اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تغییـر سکانـدار بـورس



اخبار,اخبار اقتصادی,صالح‌آبادی

اخبار اقتصادی - صالح‌آبادی رفتنی شد
تغییـر سکانـدار بـورس

علی صالح‌آبادی پس از حدود یک دهه سکانداری بازار سرمایه، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار ایران را به محمد فطانت‌فرد تحویل می‌دهد.

با تایید وزیراقتصاد صورت می‌گیرد
قطعیت تغییر رئیس سازمان بورس
بازار سرمایه که پس از اعلام تعویق در نتیجه مذاکرات هسته‌ای تغییرات نه چندان مطلوبی را تجربه کرده، این روزها دستخوش شایعاتی درخصوص تغییر رئیس سازمان بورس شده که از دو روز گذشته رنگ واقعیت به خود گرفته و شاید بتوان گفت دیگر اثری از شایعه در آن مشاهده نمی‌شود، به‌طوری‌که یک مقام مطلع در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از جابه‌جایی قطعی علی صالح‌آبادی از ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار به بانک توسعه صادرات و جایگزینی محمد فطانت‌فرد به‌عنوان رئیس جدید خبر داد که البته این حکم با تایید وزیر اقتصاد رسمیت خواهد یافت. دکترعلی صالح‌آبادی از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق (ع) است که از سال 84 به‌عنوان دبیر کل سازمان کارگزاران در بورس اوراق بهادار فعالیت داشته و پس از گذشت یک‌سال یعنی از سال 1385 تاکنون، به مدت حدود هشت سال و نیم، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده داشته و به این ترتیب از معدود مدیرانی بود که با تغییر دولت همچنان در کرسی خود باقی مانده و تجربه فعالیت با 3 دولت را پشت سر گذاشته و در این سال‌ها دستاوردهای قابل توجهی برای بازار سرمایه به ثبت رسانده است؛ اجرای قانون اوراق بهادار اسلامی مصوب سال 84، تاسیس و اجرایی شدن شرکت بورس اوراق بهادار تهران و همچنین تاسیس بورس کالا، فرابورس، بورس انرژی، پیگیری و سرانجام تصویب قانون توسعه بازار سرمایه و ابزارهای نوین مالی در مجلس شورای اسلامی و به دنبال آن ورود و معامله اوراق مشارکت و تسهیلات مسکن به بورس از جمله دستاوردهای صالح آبادی برای بازار سرمایه است.

 

علی صالح‌آبادی (زاده ۱۳۵۷، سبزوار) نخستین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، دارای مدرک کارشناسی ارشد معارف اسلامی و مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق(ع) و دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران و عضو هیات‌ علمی دانشگاه امام صادق(ع) است؛ وی در کارنامه خود ریاست هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار (از ۱۳۸۵ تاکنون)، دبیرکل سازمان کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران (سابق) (۱۳۸۵ـ۱۳۸۴)، سرپرست بورس منطقه‌ای کرج (۱۳۸3-۱۳۸4) و سابقه فعالیت در بخش ارزیابی سهام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر را دارد.در این میان محمد فطانت‌فرد نیز در کارنامه شغلی خود عضویت در هیات مدیره و معاون امور اعتباری و نظارت بر مصارف بانک ملی ایران و همچنین عضویت در هیات مدیره و قائم مقامی بانک پارسیان، مدیرعاملی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، مدیرعاملی شرکت ساپکو، قائم‌مقامی مالی و اقتصادی ایران خودرو را دارد که قرار است بر کرسی ریاست سازمان بورس بنشیند.


 این رزومه نشان می‌دهد که فطانت‌فرد در این سال‌ها گوشه چشمی به بازار سرمایه داشته و وزنه فعالیت در صنعت خودرو، وی را از بازار سرمایه فارغ نکرده است.  محمد فطانت‌فرد نیز از دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) است؛ وی دکترای مدیریت (تحقیق در عملیات) از دانشگاه تربیت مدرس داشته و فوق لیسانس پیوسته مدیریت مالی از دانشگاه امام صادق (ع) را دارا است. افزون بر این فطانت‌فرد، قائم‌مقام مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو در امور اقتصادی و مالی، معاون مالی مدیر عامل شركت طراحی و مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپكو)، معاون مالی مدیر عامل شركت مگاموتور سایپا و مدیر عامل شركت ساپكو بوده است، همچنین مدیر عامل، رئیس، نایب رئیس یا عضو هیات مدیره شركت‌های متعددی از جمله: فرآوری و ساخت قطعات خودرو، مهركام پارس، چرخشگر، بحران محور سایپا، الكا خودرو، ایتراك، منطقه ویژه اقتصادی فارس (شركت توسعه صنایع و صادرات فارس)، همانند سازبافت و تكلان توس نیز بوده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
قرائت سوزناک "سلام زیارت عاشورا" "کربلایی حجت احسانبخش"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساختـارسازی بـورس بـرای رشـد 8 درصـدی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,ساختـارسازی بـورس

