اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بیانیه رهبر اقلیت سنا درباره توافق هسته‌ای/ فروش اشیای غارت شده توسط داعش در لندن



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,توافق هسته ای

نگرانی آمریکا از احتمال مداخله نظامی مستقیم روسیه در سوریه، بیانیه رهبر اقلیت سنا درباره توافق هسته ای ایران، نگرانی صدراعظم آلمان از گسترش نئونازیسم، سیاست جدید اتحادیه اروپا در قبال کالاهای اسرائیلی و فروش اشیای باستانی غارت شده توسط داعش در اروپا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، بحث ها درباره احتمال مداخله مستقیم روسیه در عرصه جنگ داخلی سوریه، از جمله موضوعاتی است که امروز در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی مطرح شده است. در این راستا، روزنامه «نیویورک تایمز»  مدعی شده روسیه احتمالاً قصد دارد برای حمایت از دولت سوریه، به این کشور مشاور و پرسنل نظامی اعزام کند. در این گزارش ادعا شده روسیه یک تیم نظامی به سوریه اعزام کرده و در حال برداشتن گام‌های بیشتری است که مایه نگرانی آمریکا شده است. در این مطلب همچنین به نقل از مقامات بی‌نام آمریکایی عنوان شده که روسیه اخیراً خانه‌های پیش‌ساخته لازم برای اسکان چند صد نفر و همچنین یک برج سیار مراقبت پرواز به سوریه ارسال کرده است. مقامات آمریکایی اذعان دارند که از تصمیم روسیه مطمئن نیستند، اما می‌گویند اسکان موقت احتمالاً می‌تواند به این معنی باشد که روسیه می‌تواند تا 1000 مشاور را در لاذقیه مستقر کند.

خبرگزاری فرانسه نیز مطلبی را در همین زمینه منتشر کرده و از نگرانی آمریکا درباره مداخله احتمالی روسیه در سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جان کری، وزیر خارجه این کشور، روز شنبه در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، نگرانی آمریکا را از مداخله احتمالی روسیه در سوریه به اطلاع وی رساند. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، جان کری در این گفت و گوی تلفنی به صراحت به همتای روس خود اعلام کرد اگر اطلاعات و اخبار منتشر شده درباره مداخله نظامی احتمالی روسیه در سوریه صحیح باشد، این اقدامات می تواند منجر به تشدید مناقشه سوریه شود. کری در این تماس تلفنی به طور مشخص درباره اخبار و گزارش هایی با سرگئی لاوروف صحبت کرد که حاکی از مداخله نظامی روسیه در سوریه است.

در مطلبی مربوط به موضوع توافق هسته ای ایران، روزنامه «واشنگتن تایمز» متن بیانیه منتشر شده از سوی رهبر اقلیت سنا را بازتاب داده که در آن، بر متوسل شدن دموکرات ها به گزینه فیلیباستر (تطویل روند بررسی) برای جلوگیری از رد توافق توسط جمهوری خواهان تأکید شده است. به نوشته این روزنامه، هری رِید تصریح کرده وی و هم حزبی هایش از حمایت کافی برخوردارند تا قادر باشند وتوی احتمالی اوباما به قطعنامه کنگره را در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران حفظ کنند و اجازه دهند تا توافق ایران اجرا شود؛ ولی یک «فیلیباستر» می تواند حتی یک کودتای بزرگتر باشد. وی می افزاید: «من اخیراً به سناتور مک کانل (رهبر اکثریت) اطلاع دادم که پس از مذاکرات قوی و مستحکم، دموکرات ها خوشحال خواهند شد تا رأی گیری نهایی و به صورت مستقیم انجام شود که این مسئله با بسیاری از اظهارات مک کانل نیز سازگار است. اکنون نوبت اوست که انتخاب کند».

