اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تدوین طرحی در مجلس برای جلوگیری از شهردار شدن مجدد قالیباف



جلوگیری از شهردار شدن مجدد قالیباف,انتخاب شهردارتهران,شهرداری تهران

تدوین طرحی در مجلس برای جلوگیری از شهردار شدن مجدد قالیباف

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال جمع‌آوری امضا برای طرح استفساریه‌ای هستند که در صورت موافقت مجلس با آن، انتخاب مجدد محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران با مانع مواجه خواهد شد.

معاون نظارت مجلس پیش از این اعلام کرده که با نسخ قانون ممنوعیت انتخاب مجدد شهردار در سال 75، امکان شهردار شدن افراد برای ادوار متوالی وجود دارد و بنابراین محمدباقر قالیباف می‌تواند مجددا به عنوان شهردار تهران انتخاب شود.
در همین زمینه جمعی از نمایندگان مجلس به دنبال استفساریه‌ای بودند تا به صراحت در قانون آورده شود که شهردار شدن مجدد افراد در چند دوره متوالی بلامانع است.

از طرفی جمع دیگری از نمایندگان مجلس خواستار تصویب قانونی برخلاف جهت این موضوع هستند، آنها معتقدند در قانون سال 75 انتخاب شهردار به مدت چهار سال تصریح شده و راجع به ممنوعیت انتخاب مجدد شهردار بحثی نشده اما در سال 61 گفته شده که انتخاب شهردار تنها برای یک دوره امکان‌پذیر است.

24 نماینده‌ای که این طرح را امضا کردند قاعدتا در پی این هستند که با تصویب آن در مجلس، جلوی شهردار شدن مجدد محمدباقر قالیباف در پایتخت را بگیرند.
احمد بخشایش نماینده اردستان، علی مطهری نماینده تهران، روح‌الله حسینیان نماینده تهران، سیدشریف حسینی نماینده اهواز، احمدرضا دستغیب نماینده شیراز و ارسلان فتحی‌پور نماینده کلیبر از جمله امضاکنندگان این طرح هستند.

به گزارش ایسنا، با فرا رسیدن موعد انتخاب شهردار تهران، بحث و گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال شهردار شدن مجدد قالیباف مطرح شده و بر همین اساس بحث‌هایی در مورد امکان قانونی شهردار شدن مجدد قالیباف نیز مطرح است./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
قالیباف, محمدباقر قالیباف,دکتر محمدباقر قالیباف,دکتر قالیباف, شهردار تهران, باقر قالیباف,محمدباقر,شهردار پایتخت,فرمانده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا قالیباف به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شد؟



 

 

چرا قالیباف به کمیسیون امنیت ملی مجلس دعوت شد؟

 

به دنبال قطع درختان باغ قلهک شهرداری تهران از سفارتخانه انگلیس شکایت کرد که این امر با حمایت نمایندگان مجلس و مردم روبرو شد و در ادامه حمایت ها، نمایندگان مجلس، شهردار تهران را به کمسیون امنیت ملی دعوت کردند تا در زمینه  باغ قلهک تصمیمی قاطعانه اتخاذ کنند.

مختاری:حساسیت مساله باغ قلهک عامل دعوت مجلس از قالیباف است

علی محمد مختاری رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار شفاف با اشاره به دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از شهردار تهران گفت: با توجه به اهمیتی که درختان باغ قلهک داشتند و جزو سرمایه ملی به حساب می آیند این موضوع در مجلس مطرح و نمایندگان به دلیل حساسیت آن از آقای قالیباف دعوت کردند تا گزارشی در این خصوص به این کمیسیون ارائه کنند.

وی خاطرنشان کرد: دعوت از شهردار تهران به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع قطع درختان باغ قلهک است و به منظور پیگیری قانون شکنی سفارت انگلیس گزارش مبسوطی در کمیسیون امنیت ملی ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در خصوص روند این پرونده یاد آور شد: این پرونده در حال بررسی است منتظر هستیم قضات نظر خود را در خصوص تخریب فضای سبز و قطع درختان باغ قلهک اعلام کند و بر اساس قانون با مجرمان برخورد کند.

