اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم تاریخ -13شهریور



363م:چهارم سپتامبر سال 363 میلادی، 69 روز پس از مرگ ژولیان امپراتور روم كه با 14 لژیون (لشكر رومی) به جنگ شاپور دوم (ذوالاكتاف) شاه ساسانی ایران شتافته بود، جانشین او "ژوویان" با صرفنظر كردن از متصرفات روم در آسیای صغیر و غرب فرات موافقت شاپور را به صلح به دست آورد تا بتواند باقیمانده لژیونرها را زنده به كشورشان بازگرداند. ژولیان برای تصرف تیسفون از فرات گذشته بود.

یكی از شرایط صلح این بود كه ژوویان در عقب نشینی به ساحل مدیترانه به هر شهر كه برسد باید به دست خود پرچم ایران را بر فراز شهر به اهتزاز درآورد، و او به این تعهد عمل كرد.

ژولیان 26 ژوئن سال 363 در جریان عقب نشینی از برابر ارتش توانمند ایرانیان زخمی شده بود و اواخر همان شب از همین جراحت در گذشته بود. واحدهای ارتش ایران دست از تعقیب لژیونرها رومی برنداشتند و همین امر ژوویان را كه پس از مرگ ژولیان، از سوی ژنرالهای رومی موقتا تا تصویب سنای روم جانشین ژولیان شده بود مجبور به دادن پیشنهاد صلح به شاپور دوم كرد. با این پیروزی درخشان، ایران بار دیگر بر روم برتری یافت.

پس از بازگشت ژوویان به "رم"، با این كه سنا بر امپراتور شدن او صحه گذارد نتوانست از سرزنش رومی ها خود را رهایی دهد و در چند مورد بر ضد او كه باعث تحقیر روم شده بود شورش شد و بالاخره همین وضعیت سبب شد كه یك سال پس از امضای قرارداد صلح با شاپور دوم، از فرط غصه دق كند . پس از مرگ ژوویان، سنای روم ژنرال والنتیان را به امپراتوری برگزید.

 

تصویر شاپور دوم بر سكه اش

 

10‎63م:طغرل سلجوقی که با غلبه برغزنویان، ایران خاوری و سپس همه ایران و نیز بغداد را تصرف و تا سوریه و گوشه هایی از آناتولی پیش رفته بود چهارم سپتامبر 1063 میلادی در «ری» درگذشت و چون فرزند نداشت آلپ ارسلان (به معنای شیر شرزه) برادرزاده اش (پس از یك درگیری خانوادگی) برجای او نشست. طغرل (طعرل بیگ) در آخرین سال عمر خود (72 سالگی) «سیده» دختر خلیفه اسمی بغداد را به عقد نكاح خود درآورده و به ری منتقل كرده بود تا در اینجا عروسی كند كه درگذشت.

طغرل كه قبلا اتحادیه ای از ترکمانان مهاجر به فرارود را تشکیل داده بود پس از درگذشت محمود غزنوی و احساس ضعف در پسرش مسعود، تعرض خود را آغاز کرده بود. طغرل كه تعرض عمومی خودرا از سال 1034 میلادی آغاز كرده بود تا سال 1037 همه خراسان (خراسان بزرگ) را متصرف شده بود. طغرل پس از پیروزی سال 1038 در دندانقان (میان سرخس و مرو) بر سلطان مسعود غزنوی به نیشابور رفته و در باغ «شادیاخ» پادشاهی خود را اعلام داشته بود. تصرف سایر ایالت های ایران از جمله آذربایجان توسط طغرل 18 سال طول كشید. وی با تصرف ایران به حكومت دودمانهای ایرانی ازجمله بوئیان كه بغداد را هم تحت كنترل داشتند پایان داد.

 

1339م:13 شهریور سال 1339 هجری (چهارم سپتامبر 1960 میلادی) برای نخستین بار پس از كودتای 28 امرداد، هواداران و پیروان راه دكتر مصدق و به دعوت قبلی آنان ـ بسیاری از مردم تهران اجتماع برزگی را در میدان جلالیه (محل پارك لاله امروز كه در آن زمان زمینی باز و عمدتا برای سواركاری، آموزش رانندگی و برگزاری نمایشگاه و سیریك بكار می رفت) برپا داشته بودند كه طبق گزارش كلانتری 19 پلیس تهران و پاسگاه ژاندارمری امیرآباد، نزدیک به دویست هزار تن در آن شركت كرده بودند.

