اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه هسته‌ای، بخشی از غرور ایرانی‌هاست



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - لس‌آنجلس تایمز:
برنامه هسته‌ای، بخشی از غرور ایرانی‌هاست

یک روزنامه آمریکایی در ارتباط با تمدید مذاکرات هسته‌ای نوشت که به چالش‌ کشیدن غرب در موضوع هسته‌ای، مسئله غرور ایران است و این موضوع به بخشی از هویت ایران تبدیل شده است.

 «آرون دیوید میلر» از مرکز «وودرو ویلسون» در مقاله‌ای در روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اشاره کرد و نوشت زمانی در زندگی وجود دارد که به آنچه می‌خواهید، نمی‌رسید اما ممکن است به آنچه که لازم دارید برسید. ممکن است که چیزی که به آن می‌رسید همه چیز نباشد اما باز هم خوب است.

وی سپس این موضوع کلی را به مسئله هسته‌ای ایران اشاره داد و نوشت در هر مذاکره‌ای که کارساز می‌شود، هیچ‌کس به آنچه می‌خواهد نمی‌رسد و هیچ‌کس به ۱۰۰ درصد نمی‌رسد اما دستکم به آنچه که برای توافق لازم است، دست پیدا می‌کند.

این گزارش ضمن اشاره به این مطلب که به چالش کشیدن غرب در موضوع هسته‌ای به یک موضوع پرافتخار برای ایران تبدیل شده است، نوشت که این مسئله صحت دارد که تحریم‌های واشنگتن، اروپا و شورای امنیت در آوردن ایران به میز مذاکره، نقش مهمی را ایفا کرده است اما این بدان مفهوم نیست که فشار اقتصادی و مالی به اندازه‌ای کافی بوده که به حصول توافق هسته‌ای با ایران منجر شود.

لس‌آنجلس تایمز ادامه داد، ایران از کاهش فروش نفت، افت ارزش ارز، کسری بودجه و محدودیت‌های بانکداری و مالی رنج می‌برد اما ظرفیت ایران برای تحمل فشار اقتصادی و مشارکت در «اقتصاد مقاومتی» بسیار بیشتر از تصور ما است.

بر اساس این گزارش، ایران قصد دور ریختن میلیاردها دلار بودجه‌ای که صرف زیرساخت هسته‌ای خود کرده است، را ندارد. غرب، اهمیت برنامه هسته‌ای ایران بعنوان یک سمبل قدرت بزرگ در منطقه را درک نمی‌کند. موضوع هسته‌ای به بخشی از هویت ایران تبدیل شده است.

اخبار سیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
محمدعلی بخشی | سنگین | کربلا بمیرم ، این آرزوم هاست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه هسته ای ایران با غرور مردم گره خورده استبرنامه هسته ای ایران با غرور مردم گره خورده است



 

 

برنامه هسته ای ایران با غرور مردم گره خورده استبرنامه هسته ای ایران با غرور مردم گره خورده است

 

روزنامه یو اس ای تودی در گزارش خود در این زمینه آورده است: بنرها و پوسترهای موجود در خیابان های ایران مبین این نکته است که مردم ایران بر این باورند دستیابی به انرژی هسته ای حق واضح و مسلم آنان است، این پوسترها بر سر در ساختمان های ایران به چشم می خورد. در عین حال رسانه های دولتی ایران نیز به دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی عروسک خیمه شب بازی آمریکا لقب داده اند و در گزارش های خود ادعاهای آژانس را در مورد پیشرفت های ایران در زمینه تولید سلاح هسته ای تکذیب می کنند، گزارش هایی که به نظر آنان بر اساس ادعاهای کذب آمریکا تهیه شده است.