سبحانی نیا:امیدواریم شهردار تهران شکایت خود را پیگیری کند

حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با خبرنگار شفاف نیز در این باره اظهار داشت: در جلسه گذشته کمیسیون امنیت ملی  موضوع باغ قلهک را با سردار باقرزاده بررسی کردیم و گزارشهایی که ارائه می شد نشان می داد که انگلیس برای مالکیت باغ قلهک مدرک و سند درستی ندارد و این زمین 20 هکتار است که در زمان ناصرالدین شاه صرفا برای اقامت سفیر انگلیس به دولت انگلیس داده شد. ولی در همان نامه قید شده که این ملک در مالکیت ایران خواهد بود و ملک به انگلیس منتقل نشده و اجاره 90 ساله هم ندارد.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه زمان طولانی گذشته و باتوجه به اسناد و مدارک موجود امکان بازگرداندن این ملک به جمهوری اسلامی وجود دارد . لذا در آن جلسه کمیسیون امنیت ملی مطرح شد که باتوجه به از بین بردن 300 اصل درخت و آسیب رساندن به این اثر تاریخی پیگیری لازم برای برگشت این ملک به جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: کمیسیون امنیت هم تاکید داشت که بازگشت باغ قلهک به جمهوری اسلامی باید صورت بگیرد و کمیسیون برای بازگرداندن این ملک کمک می کند تا از طریق مراجع قانونی این امر را دنبال شود.

سبحانی نیا ادامه داد: امیدواریم شهرداری به عنوان ارگانی که در موضوع دخیل است و از سفارت انگلیس شکایت کرده و موضوع را پیگیری می کند به نتیجه روشنی برسد و این پرونده باز و قابل پیگیری است.

وی با اشاره به دعوت کمیسیون امنیت ملی از آقای قالیباف شهردار تهران گفت: دعوت از شهردار تهران به منظور بررسی روند پرونده باغ قلهک است چرا که شهرداری مسئول حفظ فضای سبز است و این دعوت حتما می تواند به روند بررسی موضوع باغ قلهک کمک کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در کنار پرونده بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در خصوص باغ قلهک شهرداری هم در پرونده دیگری کار خود را ادامه دهد.البته شهردار منطقه شکایت کرده و پیگیر هستند تا سفارت انگلیس پاسخگوی آسیب وارد شده باشد چرا که سفارت انگلیس عنوان می کند که باد و طوفان موجب قطع درختان شده در صورتی است که اینگونه نبوده و این ادعاها بی ارتباط است. چرا که اگر اینگونه بود درختان اطراف نیز باید آسیب می دیدند در صورتیکه تنها درختان باغ قلهک از بین رفتند.

سبحانی نیا با تاکید بر پیگیری موضوع و پس گرفتن باغ قلهک از سفارتخانه انگلیس یاد آور شد: شاید وزارت امور خارجه ملاحظاتی در این زمینه داشته باشند اما دستگاههای دیگر هستند که می توانند مسئله را دنبال پیگیری کنند.

وی اظهارداشت: یک بحث که در جلسه کمیسیون مطرح شد این بود که این ملک در مقابل ملکی بوده که در منچستر به ایران واگذار کردند که البته در این خصوص باید گفت اولا منچستر در مرکز کشور نیست ثانیا 3 هزار متر است نه 20 هکتار و ثالثا آنها از اول انقلاب این ملک را تصرف کردند.لذا هیچگونه دلیلی برای باقی ماندن این باغ در دست سفارت انگلیس نیست.

عضو هیات رییسه مجلس تصریح کرد : شاید وزارت امور خارجه ملاحظاتی داشته باشد اما بنیاد حفظ آثار دوران دفاع مقدس -به دلیل اینکه یک قسمت از تولیت کار را در رابطه بامسایل دوران دفاع مقدس و اموری که در سفارت و همچنین مسایلی که در دوران جنگ پیش آمد و موشکی که به آنجا اصابت کرد به عهده دارد -و شهرداری هم که از ناحیه دیگر وظیفه حفظ فضای سبز و آثار تاریخی را عهده دار است و کمیسیون امنیت نیز به عنوان کمیسیونی که در  مواردی که به امور بین المللی مربوط می شود می توانند مسئله را دنبال کنند .

سبحانی نیا با اشاره به هدف از دعوت قالیباف به کمیسیون امنیت ملی ،تصریح کرد: هدف این است که در جلسه ای که آقای قالیباف در کمیسیون امنیت ملی حاضر شدند گزارشی در خصوص باغ قلهک را از شهردار بشنویم و ببینیم چکار کرده اند وچکار می کنند و قصد دارند که به کجا برسند و اگر لازم است کمکی از بخش های دیگر برای به نتیجه رسیدند این پرونده صورت گیرد کمیسیون امنیت این کار را انجام دهد که  قطعا  تاثیر مثبتی در روند بررسی این پرونده خواهد داشت.../شفاف