 

اخبار اقتصادی - در آستانه هشتمین نمایشگاه صنعت مالی خاورمیانه بررسی شد
ساختـارسازی بـورس بـرای رشـد 8 درصـدی

چالش مهم كوتاه‌مدت و بلندمدت اقتصاد كشور مساله بیكاری است از همین رو در شرایط اقتصادی كشور كه رشد اقتصادی 3/6- درصدی را در سال 91 داشته‌ایم باید شرایطی را مهیا كنیم تا به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم

 حضور معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس كل بانك مركزی و رئیس «سازمان» در نمایشگاه بورس، بانك و بیمه
هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانك و بیمه (FINEX2014) روز گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس كل بانك مركزی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افتتاح شد.

نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته امتیازات جدی‌تری دارد، حضور شركت‌كنندگان بیشتر در فضایی بزرگ‌تر نمونه‌ای از این امتیازات است. با این حال آنچه بر پیشانی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانك و بیمه خودنمایی می‌كند حضور پررنگ شركت‌های خارجی فعال و مطرح در صنعت مالی چون انگلیس، آلمان، ایتالیا، سوئیس، یونان، قبرس در كنار تركیه و كره جنوبی است كه برای نخستین بار، در نمایشگاه (FINEX) شركت می‌كنند. این بار واژه «بین‌المللی» در شأن تلاش دولت یازدهم برای ایجاد تعامل سازنده و البته عادلانه با كشورهای جهان بر نمایشگاه بورس بانك و بیمه به وضوح نمایان است. این روزها كه دنیا چشم به نتایج مذاكرات هسته‌ای ایران با كشورهای بزرگ دنیا دوخته است، ما میزبان همان قدرت‌های بزرگ در یكی از بزرگ‌ترین رخدادهای اقتصادی منطقه هستیم.

 ایران؛ قدرت اقتصادی منطقه
معاون اول رئیس‌جمهور، در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانك و بیمه در‌خصوص توسعه اقتصادی كشور اظهار كرد: در سند چشم‌انداز 1404 ایران قدرت اقتصادی منطقه خواهد شد و به همین دلیل به این موضوع باید توجه داشته باشیم كه دیگر كشورهای همجوار ما چشم‌انداز توسعه‌ای خود را چگونه ترسیم كرده‌اند.
اسحاق جهانگیری، در‌خصوص چالش‌های پیش رو بیان كرد: چالش مهم كوتاه‌مدت وبلندمدت اقتصاد كشور مساله بیكاری است از همین رو در شرایط اقتصادی كشور كه رشد اقتصادی
 3/6- درصدی را در سال 91 داشته‌ایم باید شرایطی را مهیا كنیم تا به رشد اقتصادی 8 درصدی برسیم.


معاون اول رئیس‌جمهور با ابلاغ پیام دولت اشاره داشت: پیام مهم دولت این است كه برای خروج از كشور هم برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و هم كوتاه‌مدت برنامه‌ریزی كرده‌ و در این زمینه به نتایج خوبی دست یافته‌ایم كه در این زمینه طرح‌های توسعه‌ای و تامین مالی را برای كشور فراهم كنیم.


وی ضمن تشكر از نظام بانكی در تامین مالی بنگاه‌های كوچك و بزرگ اقتصادی تصریح كرد: مجموعه ارزشمند بانكی تا به حال زحمات فراوانی برای تامین مالی بنگاه‌ها متقابل شده است اما حال، انتظارات جدیدی از بازار سرمایه داریم تا بعد از عمر 50 ساله خود هم‌اكنون این زحمات را به دوش بكشد.جهانگیری با اشاره به افتتاح نخستین مركز دولتی صدور گواهی الكترونیكی و ضمن قدردانی از سازمان بورس جهت پیاده‌سازی سامانه‌های الكترونیكی خاطرنشان كرد: یك اراده جدی در دولت مطرح است تا تیم الكترونیكی را در كشور پیاده‌سازی كنیم، دولت الكترونیكی دغدغه اصلی شخص رئیس‌جمهور است و شورای عالی اداری نیز این مهم را به تصویب رسانده است.


