اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ترکیه: به جای ایران، از عربستان نفت می‌خریم!




دستگیری دو فرد ایرانی در کنیا به اتهام طراحی اقدامات تروریستی، بازتاب سفر احمدی نژاد به ونزوئلا، مواضع وزارت خارجه روسیه در قبال مذاکرات هسته ای ایران، تأکید کوفی عنان بر نقش ایران در حل بحران سوریه و کاهش 20 درصدی واردات نفت ترکیه از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

سفر محمد احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری کشورمان به ونزوئلا و دیدار وی با هوگو چاوز، همتای ونزوئلایی خود، از جمله اخباری است که امروز مورد توجه برخی رسانه‌های جهان قرار گرفته است.

«دیلی استار» لبنان با اشاره به این سفر، دستور کار آن را امضای یکسری موافقتنامه‌ها میان دو «متحد نزدیک» دانسته است. این موافقتنامه‌های حوزه‌ای وسیع از ساختمان‌سازی گرفته تا فناوری را شامل می شود. این روزنامه همچنین با اشاره به روابط نزدیک ایران و ونزوئلا از زمان روی کار آمدن احمدی‌نژاد، به همسویی ونزوئلا با اهداف ایران در زمینه برنامه هسته‌ای اشاره کرده است.

اقدامات تروریستی , سفر احمدی‌نژاد به ونزوئلا

 

خبرگزاری فرانسه و روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان از دیگر رسانه‌هایی هستند که این خبر را پوشش داده‌اند.

روسیه که از هنگام برگزاری گفت‌و‌گوهای ایران و 1+5 در مسکو تلاش بسیاری برای رسیدن به توافق انجام داده، همچنان بر ادامه مذاکرات و امکان رسیدن به توافق پایبند است. در همین راستا، خبرگزاری «ترند» اظهارات «الکساندر لوکاشویچ»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه را منتشر کرده که گفته مذاکرات در سطح عالی متوقف نشده و جلیلی و اشتون پس از دیدار معاونینشان، بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد. وی همچنین گفته فرصت برای گفت‌و‌گوهای جامع بر سر وضعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران فراهم است.

این اظهارات، همزمان با سخنان «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه ابراز می‌شود که ضمن مخالفت با تعیین هر گونه ضرب‌الاجل یا اولتیماتوم برای ایران، بر ضرورت ادامه گفت‌و‌گوها تا رسیدن به نتیجه مطلوب تأکید کرده است. این اظهارات لاوروف بازتاب گسترده‌ای در مطبوعات جهان پیدا کرده است.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» و روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» از جمله مطبوعاتی هستند که صبح امروز این خبر را منتشر کرده‌اند.

تأکید دوباره «کوفی عنان»، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب بر نقش ایران در حل بحران سوریه نیز دیگر خبر مهمی است که توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. «فاکس نیوز» ضمن انتشار این خبر به بالا گرفتن بحران سوریه در پی شکست طرح صلح اول عنان اشاره کرده و مواضع کشورهای منطقه‌ای در این بحران را نیز مورد بحث قرار داده است.

 

اقدامات تروریستی , سفر احمدی‌نژاد به ونزوئلا


«گالف تایمز» قطر و «حریت» ترکیه نیز از دیگر مطبوعاتی هستند که این خبر را مورد توجه قرار داده‌اند.
روزنامه «واشنگتن پست» از دستگیری دو فرد ایرانی تبار در کنیا به اتهام دست داشتن در طراحی حملات تروریستی خبر داده است. رئیس پلیس منطقه ساحلی کنیا خبر داده که این دو نفر چند روز پیش در «نایروبی» بازداشت شده‌اند و میزان پانزده کیلوگرم از یک ماده پودرمانند که گمان می‌رود مورد استفاده انفجاری دارد، از آنها به دست آمده است. به نوشته واشنگتن پست، سفارت آمریکا در کنیا، روز گذشته هشدار حمله تروریستی را صادر و اعلام کرده همه پرسنل این کشور که در شهر ساحلی «مومباسا» اقامت دارند، باید آنجا را ترک کنند.

