اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم برترین‌ ها: ولادت امام حسین (ع)


امام حسین(ع) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت چشم به جهان گشود. با نگاهى اجمالى به 56 سال زندگى سراسر خداخواهى و خداجویى امام حسین (ع)، در می یابیم كه هماره وقت او به پاكدامنى و بندگى و نشر رسالت احمدى و مفاهیم عمیقى والاتر از درك و دید ما گذشته است.

 
 
 
 
صبح بخیر: امام حسین(ع) در روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجرت چشم به جهان گشود. با نگاهى اجمالى به 56 سال زندگى سراسر خداخواهى و خداجویى امام حسین (ع)، در می یابیم كه هماره وقت او به پاكدامنى و بندگى و نشر رسالت احمدى و مفاهیم عمیقى والاتر از درك و دید ما گذشته است.

ابن اثیر در كتاب اسد الغابة می نویسد: حسین (ع ) بسیار روزه می گرفت و نماز می‌گزارد و به حج می‌رفت و صدقه می‌داد و همه كارهاى پسندیده را انجام می داد.

احترامى كه جامعه براى حسین (ع ) قائل بود، بدان جهت بود كه او با مردم زندگى می كرد - از مردم و معاشرتشان كناره نمی جست - با جان جامعه هماهنگ بود، چونان دیگران از مواهب و مصائب یك اجتماع برخوردار بود و بالاتر از همه ایمان بی تزلزل او به خداوند او را غمخوار و یاور مردم ساخته بود.

تقویم برترین‌ ها: ولادت امام حسین (ع)

علائلى در كتاب سمو المعنى می نویسد: ما در تاریخ انسان به مردان بزرگى برخورد می كنیم كه هر كدام در جبهه و جهتى عظمت و بزرگى خویش را جهانگیر ساخته اند، یكى در شجاعت، دیگرى در زهد، آن دیگرى در سخاوت و ... اما شكوه و بزرگى امام حسین (ع ) حجم عظیمى است كه ابعاد بی نهایتش هر یك مشخص كننده یك عظمت فراز تاریخ است.  گویا او جامع همه والایی ها و فرازمندی ها است.

امام حسین (ع ) و حكایت زیستن و شهادتش و لحن گفتارش و ابعاد كردارش نه تنها نمونه یك بزرگ‌مرد تاریخ را براى ما مجسم می سازد، بلكه او با همه خویشتن، آیینه تمام نماى فضیلت ها، بزرگمنشی ها، فداكاری ها، جانبازی ها، خداخواهی ها وخداجویی ها است او به تنهایى می تواند جان را به لاهوت راهبر باشد و سعادت بشریت را ضامن شود.

روز پاسدار

خجسته میلاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عنوان روز پاسدار نام‌گذاری شده است و علاوه بر آنکه ترجمان پیوند مستحکم پاسداران انقلاب اسلامی با عاشورای در کربلا و پیمان جاودانه آنان با فرهنگ و ارزش‌های نهضت حسینی است بر آمادگی همه جانبه، مستمر و هوشمندانه سپاه برای دفاع عاشورایی از آرمان‌ها و دستاوردهای سترگ انقلاب و منافع و مصالح ایران اسلامی دلالت دارد.

مزیت‌های تعیین کننده سپاه به ویژه پذیرش نقش‌های سترگ در حوزه دست‌یابی به دانش و فن‌آوری‌های دفاعی روز و مدیریت و همت جهادی در عرصه‌های فرا نظامی پس از 8 سال دفاع مقدس بویژه در صحنه‌ی سازندگی، محرومیت‌زدایی و بومی سازی قطار پیشرفت کشور این نهاد کارآمد و تاثیرگذار را مایه‌ی مباهات ملت ایران و ناکامی دشمنان قرار داده است.

از دریچه انصاف و عدالت می‌توان قاطعانه شهادت داد حضور مشتاقانه، عاشقانه و شجاعانه سپاه در میدان‌های سخت و متنوع دفاع غیرمحافظه‌کارانه از انقلاب و سرگذشتی که برای پاسداران عزیز در این راستا رقم خورده است واقعیتی است که بیشتر به یک افسانه شباهت دارد اما فرزندان ملت ایران در این سازمان انقلابی و مکتبی به مانند یاران سید الشهداء در عاشورا، تمامی هستی خود را همواره در مصاف با دشمنان به میدان مبارزه و مقابله آورده‌اند.

