اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بساز و بفروشی در تهران ممنوع


با اجرای این بند از مقرراتی كه تاكنون در ساخت‌وساز اعمال نمی‌شد، سازنده‌ها و انبوه‌سازان تجربی كه بدون صلاحیت فنی و علمی، آپارتمان‌های تهران را بنا می‌كردند، به اجبار باید این بازار را به شركت‌های ساختمانی واگذار كنند.

دنیای اقتصاد: سه نهاد سازمان نظام مهندسی تهران، شهرداری و شورای‌شهر تهران توافق كردند از اول مردادماه ساخت‌وسازهای مسكونی با زیربنای بیش‌از 3هزار مترمربع را مشمول طرح «صدور شناسنامه‌فنی» قرار دهند به طوریكه با اجرای این طرح، 10 نوع مقررات خاك‌خورده كه اجرای آن به آرزوی مهندسان‌ساختمان تبدیل شده بود، برای ساخت‌وسازهای بزرگ اجباری می‌شود.

براساس این توافق‌، 6ماه بعد از اجرای طرح چنانچه نتایج مورد قبول قرار گرفت، دامنه صدور شناسنامه‌فنی به ساخت‌وسازهای بیش از 2500 مترمربع سرایت می‌كند و به همین ترتیب حداكثر بعد از سه سال همه ساخت‌وسازهای مسكونی مشمول شناسنامه‌فنی می‌شوند.

تجهیز ساختمان‌ها به شناسنامه فنی به‌منزله تایید كیفیت سازه ازسوی سازمان نظام مهندسی است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با اجرای طرح صدور شناسنامه‌فنی مقرر شده عمل به مفاد آیین‌نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان، بدون اغماض برای ساخت‌وسازهای مسكونی تهران اجباری شود.


این آیین‌نامه تاكنون به دلیل تعلیق صدور شناسنامه‌فنی توسط شهرداری و نظام‌مهندسی جدی گرفته نمی‌شد، اما از اول مرداد به واسطه ملاك‌عمل قرار گرفتن آن، دست بسازوبفروش‌ها از بازار ساخت‌وساز قطع می‌شود. در این آیین‌نامه به صراحت قید شده، كلیه عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر خدمات مهندسی به عنوان «مجری» انجام شود و در عین حال مجری باید كلیه مسوولیت ساخت و حوادث و خسارت احتمالی را تقبل كند.

با اجرای این بند از مقرراتی كه تاكنون در ساخت‌وساز اعمال نمی‌شد، سازنده‌ها و انبوه‌سازان تجربی كه بدون صلاحیت فنی و علمی، آپارتمان‌های تهران را بنا می‌كردند، به اجبار باید این بازار را به شركت‌های ساختمانی واگذار كنند.

رییس سازمان نظام مهندسی تهران درباره توافق جدید با مدیریت شهری پایتخت برسر از سرگیری صدور شناسنامه‌فنی به «دنیای‌اقتصاد» گفت: نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت‌وسازهای بالای 3 هزار مترمربع از اول مرداد كامل می‌شود و طبق یك جدول زمانی، این نظارت به همه ساخت‌وسازها تسری پیدا می‌كند.

سعید غفرانی در خصوص تاثیر توافق‌های صورت گرفته در کاهش حوادث ساختمانی گفت: اجرای کامل ماده 33 قانون نظام مهندسی برای ساخت و سازهای بالای 3 هزار متر به معنای نظارت کامل سازمان بر ساخت‌وسازها و به حداقل رساندن حوادث ساختمانی است.

 ضمن اینکه در مورد ساخت و سازهای زیر 3هزار متر نیز چون از هم‌اكنون مسوولیت معرفی مهندس‌ناظر به سازنده، به سازمان نظام‌مهندسی واگذار شده، همزمان با افزایش تعاملات، کنترل دقیق‌تری بر عملکرد مهندسان ناظر صورت می‌گیرد و این امر در کاهش حوادث ساختمانی به میزان چشمگیری اثرگذار خواهد بود.     

   


ویدیو مرتبط :
وقتی گاو و گوسفندا رو بفروشی ماشین بخری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش رسایی به تقدیر ملکه انگلیس از سفیرش در تهران:"گس" ممنوع الورود شود



 

 

 

واکنش رسایی به تقدیر ملکه انگلیس از سفیرش در تهران:

 

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، با اشاره به اعطای نشان "سر" از سوی ملکه انگلیس به سفیر این کشور در تهران گفت: من فکر می‌کنم سفیر انگلیس نهایت سرسپردگی خود را به منافع دولت انگلیس که منطبق با منافع رژیم صهیونیستی است نشان داده است.

وی افزود: تقدیر ملکه انگلیس نیز از این سفیر کاملاً طبیعی است چرا که اقدامات وی کاملاً در جهت اهداف و منافع این کشور در ایران است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مهم این است که چه برخوردی با دولت انگلیس و سفیر وی در تهران صورت گیرد تا جلوی چنین اقداماتی گرفته شود.

رسایی گفت: من تصور می‌کنم که باید در قبال این حرکت ورود گس به ایران به عنوان عنصر نامطلوب ممنوع شود.

وی افزود: البته مجلس نیز به دنبال تصویب قانون کاهش رابطه با انگلیس در کمترین سطح خود است که ما منتظر هستیم این قانون هرچه زودتر به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: البته برخی از مسئولین با تاخیر در ارایه این طرح درصدد دادن فرصت به سفیر انگلیس در تهران هستند که من تصور نمی‌کنم چنین کاری مفید باشد...../تحلیل:عصرایران