در این اجتماع سخنرانان خواستار رعایت آزادی ها مندرج در قانون اساسی، حقوق بشر مطابق اعلامیه بین المللی مربوط، برقراری دمکراسی، آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت آنان (بدون سلب حقوق) به زندگی عادی و فعالیتهای حرفه ای مربوط شدند. ولی، همینكه ناطقان زبان به انتقاد از شاه گشودند و مردم به دادن شعار بر ضد شاه و حامیان خارجی او پرداختند پلیس مداخله كرد و به میتینگ که برنامه های آن ادامه داشت پایان داد و مردم را پراکنده ساخت. دولت بعدا برای دفاع از عمل خود مدعی شد كه اجتماع كنندگان در نظر داشتند به قزل قلعه كه فاصله ای زیاد از میدان جلالیه نداشت حمله برند و با تخریب آن، زندانیان سیاسی را آزاد كنند!.

هشت روز پیش از برپایی این اجتماع دویست هزار نفری که در طول هفت سال پیش از آن سابقه نداشت، دکتر منوچهر اقبال در پی انتقادهای متعدد از انتخاباتی که برگزار کرده بود از سمت نخست وزیری کناره گیری کرده، و جعفر شریف امامی نخست وزیر شده بود. شریف امامی که همچنان با اعتراض مردم به انتخابات رو به رو بود از کسانی که انتخاب شده بودند خواست تا استعفا کنند و راه برای تجدید انتخابات باز کنند. در آن زمان، همین انتقاد علنی از تقلب در انتخابات و بحران ناشی از آن، به جبهه ملی امکان داده بود که بار دیگر وارد میدان شود و مردم را به تشکیل اجتماع در جلالیه دعوت کند.

 

صالحیار در میانسالی


196‍1م:شاید همگان ندانند که یک اشتباه تایپی باعث تشدید جنگ سرد (جنگ رسانه ای ـ جنگ الفاظ) مصر و ایران شد که از سپتامبر 1961 (شهریور 1340) تا سپتامبر 1970 (درگذشت جمال عبدالناصر در 1349) ادامه داشت. تیرگی روابط مصر با ایران از چند سال پیش از آن، و زمانی آغاز شده بود كه شاه اعلام كرده بود كه برسمیت شناخته شدن اسرائیل از سوی ایران تازگی ندارد و ما از همان آغاز اسرائیل را شناخته بودیم. قضیه از این قرار است: مصر و سوریه قبلا با هم یكی شده و جمهوری متحد عرب را تشكیل داده بودند كه بعدا یمن هم به آنها پیوسته بود. سوری ها در سپتامبر 1961 وحدت خود با مصر را که از فوریه 1958 تحقق یافته بود لغو کردند و دولت اردن تقریبا بلافاصله استقلال جمهوری سوریه را به رسمیت شناخت. خبرگزاری پارس (ایرنا ـ که تا تابستان سال 1350 اخبار خود را مستقیما و بلاواسطه از رادیوی دولتی سراسری پخش می كرد) این خبر را از آژانسهای خبری گرفته و پس ادیت سردبیر، آن را برای ارسال به رادیو جهت پخش به تایپیست می دهد تا تایپ كند. تایپیست تازه کار که همان هفته استخدام شده بود کلمه "اردن" از دستخط سردبیر را "ایران" می خواند و "ایران" تایپ می کند و مصحّح مسئول مقابله متن با تایپ هم متوجه این اشتباه تایپی نمی شود، زیرا كه خبر دیر واصل شده بود و به ساعت پخش اخبار فوری و کوتاه 4 بعداز ظهر چیزی باقی نمانده بود. خبر به همان صورت از رادیو ایران پخش می شود و مانیتورینگ رادیو قاهره آن را ضبط و بی درنگ به عبدالناصر منعکس می کند. دولت مصر اندکی بعد بدون این که منتظر دریافت گزارش رسمی و اظهار نظر تهران شود سریعا و شدیدا نسبت به عمل ایران (که چنین عملی صورت نگرفته بود) واکنش نشان می دهد و دولت ایران (که قصد شناسایی جمهوری سوریه را در روزهای بعد داشت)، با توجه به حمله شدید رادیو مصر و ناسزاگویی به شخص شاه، در برابر امر انجام شده قرار می گیرد و به جای اعلام واقعیت (اشاره به اشتباه تایپی)، در برسمیت شناختن سوریه تعجیل و روز بعد تصمیم خود را اعلام می دارد و جنگ رسانه ای دو کشور وارد مرحله شدید خود می شود و ادامه می یابد که بخشی از تاریخ خاور میانه است.

