشتن»، با معشوق خود وداع و بسیاری از آنان بدون دریافت غرامت اخراج، خانه نشین شدند.

صالحیار 19 آذر امسال پس از 24 سال خانه نشینی فوت شد. انتظار می رفت كه مراسم تدفین و ترحیم او به عنوان یكی از بزرگترین روزنامه نگارانی كه ایران به وجود آورده بود بیش از آن باشد كه انجام شد تا انگیزه خدمت به میهن و كسب مهارت و توجه به معنویات تقویت شود. روزنامه نگار شمعی است كه می سوزد تا روشنگر و راهنمای جامعه باشد. صالحیار به عنوان دبیر سندیكای نویسندگان و خبرنگاران به ساختن مجتمع مسكونی اعضای این سندیكا همت گماشت و كمك بسیار كرد بدون این كه خود، كه در آن زمان اجاره نشین بود مالك یكی از آپارتمانها شود و بعدا از محل ارث پدری مالك یك خانه محقر شد. صالحیار یک ربع قرن،هر روز در سحرگاه به ترجمه خبرهای آژانسها پرداخت تا به قول خودش مطلب «انداختنی» به خورد هم میهنان داده نشود و شب با خبرنگاران حوادث دنبال خبر می رفت تا ازدردهای جامعه دور نماند. ماهها نخوابید تا دفتر مركزی خبر را برای سازمان رادیو - تلویزیون به وجود آورد تا انحصار خبر در ایران از دست یك خبرگزاری خارج شود و....

 

صالحیار

 

1838م:ساموئل مورس Samuel Morse استاد هنر و نقاشی دانشگاه نیویورك ششم ژانویه سال 1838 میلادی دستگاه تلگرافی را كه ساخته بود و می توانست هر دقیقه ده كلمه مخابره كند به معرض نمایش گذارد . مخابره با این دستگاه برپایه فن الكترومغناطیس و قطع و وصل جریان برق بود . هر وصل كوتاه مدت كه ایجاد مغناطیس می كرد صدا و یا علامت نقطه بود و وصل طولانی تر صدای طولانی تر و خط به وجود می آورد . وی قبلا در برابر هر حرف الفبا تعدادی از این نقطه و خط ها را قرار داده بود و یك واژه نامه مورس به وجود آورده بود. فرضا ؛ یك خط و یك نقطه علامت « الف یا إ » ، و از شنیدن صدا ها یا دیدن علامات می شد كلمه را درك كرد.نام این الفبای خط و نقطه ای « كد مورس » گذارده شده است.

مورس كه پسر یك كشیش ساكن شهرستان بوستون بود و از « ییل » در رشته هنرهای زیبا فارغ التحصیل شده بود علاقه وافری به الكتریسته و سیاست هم داشت ، ولی خیلی زود در سیاست شكست خورد و نه توانست به عضویت شورای شهر نیویورك در آید و نه عضو كنگره شود بنابر این به علاقه دیگر خود الكتریسته پرداخت و در سال 1837 موفق به ساختن دستگاه خانگی تلگراف شد. باطری كه این دستگاه را تغذیه می كرد از ظروف متعدد آب اسید ساخته شده بود.

 

Samuel Morse

 

1843م:مورس پس از نمایش دستگاه مخابره علامات كه با كمك یك استاد علوم آن را ساخته بود برای جلب كمك مالی به واشیگتن رفت و با پولی كه از كنگره ( دستگاه مقننه ) آمریكا گرفت به تكمیل دستگاه خود پرداخت و در سال 1843 میان شهرهای بالتیمور و واشنگتن ارتباط تلگرافی برقرار كرد كه ظرف ده سال اختراع او جهانی شد و همه جا تیر های تلگراف بالا رفت و ....

مورس كه در 27 آوریل سال 1791 به دنیا آمده بود دوم آوریل 1872 در 80 سالگی از بیماری ذات الریه در نیویورگ درگذشت، ولی تا الفبای مخابراتی مورس زنده است نام او هم باقی است .


2005م:اسناد محرمانه نخست وزیری انگلستان كه حاوی یادداشتهای مبادله شده میان سران دولت وقت و شرح مذاكرات جلسات رسمی است و در نخستین هفته از ژانویه 2005 علنی شده اند نشان از عمق كم تصمیمات و اطلاعات و سلائق شخصی می دهد.

