اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تابلو نماد انقلاب فرانسه تخریب شد +عکس


یک بازدید کننده موزه لوور فرانسه یک تابلوی متعلق به سال 1830 را با نوشته مخدوش کرد.

عصر ایران: یک بازدید کننده موزه لوور فرانسه یک تابلوی متعلق به سال 1830 را با نوشته مخدوش کرد.

کارکنان موزه لوور این زن 28 ساله را دستگیر کرده اند. این زن روی این تابلوی رنگ روغن نوشته است "AE911". این نوشته مخفف کمپینی است که خواهان انجام تحقیقات مستقل کنگره آمریکا از حادثه 11 سپتامبر است.



هنوز به طور مشخص انگیزه این زن از تخریب تابلو اعلام نشده است.مقامات موزه لوور اعلام کرده اند که در حال ترمیم این تابلو هستند.

 این تابلو یکی از میراث ها و نمادهای هنری مهم دوران انقلاب فرانسه است که اثر نقاش معروف فرانسوی " فردریک اوژن دلاکروا" است.


ویدیو مرتبط :
نماد ماسونی ابلیسک واشنگتن در حال تخریب است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماد یهودی میدان انقلاب تخریب شد + عکس


سازه میدان انقلاب در نهایت تخریب شد به این خاطر كه عده‌ای در میدان، نماد ستاره داوود را دیدند...

سازه میدان انقلاب در نهایت تخریب شد به این خاطر كه عده‌ای در میدان، نماد ستاره داوود را دیدند. از یك سال پیش زمزمه‌هایی مبنی بر یهودی بودن نماد ستاره‌ای كه در میانه میدان انقلاب جا خوش كرده بود، آغاز شد. برخی از جراید و رسانه‌ها این كشف را به گوش مسوولان شهری شهرداری تهران رسانده بودند كه فقط این نیست و نمادهایی در برخی از ایستگاه‌های بی.‌آر.تی و ایستگاه‌های بین شهری نیز نشانه‌هایی از نمادهای فراماسونری هستند.

 موضوع به مجلس هم كشیده شد و درحالی‌كه عده‌ای از نماینده‌ها می‌گفتند تا به حال چنین استنباطی از ستاره مورد اشاره نداشتند، قول دادند بررسی بیشتری كنند و در صورت واقعیت داشتن چنین پدیده‌ای به مسوولان شهر تذكر بدهند. ابتدا مدیران شهر مقاومت كردند و معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری به این عده حساس گفت كه دست از این حساسیت‌ها بردارید. اما روز گذشته مقاومت‌ها خودش را به شكل تخریب نماد هرمی شكل و ستاره شش پر میدان انقلاب نشان داد؛ نمادی كه به گفته سازنده مجسمه پیشین میدان انقلاب نمادی از معماری سنتی و ایرانی - اسلامی بود كه از روی دست نمادهای هرمی شكل و اصیل استادكاران ایرانی اقتباس شده است.

نماد میدان انقلاب را دوباره می‌سازیم

تماس برای پیگیری چرایی تخریب نماد میدان انقلاب با رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران بی‌نتیجه بود. سید محمد شوشتری در جلسه بود اما مدیر روابط عمومی این سازمان اعلام كرد تصمیم برای تخریب این نماد از زمانی گرفته شد كه عده‌ای روی نماد جدید میدان انقلاب ستاره داوود را دیدند. به همین ترتیب روز گذشته رییس سازمان زیباسازی تصمیم گرفت از ساخت دوباره نمادی خبر بدهد كه یك سال و نیم پیش نصب شده بود. به گفته شوشتری گنبد میدان انقلاب سازه‌ای موقتی بود كه احداث آن هزینه بسیار كمی برده اما از یك‌ونیم‌سال قبل فراخوان طراحی نماد جدید برای این میدان مهم شهر داده شده بود. از یك سال و نیم گذشته دوباره از سوی سازمان زیباسازی فراخوان و اردیبهشت‌ماه سال‌جاری این كار به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شد: «در مردادماه چند طرح از حوزه هنری دریافت و در نهایت در شهریور دو طرح تایید شد. یكی از آنها در آبان‌ماه مورد وفاق اعضای هیات‌مدیره قرار گرفت. در حال حاضر نیز سازمان زیباسازی در حال آماده‌سازی و سبك كردن بار میدان برای رسیدن به بتن است.» این گفته شوشتری با امیدواری او برای نصب مجدد سازه میدان انقلاب همراه بود: «با مساعد بودن شرایط جوی امید می‌رود تا پایان امسال نماد تاره به بهره‌برداری برسد؛ نمادی كه به گفته رییس سازمان زیباسازی دارای چند وجه و گویش متنوع است كه هر وجه آن مضامین انقلاب اسلامی و روایتی از وقایع و اتفاقات آن است.»