 

ناصر

 

1346م:در این روز در سال 1346 (سپتامبر 1967) شهرداری تهران به دلایل بسیار از جمله زیان دهی، از خیر شركت واحد اتوبوسرانی گذشت و از دولت خواست كه آن را تحویل بگیرد. افزایش بهای بلیت باعث تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران شده بود و دولت آن را لغو كرده بود. اتوبوسرانی تهران تا سال 1336 توسط شركتهای غیردولتی

23 گانه اداره می شد كه این خطوط از نخستین روز سال 1337 یكی پس از دیگری دولتی شدند. نخستین رئیس شركت واحد اتوبوسرانی تهران ژنرال علوی مقدم رئیس وقت شهربانی بود.

شركتهای غیر دولتی اتوبوسرانی تهران تلاش بسیار كردند كه دولتی نشوند، ولی موفق نشدند مخصوصا كه اقساط اتوبوسهای مرسدس بنزی را كه دولت وارد كرده بود و در اختیار آنها گذارده بود پرداخت نكرده بودند و برای افزایش بهای بلیت كه یك ریال بود دستاویزی به عنوان "ادامه خط" و "خط فرعی" اختراع كرده بودند و به این بهانه از مسافر نیم ریال (ده شاهی) بیشتر می گرفتند.

دولت قرار بود كه به جای اموال شركتهای خصوصی اتوبوسرانی، به آنها از سهام شركت واحد بدهد كه بالاخره این وعده عملی نشد. مدیران شركتهای غیر دولتی سابق دولت را متهم می كردند كه به منظورهای سیاسی دست به ملی كردن شركتهای آنها زده است و می خواهد به این ترتیب كنترل رفت و آمد در شهر را به دست داشته باشد و از اعتصابات آینده جلوگیری كند. بعضی از صاحبان این شركتها به دلیل كمك به كودتای 28 مرداد حتی انتظار این كار را از دولت نداشتند و تا آخرین لحظه آن را باور نمی كردند.

 

1989م:ژرژ سیمنون Georges Simenon نویسنده فرانسوی كه 220 داستان نوشت چهارم سپتامبر سال 1989 در گذشت. داستانهای او كه به 51 زبان ترجمه شده اند تا سال 2000 تیراژی برابر 500 میلیون نسخه داشتند و به همین لحاظ است كه برخی وی را داستان نگار اول قرن 20 می خوانند. هشتاد و چهار داستان او زمینه پلیسی داشته اند. وی كه در بلژیك به دنیا آمده و 86 عمر كرده بود پس از پیدایش ضبط صوت پرتابل، همیشه یكی از آنها را حتی در اطاق خواب باخود داشت تا سوژه ها و ماجراهایی را كه دفعتا به خاطرش می رسید ضبط كند تا فراموشش نشوند. سیمنون می گوید كه نباید مقید بود كه یك داستان بیش از 150 صفحه چاپی باشد، با هر اندازه باید آن را به دست چاپ سپرد، ولی هر داستان باید درسی بیاموزد كه راهنمای مردم قرار گیرد و گرنه نوشتن آن كاری عبث است. وی بلند نویسی را از كارهای نویسندگان آمریكایی دانسته است كه می خواهند بزرگی كار خود را از حجم كتاب نشان دهند و ناشر نیز بر همین پایه بهای فروش را تعیین می كند. حجم مطلب دلیل خوبی محتوا نیست و مردم معاصر وقت زیاد برای خواندن لفاظی نویسنده را ندارند.