بر اساس این گزارش، دانشجویان دانشگاه تهران نامه تظلم خواهی را در همین زمینه تهیه کرده و در آن از ایران خواسته اند عضویت خود در آژانس بین المللی انرژی هسته ای را به حالت تعلیق درآورد. هیچ شکی نیست که ایران کاملا به دقت و به صورت مرحله ای عکس العمل خود را در قبال فشارهای غرب بر ضد برنامه های هسته ایش مدیریت می کند.

این گزارش در ادامه به نقل از ویلیام بیمان استاد دانشگاه مینه سوتا و کارشناس مسائل ایران می افزاید: ممکن است ایرانی ها در برخی موارد با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، اما نکته مهم این است که در مورد مسئله هسته ای تمام ایرانی ها با یکدیگر متحد می شوند. در واقع مسئله هسته ای یکی از مواردی است که تمام مردم ایران در مورد آن اشتراکات زیادی دارند و صحبت هایشان در این مورد یکسان است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که این مسئله باعث شده است نظام حاکم بر ایران با خیالی آسوده و بدون نگرانی به برنامه هسته ای خود ادامه دهد، تصریح می کند: این یک مزیت بزرگ و عالی برای حکومت ایران است. آن ها با خیال راحت می توانند در مورد برنامه هسته ای خود با آمریکا و دیگر متحدان آن مبارزه کنند و این در حالی است که خیالشان از این بابت که مجبور نیستند در این برهه زمانی بر روی اختلافات داخلی تمرکز کنند و در مبارزه در عرصه هسته ای ناکام بمانند، راحت است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: برای آمریکا و متحدان غربی اش این مسئله کاملا واضح و مسجل است که باید با ایران بدون اختلاف نظر و مشکل مبارزه کنند. این مسئله برای مقامات غربی یک نکته کاملا واضح و غیر قابل بحث است که باید تمام گام های مورد نظر را برای جلوگیری از حرکت ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای بردارند. با وجود این، این مسئله در داخل ایران مسیر کاملا متفاوتی دارد. در جمهوری اسلامی مسئله هسته ای به طور عمیقی با عناصر بسیار قدرتمندی چون غرور ملی و همچنین تبدیل ایران به پرچمدار پیشرفت های علمی در دنیا گره خورده است. این مسئله فضای کمی را برای تاثیر گذاری فشارهای غربی ها بر روی برنامه هسته ای ایران بر جای گذاشته است.

آخرین عکس العمل ایران در این زمینه به گونه ای است که این کشور از مصالحه با غربی ها خودداری می کند و این در حالی است که کشورهای غربی و آمریکا در تلاش برای بررسی اعمال تحریم های بیشتر بر ضد ایران و همچنین بالقوه نگه داشتن احتمال حمله نظامی به ایران هستند. گام بعدی غربی ها در این زمینه در جلسه این هفته اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین برداشته خواهد شد که احتمالا شامل ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

تئودور کاراسیک کارشناس مسائل امنیتی موسسه تحلیل نظامی امارات در امور خاور نزدیک در این باره می گوید: این مسئله کاملا غیر قابل درک وعجیب است، در شرایطی که غرب انرژی هسته ای ایران را یک تهدید می داند، ایران این مسئله را حق طبیعی خود می شمارد.

در پایان این گزارش آمده است: در شرایطی که در گزارش آمانو این ادعا مطرح شده است که ایران برخی آزمایش های مربوط به بمب هسته ای را انجام داده است، تلویزیون و رسانه های دولتی ایران با محکوم کردن گزارش آمانو اعلام کرده اند که آژانس به ابزاری در دست آمریکا و اسرائیل تبدیل شده و این گزارش تحت فشار آنان تهیه شده است. دانشجویان ایرانی نیز در اعتراض به این مسئله شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر دادند و همچنین یک زنجیره انسانی در اطراف نیروگاه هسته ای نطنز در اصفهان ایجاد شد. با توجه به این مسئله به نظر می رسد که برنامه هسته ای ایران به نوعی با غرور ملی مردم این کشور به طور کامل گره خورده است.../شفاف