در میان دیگر مطالب، نشریه «اشپیگل» از نگرانی صدراعظم آلمان نسبت به رواج دوباره ایده نئونازیسم در این کشور خبر داده است. به نوشته این نشریه، «آنگلا مرکل» درباره رواج ایدئولوژی نئونازی و بازگشت موج وحشت از این گروه در بحبوحه حمله به مراکز اسکان پناهجویان در این کشور هشدار داد. وی ضمن درخواست از مردم آلمان برای مقاومت در برابر ایدئولوژی نئونازی، گفت که نباید با جرایم ناشی از نفرت و بیگانه هراسی مدارا شود. نئونازی ها بین سال های 2000 تا 2007 حملات نژادپرستانه ای را در آلمان مرتکب شدند. همچنین این نگرانی وجود دارد که موارد مشابهی از حملات علیه اتباع خارجی که بین سال های 1991 تا 1993 به وقوع پیوست، بار دیگر تکرار شود.

سیاست جدید اتحادیه اروپا به منظور تحریم کالاهای اسرائیلی، موضوع دیگری است که مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده این اتحادیه قصد دارد به زودی روی محصولات تولید شده در شهرک های اشغالی صهیونیستی برچسب های مخصوصی بزند. فدریکا موگرینی روز شنبه پس از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: «این تصمیم در حالِ نهایی شدن است، اما هنوز کمی کار دارد». برخی از کشورهای اروپایی تصمیم گرفته‌اند مشتریان خود را از مبدأ کالاهای وارد شده که شهرک‌های صهیونیستی هستند، آگاه کنند. دلیل این موضوع این است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌دانند.

در نهایت، روزنامه «ایندیپندنت» در مطلبی به غارت آثار باستانی عراق و سوریه توسط داعش پرداخته و می نویسد گروه تروریستی داعش پس از دزدیدن و فروختن اشیای با ارزش تاریخی سوریه و عراق، اقدام به منفجر کردن ساختمان‌ها و معابد تاریخی می‌کند و اشیای تاریخی که داعش ربوده، سر از اروپا، از جمله انگلیس درآورده اند. یک باستان شناس لبنانی - فرانسوی فاش کرده تروریست های داعش اقدام به فروختن مجسمه‌ها و اشیای با ارزش تاریخی دزدیده شده از عراق و سوریه به خریداران بین‌المللی می‌کنند و پس از گرفتن پول و تحویل دادن اشیای تاریخی، ساختمان‌ها و معابدی که این اشیا را از آنها دزدیده‌اند، نظیر بناهای شهر پالمیرای سوریه، منفجر می‌کنند تا اثری از اقدامات و غارتگری آنها باقی نماند. در حال حاضر، عتیقه جات و اشیای با ارزش محوطه باستانی پالمیرای سوریه در لندن به فروش گذاشته شده‌اند.


 اخبار سیاست خارجی - تابناک


ویدیو مرتبط :
بیانیه ظریف در توافق هسته ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمایت جدی رهبر اقلیت سنا از توافق هسته‌ای/ بازتاب بازگشایی سفارت انگلیس در تهران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, مطبوعات بین المللی

حمایت رهبر اقلیت های سنا از توافق هسته ای ایران و ادعای جان بولتون درباره این موضوع، بازتاب بازگشایی سفارتخانه انگلیس در تهران، دیدگاه ظریف درباره احتمال تأسیس سفارت آمریکا در ایران و اقدام داعش در منفجر کردن یک معبد در تدمر سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز سرخط مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، جدیدترین موضع گیری های موافقان و مخالفان توافق هسته ای ایران در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. مهمترین خبر در این زمینه، اعلام حمایت رهبر اقلیت سنا از این توافق است. سایت «پولیتیکو» می نویسد توافق هسته ای باراک اوباما با ایران، توانست حمایت برجسته ترین عضو دموکرات سنا را به دست بیاورد. هری رِید، سناتور دموکرات ایالت نوادا با بیان اینکه «قویاً» از توافق حمایت می کند، وعده داده از هرچه در توان دارد برای دفاع از این توافق فروگذار نکند. وی در بیانیه ای ضمن بین این موضوع، اظهار داشته در صورتی که کنگره توافق هسته ای را رد کند، تهدید یک ایران مسلح به سلاح هسته ای بسیار محتمل تر خواهد بود.