برای مثال: در سال 1974 كه انگلستان در بلفاست ( ایرلند شمالی ) با اعتصاب اتحادیه ها و قطع برق رو به رو شده بود، هارولد ویلسون نخست وزیر وقت تصمیم گرفته بود كه یك زیردریایی اتمی به آنجا بفرستد تا با استفاده از رآكتورهای آن، جریان برق برقرار شود و دستور حركت به این زیردریایی هم داده شده بود كه مقامات دیگر مانع شدند و به ویلسون حالی كردند كه رآكتور های زیردریایی تنها قادر به تامین چند صد كیلو وات برق است و بلفاست نیاز به 360 مگاوات برق دارد. ویلسون سپس تصمیم گرفته بود كه به ایرلند شمالی استقلال محدود و یك سال به یك سال دهد ولی به او گفتند كه اگر دولت ایرلند شمالی پس از كسب این اسبقلال ولو محدود، از مجمع عمومی سازمان ملل تقاضای عضویت كند و رای لازم را بیاورد؛ كنترل آن از دست می رود و انگلستان در مجمع عمومی سازمان ملل نفوذ چندان ندارد.

در پی انفجار نوامبر 1974 بیرمنگام و قتل 21 تن و جرح 160 نفر دیگر كه كار ایرلندی ها بود، یك عضو كابینه پیشنهاد كرده بود كه در انگلستان كارت شناسایی ملی برای مردم تهیه شود تا از رخنه جلوگیری بعمل آید و دیگر چنین حوادثی رخ ندهد كه هارولد ویلسون پس از دریافت نظر كارشناسان آن پیشنهاد را كه بی فایده و پر خرج و درد سر ساز تشیص داده شده بود رد كرد. در این اسناد كه طبق قانون علنی شدن پس از 30 سال به آرشیو عمومی داده شده اند آمده است كه پس از كناره گیری ویلسون از نخست وزیری ، كالاهان وزیر امور خارجه برجایش نشست ولی مدتها حاضر نمی شد ساختمان محل اقامت وزیر خارجه را ترك و به ساختمان نخست وزیری ( شماره 10 داونینگ استریت ) اثاثه كشی كند و دلیلش این بود كه همسرش از زندگی در این خانه قدیمی بدش می آید. بالاخره صاحبجمع اموال وزارت امور خارجه با دادن اخطاریه، كالاهان و همسرش را مجبور به تخلیه خانه كرد و ....

 

2005م:به نوشته برخی از روزنامه ها كه چهارم تا ششم ژانویه 2005 انتشار یافته اند، استفاده سیاسی از زلزله اخیر تحت البحری اقیانوس هند به چشم می خورد. این رویداد كه به نقاط ساحلی آسیب سنگین وارد ساخته ، باعث مرگ بیش از یكصد و پنجاه هزار تن شده است. این روزنامه ها كه وضعیت كمكهای ملل مختلف و انعكاس گزارشها را با هم مقایسه كرده اند نوشته اند كه رسانه های آمریكا با بزرگ كردن ابعاد كمك به اندونزی می كوشند نشان دهند دولت آمریكا برخلاف آن چه كه شهرت یافته است، بر ضد مسلمانان نیست. هدف دیگر از توجه آمریكا به اندونزی این است كه مانع نزدیك شدن این كشور (همانند زمان احمد سوكارنو) به روسیه، چین و هند شود ، می خواهد كه آن را در كنار خود و ژاپن نگهدارد. در گزارشهای مربوط به كمكهای آمریكا ، نامی از سومالی و هند برده نمی شود.

برخی اصحاب نظر اشاره كرده اند كه احتمالا هدف از انعكاس تلفات و زیانهای حادثه طبیعی اقیانوس هند و كمكهای آمریكا به آسیب دیدگان و اعزام وزیر امور خارجه آمریكا و برادر جورج بوش به تایلند و اندونزی در حجمی زیاد در رسانه های این كشور این بوده است كه چهره آمریكا نزد جهانیان ترمیم شود كه سال گذشته با انتشار عكسهای شكنجه عراقی ها در زندان « ابو غریب » عراق آسیب دیده بود.

 

2004م:به گزارش مطبوعات روسیه از جمله پراودا در دسامبر 2004، رقابت های علمی این كشور با آمریكا از سر گرفته شده است. روسها برنامه فرستادن انسان را به مریخ تهیه كرده كه طبق آن تا سال 2014 باید انسان روسی در مریخ پیاده شود، 15 سال زودتر از آمریكا كه چنین برنامه ای را برای پایان دهه سوم قرن جاری تنظیم كرده است. ممكن است چین كه به زودی در كره ماه ایستگاه فضایی مستقر خواهد ساخت زودتر از آمریكا، در مریخ انسان پیاده كند.

