اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تأثیر دریای خزر در بروز زلزله



 اخباراجتماعی,خبرهای  اجتماعی,دریای خزر

دبیراجرایی شبکه علم و فناوری کشورهای اسلامی گفت: اگر سطح آب دریاها را صفر درنظر بگیریم امروزه سطح آب دریای خزر منفی ۲۸است درحالی‌که در گذشته مثبت ۱۰۰بوده است که علت آن می‌تواند تغییر اقلیم باشد.

به گزارش ایرنا، مصطفی ارگون در كارگاه آموزشی تغییر اقلیم و دریای خزر درباره نوسانات آب دریای خزر اظهار كرد: سطح آب دریای خزر در گذشته بالاتر از تمام دریاها بوده است و آب آن وارد دریای سیاه، مرمره و اژه می‌شد اما امروز برعكس شده است و سطح آب دریای خزر پایین‌تر از سطح آب تمام دریاها است. وی درباره بازگشت تراز آب خزر گفت: امكان همه‌‌چیز وجود دارد اینكه بعد از میلیون‌ها سال دوباره به همان تراز اولیه خود برگردد دور از ذهن نیست زیرا در بازه زمانی زمین‌شناسی این تغییرات همواره رخ داده است.

وی گفت: در واقع اقیانوس اطلس است كه آب و هوا و میزان نوسانات آبی در تمام دنیا و همچنین دریای خزر را كنترل می‌كند. ارگون گفت: مطالعات در مورد دریای خزر نشان می‌دهد كه این حوضه آبی مستعد بروز سونامی است به شرط آن‌كه شرایط آن فراهم شود. وی افزود: در مورد حوضچه‌های آبی خزر، سیاه و مدیترانه تحقیقات و مطالعات زیادی انجام شده‌است. این مطالعات نشان داد برخی از زلزله‌هایی كه در ایران و تركیه رخ می‌دهد ناشی از رسوب‌گذاری دریای خزر و حركت و فشار صفحات تكتونیكی كف این دریاست. ارگون اظهار كرد: لایه رسوبی كف دریای خزر تا 15كیلومتر است درحالی‌كه این لایه در دریای سیاه 12كیلومتر است، در واقع صفحه عربی به بخش ایرانی و تركیه فشار وارد می‌كند و زلزله ایجاد می‌شود. دبیر اجرایی شبكه علم و فناوری كشورهای اسلامی تصریح كرد: البته وقوع زلزله در خزر بستگی به مركز زلزله دارد اگر در خشكی باشد سونامی رخ نخواهد داد.

    نیاز خزر به یك برنامه اقدام عمل
مشاور كمیته همكاری‌های علمی فناوری كشورهای اسلامی نیز گفت: محیط‌زیست در حال تجزیه شدن است و علت آن انتشار گازهای گلخانه‌ای و تغییرات آب و هوایی است. محمد قاسم جان افزود: بهتر است بیشتر از این خزر را آلوده نكنیم تا بتوانیم باز هم از منابع آن استفاده كنیم، خوشبختانه 5كشور اطراف خزر به‌ویژه ایران، روسیه و قزاقستان از لحاظ علمی و مالی بسیار قوی هستند و می‌توانند اقدامات عمل خوبی صورت دهند. وی اظهار كرد: برای اینكه دریای خزر را با جزئیات بیشتری بشناسیم و به میزان آلودگی این دریا در دهه‌های اخیر پی ببریم نیازمند داشتن یك برنامه عمل هستیم.

 


ویدیو مرتبط :
عملکرد رانندگی پورشه -دریای سیاه - دریای خزر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقوع 3 زلزله نسبتاً شدید در اعماق دریای خزر



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

طی 48 ساعت گذشته سه زلزله نسبتاً شدید، اعماق دریای خزر را لرزاند.

به گزارش ایسنا، به نقل از مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در ساعت 8 و 15 دقیقه و 55 ثانیه صبح امروز یکشنبه (9 خردادماه) به وقت محلی تهران، زلزله‌ای با قدرت 3.7 درجه در مقیاس ریشتر، اعماق دریای خزر در حد فاصل دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکمنستان و نزدیک به جمهوری اسلامی ایران را لرزاند.

این زمین لرزه که سومین زلزله نسبتاً شدید در 24 ساعت گذشته است و در عمق 10 کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است، به شکل خفیف در برخی مناطق کشورهای مذکور احساس شد.

دو زلزله دیگر در روز یکشنبه (8 خرداد ماه) در ساعت های «14 و 32 دقیقه و 40 ثانیه» و «11 و 49 ثانیه»، چندین کیلومتر بالاتر از مکان پیشین با قدرت‌های 4.2 درجه در مقیاس ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین و 4.3 درجه در مقیاس ریشتر در عمق 5 کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

لازم به توضیح است، روز جمعه (7 خردادماه) رأس ساعت 23 و 30 دقیقه و 52 ثانیه، زلزله‌ای خفیف با قدرت 2.2 درجه در مقیاس ریشتر در حد فاصل 50 کیلومتری آب های دریای خزر «منطقه آستارا در غرب استان گیلان» به وقوع پیوست که عمق این زمین لرزه در 10 کیلومتری اعماق زمین ثبت شده است.

به گزارش ایسنا، تاکنون هیچگونه خسارتی در پی زمین لرزه‌های مذکور گزارش نشده است.