در طرف مقابل، جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل و از تندروترین چهره های جمهوری خواه در این کشور، مدعی شده باراک اوباما نمایندگان دموکرات کنگره را با تهدید وادار به حمایت از توافق هسته ای می کند. به نوشته پایگاه اینترنتی «دبلیو ان دی»، بولتون مدعی شده دولت اوباما نمایندگان دموکرات را تهدید کرده در صورتی که علیه توافق اتمی با ایران رأی دهند عواقبی سیاسی در انتظار آن ها خواهد بود. وی در این زمینه اظهار داشته: «به نظرم آنها نمایندگان دموکراتی را که هنوز نظر خود را اعلام نکرده اند، تهدید کرده اند که در صورت مخالفت با توافق، عواقب سیاسی در انتظارشان خواهد بود. این موضوع سبب شده من معتقد باشم که متأسفانه کاخ سفید  می تواند آرای کافی دموکرات ها را هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا کسب کند».

بازگشایی سفارتخانه های ایران و انگلیس در پایتخت های یکدیگر، موضوع دیگری است که از روز گذشته تاکنون گزارش ها و تحلیل های فراوانی درباره آن منتشر شده است. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را نشانه ای بهبود روابط ایران و انگلیس دانسته و می نویسد انگلیس روز یکشنبه سفارت خود را در تهران بازگشایی کرد و این می تواند نشانه ای از گرم شدن دوباره روابط با ایران پس از توافق هسته ای تاریخی بین تهران و قدرت های جهانی باشد. فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس در مراسم بازگشایی سفارت این کشور در تهران حضور داشت و شاهد بالا رفتن پرچم انگلیس در این سفارتخانه بود. این خبرگزاری اشاره می کند که با این حال، بازگشایی سفارت انگلیس با مخالفت ها و اعتراض هایی نیز در ایران همراه بود.

شبکه خبری «فرانس 24» نیز در گزارشی به نقل از یک کارشناس فرانسوی چنین استدلال می کند که از سرگیری روابط ایران وانگلیس و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور، نشان می دهد اراده واقعی برای نزدیک شدن روابط ایران و غرب وجود دارد. تیری کول در این زمینه می گوید: «اگر توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی میسر نمی شد، ما امروز شاهد از سرگیری روابط ایران و انگلیس نبودیم. بی جهت نبود که بعد از این توافق، وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه و اکنون وزیر امور خارجه انگلیس به ایران سفر کردند». به عقیده وی، اقتصاد و روابط تجاری یکی از اهداف مهم انگلیس در از سرگیری روابط خود با ایران است و در این زمینه به حضور نماینده شرکت نفتی رویال داچ شل در سفر به تهران اشاره کرده است.

در این میان، خبرگزاری «رویترز» سخنان وزیر خارجه ایران را پس از دیدار روز گذشته با همتای انگلیسی خود منتشر کرده است. این خبرگزاری می نویسد محمد جواد ظریف گفته برای صحبت کردن از بازگشایی سفارت آمریکا در تهران خیلی زود است. ظریف در پاسخ به این سوال که آیا تهران اکنون از بازگشایی دفتر دیپلماتیک آمریکا حمایت می کند یا خیر، افزود «رویکرد غیر منطقی» آمریکا درقبال ایران، بدین معنی است که زمان اقدام مشابه با واشنگتن هنوز فرا نرسیده است. وی تصریح کرد آمریکا باید رویکرد و رفتار خود را درقبال ایران تعییر دهد تا وضع درقبال آمریکا تغییر کند. رویترز اشاره می کند که سفارت آمریکا در تهران پس از تسخیر توسط دانشجویان در سال 1358 تعطیل شد.

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، اقدام داعش در منفجر کردن یک معبد باستانی در شهر تدمر (پالمیرا) سوریه بازتاب کم و بیش گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. خبرگزاری فرانسه می نویسد یکی از مقامات سوریه اعلام کرده داعش معبد باستانی «بعل شمین» در شهر تدمر (که در فهرست آثار تاریخی یونسکو قرار دارد) را منفجر کرده است. داعش در ماه مه کنترل شهر تدمر را به دست گرفت که این موضوع موجب نگرانی بین المللی درباره احتمال تخریب آثار گرانبهای تاریخی و فرهنگی این شهر به دست داعش شد. بیشتر اماکن مشهور تاریخی تدمر تا روز یکشنبه دست نخورده باقی مانده بود؛ اگرچه گزارش هایی درباره اینکه این گروه برخی اماکن را مین گذاری کرده و مجسمه یک شیر را در خارج از موزه شهر تخریب کرده است. 


اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک