اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تحلیل لیلاز از ماجرای دومیلیارد دلار جنجالی



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, اوراق خزانه آمریكا

یك كارشناس اقتصاد سیاسی، قصور دولت دهم در خرید اوراق خزانه آمریكا را غیرقابل انكار دانست و گفت: وقتی در اندیشه مبارزه ضدامپریالیستی و مقابله با نظم بین المللی موجودیم و طرف ما آمریكاست، باید مقدماتی را رعایت كنیم.

دیوان عالی آمریكا اول اردیبهشت ماه ایران را با ادعای دست داشتن در انفجار مقر تفنگداران آمریكایی در لبنان در سال 1983، به پرداخت نزدیك دو میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان این انفجار محكوم كرد.

 به  گزارش  ایرنا  ؛در این رابطه «سعید لیلاز» كارشناس اقتصاد سیاسی به ایرنا گفت: رعایت مواردی برای ضربه ناپذیری، جزء لوازم مبارزه با دشمنان است؛ نه اینكه پول را به دشمن بسپاریم و بعد توقع داشته باشیم مانع تراشی نكند.

لیلاز افزود: وقتی با آمریكا درگیریم و بارها شاهد بدعهدی این كشور بوده ایم، نباید اوراق قرضه این كشور را خریداری می كردیم.

وی اضافه كرد: برای انجام هر كاری باید برنامه داشته باشیم و همه عوامل را در نظر بگیریم. باید بدانیم ممكن است تحریم كنند، نفت به فروش نرسد، سپرده های ما را بلوكه كنند و...؛ فقط بحث دو میلیارد دلار نیست. وقتی شعله سماور را بیشتر كنیم، آب زودتر به نقطه جوش می رسد.

این تحلیلگر اقتصادی گفت: در افتادن با نظم جهانی كنونی بزرگ ترین تصمیمی است كه یك ملت می تواند اتخاذ كند اما به مقدمه سازی نیاز دارد. اگر می خواهیم با آمریكا مقابله كنیم باید مقدمات كار را آماده كنیم؛ نه اینكه اقتصاد به واردات وابسته شود.

این كارشناس اقتصاد سیاسی گفت: دولت پیشین ایران نه فقط مقدمات را آماده نكرد بلكه به اقدام های وارونه دست زد؛ یعنی در هشت سال دولت نهم و دهم، واردات ایران از 35 میلیارد به 100 میلیارد دلار رسید، وابستگی ما به وارات گندم از صفر به سالیانه هفت میلیون تن افزایش یافت، یارانه سوخت از پنج درصد جی.بی.تی به 26 درصد رسید.

لیلاز ادامه داد: اگر دولت دهم می خواست با غرب در بیفتد، چرا شرایط را بدتر كرد و اكنون كه آقای روحانی با برگشت به عقب می خواهد مشكلات را كم كند و اوضاع را بهبود ببخشد، با مخالفت روبرو می شود.

وی افزود: مشكل ما همین دو میلیارد دلار نیست؛ چرا باید واردات بنزین تا سال 1389 سه برابر شود و ضریب خودكفایی امنیتی ایران را كاهش داد و بعد از آغاز تحریم مجبور شدیم از پتروشیمی ها بنزین استخراج كنیم؛ آن هم با هزینه 10 برابری و 10 برابر آلودگی بیشتر.

لیلاز گفت: وقتی می خواستیم برای دعوا آماده شویم، باید اوراق و دارایی ها را كم كم بیرون می كشیدیم، قیمت بنزین را اصلاح می كردیم و مصرف را پایین می آوردیم تا اكنون گرفتار دعاوی بین المللی نشویم.

به گزارش ایرنا، هیات وزیران كارگروهی را مامور بررسی حكم توقیف دو میلیارد دلار از اموال ایران در آمریكا و پیگیری استیفای این حقوق كرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مسئولیت این كارگروه را برعهده دارد و وزیران امورخارجه، اطلاعات، دادگستری و رئیس كل بانك مركزی عضو آنند.

 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه منتشر نشده زنجانی پیرامون دومیلیارد دلار جنجالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل عسگراولادی از جمله جنجالی مشایی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تحلیل عسگراولادی از جمله جنجالی مشایی

حبیب الله عسکراولادی در سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان« انحراف چیست؟» نوشت:

یكی از امتیازات خوب آقای دكتر احمدی نژاد كه مورد تقدیر رهبری معظم انقلاب هم بوده موضع‌گیری اصولی در برابر استكبار جهانی و بویژه صهیونیسم بین‌الملل است. طرح سئوالات جدی درمورد مسئله هولوكاست، صهیونیست‌ها را عصبانی كرد و پاسخی هم برای آن پیدا نكردند ودر محافل مردمی جهان مات ومبهوت شدند.

متاسفانه در اوج محبوبیت آقای احمدی نژاد درخصوص آمریكا ستیزی و موضع‌گیری اصولی در برابر رژیم صهیونیستی یك باره آقای مشایی بحث دوستی ملت ایران با مردم اسرائیل را آن‌هم از موضع معاون رئیس جمهور مطرح كرده و تصریح می‌كند:" ما مردم آمریكا را از برترین ملت‌های دنیا می‌دانیم، ایران با مردم آمریكا و اسرائیل دوست است!"