معاون اول رئیس‌جمهوری، اقدامات و حمایت ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را در این مورد یكی از راه‌های اصلی پیشگیرانه در مفاسد اقتصادی قلمداد كرد.


 جهش بزرگ در اقتصاد ایران در راه است
در ادامه مراسم علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیزحضور معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانك و بیمه را نشان از حمایت دولت از فعالان بازار مالی، بانكی، بازار سرمایه و بیمه كشور دانست و گفت: امیدواریم با تصمیماتی كه در بازار مالی در حال اعمال است، شاهد حل مشكلات اقتصادی كشور باشیم.


وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این نمایشگاه به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه مالی كشور در حالی برگزار می‌شود كه تلاش‌های دولت به‌ویژه در بخش سیاست‌های خارجی همراه با سیاست‌های اقتصاد مالی در حال انجام است و زمانی كه دولت یازدهم شروع به كار كرد، مشكلات زیادی به‌ویژه در مسائل اقتصادی وجود داشت كه این مشكلات در حال بهبود است.
وی تصریح كرد: سیاست اولیه دولت ثبات و آرامش در بازار كالا، سرمایه و ارز بود كه از طریق انضباط مالی و پولی این آرامش تحقق پیدا كرده است. طیب‌نیا اضافه كرد: مشكل عمده اقتصاد ما از 2 سال گذشته ركودی بود كه بر فعالیت‌های اقتصادی اعمال شده است كه ساختارهای اقتصادی وابسته به نفت، سیاست‌های نادرست اقتصادی سال‌های گذشته و نیز تحریم‌ها به وجود آورنده آن بود و در ماه‌های گذشته سعی شد با سیاست‌های دولت به‌ویژه در حوزه خارجی و داخلی اقتصاد كشور از ركود خارج شود.


وی در ادامه تصریح كرد: دستیابی به رشد اقتصادی مستلزم برنامه‌های گسترده دولت در بخش‌های مختلف از جمله اصلاحات در بازار مالی كشور است؛ چرا‌كه این سیستم بانكی و بازار سرمایه است كه منابع مردم را تجهیز می‌كند و وارد چرخه اقتصادی می‌كند و صنعت بیمه نیز می‌تواند با كاهش ریسك استفاده از منابع مردم در اقتصاد را تسهیل كند.
وزیر اقتصاد با اشاره به كمبود منابع مالی به عنوان مشكل اصلی واحدهای تولیدی در كشور گفت: باید حل مشكل تامین مالی بنگاه‌ها را در صدر برنامه‌ها قرار دهیم و بازار سرمایه می‌تواند زمینه‌ساز حل این مشكل باشد. طیب‌نیا ادامه داد: بازارهای مالی ما در گذشته و حال بانك‌محور بوده‌اند كه با مشكلات جدی از جمله مطالبات معوق، مطالبات انباشته شده از دولت در سال‌های گذشته، كمبود سرمایه و درگیری بانك‌ها در اداره بنگاه‌های اقتصادی در دوره‌های اخیر مواجه شده است.


وی تاكید كرد: برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام تامین مالی در حال اجرا است و افزایش سرمایه بانك‌های دولتی از جمله مواردی است كه امیدواریم با تلاش دولت منابع مالی بانك‌ها را به استانداردهای جهانی نزدیك كند.


وزیر اقتصاد گفت: در حال حاضر پرداخت بدهی‌های دولت به بانك‌ها به صورت جدی در حال بررسی است تا در 2 و 3 سال آینده این مشكل رفع شود. طیب‌نیا ادامه داد: توسعه بازار سرمایه شرط لازم تامین مالی بنگاه‌ها است كه با همكاری سازمان بورس برای فعال شدن بازار اولیه تلاش می‌كنیم.


وی تصریح كرد: تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌هایی كه برای راه‌اندازی پروژه‌ها در بازار اولیه مورد نیاز است از دیگر برنامه‌های دولت است كه مذاكراتی نیز در این زمینه با وزارتخانه‌های مختلف شده تا از طریق این صندوق‌ها تامین مالی پروژه‌ها در كشور صورت گیرد. وزیر اقتصاد اشاره كرد: در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان از طریق بازار اولیه برای فعالیت‌های اقتصادی تامین منابع شده كه این میزان كافی نبوده و باید با انتشار انواع اوراق بهادار بدهی و مشاركت برای تامین مالی در كشور اقدام شود؛ هرچند بازار سرمایه در حال حاضر آماده انتشار این اوراق برای تامین مالی است.


