اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تازه ترین رتبه بندی دانشگاه های مشهور دنیا


معتبرترین رتبه بندی دانشگاه های جهان کدام است که نظام های آموزشی به آن استناد می کنند؟ نظام رتبه بندی تایمز یکی از نظام هایی است که سالانه دانشگاه های جهان را ارزیابی و رتبه بندی می کند.

هفت صبح: تا حالا این سوال برای شما پیش آمده که مشهورترین دانشگاه های دنیا کجا هستند؟ اصلا معتبرترین  رتبه بندی دانشگاه های جهان کدام است که نظام های آموزشی به آن استناد می کنند؟ نظام رتبه بندی تایمز یکی از نظام هایی است که سالانه دانشگاه های جهان را ارزیابی و رتبه بندی می کند.



در آخرین رتبه بندی تایمز در شاخص اشتهار و معروفیت دانشگاه های هاروارد، انستیتو تکنولوژی ماساچوست (MIT)، کمبریج، استنفورد، برکلی و آکسفورد شش دانشگاه اول معروف دنیا معرفی شدند. از این شش دانشگاه چهار دانشگاه در ایالات متحده و دو دانشگاه دیگر در کشور انگلستان قرار دارند.

دیروز "دکتر جعفر مهراد"، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا گفت:«در بین معیارها و شاخص هایی که این نظام استفاده می کند و تا حدودی با معیارها و شاخص های سایر نظام های رتبه بندی متفاوت است، شاخص اشتهار یا معروفیت دانشگاه است. مجموع شاخص های مورد استفاده در نظام رتبه بندی تایمز 13 شاخص است و شاخص اشتهار از مجموع 100 امتیاز، در حوزه آموزش و پژوهش به ترتیب 15 و 19/5 درصد را به خود اختصاص داده است.»



آن طور که سرپرست پایشگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) توضیح داده:

«بعد از رتبه شش که مربوط به دانشگاه آکسفورد با امتیاز 71/2 است، یکباره امتیاز دانشگاه های بسیار معتبر جهان که همواره آنها را در صدر جداول رتبه بندی می بینیم، افت پیدا کرده و در محدوده امتیاز بین 37/9 تا 29/6 قرار می گیرند. این دانشگاه ها شامل پرینستون (رتبه 7)، توکیو (رتبه 8)، دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (یو.سی.ال.ای) (رتبه 9)، ییل (رتبه 10) و انستیتو فناوری کالیفرنیا با رتبه 11 هستند.»

به گفته مهراد بدین ترتیب در بین 11 دانشگاه معتبر جهان که امتیاز بین 100 تا 29/6 کسب کرده اند، تنها یک دانشگاه از قاره آسیا وجود دارد که آن نیز دانشگاه توکیو با امتیاز 6/35 است. پس از رتبه 11، مجددا امتیاز تعدادی از دانشگاه های معتبر دیگر سقوط می کند، به طوری که این دانشگاه ها با رتبه های 12 تا 16 در دامنه امتیازی بین 23/2 تا 20 قرار می گیرند. دانشگاه های میشیگان، امپریال کالج لندن، شیکاگو، کلمبیا، کرنل و تورنتو رتبه های 12 تا 16 را به دست آورده اند.
در فاصله بین رتبه های 18 تا 20، دانشگاه جانز هاپکینز با امتیاز 17/8، پنسیلوانیا با امتیاز 16/3 و دانشگاه کیوتو در ژاپن با امتیاز 15/9 مشاهده می شوند، خاطرنشان کرد:

«البته بعد از رتبه 20، نام بسیاری از دانشگاه های معتبر جهان وجود دارد که عموم این دانشگاه ها از نظر علمی جایگاه ممتازی در جهان دارند. اما، آنچه مهم است و به خاطر آن اسامی دانشگاه های معتبر برشمرده شد، صرفا شهرت و اعتبار دانشگاه است که از منظر آموزشی و پژوهشی و بدون پرداختن به تعداد مقالات، استنادها، برندگان جوایز ملی و بین المللی، تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی بین المللی، نسبت استاد و دانشجو و... مورد توجه قرار گرفته است».
البته به گفته این مقام مسوول اندک بودن امتیاز این دانشگاه ها از اعتبار آنها نمی کاهد و این دانشگاه ها همچنان از جهات مختلف در گروه دانشگاه های برتر جهان قرار دارند.

در بین 50 دانشگاهی که از نظر شهرت و معروفیت مشخص شده است، تنها هفت دانشگاه مربوط به قاره آسیا و اقیانوسیه است که این دانشگاه ها شامل دانشگاه کیوتو و توکیو در ژاپن، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه شینگ هوا و پکن در چین، دانشگاه هنگ کنگ و دانشگاه سیدنی در استرالیا هستند.



دانشگاه هایی که در کشور ما اعتبار ندارند

جالب است بدانید هر کشوری می تواند به سلیقه خود مدرک بعضی از دانشگاه های دنیا را قبول نداشته باشد. مثلا خیلی از دانش آموختگان ایرانی دانشگاه های نه چندان مشهور، وقتی به ایران برمی گردند، نمی توانند از مدرک شان استفاده کنند چون وزارت علوم ما سطح علمی آن دانشگاه را قبول ندارد. اینجاست که این رتبه بندی ها اهمیت پیدا می کند. همین دیروز مدیرکل امور دانش آموختگان وزارت علوم تحقیقت و فناوری اعلام کرد:«اعتبار 50 دانشگاه خارجی در این وزارتخانه رد شده است».

