اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس


فراکسیون اعتدال در مجلس دهم تشکیل شد.

عصر ایران: فراکسیون اعتدال در مجلس دهم تشکیل شد.

فراکسیون اعتدال در مجلس دهم به ریاست کاظم جلالی برای اولین بار روز گذشته در تالار آیینه برگزار شد. این فراکسیون با حضور لاریجانی و در غیاب عارف برگزار شد.

اصول‌گرایان نزدیک به دولت و نمایندگان اعتدالی از اعضای این فراکسیون هستند.


ویدیو مرتبط :
توضیحات سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس درباره خصوصی سازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هیات موسس فراکسیون اعتدال تشکیل شد/ علی لاریجانی مخالف اصلی تشکیل فراکسیون حامیان دولت



اخبار,اخبار سیاسی,فراکسیون حامیان دولت

 

اخبار سیاسی - تشکیل فراکسیون سوم در مجلس
هیات موسس فراکسیون اعتدال تشکیل شد/ علی لاریجانی مخالف اصلی تشکیل فراکسیون حامیان دولت

از یکی از نمایندگان عضو هیات موسس این فراکسیون کسب اطلاع کرد که علی لاریجانی مهمترین مخالف تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس است. لاریجانی و حامیان او در مجلس فراکسیون 160 نفره رهروان ولایت را اداره می کنند که در صورت تشکیل فراکسیون جدید، این مجموعه پارلمانی به شدت تضعیف خواهد شد. 

هواداران دولت در بهارستان یک گام جدی برای تشکیل فراکسیونی جدید در حمایت از دولت یازدهم برداشتند، به طوری که روز چهارشنبه هیات موسس فراکسیون نمایندگان مستقل و اصلاح طلب مجلس تعیین شدند.

عابد فتاحی، نماینده اصلاح طلب مجلس در گفت و گو با پیام نو این مطلب را تأیید کرد. بدین ترتیب احتمال تشکیل فراکسیون سوم مجلس در آغاز سال ۹۳ می رود.

هر چند بحث تشکیل فراکسیون سوم مجلس از همان روزهای ابتدایی بعد از انتخابات ۲۴ خرداد آغاز شد، اما هر بار به دلیلی تلاش ‏های نمایندگان حامی دولت یازدهم در این مسیر متوقف شد. اکنون بعد از گذشت بیش از ۶ ماه از عمر دولت یازدهم، نمایندگان حامی دولت تصمیم گرفته ‏اند که پروژه خود را برای تشکیل فراکسیون سوم در مجلس اجرایی کنند.

عابد فتاحی، نماینده اصلاح طلب مجلس و یکی از فعالان تشکیل فراکسیون جدید در ابن باره به پیام نو گفت: «واقعا جای تاسف است که در فاصله کمی از تشکیل دولت یازدهم، قسمتی از مجلس تا این اندازه بنای مخالفت علنی با دولت را دارند و به هر بهانه ‏ای می ‏خواهند دولت و وزرا را در منگنه قرار دهند». وی افزود: «الان هم بحث کشاندن شخص رئیس جمهوری به مجلس مطرح است، آن هم رئیس جمهوری که هنوز حتی یک قانون بودجه خودش را هم اجرا نکرده است».

عابد فتاحی درباره دلایل تعویق در تشکیل فراکسیون جدید در مجلس توضیح داد: «طرفداران دولت از همان ابتدا هم می دانستند که یک طیف تندرو از اصولگرایان قصد دارند تا علی رغم نتیجه واضح انتخابات ۲۴ خرداد به هر شکلی در کار دولت اخلال ایجاد کنند. اما در آن ایام امید طرفداران دولت به نیروهای اصولگرای معتدل و بزرگان مجلس بود که قول داده بودند تا فضای سیاسی علیه دولت را کنترل کنند و نگذارند فضا به سمت بحث ها و بهانه گیری های غیر منطقی برود».

اصولگرایان معتدل توان کنترل تندروها را ندارند
فتاحی با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۶ ماه مشخص شده است که قسمت تاثیرگذاری از طیف اصولگرایان معتدل مجلس چندان تمایل و یا توانی برای کنترل طیف های تندرو ندارند، افزود: «دولت در میان نیروهای سیاسی و نهادهای نظام تنها مانده است و همه هم می خواهند این دولت ظرف یک سال تمام مشکلات ۸ سال قبل را هم به تنهایی حل و فصل کند».

فتاحی افزود: «در این شرایط دولت چگونه می تواند در دنیا از آرامش و امنیت و اقتدار و شأن ایران و نظام دفاع کند، در حالی که در داخل خیلی ها حتی بدون بهانه شأن دولت را نگه نمی دارند؟ وقتی قدرتمندترین وزرای دولت زیر فشارهای داخلی قرار دارند، چگونه ما می خواهیم کشور را به جلو پیش ببریم؟ این دولت دارد سیاست های مقام معظم رهبری را اجرا می کند، آن وقت در خانه ملت به آن اتهام وطن فروشی و خیانت می زنند».

