اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«بفروش و بساز» به جای «بساز و بفروش»


نماینده تام‌الاختیار وزیر راه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی گفت: قانون پیش‌فروش ساختمان به نفع پیش‌ فروشنده و پیش‌خریدار است.

خبرگزاری تسنیم: نماینده تام‌الاختیار وزیر راه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی گفت: قانون پیش‌فروش ساختمان به نفع پیش‌ فروشنده و پیش‌خریدار است.

 حسین معصوم در خصوص اینکه آیا قانون پیش‌فروش ساختمان ایراداتی دارد افزود: قانون پیش‌فروش ساختمان هنوز اجرایی نشده است که ببینیم ایرادات آن چیست و این قانون می‌تواند در فرایند اجرا ایرادات خود را نشان دهد اما آنچه مهم است این است که قانون پیش‌فروش یک تشریفاتی دارد که انبوه‌سازان باید آن را انجام دهند تا بتوانند پیش‌فروش ساختمان را انجام دهند.

وی ادامه داد:‌ در قانون پیش‌فروش ساختمان که در ابتدای راه این قانون هستیم باید پیش‌سندی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و حساب امانی نیز نزد بانک مسکن انجام شود در مجموع قانونی است که اگر اجرایی شود هم می‌تواند به نفع پیش‌ فروشنده مسکن و هم پیش‌خریدار باشد.

وی در پاسخ به این سؤال که در یکی از اظهارات خود اعلام کرده بودید باید مراقب به وجود آمدن پدیده جدیدی در پیش‌فروش ساختمان بود تصریح کرد: به هر حال هر پروژه‌ای که تبلیغات گسترده‌ای برای پیش‌فروش می‌کند می‌تواند پدیده‌ای دیگری باشد اما به عنوان مثال پروژه سارینای کیش که مدت‌هاست تبلیغات ندارد به هیچ عنوان مثل پروژه پدیده-که اقدام به فروش سهام کرده بود- عمل نکرده است.

وی ادامه داد: هر پروژه‌ای که از ما پیش‌فروش مجوز را نگرفته عدم رعایت قانون است اما به هر حال سارینای کیش به تازگی مدارک خود را برای اخذ مجوز ارائه کرده است.

نماینده تام الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی بادآور شد: ظاهراً این شرکت از قانون پیش فروش مطلع نبوده و به ما مراجعه نکرده بود؛ اما به هر حال تقاضای اخذ مجوز پیش‌فروش را براساس رعایت قانون پیش‌فروش به ما ارائه کرد و ما نیز آن را به اداره کل راه و شهرسازی بندرعباس ارائه کردیم تا مجوزهای لازم برای پیش‌فروش ساختمان با ارائه مستندات انجام شود.

معصوم در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای حفظ حقوق انبوه سازان در کشور است تا انبوه سازان سرمایه‌های خود را به خارج از کشور نبرند، گفت: انبوه‌سازان اگر قانون را رعایت کنند حمایت‌های لازم از سوی دولت و تخصیص تسهیلات شامل حال آنها خواهد شد که هم به نفع انبوه‌سازان و هم به نفع مردم و کشور خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا پروژه‌ای هست که مجوز پیش‌فروش اخذ کرده باشد، گفت: به تازگی برخی از پروژه‌ها درصدد اخذ این مجوز هستند و اخیراً وضعیت بهتر از قبل شده است و طبیعتاً وقتی این موضوعات رسانه‌ای می‌شود آن پروژه‌هایی که حسن نیت دارند به سمت رعایت قانون می‌آیند.

وی اضافه کرد: قانون پیش‌فروش ساختمان یک قانون عام است و استثنایی در آن وجود ندارد و در سراسر کشور آن را به مرحله اجرا بگذاریم.

وی در پاسخ به این سئوال که راهکار عدم خروج سرمایه‌ها از کشور چیست، گفت: بعید است کسانیکه سرمایه‌ بالایی دارند بخواهند سرمایه‌ خود را به خارج از کشور منتقل و در آنجا ساخت و ساز کنند. شاید در چند دهه گذشته اصطلاحی به نام بساز و بفروش داشتیم اما الان به فروش و بساز تبدیل شده است.

معصوم ادامه داد: به هر حال بر اساس فرآیندی که تعریف شده است قطعا‌ از سرمایه‌گذاران حمایت می شود و آنها هم بهتر از ایران جایی برای سرمایه‌گذاری ندارند.


ویدیو مرتبط :
فیلم بساز بفروش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهبرداری میلیاردی مرد بساز و بفروش با تغییر کد



کلاهبرداری میلیاردی مرد بساز و بفروش با تغییر کد

مرد کلاهبردار بعد از فروش آپارتمان به یکی از مشتریانش، با استفاده از کدپستی جعلی، کد رهگیری جدید می‌گرفت و از این طریق آپارتمان مورد نظر را به افراد دیگر می‌فروخت. این مرد که تا‌کنون 100شاکی از او شکایت کرده‌اند، با این شگرد توانسته میلیاردها تومان به جیب بزند.

حوادث روز - به گزارش همشهری، رسیدگی به این پرونده، حدود 1/5‌ماه پیش و با شکایت تعدادی از شاکیان در دادسرای رسالت آغاز شد.

آنها وقتی متوجه شده بودند آپارتمانی را که از فردی معروف به مهندس خریده‌اند، به چند نفر دیگر هم فروخته شده، راهی دادسرا شده بودند تا از مهندس شکایت کنند.

 

با شکایت آنها، قاضی رسکتی، بازپرس شعبه 15دادسرای رسالت رسیدگی به این پرونده را آغاز کرد و وقتی در تحقیقات مشخص شد که مرد کلاهبردار از این طریق، افراد زیادی را فریب داده و هر کدام از آپارتمان‌هایش را به چند نفر فروخته است، دستور بازداشت او صادر شد و مأموران وی را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.

 

این مرد در بازجویی‌ها به کلاهبرداری اعتراف کرد و مدعی شد که سال‌ها در کار ساخت‌وساز بوده اما از زمانی که به مشکل مالی برخورده، تصمیم گرفته با این شگرد کلاهبرداری کند. اما کلاهبرداری‌های این مرد چگونه رقم می‌خورد؟

 

یکی از شاکیان در تشریح نحوه ماجرا به همشهری می‌گوید: سال گذشته، زمانی که خواهرم به‌دنبال آپارتمانی برای پیش خرید می‌گشت، از طریق یکی از دوستانمان متوجه شد که مردی در منطقه تهران‌نو که به مهندس معروف است در کار ساخت‌وساز است و شهرت خوبی دارد. تعدادی از بنگاه‌دارهای آن منطقه، مهندس را می‌شناختند و می‌گفتند که او مدت‌هاست در کار ساخت‌وساز آپارتمان است و تا حالا باعث خانه‌دار شدن عده زیادی شده است. به‌خاطر همین تعریف‌ها بود که خواهرم به این مرد اعتماد کرد و برای پیش‌خرید آپارتمان به سراغ او رفت.

 

وی ادامه می‌دهد: آن روز مهندس با دریافت مبلغی میلیونی، با خواهرم قرارداد نوشت و از آنجا که بخش زیادی از کار ساخت آپارتمان انجام شده بود، به بنگاه رفتند و حتی کدرهگیری هم گرفتند. وقتی کد رهگیری صادر شد، مطمئن شدیم که جای هیچ نگرانی نیست و خواهرم به‌زودی صاحب آپارتمان خواهد شد؛ به همین دلیل من هم تصمیم گرفتم برای پیش‌خرید آپارتمان اقدام کنم و اواسط بهمن‌ماه سال گذشته نزد مهندس رفتم.

 

بعد از نوشتن قرارداد، 40میلیون تومان به‌عنوان قسط اول به این مرد پرداخت کردم و در بنگاه مبایعه‌نامه‌ای تنظیم و کد رهگیری نیز صادر شد. پس از آن منتظر بودم که هر چه زودتر کار ساخت آپارتمان و تحویل آن به پایان برسد اما بعد از مدتی متوجه شدم که مرد کلاهبردار هر کدام از آپارتمان‌ها را به چند نفر فروخته است.

 

من که شوکه شده بودم، همراه خواهرم راهی بنگاه شدیم و در آنجا متوجه شدیم آپارتمان‌هایی که ما از متهم خریده بودیم، به چهار پنج‌نفر دیگر هم فروخته شده است. برای همین تصمیم گرفتیم از وی شکایت کنیم.

 

براساس این گزارش، بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که مرد کلاهبردار بعد از شناسایی خریداران، آپارتمان در حال ساختی را به آنها نشان می‌داد و همراه طعمه‌هایش برای انجام معامله راهی بنگاه می‌شد. پس از نوشتن قرارداد، متهم با ارائه کدپستی، کدرهگیری دریافت می‌کرد و در اختیار مشتری قرار می‌داد اما چند روز بعد، همان آپارتمان را در بنگاهی دیگر و به فرد دیگری می‌فروخت.

 

او این بار نیز با ارائه کدپستی جعلی، کدرهگیری دریافت می‌کرد و طعمه‌هایش به تصور اینکه همه‌‌چیز کاملا قانونی انجام شده، سرمایه‌شان را در اختیار او قرار می‌دادند.

 

هم‌اکنون این پرونده در حدود 100شاکی دارد و این در حالی است که متهم با صدور قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برد. از سوی دیگر بررسی‌ها درخصوص اینکه بنگاه‌داران نیز در این ماجرا دست داشته‌اند یا نه، ادامه دارد./همشهری