"محمدحسین مجلس آرا" گفته:«سال گذشته از میان مدارک ارسالی به اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم، حدود 50 مدرک غیرمعتبر شناخته شد و مورد تایید قرار نگرفتند. مدارک غیرمعتبر، مدارکی است که دانشگاه های آنها در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم قرار ندارند.»

او در ادامه توضیح داده:«درباره مدارک دانشگاهی که برای تایید به وزارتخانه ارسال می شود، ابتدا بررسی می شود که آیا مدرک مربوطه در لیست دانشگاه های مورد تایید کشور مربوطه قرار دارد یا خیر. در صورتی که دانشگاه مذکور مورد تایید کشور اصلی نبود در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم نیز قرار نخواهد گرفت. اگر دانشگاه خارجی مورد تایید کشور خودش باشد، وزارت علوم نیز براساس استانداردهای خود دانشگاه مربوطه را مورد بررسی قرار می دهد که در صورت داشتن شرایط لازم، آن دانشگاه خارجی نیز به دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم اضافه می شود و در صورت نداشتن ضوابط لازم به عنوان دانشگاه های غیرمعتبر لحاظ خواهد شد.»


ویدیو مرتبط :
خوانندگان مشهور دنیا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رتبه‌بندی دانشگاه‌های ایرانی در دنیا در سال ۹۳ (+جدول)



اخباررتبه‌بندی دانشگاه‌های ایرانی در دنیا در سال ۹۳ (+جدول)

دانشگاه های ایرانی در سال ۹۳ توانستند رتبه خود را در رتبه بندی های جهانی بهبود بخشند و سه دانشگاه تهران، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف نام خود را در میان برترین های جهان طنین انداز کنند.

به گزارش مهر، هر سال دانشگاه ها از نظر کیفیت آموزشی و پژوهشی توسط نظام های بین المللی رتبه بندی می شوند. با اینکه معیارهای سنجش متفاوت است اما در برخی از شاخص ها مانند حجم تولیدات علمی، استنادها و نسبت استاد به دانشجو همپوشانی وجود دارد.

رتبه بندی های بین المللی از سال 2003 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده اند. رتبه بندی شانگهای یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی است. این نظام بر اساس پنج معیار کاملا مشخص و کمی 500 دانشگاه برتر جهان را رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران از سال 2009 به بعد در جمع 500 دانشگاه تراز اول جهان قرار دارد.

 

رتبه دانشگاه تهران از سال 2009 تا 2014

سال میلادی رتبه در دامنه 500 دانشگاه برتر دنیا

سال 2009

قرار گرفتن در دامنه برابر با 402- 501

سال 2010

قرار گرفتن در دامنه برابر 401 – 500

سال 2011

قرار گرفتن در دامنه برابر با 301 – 400

سال 2012

قرار گرفتن در دامنه برابر 301 – 400

سال 2013

قرار گرفتن در دامنه برابر با 401 – 500

سال 2014

قرار گرفتن در دامنه برابر با 301 – 400

 

نظام شانگهای دانشگاه های جهان را بر اساس رشته های موضوعی نیز رتبه بندی می کند. دانشگاه تهران در رشته مهندسی در سال 2014 در دامنه 51- 75 و صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر هر دو در دامنه 151 – 200 قرار دارند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته کامپیوتر جزء دانشگاه های برتر جهان است. رتبه این دانشگاه در نظام شانگهای در سال 2014 در دامنه 151 – 200 قرار دارد.

دانشگاه های صنعتی شریف و اصفهان در جمع 100 دانشگاه ممتاز جهان با قدمت کمتر 50 سال

دانشگاه صنعتی شریف تنها دانشگاه ایران در نظام رتبه بندی تایمز جزء برترین دانشگاه های جهان است. این رتبه بندی از 13 شاخص عملکردی از جمله آموزش، پژوهش، استناد، درآمد صنعتی و چشم انداز بین المللی استفاده می کند. رتبه این دانشگاه در سال 2014 میلادی در فاصله 351 – 400 قرار دارد.

تایمز دانشگاه های جهان را از نظر قدمت هم رتبه بندی می کند. در این رتبه بندی که دانشگاه های زیر 50 سال قدمت (عمر) مورد ارزیابی قرار می گیرد که دانشگاه صنعتی شریف با رتبه 27 و دانشگاه صنعتی اصفهان با رتبه 92 در بین 100 دانشگاه ممتاز جهان مشاهده می شوند.

همچنین، این رتبه بندی دانشگاه ها را بر اساس موضوع رتبه بندی می کند. بر اساس رشته های موضوعی در سال 2014 میلادی دانشگاه صنعتی شریف در مهندسی و فناوری در دامنه 301 – 350 و دانشگاه صنعتی اصفهان در دامنه 351 – 400 قرار دارد.
اخبار دانشگاه - مهر