 

Georges Simenon


1908م:امروز زادروز «ریچارد رایت» نویسنده توانای سیاهپوست آمریكایی است كه در چهارم سپتامبر 1908 به دنیا آمد و 52 سال عمر كرد. وی یك كمونیست بود و با یك بانوی كمونیست هم ازدواج كرده بود و 12 سال آخر عمرش را در فرانسه گذراند. رایت كار نویسندگی را از روزنامه نگاری آغاز كرده بود. مدتها نویسنده و سردبیر «دیلی وركر» و «نیو مسسز New Masses» نشریات حزب كمونیست آمریكا بود و مجله «تلاش تازه» را تاسیس كرد.

نخستین داستان او «خرافات» عنوان داشت. داستانهای دیگر رایت كه به جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریكا یی كمك بسیار كرد عبارتند از: «فرزندان عمو تام»، «پسرك بومی»، «خارج از گودها»، «روز تعطیل»، «رؤیای طولانی»، «هشت مرد» و ....

ژان پل سارتر و سایر فلاسفه «رایت» را ستوده و گفته اند كه داستانهای او كمك بزرگی به روشن ساختن مردم كرده و یك دنیا فلسفه اند .

 

رایت پشت جلد بیوگرافی اش

 

1833م:از همان نخستین روز انتشار روزنامه «نیویورك سان دیلی» در چهارم سپتامبر سال 1833 كه نخستین روزنامه یومیه بشمار می رود حرفه ای به نام «روزنامه فروشی» به وجود آمد و نخستین روزنامه فروش به نام بارنی فلاهرتیBarney Flaherty

به ابتكار خودش از این چهار راه به آن چهار راه و از این رستوران به آن رستوران می دوید و با صدای بلند تیتر اول روزنامه را جار می زد تا مردم جلب شوند و بخرند و از همین روز واژه «نیوزبویNewsboy » مصطلح و "بارنی" با آن خطاب شد كه تا به امروز موزعین جراید را با همین عنوان خطاب می كنند.

فروش روزنامه سپس علاوه برچهار راهها، در كیوسیك های ثابت و متحرك (نیوز ستند) فروخته می شد كه به تدریج صندوقهای خودكار و توزیع خانه به خانه (هوم دلیوری) جای آن را گرفته است. در كسب و كار روزنامه داری، برخلاف تصور تحریریه و آگهی ها حرف نهایی را نمی زنند، این توزیع خوب و كارآمد است كه یك روزنامه را موفق می سازد.زیرا، وقتی كه روزنامه توزیع خوب داشته باشد، همه می خواهند در آن مطرح شوند و هركس می كوشد كه آگهی اش در آن چاپ شود. علت پایین بودن تیراژ روزنامه ها در كشورهای معروف به جهان سوم؛ نارسایی توزیع و نبودن توزیع خانه به خانه جراید روزانه است. ادیشن اینترنتی (آنلاین) روزنامه ها كه از نیمه دهه 1990 باب شده تنها بر اهمیت روزنامه افزوده است و كمكی به درآمد آن نمی كند. روزنامه ای كه ادیشن اینترنتی خوب داشته باشد مورد توجه مقامات و شخصیت هاست كه می خواهند خود و افكارشان در آن مطرح شود، گرچه اخیرا برای ادیشن آنلاین روزنامه ها هم به طور جداگانه آگهی گرفته می شود ولی این قبیل آگهی ها از میزان آگهی های چاپی آنها می کاهد.

 

1781م:چهارم سپتامبر سالروز استقرار 44 مهاجر اسپانیایی زبان در دره "دود" در جوار یك دهكده سرخپوستی در جنوب كالیفرنیا در سال 1781 است كه نامش را (El Pueblo de Nuesta... Los Angeles) گذاردند که پس از ضمیمه شدن کالیفرنیا به قلمرو دولت واشنگتن "لس آنجلس" نامیده شده است كه اینك دومین شهر پرجمعیت آمریكاست و صدها هزار ایرانی را در خود جای داده، به گونه ای كه به "تهران جلس" شهرت یافته است. ایرانیان این شهر برای خود دارای رسانه های متعدد به زبان فارسی هستند و تابلوهای فروشگاه های آنان بیشتر دو زبانه است و در اداره امور شهر مشاركت دمكراتیك دارند.

