اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برگزاری انتخابات فقط با یک کاندیدا!


مقامات در کره شمالی از مردم این کشور خواستند در انتخابات پارلمانی این کشور در روز یکشنبه مشارکت کنند.

عصر ایران: مقامات در کره شمالی از مردم این کشور خواستند در انتخابات پارلمانی این کشور در روز یکشنبه مشارکت کنند.

در انتخابات پارلمان کره شمالی موسوم به "شورای عالی ملت"، در هر حوزه انتخابیه تنها یک کاندیدا وجود دارد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: این انتخابات به مقامات کره شمالی اجازه می دهد آمار افرادی که به خارج از این کشور فرار کرده اند مشخص کنند.

در هر حوزه انتخابیه در انتخابات پارلمانی کره شمالی تنها یک کاندیدا وجود دارد که از سوی حزب حاکم معرفی می شود.

این انتخابات در 687 حوزه انتخابیه برگزار می شود و شرکت کنندگان در انتخابات، در برگه رای یکی از دو گزینه آری یا خیر را پُر می کنند.

در انتخابات پارلمانی قبلی در کره شمالی در سال 2009 میلادی، نسبت شرکت در انتخابات، 99.98 درصد از کل افراد واجد شرایط رای دادن بود. در انتخابات 2009 همه کاندیداهای معرفی شده انتخاب شدند.

انتخابات امروز یکشنبه نخستین انتخابات پارلمانی از زمان آغاز حکمرانی کیم جونگ اون رهبر فعلی کره شمالی پس از مرگ پدرش کیم جونگ ایل در دسامبر 2011 است.

کیم جونگ اون رهبر فعلی کره شمالی هم به مانند پدرش، خود شخصا از یکی از حوزه های انتخابیه (حوزه کوهستان بیکو) کاندیدا شده است.

کوهستان بیکو در شمال کره شمالی و در نزدیکی مرزهای چین قرار دارد و منطقه مقدسی برای مردم کره شمالی به شمار می رود زیرا "کیم ایل سونگ" رهبر وقت کره شمالی و پدربزرگ رهبر فعلی در آن پایگاهی برای استقرار جنگجویان علیه استعمارگران ژاپنی ایجاد کرده بود.

براساس اعلام رسمی مقامات کره شمالی کیم جونگ ایل رهبر سابق این کشور و پدر رهبر فعلی نیز در این منطقه متولد شده است.

انتخابات پارلمانی کره شمالی هر 5 سال یک بار برگزار می شود. پارلمان معمولا هر سال، دو جلسه یک روزه برگزار می کند. در این جلسه بودجه سالیانه به رای گذاشته می شود و تصمیمات حزب حاکم نیز به تصویب می رسد.

آخرین جلسه پارلمان مربوط به آوریل 2013 است که در آن تایید وضعیت کره شمالی به عنوان یک قدرت نظامی هسته ای به تصویب رسید.

در این انتخابات و با نگاهی به فهرست کاندیداها می توان به جایگاه و وضعیت مقامات پی برد که آیا همچنان حکومت از آنها راضی هست یا نه.

رای گیری انتخابات پارلمانی همچنین به عنوان وسیله ای برای آمارگیری از ساکنان کره شمالی استفاده می شود. مسؤولان برگزاری انتخابات از همه خانه ها بازدید می کنند تا از وضعیت حضور یا غیاب رای دهندگان ثبت نام کننده مطمئن شوند.

به گفته شماری از پناهندگان کره شمالی در کره جنوبی، این انتخابات می تواند فرار یک شهروند کره شمالی به چین یا کره جنوبی را نشان بدهد. البته اقوام و نزدیکان افراد غایب معمولا می توانند با گفتن اینکه آنها در حوزه های انتخابیه دیگری حضور دارند یا رشوه دادن به مسؤولان برگزاری انتخابات این مسئله را به شکلی پایان دهند.


ویدیو مرتبط :
چگونه کاندیدا های انتخابات 92 سیاه نمایی کردن؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت ورزش از احتمال برگزاری مجدد انتخابات فدراسیون فوتبال خبر داد



وزارت ورزش و جوانان , انتخابات فدراسیون فوتبال

 

سایت وزارت ورزش و جوانان در حالی از احتمال برگزاری مجدد انتخابات فدراسیون فوتبال خبر داده که معاون این وزارتخانه از پاسخگویی صریح در این باره خودداری کرده است.

به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، نامه‌های سازمان بازرسی کل کشور در مورد ایرادهای وارد شده به انتخابات فدراسیون فوتبال و مطرح شدن موضوع غیرقانونی بودن احراز پست ریاست فدراسیون فوتبال توسط علی کفاشیان، احتمال برگزاری مجدد انتخابات در این فدراسیون را قوت بخشیده است.

حمید سجادی معاون ورزش وزارت ورزش و جوانان به سوالاتی که در خصوص احتمال برگزاری مجدد انتخابات و تاثیر این اقدام در مجامع بین‌المللی (فیفا) مطرح است، پاسخ گفت.

* سوالی که برخی از کارشناسان فوتبال و رسانه‌های ورزشی مطرح می‌کنند این است که با وجود اطلاع مسئولان وزارت ورزش و جوانان از ایرادات سازمان بازرسی کل کشور به شرکت افراد بازنشسته در انتخابات فدراسیون فوتبال، چرا کفاشیان به عنوان یکی از کاندیداها تایید صلاحیت شد؟

- برای اینکه هیچ شبهه‌ای در مورد موضوع وزارت ورزش و جوانان در قبال علی کفاشیان باقی نماند لازم است به این نکته اشاره کنم که از بدو ورود عباسی به وزارت ورزش و جوانان بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که با ایجاد تغییرات در سطح مدیریتی فدراسیون فوتبال، وزیر ورزش و جوانان می‌تواند برگ برنده‌ای را نزد افکار عمومی به ویژه فوتبال دوستان برای خود داشته باشد، اما با وجود پیشنهادات بسیار، عباسی با اعتقاد بر محوریت قانون، رعایت همه مراحل قانونی مربوط به انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال را مورد تاکید قرار داد و بر همین اساس انتخابات فدراسیون فوتبال روز 15 اسفند به ریاست وزیر ورزش و جوانان برگزار شد و عباسی هم به عنوان یک عضو مجمع به کاندیدای مورد نظر خود رای داد. احراز صلاحیت کاندیداها برای شرکت در انتخابات صرفا توسط شورایی که توسط خود هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال تشکیل شده بود انجام گرفت، وزارت ورزش و جوانان هیچ دخالتی در این خصوص نداشت و کسانی که غیر از این را مطرح می‌کنند، احتمالا از اطلاعات لازم درباره انتخابات فدراسیون برخوردار نیستند.

* البته این سوال هم مطرح است که علی رغبتی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت معاونت ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان که به عنوان یکی از اعضای کمیته سه نفره در تعیین صلاحیت نامزدها حضور داشت، چرا از ثبت نام کفاشیان جلوگیری و یا دیگران را نسبت به این مساله قانع نکرد؟

- فراموش نکنیم رغبتی به همراه فرشاد سپهر و مهدی محمدنبی، هر سه از سوی هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال انتخاب شده بودند، البته همه دوستان در سال‌های اخیر از ماه‌ها قبل از موضع‌گیری سازمان بازرسی کل کشور مطلع شده‌اند، مصاحبه‌های قبل از ثبت نام کاندیداهای محترم نیز موید این نکته است. ما هم قبل از برگزاری انتخابات در دو نوبت نامه‌های بازرسی کل کشور را به فدراسیون فوتبال ارجاع کردیم.

* شاید در این رابطه بود که در برخی رسانه‌ها عنوان شده بود وزیر برای اثبات بی‌طرفی خود در این انتخابات، رای سفید به داخل صندوق خواهند انداخت؟

- خیر، اصلا این طور نبوده است. من نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا آمده است. وزیر در جلسه قبلی که در خصوص تغییر اساسنامه بود این موضوع را مطرح کردند و در مرحله مقدماتی انتخابات فدراسیون فوتبال هم که هر یک از کاندیداها به 10 رای علنی اعضای مجمع نیاز داشتند، به هیچ کدام از کاندیداها رای ندادند تا عملا بی‌طرفی خود را ثابت کنند، اما در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس مجمع از ابتدای جلسه در تمامی مراحل انتخابات شرکت کرده و رای هم دادند.

* به نظر می‌رسد در مورد موضع سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر غیرقانونی بودن حضور افراد بازنشسته، بازخرید و دوشغله در پست‌های دولتی به اندازه کافی اطلاع رسانی نشده است، شاید همین مساله یکی از دلایل بروز این همه شایعه باشد؟

- مساله ممنوعیت به کارگیری افراد بازنشسته‌ در سال 1384 در مجلس محترم شورای اسلامی به عنوان قانون تصویب شده است و وزارت ورزش و جوانان که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کند و فدراسیون فوتبال نیز مانند دیگر نهادهای دولتی عمومی موظف به رعایت این قانون است، بدیهی است این قانون مختص به وزارت ورزش و جوانان هم نیست. فرض هم این است که با انتشار قانون و ابلاغ آن به مبادی ذیربط همه از مفاد آن مطلع خواهند شد. در این راستا نامه‌‌های سازمان بازرسی کل کشور برحسب وظیفه قانونی وزارت ورزش و جوانان به فدراسیون فوتبال ابلاغ شد.

* با توجه به تمامی این شرایط و تحلیل‌ها احتمال برگزاری مجدد انتخابات فوتبال را تا چه اندازه جدی می‌دانید؟

- من فقط می‌توانم بگویم مجمع عمومی فدراسیون فوتبال براساس ضوابط اساسنامه فدراسیون و قوانین لازم الاجرای کشور و مطابق با نتیجه اقدامات قانونی سازمان بازرسی، در این خصوص عمل خواهد کرد.

* اگر انتخابات تجدید شود احتمال دخالت فیفا تا چه اندازه جدی خواهد بود؟

- من بعید می‌دانم فضایی برای دخالت فیفا وجود داشته باشد، چرا که یکسری از قوانین در هر کشوری جنبه داخلی دارد و کشورها در خصوص اجرای قوانین داخلی به حاکمیت ملی خود استناد می‌کنند. مگر اینکه از سوی فدراسیون فوتبال یک کشور مسائل دیگری مطرح شود.