این سخن در داخل وخارج واكنش‌های زیادی داشت. مردم ونخبگان این موضع را ناپسند دانسته و تقبیح كردند. آخر چطور می‌شود یك رژیم فاسد كه ملت مظلوم فلسطین را از خانه و كاشانه خود آواره كرده ، مردان و زنان و كودكان معصوم فلسطینی را قتل عام كرده و بعد اشرار قوم یهود را از سراسر جهان جمع كرده و در سرزمین فلسطین جا داده است، آن وقت ما بگوییم؛ "‌ایران با مردم اسرائیل دوست است"؟!

اصلا ما كشوری به‌نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم، آن را یك رژیم جعلی می‌دانیم و از آن به عنوان "رژیم صهیونیستی" یا "رژیم اشغالگر قدس" یاد می‌كنیم. رهبر معظم انقلاب صریحا در این مورد موضع گرفته وفرمودند:" اینكه گفته شود ما با مردم اسرائیل مثل دیگرمردم دنیا دوست هستیم حرف درستی نیست، غیر منطقی و اشتباه است.

موضع دولت و جمهوری اسلامی این نیست. این اظهار نظر غلطی است." رژیم صهیونیستی همان وقت كه این حرف غلط زده شد در واكنش به این موضوع ضمن تقدیر از آقای مشایی به او لقب دوست اسرائیل داده بود.

ما می‌گوییم دوست اسرائیل نباید در كنار رئیس جمهور باشد چون این انحراف جلوه داشت . آقای احمدی نژاد مواضع صریحی در دفاع از ولایت فقیه دارند یك وقت گفته بودند؛ "‌در هیچ تصمیمی بدون رضایت ولایت فقیه خیری وجود ندارد" ونیز گفته بودند " راه درست اطاعت از رهبری است"، خوب ایشان همین‌ فرد را كه اسرائیل می‌گوید او دوست ماست، به سمت معاون اول رئیس جمهورمنصوب كرد!

دوستان نزدیك رئیس جمهور و نخبگان از این انتصاب گله و انتقاد كردند. رهبری معظم انقلاب در نامه‌ای رسما فرمودند: " انتصاب مشایی برخلاف مصلحت جناب‌عالی و دولت و موجب اختلاف وسرخوردگی میان علاقه‌مندان شماست."

قاعدتا اگر ایشان روی قول خود مبنی بر رضایت رهبری در مورد تصمیم‌گیری‌ها ایستاده است، نباید این‌قدر اصرار داشته باشد كه مشایی همچنان نزدیك ترین عنصر به او در مدیریت كشور باشد. آقای احمدی نژاد با حكم اخیری كه به مشایی داده و او را درحد اولیای الهی توصیف كرده است و اگر وفادار به این بیان خود كه گفته بود؛" ما موظف به پیروی از ولایت فقیه هستیم" و " راه درست اطاعت از رهبری است"، است چگونه این دو موضع با هم سازگاری خواهد داشت؟! واین تعریف و توصیف‌ها موجب رنجش دوستان اوست. 

نسبت عاطفی و فامیلی رئیس‌جمهور با مشایی نباید به‌گونه‌ای باشد كه او از استكبار ستیزی و دشمنی با صهیونیسم ذره‌ای فاصله بگیرد. او در مقابل ملت سوگند خورده است كه حب دوستان انقلاب و بغض وكینه دشمنان اسلام وانقلاب را در دل خود داشته باشد. البته این به آن معنا نیست كه بغض دشمنان اسلام را ندارد. انصاف باید داشت كه او در مبارزه با آمریكا واسرائیل غاصب چیزی كم نگذاشته است.

اما باید مواضعی را كه در مردم شبهه و تردید ایجاد می‌كند روشن كند، یكی از آن شبهات همین شبهه است كه اشاره كردم. امام(ره) در طول عمر پربركت خود همواره درمورد خطر آمریكا و صهیونیسم هشدار داده‌اند وحتی در وصیت نامه خود به علما ومسئولان نظام تاكید كرده‌اند؛" با جدیت از نفوذ وابستگان به دو قطب استعمارگر غرب یا شرق‌زدگان و منحرفان از مكتب بزرگ اسلام جلوگیری نمایند و بدانند كه مخالفین اسلام وكشورهای اسلامی كه همان ابرقدرت‌های چپاولگر بین‌ المللی هستند با تدریج و ظرافت در كشور ما وكشورهای اسلامی دیگر رفته وبا دست افراد خود ملت‌ها كشورها را به دام استعمار می‌كشانند.

باید با هوشیاری مراقب باشید و با احساس اولین قدم نفوذی به مقابله برخیزید و به آنان مهلت ندهید." ما می‌گوییم باید مو به مو به این وصیت عمل كرد تا انقلاب از آفت‌های انحراف ونفوذ در امان بماند./تابناک