اقدامات تروریستی , سفر احمدی‌نژاد به ونزوئلا

 

در پایان، روزنامه «تودی زمان» ترکیه از کاهش 20 درصدی خرید نفت این کشور از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، شرکت نفتی «تورپاس» ترکیه اعلام کرده که واردات نفت ایران را تاکنون به میزان 20 درصد کاهش داده است. این شرکت اعلام کرده به واردات «میزان مطمئنی» نفت از ایران ادامه می‌دهد، ولی کاهش واردات خود را با خرید نفت از عربستان سعودی و لیبی جبران خواهد کرد..../تابناک


ویدیو مرتبط :
گل های بازی الاهلی عربستان 2-1 نفت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم



 

مقام نفتی سابق تركیه : نفت و گاز ایران را ارزان می خریم

 

یك مقام سابق نفتی تركیه اعلام كرد تا زمانی كه ایران نفت و گاز ارزان تر از دیگر كشورها در اختیار تركیه قرار می دهد ، آنكا را مایل به خریداری هر چه بیشتر نفت و گاز ایران است.

" مته گوكنل " مدیر رییس سابق شركت دولتی خط لوله " بوتاش " تركیه ضمن اعلام این مطلب ، افزود :‌" برای تركیه منافع مالی بیش و پیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و تا زمانی كه ایران با قیمت های مناسب نفت و گاز در اختیار تركیه قرار می دهد شركت های خصوصی تركیه نیز مایل اند از یك شریك ارزان و بلند مدت نفت و گاز وارد كنند."

طبق اعلام دولت تركیه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی ، ایران با تامین 30 درصد از نفت خام وارداتی تركیه جایگاه نخست و سپس كشورهای عراق و روسیه با صادرات 12 و 11 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار داشته اند.

تركیه بیش از 90 درصد از انرژی كانی مصرفی خود را از خارج تامین می كند و این كشور سالانه 4 میلیون و سیصد هزار تن نفت وارد می كند.

تركیه برای تامین انرژی مصرفی خود قرار دادهای بلند مدتی با ایران ، روسیه و عراق منعقد كرده است كه در ماه های گذشته همزمان با افزایش فشارهای ایالات متحده و اروپا به این كشور برای لغو همكاری ها در حوزه انرژی با ایران ، آنكارا اعلام كرده است كه به واردات نفت و گاز خود از ایران ،به عنوان یك كشور همسایه و یك صادركننده عمده انرژی به تركیه ادامه خواهد داد.

مته گوكنل درباره افزایش سهم ایران در صادرات نفت و گاز به تركیه می افزاید :‌" این موضوع غیر قابل كنترل است و ایران روز به روز در حال به دست گرفتن بیشتر بازار صادرات نفت و گاز به تركیه است.

" گی بولا رمضان اوغلو " یكی از مشاوران رجب طیب اردوغان نخست وزیر تركیه نیز درباره نگرانی ها و انتقادهای كشورهای غربی از همكاری های تركیه در بخش نفت و گاز ایران می گوید :‌" ما در چارچوب سیاست به صفر رساندن اختلافات با كشورهای پیرامونی مان ، به ایران به عنوان یك شریك نگاه می كنیم و همزمان مایلیم با كشورهای غربی درباره نگرانی ها و دغدغه هایشان درباره ایران همكاری كنیم ".

وی می افزاید :‌" به نظر می رسد توسعه روابط منطقه ای و توانایی جذب بیشتر نفت و گاز از ایران منفعت طبیعی تركیه و اقتصاد این كشور به حساب می آید ".

اما برخی دیگر از صاحب نظران ترك با انتقاد از سیاست فعلی دولت تركیه در قبال ایران ، این سیاست را منفعت طلبانه و در جهت منافع كوتاه مدت آنكارا تحلیل كرده و می گویند كه اگر تركیه منافع استراتژیك و بلند مدت خود را در نظر بگیرد ، نباید در سیاست هایش در قبال تهران با كشورهای غربی شكاف ایجاد كند و باید گام های خود را با غرب هماهنگ سازد.

خانم " تولین دال اوغلو " تحلیلگر مسایل تركیه در واشنگتن در این باره می گوید :‌" حزب عدالت و توسعه در توسعه روابط خود با ایران به منافع كوتاه مدت اقتصادی و منفعت گروهی خود می اندیشد غافل از اینكه توسعه روابط با ایران منافع بلند مدت تركیه را به مخاطره می اندازد".

وی می افزاید سیاست های تركیه نه اعتماد كامل تهران را جلب می كند و نه سبب دوام اعتماد كشورهای غربی به آنكارا می شود و این مساله به موقعیت و جایگاه منطقه ای و جهانی تركیه آسیب می زند...../تحلیل:عصرایران