اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تصویب نسخه جهش صادراتی در پساتحریم


رئیس جمهور در نشست ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های متناسب با شرایط پساتحریم را برای جهش در صادرات کالا و خدمات تایید کرد.

خبرگزاری مهر: در یکصد و بیست و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی که به ریاست حسن روحانی تشکیل شد، گزارش وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد وضعیت و روند صادرات غیرنفتی کشور مورد بررسی قرار گرفت و سیاست‌های متناسب با شرایط پسا تحریم برای جهش در صادرات کالا و خدمات به تایید رئیس جمهور رسید.

براساس این تصمیمات، صدور ضمانت نامه های بانکی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی تسهیل خواهد شد و اعتبارات صادراتی از محل منابع صندوق توسعه ملی برای حضور در بازارهای هدف تخصیص خواهد یافت.

تقویت سرمایه صندوق ضمانت صادرات و تسریع در خدمات گمرکی از دیگر تصمیمات این جلسه بود، همچنین مقرر شد مجوزها و ممنوعیت های موردی برای صادرات حذف شود و سازمان امور مالیاتی، تسهیلات لازم را در مورد استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادر کنندگان کالا و استفاده از کالاهای سرمایه ای تولید داخل در مناطق آزاد تجاری، فراهم کند.

روحانی رئیس جمهوری در این جلسه بر ضرورت حمایت همه جانبه از تولیدات صادرات گرا تاکید کرد و از همه دستگاه های ذیربط خواست که با استفاده از فرصت حاصل از رفع تحریم‌ها و دسترسی به بازارهای جهانی، برای افزایش بهره وری و ایجاد فرصت های شغلی پایدار برای جوانان برنامه ریزی کنند.


ویدیو مرتبط :
تصویب نسخه جهش صادراتی پس از تصویب قطعنامه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحقق جهش صادراتی در سال ۸۹



 

 

تحقق جهش صادراتی در سال ۸۹

 

معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه جهش صادراتی امسال نیز محقق می شود، گفت: صادرات غیرنفتی در سال جاری به ۲۳ میلیارد دلار می رسد.


بابک افقهی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص پیش بینی آمار صادرات غیرنفتی کشور در سال ۸۹ گفت: آمار صادرات غیرنفتی در ابتدای امسال با بیرون آمدن آمار صادرات فروردین ماه، نشان از این داشت که رکود جهانی و ناشی از بحران مالی جهانی، در ماههای آتی اثرات خود را بر روی صادرات غیرنفتی ما کم می کند.


معاون وزیر بازرگانی افزود: در ماه ابتدایی سال ۸۹، صادرات غیرنفتی کشور حدود ۶۰ درصد رشد داشته است و این امر نشان می دهد که وضعیت نسبت به ابتدای سال ۸۸ بهتر است؛ اگرچه معمولا آمارهای صادراتی در ماههای مختلف، متفاوت است.


وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است با توجه به اینکه دولت اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها را در دستور کار دارد و احتمال می رود که اجرای این طرح، بر صادرات غیرنفتی کشور تاثیرداشته باشد، دولت به دنبال تدبیر این موضوع است که کمترین تبعات و آثار را بر روی صادرات غیرنفتی شاهد باشیم و ساز و کارها را به نحوی پیش بریم که حداقل، رشدی که در سال گذشته تجربه شده است با فضاسازی، توجه به زیرساختها و میدان دادن هرچه بیشتر به بخش خصوصی و حمایت از آن، ادامه یابد.


افقهی گفت: پیش بینی ما رشد حداقل ۱۰ درصدی در سال ۸۹ است. البته دولت برای سال جاری بعنوان اولین سال برنامه پنجم، رشد ۱۲.۸ درصدی را پیش بینی کرده است که امیدواریم این سقف نیز در امسال حفظ شود.


رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا اهداف جهش صادراتی امسال محقق می شود، گفت: تمامی تلاش ما این است که با تلاش مضاعف و کار مضاعف این اتفاق رخ دهد. بر این اساس، پیش بینی می شود که ۲۳ میلیارد دلار و ۱۰ درصد رشد نسبت به سال ۸۸ اتفاق افتد.... /  خبرگزارى مهر