طیب‌نیا تاكید كرد: بدون بازار ثانویه پررونق و فعال بازار اولیه نمی‌تواند فعالیت كند، چرا‌كه این بازار ثانویه است كه قدرت نقدشوندگی دارایی مردم را بالا می‌برد. بنابراین هدف دولت توسعه همزمان بازار اولیه و ثانویه است.


وی در ادامه با اشاره به رشد 108 درصدی شاخص بورس در سال 92 گفت: خوشبختانه در سال گذشته وضعیت بازار سرمایه مناسب بود و سودآوری خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران كرد.


وزیر اقتصاد تاكید كرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری و سال‌های آینده وضعیت در بازار سرمایه به گونه‌ای باشد كه سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران كند؛ به شرط اینكه ریسك‌پذیر باشند.


طیب‌نیا تصریح كرد: بازار سرمایه برای افرادی بازدهی بیشتری خواهد داشت كه ریسك‌پذیرتر باشند؛ با این حال دولت در حال تدوین برنامه‌ای است تا ریسك بازار را به حداقل برساند.
وی گفت: سیاست دولت در بحث هدفمندی و افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی به گونه‌ای است كه قیمت حامل‌های انرژی از قبل برای بنگاه‌داران قابل پیش‌بینی باشد تا ریسك غیرقابل پیش‌بینی به بازار سرمایه وارد نشود. وزیر اقتصاد با اشاره به اینكه ركن سوم بازار مالی در كشور صنعت بیمه است، افزود: نقش صنعت بیمه ایجاد اطمینان، اعتماد و كاهش ریسك در فعالیت‌های اقتصادی است و این صنعت با كاهش ریسك می‌تواند مكمل سایر اركان بازار مالی باشد و زمینه را برای فعالیت‌های اقتصادی پررونق فراهم كند.
 
 افتتاح مركز میانی امضای دیجیتال
علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار نیز در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانك و بیمه، ضمن خیر مقدم به حضور مقامات ارشد اقتصادی و دولتی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی‌الله سیف رئیس كل بانك مركزی و امین رئیس كل بیمه مركزی و دیگر مقامات از راه‌اندازی مركز میانی امضای دیجیتال توسط معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد.


صالح‌آبادی اظهار كرد‌: برای اولین بار است كه نمایشگاه بزرگ‌ترین دستاوردهای صنعت مالی خاورمیانه با حضور 360 شركت داخلی و 10 شركت خارجی و با حضور مقامات دولتی در سطح معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس كل بانك مركزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌شود.وی تاكید كرد: حضور معاون اول رئیس‌جمهور و مقامات ارشد اقتصادی نشان از توجه دولت به بازار سرمایه و صنعت مالی كشور است كه روز به روز توسعه می‌یابد.
رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود:‌ در نمایشگاه امسال كشورهایی از جمله آلمان، سوئیس، ایتالیا، یونان، قبرس و تركیه حضور دارند كه این استقبال بی‌سابقه بوده است.
وی تاكید كرد: این نمایشگاه برای صنعت مالی كشور بوده و مختص بازار سرمایه نیست؛ به‌طوری‌كه بانك‌ها و صنعت بیمه كشور نیز در آن حضور دارند.


عضو شورای عالی بورس هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی دستاوردهای صنعت مالی به عموم مردم و سرمایه‌گذاران خواند و گفت: در نمایشگاه ارتباط دوسویه اركان صنعت مالی و سرمایه‌گذاران و مردم فراهم می‌شود و در همین فضا فرهنگ پاسخگویی شكل می‌گیرد و سرمایه‌گذاران راه‌حل‌ها و پیشنهاد‌های‌‌شان را ارائه می‌كنند.


صالح‌آبادی گفت: در این نمایشگاه كارگاه‌های آموزشی برای آشنایی عموم مردم با بازار سرمایه برگزار می‌شود كه از اهداف اصلی آن است.


وی با بیان اینكه در این نمایشگاه حضور هنرمندانی از 38 كشور دنیا برای آموزش بازار سرمایه به صورت كاریكاتور از نقاط قوت آن است، گفت:‌ همچنین در این نمایشگاه مركز میانی امضای دیجیتال با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد كه از این پس تمام سرمایه‌گذاران از تمام نقاط جهان به بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت و كاغذ را از تمام مبادلات حذف خواهیم كرد.


وی افزود: با افتتاح میانی امضای دیجیتال سایر حوزه‌های كلان اقتصادی نیز امكان دریافت سرویس خواهند داشت و از این پس تعامل نهاد‌های مالی در بستر امن و با امضای دیجیتال سرعت و گستردگی خواهد یافت.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد