اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بورس آمریکا به شدت سقوط کرد


بورس بازار سرمایه آمریکا روز دوشنبه اول هفته بر اثر کاهش فعالیت های تولیدی چین و نیز افت قیمت جهانی نفت به شدت سقوط کرد.

خبرگزاری ایرنا: بورس بازار سرمایه آمریکا روز دوشنبه اول هفته بر اثر کاهش فعالیت های تولیدی چین و نیز افت قیمت جهانی نفت به شدت سقوط کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، امروز در ساعات اولیه آغاز هفته کاری، ارزش سهام داو جونز یکی از سه شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک (وال استریت) که از فهرستی متشکل از سهام 30 شرکت بزرگ در بورس این شهر است، با 1،34 درصد کاهش ارزش روبه رو شد.

کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهان موجب شد تا سهام شرکت های وابسته به صنعت نفت و فناوری های مرتبط با آن با چنین کاهش شدید در ارزش اقتصادی در شاخص معاملات کل بورس نیویورک مواجه شوند.

از آنجایی که کاهش قیمت جهانی نفت تاثیر زیادی بر کاهش ارزش شاخص سهام در بازارهای مالی جهان دارد، درصد بالایی از ارزش در بازار سرمایه در بورس های جهان متعلق به شرکت های نفتی و پتروشیمی جهان است که با کاهش ارزش روبه رو می شوند .

این گزارش همچنین حاکی است، سبد دارایی بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری ، صندوق های شرکت های پتروشیمی و نفتی هستند، موجب شده است که شاخص S&P ۵۰۰ (مخفف عبارت Standard and Poor's index) که فهرستی از ۵۰۰ سهام برتر در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک است امروز 1،45 درصد افت داشته باشد.

البته این سهام در بورس نزدک، دیگر شاخص عملکرد بورس اوراق بهادار نیویورک، که بزرگ ترین بازار معاملات الکترونیک سهام در آمریکا است، نیز 1،97 درصد افت داشت.

براساس این گزارش، سهام شرکت آمازون با 3،4 درصد؛ فیس بوک با 4،1 درصد، سهام شرکت های وابسته به نفت با 3 درصد؛ شرکت آنادارکو با 6 درصد و نیز شرکت خدمات نفتی ویتر فورت اینترنشنال نیز با 4،9 درصد افت ارزش در این بازار مواجه بودند.


ویدیو مرتبط :
ویدیو دوم از سقوط پل راهن در برزیل به شدت وحشتناک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سقوط امپراطوری آمریکا سریع خواهد بود نه تدریجی



 

 

سقوط امپراطوری آمریکا سریع خواهد بود نه تدریجی

 

به نقل از پایگاه خبری دیلی بیست، فرگوسن در مقاله خود در این زمینه آورده است: آیا آمریکا تمامی پل های پشت سر خود را خراب کرده و تمامی ابزار ابرقدرت بودن خود را از بین برده است و اکنون در آستانه سقوط تدریجی است؟ من چنین باوری دارم. اما به اعتقاد من آمریکا و یا تمدن غرب در مسیر سقوط تدریجی قرار ندارد.

وی در ادامه این مقاله با اشاره به این که این باور وی به دلیل خوشبین بودنش نیست، می نویسد: من در چنین شرایطی که تمامی احتمالات برای بهبود وضعیت آمریکا در حال از بین رفتن است، با این سخن چرچیل مبنی بر این که آمریکا همواره در مسیر درست حرکت خواهد کرد، موافق نیستم. به اعتقاد من تمدن اینگونه نیست که ابتدا پیشرفت کند و سپس رو به سقوط رفته و به آرامی دچار انحطاط شود. تاریخ یک منحنی صاف نیست که اتفاقات در آن یکی از پس از دیگری تکرار شود. در واقع تاریخ مانند یک شیب تند است که ناگهان مانند یک تخته سنگ بزرگ سقوط می کند.

فرگوسن در ادامه این مقاله می افزاید: اگر نمی توانید متوجه منظور من شوید، مسئله شهر ماچو پیچو محل زندگی اینکاها در پرو را بررسی کنید. اینکاها زمانی در این شهر بر تمام مناطق اطراف خود فرمانروایی می کردند، اما در کمتر یک دهه اسپانیایی ها تمدن آنان را نابود کردند و امروزه تنها شهر ماچو پیچو از آنان باقی مانده است که گردشگران بسیار بی تفاوت به آن نگاه می کنند. بسیاری از تمدن های گذشته با سرعت زیاد نابود شده و از بین رفته اند و امروزه دیگر چیزی از آن تمدن ها باقی نمانده است. در واقع تمدن ها به سرعت از بین می روند نه به تدریج. همانند امپراطوری روم که تنها در چند دهه در اوائل قرن پنجم نابود شد. همچنین سلسله مینگ در چین که به دلیل اختلافات داخلی بسیار سریع نابود شد و از بین رفت و نابودی آن تنها چند دهه به طول انجامید.