 

1918م:سوم سپتامبر سال 1918 چند واحد نظامی آمریكا برای كمك به سركوب دولت نوپای بلشویكی روسیه، در بندر "آرخانگل" مستقر شدند و ده ماه در آنجا بودند. فرمانده نیروهای سرخ كه مانع پیشروی آنان به داخل روسیه شده بود یك كارگر معدن زغال سنگ بود. در جریان جنگ داخلی روسیه كه پس از انقلاب بلشویكی اكتبر 1917 رویداد چند واحد نظامی آمریكا نیز باهدف كمك به ضد انقلابیون روسیه در بندر ولادی وستوك (سیبری) استقرار یافته بودند و تا سال 1920 در آنجا بودند.

ولادیمیر پوتین رئیس دولت و رهبر حزب حاكم روسیه 90 سال بعد و در همان روز (سوم سپتامبر) با اشاره به افزایش كشتی های نظامی آمریكا در دریای سیاه گفت كه قطعا به این عمل پاسخ داده خواهد شد. وی گفت: این سئوال از ذهن من دور نمی شود كه كشتی های نظامی آمریكا در آبهای گرجستان چه می كنند و چرا به اینجا آمده اند. كمك انساندوستانه را كه با كشتی موشكدار نمی رسانند ـ آن هم كشتی مجهز به تازه ترین موشكها. شمار كشتی های نظامی بیگانه در دریای سیاه، طبق قراردادهای بین المللی ناظر برتنگه های تركیه محدود است.

 

پوتین در سوم سپتامبر 2008

 

2004م:مارتین توریحوس Martin Torrijos رئیس جمهور 41 ساله كشور 105 ساله و 3 میلیون و سیصد هزار نفری پاناما یکم سپتامبر 2004 كار خود را آغاز كرد. وی فرزند ژنرال عمر تریحوس دیكتاتور اسبق پاناما است كه در یك سانحه هوایی اسرارآمیز كشته شد.

به نظر تحلیلگران كه در آن زمان در رسانه ها انتشار یافته بود؛ دلیل انتخاب مارتین، برغم شهرت دیكتاتوری پدرش از این قرار بوده است: بدی اقتصاد پاناما كه ایجاب می كرد یك اقتصاددان زمام امور را به دست گیرد و او تحصیلات و تجربه اقتصادی دارد. گسترش شكاف میان غنی و فقیر در پاناما و بالا رفتن آمار بیكاری و تبعیض در این كشور، كه تمایل عمومی را به تامین عدالت اجتماعی ـ اقتصادی زیاد كرده بود و مارتین یك سوسیال دمكرات است. دشمنی رئیس جمهوری سابق با كوبا، طبقه كارگر پاناما را كه علاقه به فیدل كاسترو دارد خشمگین كرده بود كه مارتین چپگرا همانند پدرش از موافقان دوستی پاناما و كوباست. به علاوه، مارتین از هواداران تعریض آبراه پاناماست كه ملیون و ناسیونالیستهای پانامایی را راضی می كند. هر سال 14 هزار كشتی از این آبراه 94 ساله (میان دو اقیانوس اطلس و آرام) استفاده می كنند و هزینه تعریض آن هشت میلیارد دلار برآورد شده است كه مارتین تریحوس قول به حمایت از تعریض داده بود. عمر تریحوس پدر مارتین بود كه ضمن انعقاد قرارداد با كارتر رئیس جمهوری وقت آمریكا به كنترل آمریكا بر آبراه پاناما در پایان قرن 20 خاتمه داد. با وجود این، هنوز دولت آمریكا در پاناما یك پایگاه نظامی بزرگ دارد. در زمان عمر تریحوس، شاه ایران كه از سلطنت خلع شده بود برای چند ماه به صورت آواره در پاناما اقامت كرده بود و از این سرزمین بود كه به مصر رفت و درآنجا درگذشت.

