اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تعداد خانوار و مسکن در کشور برابر شد


مشاور وزیر مسکن پیش‌بینی کرد در سال آینده شاهد افزایش آرام قیمت طلا می‌باشیم و گفت: ساخت و ساز مسکن بیش از ارقام برنامه‌ریزی بوده است و امروز تعداد خانوار و تعداد مسکن مساوی است.

فارس: مشاور وزیر مسکن پیش‌بینی کرد در سال آینده شاهد افزایش آرام قیمت طلا می‌باشیم و گفت: ساخت و ساز مسکن بیش از ارقام برنامه‌ریزی بوده است و امروز تعداد خانوار و تعداد مسکن مساوی است.

حسین عبده تبریزی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سال 93 که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر در بازار مسکن با اضافه ساخت مسکن مواجه هستیم و پیش از ارقام برنامه‌ریزی شده ساخت و ساز صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز تعداد خانوار و تعداد مسکن در کشور مساوی است،گفت: در 6 کلانشهر کشور با خانه خالی مواجه هستیم.

مشاور وزیر مسکن گفت: در 10 سال اخیر عمده تامین مالی مسکن از محل پس‌انداز بخش خصوصی صورت گرفته است به نحوی که بخش خصوصی حداکثر تا 73 درصد و اعتبارات بانکی حداکثر تا 31 درصد تامین مالی مسکن را انجام داده است.

مشاور وزیر مسکن گفت: در حال حاضر تقاضای سالیانه مسکن به یک میلیون واحد در سال رسیده است.

وی افزود: در سال 83 وام مسکن 30 درصد قیمت خانه را تشکیل می‌داد اما در سال 92، 5درصد قیمت مسکن از طریق وام تامین می‌شود، لذا در این شرایط دولت باید به فکر راه‌اندازی بازار رهن مسکن باشد یعنی باید برنامه‌های خرید بلند‌مدت را فراهم کند.

مشاور وزیر مسکن همچنین گفت: ظرفیت رشد صادرات غیرنفتی در سال 93 بین 50 تا 60 میلیارد دلار وجود دارد.

وی افزود: به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی کشورهای اروپایی و آمریکا قیمت طلا در سال آینده افزایش آرام خواهد داشت.


ویدیو مرتبط :
5200 خانوار مددجوی کمیته امداد فاقد مسکن هستند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار تعداد خانوار بد مسکن و بی‌مسکن



اخبار,اخباراقتصادی, خانوار بد مسکن

 

 اخبار اقتصادی -  1.5 میلیون خانوار بد مسکن و 1.2 میلیون خانوار بی‌مسکن

پدیده بد مسکنی در کنار توجه به بی‌مسکن‌ها از برنامه‌های مورد توجه وزارت راه و شهرسازی است. بر این اساس و طبق برآوردهای این وزارتخانه یک میلیون و 534 هزار خانوار بد مسکن و یک میلیون و 230 هزار خانوار بی مسکن در کشور وجود دارند.

به گزارش  تابناک  ، بدمسکن به خانوارهایی اطلاق می‌شود که دارای مسکن کوچک یعنی یک اتاق و کمتر هستند. وزارت راه و شهرسازی در برنامه‌های خود در قالب طرح جامع مسکن، تامین مسکن برای این گروه را نیز در قالب طرح مسکن اجتماعی در دستور کار دارد.

روند صعودی بدمسکنی طی15 سال
طبق آمارهای تهیه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تعداد خانوارهای بدمسکن در سال 1375 یک میلیون و 372 هزار خانوار بود که در سال‌های بعد با روندی صعودی به یک میلیون  و 704 هزار خانوار در سال 1385 رسیده است. با وجود کاهش تعداد این خانوارها به یک میلیون و 534 هزار خانوار اما این تعداد نسبت به سال 75 بالغ بر 11 درصد افزایش یافته است.

55 درصد از بدمسکن ها شهری نشین هستند
در این آمار مشاهده می‌شود که بیش از نیمی از بدمسکن‌ها را شهرنشینان تشکیل می‌دهند و 45 درصد از این گروه روستاییان هستند. به زبان آمار در سال 1390، 859 هزار خانوار شهری و 675 هزار خانوار روستایی بدمسکن بوده ‌اند. همچنین بیشترین تعداد خانوارهای شهری بدمسکن مربوط به سال 1375 با یک میلیون و 23 هزار خانوار بوده است.

کاهش خانوارهای بی‌مسکن
این آمار اما حکایت از آن دارد که در 15 سال مورد اشاره تعداد خانوارهای بی‌مسکن با کاهش مواجه بوده است. به طوریکه  از یک میلیون و 628 هزار خانوار در کشور در سال 1375 به یک میلیون و 500 هزار خانوار در سال 1385 و به یک میلیون و 230 هزار خانوار در سال 1390 رسیده است.

به عبارت دیگر تعداد خانوارهای بی‌مسکن در سال 1385، هفت درصد نسبت به سال 1375 و در سال 1390، 18 درصد نسبت به سال 1385 کاهش نشان می‌دهد. این درحالی است که در این سال‌ها جمعیت کشور در حال افزایش بوده است.


  اخباراقتصادی -  تابناک