پراودا نوشته است: در زمینه بیو تكنولوژی روسها موفق به ساختن یك « بیوچیپ » شده اند كه اندازه اش از یك تمبر پست بیشتر نیست ولی می تواند ظرف چند ثانیه كار یك آزمایشگاه بزرگ و مجهز پزشكی را در تشخیص هر نوع بیماری انجام دهد.

از گزارش مطبوعات روسیه چنین بر می آید كه روسیه و چین در صدد ایجاد چند ماشین جستجو ( سرچ انجین ) اینترنتی هستند تا اخبار و مطالب جهان منحصرا درحوزه زبان انگلیسی و در دست غرب نباشد. این ماشین های چینی و روسی قادر خواهند بود كه مطالب در زبانهای مختلف را به زبان مخاطب، ترجمه آنی كنند كه كمك بزرگی به آموزش عمومی و خروج زبانهای با متكلمین محدود از انزواست. باید دانست كه یكی از دو برنامه ریز « گوگل » بزرگترین سرچ انجین فعلی در اینترنت یك روس تبار 31 ساله به نام سرگئی است كه در «سلیكن ولی» كالیفرنیا زندگی می كند. دولت روسیه در حال ایجاد یك « سلیكن ولی » در این كشور است تا از فرار مغزها از روسیه جلوگیری كند.

 

2005م:یكی از گزارش های هفته اول ژانویه 2005 شبكه های تلویزیونی آمریكا بكار بردن اشعه لیزر بر ضد خلبابان هشت جت مسافربر ظرف چهار روز پیاپی در تعطیلات آخر سال 2004 در این كشور بود. در این چهار روز در ایالت های اهایو، نیوجرزی،كلرادو و اروگون از زمین به سوی كابین خلبانان شش هواپیمای مسافر بر، اشعه لیزر افكنده شده و آنان را كه در حال فرود آمدن بودند موقتا نابینا ساخته و دچار حواس پرتی كرده بود. قبلا هم دو مورد دیگر گزارش شدن بود . در هیچیك از این هشت مورد سانحه ای روی نداد ولی گفته شده است كه همیشه چنین نخواهد بود. پلیس فدرال ( امنیت داخلی ) سرگرم بررسی است كه چه كسانی عامل فرستادن اشعه لیزر به كابین خلبانان هواپیماهای مسافربر بوده اند كه هركدام بیش از یكصد مسافر داشتند. هنوز سوء ظن تروریستی رد نشده است. دستیابی به دستگاه فرستنده اشعه لیزر دشوار نیست و هواپیماهای نظامی هم می تواند هدف چنین خرابكاری قرار گیرد.

 

1412: ژاندارك در «دومرمی» - روستایی در منطقه ارلئان فرانسه به دنیا آمد.

1535: شهر لیما (پایتخت پرو) توسط فرانسیسكو پیزارو از عوامل استعمار اسپانیا در قاره امریكا ساخته شد.

1900: بوئرهای افریقای جنوبی (سفیدپوستان هلندی مهاجر) به پایگاه نیروهای استعمارگر انگلستان در «لیدی اسمیت» شبیخون زدند و بیش از یك هزار انگلیسی را كشته و یا زخمی ساختند.

1912: نیروهای ایالات متحده در كشور هندوراس پیاده شدند و آنجا را گرفتند.

1966: محمد بارانی - سرباز وظیفه - كه در پادگان لویزان در ناهار خوری افسران، سه سرهنگ را كشته بود اعدام شد.

2010: رئیس سازمان صنایع مازندران گفت که ساخت کاغذ اسکناس در ایران از پایان سال 1388 (مارس 2010) آغاز خواهد شد. وی افزود که تولید کاغذ اسکناس در ایران در یک کارخانه در مازندران صورت خواهد گرفت.

ارزش ریال نسبت به سال انقلاب (1357 = 1978) 120 برابر کاهش یافته است. دلیل عمده این کاهش، توّرم نقدینگی (به خاطر بیش از حد چاپ اسکناس است).

2010: در حالیکه سازمان بهداشت جهانی سیگار را قاتل شماره یک انسان معاصر معرفی کرده و دولتها با اجرای برنامه هایی مردم را تشویق به ترک سیگار و دوری از آن می کنند؛ مدیر عامل شرکت دخانیات ایران به خبرگزاری فارس گفت که از 22 بهمن 1388 (فوریه 2010) در ایران سیگار وینستون تولید خواهد شد. وی افزود که این کار با امتیاز یک شرکت ژاپنی و مشارکت این شرکت انجام خواهد شد. یک کارخانه آمریکایی سازنده اصلی سیگار وینسون است. مدیرعامل شرکت دخانیات در عین حال معاون وزیر صنایع ایران است و امور دخانیات در ایران در انحصار دولت است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.