 

Martin Torrijos

 

2004م:Sheikh Youssef Al- Qaradawi روحانی اسلامی مصری مقیم قطر گفته است: این یك تكلیف شرعی برای هر مسلمان است كه با آمریكاییان ـ نظامی و یا غیر نظامی ـ در عراق جنگ و مبارزه كند. این روحانی كه قبلا موضع ملایمی داشت و از همزیستی پیروان ادیان سخن می گفت این مطلب را 31 اوت 2004 در قاهره و در سندیكای روزنامه نگاران مصری بیان کرده بود. مدیر دفتر این روحانی گفته است كه بیانات او به منزله فتواست.

به گزارش مطبوعات وقت، این روحانی حمله نظامی آمریكاییان به عراق را تعرض به یك سرزمین مسلمان نشین ( و به منزله تعرض به همه مسلمانان) اعلام داشته بود.

خبرگزاری انگلستان دراین باره نوشته است: این روحانی مصری در عین حال یكی از 93 مقام اسلامی است كه در اوت 2004 از مسلمانان سراسر جهان خواسته بود كه به مبارزان عراقی كمك كنند.


476: رومولوس آگوستوس آخرین امپراتور بخش غربی روم (روم غرب) برکنار شد.

1553: کورنلیادا نوماتالشینو Corneliada Nomatalcino کشیش کاتولیک که یهودی شده بود به حکم یک محکمه مذهبی به مرگ محکوم و آتش زده شد.

1886: آخرین جنگ بزرگ دولت واشنگتن با سرخپوستان (بومیان آمریکا) طایفه آپاچی به ریاست Geronimo پایان یافت. (تفصیل رویداد در سایت پنجم سپتامبر)

1888: دوربین عکاسی که با فیلم نواری (حلقه فیلم) کار کند توسط موسسه جورج ایستمن ساخته شد.

1924: میان روسیه شوروی و آلمان قراردادی مبنی برفروش نفت ازجانب روسیه به آلمان امضاشد.

1933: یک هواپیما به رکورد پرواز هرساعت 300 مایل (480 کیلو متر) رسید.

1937: به دستور هیتلر همه باشگاههای روتاری (Rotary Clubs ) در آلمان بسته شدند.

1951: نخستین برنامه خبری تلویزیونی مستقیم (اصطلاحا: زنده) پخش شد. این گزارش خبری از نشست مربوط به امضای قرارداد صلح با ژاپن تهیه شده بود که در شهر سانفرانسیسکو برپا شده بود. گزارش، مستقیما در سراسر ایالات متحده پخش شده بود.

1962: سازمان جهانی عمران که یک آژانس دولتی آمریکاست از سوی این دولت تاسیس شد.

1974: جورج بوش (پدر) با سمت "سفیر آمریکا در چین" به این کشور فرستاده شد. وی نخستین سفیر آمریکا در جمهوری توده ای چین بوده است.

1979: کردهایی که برضد جمهوری اسلامی شورش کرده بودند از مهاباد بیرون رانده شدند.

1982: نیروی هوایی عراق (در جریان جنگ عراق و ایران) دو کشتی نفتکش را در آبهای جزیره خارک هدف حمله قراداد.


ویدیو مرتبط :
رضا عطاران و تقویم تاریخ :))

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم تاریخ 22 اسفند




1309ش:با تصويب متمم قانون انحصار تجارت، از اين روز در اسفندماه 1309 بازرگاني خارجي ايران در دست دولت قرار گرفت.

 

1332ش:در اين روز در اسفند 1332 فرمانداري نظامي تهران و حومه اعلام كرد كه دكتر حسين فاطمي وزير امور خارجه سابق 22 اسفند در خانه اي در شميران دستگير شده و در زندان است.

دكتر حسين فاطمي

 

1519:فرناندو كورتزFernando Cortez افسر اسپانيايي 13 مارس 1519 با پانصد مردمسلح گام به مكزيك گذارد تا اين سرزمين پهناور را به نام پادشاه اسپانيا تصرف و خزائن پر از طلاي دولت آن را به كشور خود منتقل كند .

