اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعویق دیدار ظریف و اشتون / 1+5 تشکیل جلسه مشترک دادند/نتانیاهو: ایران هرآنچه می‌خواست گرفت و هیچ چیز نداده است



دیدار ظریف و اشتون

 تعویق دیدار ظریف و اشتون / 1+5 تشکیل جلسه مشترک دادند

نشست جمع بندی مذاکرات ایران و گروه 1+5 به دلیل جلسه درونی اعضای این گروه با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تعویق افتاد.

به گزارش ایرنا، نشست جمع بندی مذاکرات فشرده و جدی ایران و گروه 1+5 با حضور دکتر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان و «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر اروپایی سازمان ملل متحد و معاونان طرفین برگزار می شود.

جلسه جمع بندی قرار بود ساعت 10 صبح به وقت محلی (12:30) به وقت تهران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شود که به تعویق افتاده است.

ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین و آلمان از روز گذشته مذاکرات خود را در ژنو آغاز کرده بودند.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا بنا به دعوت «کاترین اشتون» سفر خاورمیانه ای خود را ناتمام گذاشته و راهی ژنو شده است. همچنین «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه نیز راهی ژنو شده است.

روز گذشته دکتر ظریف نیز که قرار بود بنا به دعوت وزیر امور خارجه ایتالیا راهی رم شود، سفر خود را به این کشور به تعویق انداخت که نشانه جدیت و محتوایی بودن این دور از مذاکرات در ژنو است. خانم اشتون در تماسی تلفنی با وزیر خارجه ایتالیا از وی به این دلیل عذرخواهی کرده است.

دو طرف در این دور از مذاکرات بر سر متن تفاهم نامه یا بیانیه مشترکی کار می کنند که مورد قبول طرفین باشد.

دکتر ظریف در مذاکرات مهرماه، طرح پیشنهادی جدید ایران با عنوان «پایانی بریک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق های جدید» را که شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می شود، بصورت «پاور پوینت» به طرف مقابل ارائه کرد تا جدیت و اراده سیاسی خود را برای حل این بحران غیر ضروری به طرف مقابل نشان دهد.

دو طرف فضای گفت و گوهای مهرماه را «مثبت و سازنده» توصیف و درباره کلیات طرح ایران توافق کردند.

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، «سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه، «حمید بعیدی نژاد» مدیرکل اقتصادی و امور تخصصی وزارت امور خارجه، «داود محمدنیا» مشاور حقوقی وزیر امور خارجه و «محمد امیری» مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده ایران هستند.

خانم «وندی شرمن» به نمایندگی از دولت آمریکا، «سرگئی ریابکوف» به نمایندگی از دولت روسیه، «سایمون گس» به نمایندگی از دولت انگلیس، «ژاک اودیبر» به نمایندگی از فرانسه، «وانگ مین» به نمایندگی از دولت چین و «هانس دیتر لوکاس» به نمایندگی از آلمان حضور دارند.

 

---------------------------------------------------------------------
نتانیاهو: ایران هرآنچه می‌خواست گرفت و هیچ چیز نداده است/این توافق بسیار بدی است

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی امروز پیش از دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به شدت از توافق هسته‌ای با ایران ابراز نارضایتی کرد و گفت اسرائیل چنین معامله‌ای را رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی امروز پیش از دیدار با «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، از توافق احتمالی 1+5 با ایران ابراز نارضایتی کرد و گفت اسرائیل به هیچ‌وجه چنین توافقی را نمی‌پذیرد.

وی که بدون کری به تنهایی در برابر دوربین‌ه حاضر شده بود، در این مورد گفت: من درک می‌کنم که ایرانی‌ها راضی در ژنو قدم می‌زنند. خب آن‌ها باید هم راضی باشند، چراکه آن‌ها همه‌چیز گرفتند و هیچ‌چیز ندادند. هرآنچه که می‌خواستند.


 

----------------------------------------------------------------
لاوروف: احتمال تدوین نقشه راه در مذاکرات ایران و ۱+۵ وجود دارد/مخالفان سوری برای حضور در ژنو۲ متحد نشده‌اند

وزیر خارجه روسیه گفت: ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات ژنو شانس این را دارند که یک نقشه راه برای پایان دادن به مساله هسته‌ای ایران ترسیم کنند.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدای روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری بعد از دیدار با «لیمبرتو زانییر» دبیرکل سازمان امنیت و همکاریهای اروپا گفت: ایران و گروه 1+5 شانس این را دارند که نقشه راهی هماهنگ برای حل نهایی مساله هسته ایران تدوین کنند.

وی درباره برگزاری کنفرانس ژنو2 برای پایان دادن به بحران سوریه نیز گفت: ائتلاف ملی مخالفان هنوز برای حضور همه گروه‌های مخالف دولت سوریه در ژنو متحد نشدند و به همین دلیل هنوز هیچ توافق مشخصی برای تاریخ برگزاری کنفرانس ژنو 2 تعیین نشده است.
ایرنا/فارس

 


ویدیو مرتبط :
دیدار دوباره ظریف - کری - اشتون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اشتون و کری دیدار کردند/ علت حضور کری در جلسه ظریف و اشتون // آمانو دعوت ایران برای سفر به تهران را پذیرفت



دیدار اشتون و کریب

اشتون و کری دیدار کردند/ علت حضور کری در جلسه ظریف و اشتون

وزیر امور خارجه امریکا و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هم دیدار کردند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به ژنو، جان کری و کاترین اشتون دقایقی قبل در ژنو با یکدیگر دیدار کردند.

گفته می شود موضوع دیدار اشتون و کری رایزنی درباره نشست سه جانبه با ایران است.

همچنین یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای به خبرنگار مهر گفت: بیانیه در حال تنظیم بیانیه مشترک ایران و 3+3 است که قرار است در نشست نهایی خوانده شود.

وی در رابطه با علت حضور کری در دیدار سه جانبه با ظریف و اشتون نیز گفت: دلیل حضور کری و برگزاری جلسه سه جانبه هم این است که باید خیلی از مشکلات با حضور آمریکایی ها حل شود.

 

 

------------------------------------------------------------
آمانو دعوت ایران برای سفر به تهران را پذیرفت

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت ایران برای سفر به تهران در روز دوشنبه را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری فارس، صدای روسیه گزارش داد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت ایران برای سفر به تهران و مذاکره درباره برنامه هسته‌ای کشورمان را پذیرفته است.

پیش از این گزارش شده بود «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی از یوکیو آمانو، مدیر کل این نهاد نظارتی سازمان ملل برای حضور در ایران دعوت کرده است.

آقای صالحی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت: « بنده از آقای آمانو برای سفر به تهران در 20 آبان (11 نوامبر) دعوت کرده‌ام و امیدواریم ایشان این دعوت را بپذیرند اما هنوز پاسخ قطعی ندادند».

روز دوشنبه 28 اکتبر «یوکیو آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و «عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران دیداری را انجام دادند که در آن دیپلمات ایرانی «رویکرد جدید» جمهوری اسلامی در مناسبات خود با این سازمان بین‌المللی را اعلام کرد.
مهر/فارس