این مورخ انگلیسی در ادامه مثال های خود به شوروی سابق اشاره کرده و آورده است: تازه ترین مثال از این دست ابرقدرت بزرگ شرق شوروی است که سقوط و فروپاشی آن نیز تنها چند سال طول کشید. اما نکته ای که در میان تمامی این سقوط ها و زوال های تمدن ها مشترک است، این است که نظام های اجتماعی پیچیده که موجب نابودی این تمدن ها شد، یک نظام عمل گرا و ثابت نبود، چرا که مردم لحظه ای حامی حکومت خود و لحظه ای دیگر با آن مخالف بودند. اکنون می توان به این نتیجه رسید که در روند قدرت شما تا زمانی که خوب باشید و از شما حمایت شود باقی می مانید و به محض این که حمایت از شما برداشته شد، در سریع ترین زمان ممکن سقوط وحشتناکی خواهید داشت.

فرگوسن در بخش دیگری از مقاله خود آورده است: آن پوستری را به یاد آورید که در آن یک قطار از خط خارج شد و با دیوار ایستگاه قطار برخورد کرد، آخرین کلامی که راننده این قطار بر زبان آورد این بود: "آه، لعنتی." اکنون سوال این است که حظه بیان این جمله برای مقامات آمریکا چقدر نزدیک است، لحظه ای که این کشور مانند آن قطار سقوط خواهد کرد. غرب نخستین بار در اواخر قرن پانزدهم به دلیل ایجاد برخی نوآوری ها از سایر کشورهای دنیا پیش افتاد. من این نوآوری ها را اقدامات کشنده می نامم. این اقدامات عبارتند از 1) رقابت: اروپا در آن زمان از نظر سیاسی یک مکان چند پاره با نظام های پادشاهی و جمهوری مختلف بود که به چند مرکز رقابتی تبدیل شد. 2) وقوع انقلاب علمی: اروپا در قرن 17 تمامی مسائل علمی مربوط به ریاضی، نجوم، فیزیک، شیمی و زیست شناسی را به تسخیر خود در آورد. 3) ایجاد دولت محافظه کار : یک نظام کامل اجتماعی و سیاسی در کشورهای انگلیسی زبان ایجاد شد که بر اساس خواسته های راستگرایان استوار بود. 4) پزشکی مدرن: در قرون 19 و 20 تمامی پیشرفت های پزشکی توسط کشورهای اروپایی و آمریکا شمالی صورت گرفت. 5) جامعه مصرف کننده: انقلاب صنعتی در جایی رخ داد که در آن بستر لازم برای پیشرفت فناوری ها و در کنار آن نیاز به استفاده از این فناوری ها وجود داشت. 6) اخلاق در کار: غربی ها نخستین افرادی بودند که به کار بیشتر و گسترده تر و پس انداز بیشتر اندیشیدند.

وی در بخش دیگری از مقاله خود اشاره می کند: در گذشته چین به طور متوسط از غرب ثروتمندتر بود، اما به مرور زمان غرب و به ویژه آمریکا در این زمینه از چین سبقت گرفت. اکنون ترس و نگرانی اصلی من مانند بسیاری از افراد دیگر در غرب این است که اکنون آمریکا دیگر ثروتمندتر از چین نباشد. البته خروج کشورهای آسیایی از فقر بسیار مطلوب است، اما ترس من از این است که غربی ها و آمریکا آن شش عامل برتری خود را در قرن های گذشته از بین برده باشند.

وی در بخش پایانی مقاله خود با اشاره به این که این شش عامل برتری غرب اکنون توسط کشورهای دیگر به ویژه در آسیا مورد استفاده قرار می گیرد، آورده است: کره جنوبی اکنون عامل ششم یعنی اخلاق در کار را به خوبی اجرا می کند، به طوری که ساعت کار مفید در این کشور 39 ساعت در هفته است. در مورد جامعه مصرف کننده نیز باید اشاره کنم که هم اکنون 30 عدد از بزرگترین تفرجگاه ها و بازارهای بزرگ دنیا در کشورهای آسیایی قرار دارند. از نظر مراقبت های پزشکی و سلامت نیز وضعیت چین و ژاپن بسیار بهتر از آمریکا است. به طوری که در 50 سال اخیر امید به زندگی در آمریکا از 70 به 78 و در ژاپن از 68 به 83 سال رسیده است. در مورد علم نیز باید اشاره شود که بسیاری از برندگان نوبل از آمریکا اکنون بسیار مسن هستند و آینده به نوجوانان کشورهای دیگر به ویژه آسیا تعلق دارد. بنابراین به نظر می رسد که آمریکا در آستانه سقوط قرار دارد، اما این سقوط سریع خواهد بود، نه تدریجی.../شفاف