اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترک تحصیل سالانه 80 هزار دانش آموز


سالانه 22 هزار كودك به موقع وارد مدرسه نمی شوند و 80 هزار دانش آموز اول تا چهارم دبستان نیز با ترك تحصیل، در معرض بازگشت به بی سوادی قرار می گیرند.

روزنامه اعتماد: سالانه 22 هزار كودك به موقع وارد مدرسه نمی شوند و 80 هزار دانش آموز اول تا چهارم دبستان نیز با ترك تحصیل، در معرض بازگشت به بی سوادی قرار می گیرند.

 افزایش سالانه 80 هزار نفر به آمار بی سوادان در كشور در حالی است كه سرشماری سال 90 نشان می دهد، 14 درصد افراد بالای 6 سال و 7 درصد گروه سنی 10 تا 49 سال در كشور بی سوادند. همچنین براساس گزارش مركز آمار 25 درصد بزرگسالان كشور تنها تحصیلات دوران ابتدایی را به پایان رسانده اند. براساس آنچه از سرشماری سال 90 اعلام شده است، 9 میلیون و 719 هزار نفر در كشور، خود را در گروه سنی بالای 6 سال، بی سواد مطلق اعلام كردند كه حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند.

همچنین بر اساس گزارش توسعه انسانی 2010 نرخ باسوادی بزرگسالان بالای 15 سال در ایران در مقایسه با كشورهایی نظیر عربستان، قطر، بحرین و تركیه پایین تر است. برنامه توسعه سازمان ملل ایران را از نظر نرخ باسوادی در میان 178 كشور دنیا در جایگاه، 120 قرار داده است گزارش های متفاوت نرخ باسوادی در ایران را بین 85-77 درصد اعلام كرده اند. همچنین بر اساس آمارهای سازمان ملل در ایران 9 میلیون و 800 هزار نفر به طور كامل بی سوادند، بیش از 10 میلیون نفر دارای تحصیلات حداكثر پنجم ابتدایی هستند و حدود 22 میلیون نفر تحصیلات حداكثر راهنمایی دارند.

 این در حالی است كه بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر علاوه برآمار بزرگسالان بی سواد، سالانه از بابت ترك تحصیل دانش آموزان مدارس دست كم 80 هزار نفر به این آمار اضافه می شوند. به گفته علی باقرزاده، رییس نهضت سوادآموزی كشور بر اساس شاخص های تعریف شده، نرخ «جذب خالص كودكان در مدرسه» عبارت است از تقسیم عدد «تمام ثبت نام شده ها» بر عدد «تمام متولدان آن گروه سنی» كه اگر این دو عدد برابر باشد، جذب خالص در مدرسه 100 درصد اتفاق افتاده و اگر صورت كسر كوچك تر باشد، نتیجه كمتر از 100 درصد می شود.

 در حال حاضر، نرخ جذب خالص حدود 98 درصد است: یعنی 2 درصد از كودكان لازم التعلیم به موقع وارد مدرسه نمی شوند. این دو درصد نیز مربوط به دانش آموزانی است كه یا فوت كرده اند و شناسنامه آنها ابطال نشده است یا مربوط به كسانی است كه با شش سال تمام وارد مدرسه نمی شوند و فرصت را از دست می دهند: این عدد، حدود 22 هزار نفر در هر سال است. اما نكته این است كه سالانه 80 هزار دانش آموز ریزش می كنند و از اول به دوم، دوم به سوم و سوم به چهارم دبستان نمی رسند.

 باقر زاده تاكید كرده است: «با توجه به اینكه نظام ارزشیابی ما در حال حاضر «توصیفی» است و صرفا روی مهارت های خواندن و نوشتن تاكید نمی شود، بنابراین اگر دقت نشود، سالانه 80 هزار نفر در معرض بازگشت به بی سوادی قرار می گیرند، یعنی ممكن است با ترك تحصیل (بنا به هر دلیلی) و گذشت زمان، مهارت های خواندن و نوشتن را از دست بدهند. بر اساس شاخص های علمی تعریف شده، مجموع «ترك تحصیل و تكرار پایه» را «افت تحصیلی» می گویند.

در حال حاضر با نظام ارزشیابی توصیفی و همچنین با تغییر ساختار آموزشی از سوی آموزش و پرورش، در دوره ابتدایی تكرار پایه و مردودی نداریم، اما ترك تحصیل به عنوان نمادی از افت تحصیلی، همچنان وجود دارد. البته آمارهای وزارت آموزش و پرورش در این زمینه متفاوت است. معاون آموزش و ابتدایی وزیر آموزش و پرورش آبان ماه 91اعلام كرد تنها پنج هزار نفر بازمانده از تحصیل شناسایی شده اما رییس مركز آمار آموزش و پرورش بهمن ماه 91گفت كه اسامی 145هزار لازم التعلیم بازمانده از تحصیل شناسایی و به معاونت آموزش ابتدایی ارائه شده است.

 مسوولان آموزش و پرورش می گویند در سال تحصیلی 91-90پنج میلیون و 945هزار و 90نفر از دانش آموزان بازمانده از تحصیل تحت پوشش تحصیلی آموزش و پرورش قرار گرفتند. این در حالی است كه آمارهای غیر رسمی تعداد بیشتری از دانش آموزان را شامل می شود.


ویدیو مرتبط :
آغاز به تحصیل هزاران دانش آموز استثنایی در مدارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

75هزار دانش آموز ترک تحصیل کردند



اخبار,اخباراجتماعی,بازماندگان از تحصیل

 

 اخبار اجتماعی  -  75هزار دانش آموز ترک تحصیل کردند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی جاری ۷۵ هزار دانش‌آموز تارک تحصیل شناسایی شدند.

به گزارش فارس، محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل چند نفر است؟»، اظهار داشت: دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل را از طریق انطباق با سامانه سناد (ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدرسه) و سامانه موالید ثبت احوال شناسایی می‌کنیم.

وی افزود: بیشترین بازماندگان از تحصیل در پایه اول، محل توجه هستند؛ در تمامی استانها کار گروه انسداد مبادی بیسوادی تشکیل شده است تا بچه‌هایی که شناسایی شده‌اند، وارد مدرسه شوند.

دیمه‌ور ادامه داد: بر اساس اطلاعاتی که در خصوص بچه‌های تارک تحصیل داریم به عنوان نمونه اسم فرد در سال گذشته در پایه‌ای در مدرسه ثبت شده است و امسال نیست که اطلاعات اسمی همراه با آدرس بچه‌های تارک تحصیل را به استانها فرستادیم که در فاز نخست اطلاعات 75 هزار نفر ارسال شد.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 160 هزار دانش‌آموز بازمانده و تارک تحصیل داشتیم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دانش‌آموزان بازمانده و تارک تحصیل مشکلات اقتصادی دارند، دبیرخانه‌ای مخصوص مسائل آموزشی و پرورشی کودکان کار در وزارتخانه تشکیل دادیم و تفاهمنامه‌ای هم با وزارت کار در دست اجرا داریم.

وی افزود: بر اساس این تفاهمنامه وزارت کار و رفاه متقبل می‌شود تا حمایت اقتصادی از خانواده دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل کند و در مدارس شبانه‌روزی هم حمایت غذایی از این مدارس انجام می‌دهند.

دیمه‌ور تصریح کرد: با امضای این موافقتنامه بخشی از مشکلات برای انسداد مبادی بیسوادی مرتفع خواهد شد.


 اخباراجتماعی  - فارس