به نظر موقتی نبود، 300میلیون تومان خرج برداشت

به گفته مجسمه‌ساز پیشین میدان انقلاب سازه‌ای كه دیروز تخریب شد یك مدل اقتباسی از یك استادكار معروف معماری ایران بود كه نشانه‌هایی از موقتی بودن نداشت، چراكه شهرداری 300میلیون تومان پول از جیب شهر خرجش كرده بود. ایرج اسكندری، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه هنر در گفت‌وگو با شرق درباره زمانی كه قرار شد مجسمه میدان انقلاب برداشته شود، گفت: «وقتی قرار شد در میدان انقلاب ایستگاه مترو تعبیه شود برای پایه‌گذاری تاسیسات مترو آن را برداشتند و به انبار ایستگاه مترو میرداماد منتقل كردند اما قول داده شد بعد از احداث ایستگاه مترو- سازه به جای خود باز می‌گردد اما هرگز این اتفاق نیفتاد.» به گفته او مجسمه پیشین در سال 60 توسط او ساخته شد؛ مجسمه‌ای كه بتنی و سنگین بود: «‌پس از آن فراخوانی داده شد تا هنرمندان سازه‌ای را با نمادی كه معرف انقلاب ایران باشد، طراحی كنند. عده‌ای مجسمه‌هایی كار كردند اما به‌طور نامعلومی كار كسانی كه بر اساس آن فراخوان تهیه شده بود، كار نشد و در نهایت كاری كه می‌بینید اجرا و تعبیه شد. هنرمند سازنده آن آقای روانبخش بود كه اتفاقا از هنرمندان شناخته‌شده‌ای هم هست. نقشی كه او در این اثر استفاده كرد از آثار یكی از استادان معماری ایران دكتر همایون سلیمی ایده‌اش گرفته شده بود.

 تخصص وی طراحی نقوش سنتی و پنجره‌های سنتی است كه بر اساس معماری ایرانی - اسلامی الهام گرفته شده است. پنجره‌های سنتی معمولا دارای شمسه‌های شش پر، هشت پر و 12 پر هستند و این كاری كه از روانبخش دیدیم با داشتن شش شمسه این شایبه را به وجود آورده بود كه این ستاره داوود است و پس از آن تخریب شد.» او معتقد است تركیب نقش كاربندی ستاره شش پر را هم می‌شد از دلش بیرون آورد اما این ستاره‌ها در معماری ایرانی - اسلامی سابقه طولانی دارد: «شما به گنبد سلطانیه هم نگاه كنید، می‌بینید كه شمسه شش پر، هشت پر و 12 پر زیادی در این سازه وجود دارد كه در تاریخ ما سابقه طولانی دارد. البته روایت‌های بسیاری هم وجود دارد كه شهادت می‌دهند ستاره هشت پر معروف به ستاره حضرت رسول است. امروز دیگران از نمادهای ما استفاده می‌كنند و همین هرم و قاعده چهار ضلعی كه در تمدن باستانی ما دارای ریشه‌های هنری و قدیمی‌اند از سوی قوم‌های نوظهور به همین راحتی دزدیده می‌شوند.

 آنها به راحتی این نماد را از معماری و نقاشی ما به عاریه می‌گیرند و به نام خود ثبت می‌كنند.»آنچه او از سازه‌ای تخریب‌شده به یاد دارد، این نكته است: « سازه‌ای كه در حال تخریب است سازه‌ای دایمی بود و چندان نشانه‌های موقتی به خود نداشت، چراكه در همان سال 300 میلیون تومان هزینه به خود اختصاص داد.»طرح قدیمی میدان انقلاب كه كار این استاد دانشگاه است به گفته او قرار است در ایستگاه اكباتان نصب شود. روز گذشته این نماد 300 میلیون تومانی درحالی تخریب شد كه در كمتر از دو سال گذشته مدیران شهری و ترافیكی یا شاید مترو به دنبال پول برای پر كردن چاله‌های مشكلات مترو بودند و همزمان با ساخت همین نماد بود كه بیش از هشت نماد از نمادهای اصلی میدان‌های معروف شهر ربوده شد و تاكنون هیچ ردی از دزد مجسمه‌ها پیدا نشده است.