نماینده ارومیه با بیان اینکه ما چندان چشمداشت و انتظاری از طیف های تندروی مجلس نداشته و نداریم، گفت: «مساله ما نیروهایی هستند که توقع داشتیم در بحث تعامل دولت و مجلس جور دیگری عمل کنند و طوری کار کنند تا دولت بتواند با خیال راحت به مشکلات مملکت بپردازد. قبل از این دولت دولتی بر سر کار بود که بودجه را با ۸۴ روز تاخیر به مجلس می داد و در فرار از قانون هم حداقل در بعد از انقلاب نمونه نداشت. خیلی از نیروهای متنفذ مجلس نهم آن دولت را تحمل کردند اما معلوم نیست چرا با دولتی که قرار خود را بر قانون مداری گذاشته، به آن شکل برخورد نمی کنند».

حدود ۱۰۰ نماینده مجلس عضو فراکسیون اعتدال می شوند
وی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه نمایندگان موافق دولت گفت: «فراکسیون اعتدال مجلس قطعا در اولین هفته‏ های سال ۹۳ تشکیل خواهد شد و مووسان آن مشخص شده‏ اند و توافق تشکیل این فراکسیون را امضا کرده اند». فتاحی افزود: «ما تخمین می زنیم که حدود ۱۰۰ نماینده را هم بتوانیم در این راه با خود همراه کنیم».

فتاحی با اشاره به فشار برخی طیف های سیاسی برای تشکیل نشدن این فراکسیون گفت: «به ما می گویند این فراکسیون، فراکسیون حمایت از دولت است و اعضای آن وکیل الدوله هستند. اما ما می گوییم که این فراکسیون فراکسیون حمایت از رای مردم در ۲۴ خرداد و حمایت از مقام معظم رهبری است که سیاست ها و برنامه های دولت را تأیید کرده اند اما عده ای اصلا به این موضوع توجه ندارند و با اسم ایشان می خواهند دولت را تضعیف کنند».

این نماینده اصلاح طلب افزود: «سابقه نشان داده است که مجلس دو ضلعی نمی تواند در این شرایط کارآیی داشته باشد، چون در تقابل بین اصولگرایان سنتی و اصولگرایان تندروتر مواضع و حرف های بسیاری از نمایندگان به چشم نمی آید. ما نیاز به یک پارلمان سه ضلعی داریم و ضلع سوم باید رسمیت پیدا کند. تا الان صبر کردیم بلکه قسمتی از معتدلان اصولگرا فضای مجلس را کنترل کنند که اینطور نشد. حتی در جریان هایی مثل جریان انتقاد از وزیر علوم همان طیف هایی که خود را معتدل می دانند با تندروها همراه شدند. الان وزیری را که حتی معاون خود را هم هنوز انتخاب نکرده می خواهند بزنند. خب در این شرایط تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس خیلی منطقی و طبیعی است».

لاریجانی مهمترین مخالف تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس است
این همه در حالی است که خبرنگار پیام نو از یکی از نمایندگان عضو هیات موسس این فراکسیون کسب اطلاع کرد که علی لاریجانی مهمترین مخالف تشکیل فراکسیون حامیان دولت در مجلس است.


لاریجانی و حامیان او در مجلس فراکسیون ۱۶۰ نفره رهروان ولایت را اداره می کنند که در صورت تشکیل فراکسیون جدید، این مجموعه پارلمانی به شدت تضعیف خواهد شد. چه آنکه منابع مختلف پارلمانی در تماس خبرنگار پیام نو، اعضای فراکسیون جدید را بین ۸۰ تا ۱۱۰ نفر تخمین زده اند. در این صورت به احتمال بسیار زیاد چیزی بین ۵۰ تا ۸۰ نفر از فراکسیون رهروان ولایت جدا و به فراکسیون اعتدال خواهند پیوست. این در حالی است که احتمال جدایی نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان که طیف‏ های تندروی مجلس را شامل می شود از این مجموعه نزدیک به صفر است.

در این صورت فراکسیون رهروان ولایت که هواداران علی لاریجانی هستند دست بالای خود را در تقابل با دیگر رقیب اصولگرای خود یعنی فراکسیون اصولگرایان به رهبری حداد عادل از دست خواهد داد. این در حالی است که در همان شرایط باید رقابت با رقیبی جدید را نیز قبول کنند که کمابیش از وزنی برابر با آنها در مجلس برخوردار خواهد بود، آن هم در شرایطی که این رقیب جدید در فضای سه قطبی مجلس، دولت را نیز به عنوان یکی از قوای همراه در خارج از بهارستان همراه خود خواهد دید و این وضعیت می تواند به معنای به هم خوردن توازن قدرت به نفع جریان حامی دولت در مجلس نهم باشد.


این همه در حالی است که خبرگزاری مهر نیز از قول یک منبع آگاه از نمایندگان اصلاح طلب مجلس تائید کرد که علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل مخالفان اصلی فراکسیون سوم در مجلس هستند.
اخبار سیاسی - پیام نو