طریقه نام‌گذاری این روز

حضرت امام خمینی(ره) در سوم شعبان سال 1399  هجری قمری برابر با هفتم تیرماه 1358 هجری خورشیدی پیامی به مناسبت ولادت امام حسین(ع) فرستادند و در این پیام سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند.


ویدیو مرتبط :
کربلایی حسین مسلم دوست - ولادت امام حسین (ع) - سال 94

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم برترین ها: ولادت امام سجاد (ع)


چهارمین اخترفروزان آسمان امامت و ولایت، حضرت علی بن الحسین علیه السلام معروف به سجاد، نمادی از کمالات و ارزش های انسانی، زینت بندگان پاک سیرت و پیام آور کربلا بود.





 صبح بخیر: چهارمین اخترفروزان آسمان امامت و ولایت، حضرت علی بن الحسین علیه السلام معروف به سجاد، نمادی از کمالات و ارزش های انسانی، زینت بندگان پاک سیرت و پیام آور کربلا بود.

 ابرمردی که شاهد تلخ ترین حوادث روزگار بود، ولی چون کوهی استوار در برابر همه توفان های بلا و دشواری ها ایستادگی و در جبهه های گوناگون با آنها مبارزه کرد. امام معصومی که هدایتگری های خویش را در عصر خفقان و سیاهی، در قالب دعا و مناجات با خدا به امت اسلامی ارزانی داشت و توانست در سایه سار دانش خود، بزرگان و اندیشمندانی گران قدر را در دامان خود بپروراند.

ایمان امام سجاد علیه السلام


امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای صباح می‌گوید: «یا من دلّ علی ذاته بذاته؛ ای کسی که برهان وجود خود هستی.»

حضرت سجاد نیز در دعای ابوحمزه ثمالی می‌گوید: « تو را به خودت شناختم و تو دلالت نمودی مرا بر خودت و دعوت نمودی به خودت و اگر نبودی، ترا نمی‌شناختم.»

اینگونه کلمات منتهای ایمان را می‌رساند و این همان ایمان شهودی است که امیرالمؤمنین می‌فرماید: « اگر بر فرض محال ممکن بود خدا را با این چشم ظاهری دید و می‌دیدم بر یقین من که الان به ذات مقدس حق دارم چیزی افزوده نمی‌شد.»

امام علی علیه السلام می‌گوید: «از من بپرسید هر چه می‌خواهید که به خدا قسم تمام وقایع را تا روز قیامت می‌دانم، حضرت سجاد نیز می‌گوید: «اگر نمی‌ترسیدم که مردم در حق ما غلوّ کنند، وقایع را تا روز قیامت می‌گفتم.»

 جملات ناب از امام سجاد (ع)

سه حالت و خصلت در هر یك از مؤمنین باشد در پناه خداوند خواهد بود و روز قیامت در سایه رحمت عرش الهی می باشد و از سختی ها صحرای محشر در امان است:

• اوّل آن كه در كارگشایی و كمك به نیازمندان و درخواست كنندگان دریغ ننماید.

• دوّم آن كه قبل از هر نوع حركتی بیندیشد كه كاری را كه می خواهد انجام دهد یا هر سخنی را كه می خواهد بگوید آیا رضایت و خوشنودی خداوند در آن است یا مورد غضب و سخط او می باشد.

•سوّم قبل از عیب جویی و بازگویی عیب دیگران، سعی كند عیب های خود را برطرف نماید.

سه چیز موجب نجات انسان خواهد بود: بازداشتن زبان از بدگویی و غیبت مردم، خود را مشغول به كارهایی كردن كه برای آخرت و دنیای انسان مفید باشد و همیشه بر خطاها و اشتباهات خود ناراحت باشد.

حقّی كه شكم بر تو دارد این است كه آن را ظرف چیزهای حرام ـ چه كم و چه زیاد ـ قرار ندهی و بلكه در چیزهای حلال هم صرفه جویی كنی و به مقدار نیاز استفاده نمایی.

تعجّب دارم از كسی كه نسبت به تشخیص خوب و بد خوراكش اهتمام می ورزد كه مبادا ضرری به او برسد، چگونه نسبت به گناهان و دیگر كارهایش اهمیّت نمی دهد و نسبت به مفاسد دنیایی، آخرتی، روحی، فكری، اخلاقی و... بی تفاوت است.

دنیا همچون نیمه خواب (چرت) است و آخرت بیداری می باشد و ما در این میان رهگذر، بین خواب و بیداری به سر می بریم.