فرناندو كورتز

 

1642:«آبل تاسماني» دريانورد هلندي و مامور كمپاني هند شرقي هلند ( اندونزي ) كه به دستور مدير اين كمپاني مامور يافتن راهي از جنوب اقيانوس آرام به جنوب شيلي و ورود به اقيانوس اطلس و رسيدن به اروپا شده بود 13 مارس 1642 به جزايري رسيد كه انها را به نام ايالت نيوزيلند هلند « نيوزيلند » نا ميد.

آبل تاسماني

 

1881:الكساندر دوم تزار روسيه 13 مارس 1881 هنگامي كه با كالسكه سلطنتي از خيابان مي گذشت با پرتاب بمب كشته شد.

 

الكساندر دوم تزار روسيه

 

1921:درست يك ماه پس از قتل پتر كروپوتكينPeter Kropotkin فرضيه پرداز آنارشيسم ، پيروان او در شهر مادريد « ادواردو داتو » نخست وزير وقت اسپانيا را كه ازجلسه پارلمان به خانه اش مي رفت هدف گلوله قراردادند كه چند روز بعد در 13 مارس 1921 درگذشت.


1938:مارس 1938 وحدت آلمان و اتريش تامين شد و اين دو سرزمين ژرمن ها يكي شدند كه به زبان آلماني انشلوس Anschluss (اتحاديه) تشكيل دادند.

 

وحدت آلمان و اتريش

 

1967:سوهارتو ــ مردي كه تنها يك نام دارد ــ يك سال پس از كودتا در13 مارس 1967 به كنگره اندونزي اشاره كرد كه همه اختيارات و عناوين دكتر احمدسوكارنو بنياد گذار جمهوري انونزي را جز لقب « پدر كشور » از او سلب كند .


12:2003 مارس 2003 در شهر بلگراد "زوران جينجيچ Zoran Djindjic " نخست وزير 50 ساله هوادار غرب جمهوري صربستان هنگام خروج از ساختمان دولتي محل كارش هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.


1848: انقلابات اين سال اروپا كه اتريش را هم در برگرفته بود در اين روز « مترنيخ » صدر اعظم اين كشور را مجبور به كناره گيري كرد . او پس از تسليم استعفاءنامه اش گفت كه امپراتوري اتريش هم به دنبال او خواهد رفت . تاريخ نشان داد كه چنين شد.


1868: محاكمه پارلماني ( ايم پيچمنت ) اندرو جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا به اتهام ناديده انگاشتن يك قانون مصوب، از 13 مارس سال 1868 در كنگره اين كشور آغاز شد.
1921: مغولستان خارجي (قسمت شمالي مغولستان ) از چين جدا شد و به نام جمهوري مغولستان اعلام استقلال كرد.


1954: ژنرال جياپ دستور حمله و محاصره دژ « دين بين فو » را صادر كرد كه به شكست فرانسه و خروج اين كشور از هندوچين منجر شد.


1963: دو جت نظامي شوروي براي سنجش ميزان آمادگي دفاعي آمريكا برفراز قلمرو اين دولت در آلاسكا پرواز اكتشافي انجام دادند و سالم به پايگاه خود بازگشتند.


1973: كاسيگين نخست وزير وقت شوروي در اين روز در اسفند 1351 براي شركت در مراسم گشايش پولادسازي اصفهان وارد ايران شد. تاسيسات پولاد سازي اصفهان با كمك شوروي ساخته شده است. قبل از جنگ جهاني دوم، ايران در صدد برآمده بود باكمك آلمان در كرج يك كارخانه پولادسازي داير كند.


1989: سازمان دولتي دارو وغذاي آمريكا در پي مسموم شدن چند تن از اتباع اين كشور با خوردن انگور وارداتي از كشور شيلي كه به دانه هاي آن ماده سمي تزريق شده بود دستور جمع آوري ميوه هاي محصول اين كشور و منع واردات ميوه از شيلي تا اطلاع ثانوي را اعلام كرد.


1955: پليش تركيه در استانبول به سوي علوي ها ( شيعيان ) تيراندازي و باعث مرگ 16 تن از آنان گرديد.


1999: به رغم مخالفت روسيه ، سه كشور عضو سابق پيمان ورشو ــ لهستان ، چك و مجارستان ــ به عضويت ناتو ( پيمان نظامي غرب) پذيرفته شدند.