اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه جدید دولت برای مقابله با سارقان برق


مدیرعامل توانیر 2 برنامه وزارت نیرو برای مقابله با سارقان کابل‌های مسی و ایجاد انشعابات غیرمجاز از شبکه برق را تشریح کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون 300 میلیارد ریال کابل مسی از شبکه برق کشور به سرقت رفته است.

خبرگزاری مهر: مدیرعامل توانیر 2 برنامه وزارت نیرو برای مقابله با سارقان کابل‌های مسی و ایجاد انشعابات غیرمجاز از شبکه برق را تشریح کرد و گفت: از سال گذشته تاکنون 300 میلیارد ریال کابل مسی از شبکه برق کشور به سرقت رفته است.

همایون حائری درباره آخرین اقدامات به منظور کاهش سرقت کابل‌های برق در کشور، گفت:  از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود 30 میلیارد تومان کابل مسی از شبکه برق کشور به سرقت رفته است. مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام اینکه هم اکنون بخش عمده کابل دزدی در شبکه برق از سیم‌های مسی است، تصریح کرد: از این رو با هماهنگی تمامی شرکت‌های برق و توزیع برق استان های مختلف کشور تعویض کابل های مسی در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی حدود 30 درصد شبکه سیم مسی به کابل خود نگهدار تبدیل شده است، اظهار داشت: با همکماری صنعت برق و نیروی انتظامی و تعویض کابل‌ها میزان کابل دزدی و سرقت از شبکه برق کشور به حداقل کاهش یافته و در برخی مناطق به طور کامل متوقف شده است.

حائری درباره آخرین وضعیت کاهش تعداد انشعابات غیر مجاز از شبکه برق کشور هم توضیح داد: برداشت غیر مجاز از شبکه برق یک نوع تلفات در سطح شبکه سراسری برق است. مدیرعامل شرکت توانیر تلفات فعلی در سطح شبکه برق را حدود 16 درصد عنوان کرد و افزود: برای مقابله با انشعابات غیرمجاز، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شبکه های برق دیجیتال در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مهر، همزمان با آغاز شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش قیمت برق، اجرای طرحهای ضربتی بازدید و نظارت بر شبکه توزیع برق به منظور شناسایی انشعابات غیرمجاز و دستکاری کنتورهای برق شدت گرفته است.

سرقت برق و دستکاری کنتور از سالهای گذشته تاکنون همواره یکی از مشکلات کلان صنعت برق بوده و با وجود ابداع و به‌کارگیری شیوه‌ها و دستگاه‌های جدید اندازه‌گیری و همچنین سامانه‌های به‌روز انتقال و توزیع برق، متخلفان هم راهکارهای تازه‌ای را برای فرار از پرداخت هزینه واقعی برق مصرفی می یابند.

در حال حاضر در شرکت‌های توزیع برق فعالیت گروه‌های نظارت و بازرسی شدت گرفته است و حتی در برخی از استان‌های جنوبی کشور تعدادی از سارقان و تخلفات گسترده برق همچون دست‌کاری کنتورهای برق شناسایی و به مراجع قضائی معرفی شده اند.

بر این اساس گروه‌هایی با به‌کارگیری شیوه‌ای جدید، اقدام به از کار انداختن کنتورهای سه فاز دیجیتال برق کرده و زمینه بروز اختلال در میزان عدد واقعی برق مصرفی را فراهم کرده اند که با حضور تیم‌های بازرسی در شرکتهای توزیع برق شناسایی شده اند.

در این راستا برنامه‌ریزی دقیقی برای بررسی وضعیت شهرها و استان‌هایی که احتمال بروز تخلف بیشتر از سایر نقاط بود، انجام و گشت‌های بازرسی فعال‌تر از گذشته به بازبینی و نظارت بر دستگاه‌های اندازه‌گیری مشترکان به‌ویژه کنتورهای استفاده شده توسط مشترکان بزرگ، اقدام کردند.

بازرسی‌های محسوس و نامحسوس ماموران شرکتهای توزیع برق سراسر کشور حاکی از آن است که تخلفاتی همچون فک پلمپ، اخذ برق غیرمجاز، دستکاری و تخریب لوازم برق رسانی بیش از سایر تخلفات مورد استفاده افراد سودجو قرار گرفته است.

از سوی دیگر، وزارت نیرو در آستانه آغاز مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و واقعی شدن تعرفه برق مشترکان، شتاب در نصب و راه اندازی سامانه‌های هوشمند اندازه گیری برق به ویژه در سطح کلانشهرهای کشور را در دستور کار قرار داده است.

قرائت از راه دور کنتورها، وصول مطالبات، شناسایی انشعابات غیر مجاز و توقف ارائه خدمات به اشتراک‌های غیر مجاز از مزیت‌های این طرح است.


ویدیو مرتبط :
برنامه دولت برای مقابله با کاهش قیمت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه جدید دولت برای گرانی نان و برق در سال 94



اخبار,اخبار اقتصادی ,گرانی نان

 

اخبار اقتصادی - برنامه جدید دولت برای گرانی نان و برق در سال 94

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از افزایش 4000 میلیاردی در آمد دولت از محل افزایش قیمت برق و نان خبر داد و گفت: مجلس به دنبال مدل پلکانی برای افزایش قیمت حامل های انرژی است.

اسماعیل جلیلی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: دو رویکرد مثبت را امسال در لایحه بودجه شاهد هستیم. بخش اول کاهش وابستگی بودجه عمومی به نفت است که تقریبا برای اولین بار بعد از انقلاب به این مرحله رسیدیم که بیش از 50 درصد بودجه از درآمدهای غیرنفتی تامین می‌شود.

نماینده مردم مسجد سلیمان اظهار داشت:با توجه به محدودیت‌های جدیدی که آمریکا و کشور های عربی منطقه برای ایران مبنی بر کاهش قیمت و میزان فروش نفت به وجود آورده اند، کاهش وابستگی بودجه عمومی کشور به در آمد های نفتی قدم بسیار خوبی است.

وی تاکید کرد: به دلیل بازی‌های سیاسی آمریکا و ایادی آن در اوپک،اتخاذ استراتژی تامین منابع عمومی کشور از سایر درآمدهایی که ریسک کمتر و پایداری بیشتری دارند، از ضرورت‌های مهم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه دولت به بحث طرح‌های تملک دارایی نیز در لایحه بودجه سال 94 قابل توجه است. البته انتظار می‌رفت منابع بیشتری برای پروژه‌های عمرانی و طرح‌های تملک دارایی در نظر گرفته می‌شد زیرا پروژه‌های عمرانی علاوه بر خدمات عمومی، مشکل توسعه و اشتغال کشور را نیز حل می کند و در رشد تولید ناخالص ملی نیز بسیار موثر است.

جلیلی در بررسی نقاط ضعف لایحه بودجه 94 اظهار داشت: متاسفانه همچنان هزینه‌های جاری دولت زیاد است. امسال 166 هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه 94 است که نشان از حجم بالای منابع در بخش جاری است.

وی ادامه داد: سهم درآمدهای نفتی در بودجه جاری همچنان سهم مهم و بالایی است که این امر جزو نکات منفی بودجه است. دولت به دلیل محدودیت در منابع و تحریم‌ها نتوانسته برای حل این مشکل، ساز و کاری ببیند.

جلیلی اظهار داشت: در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال 94 دولت همان روند قبلی را ادامه می‌دهد و افزایش قیمتی امسال نخواهیم داشت اما یارانه‌های برق و نان حدود چهار هزار میلیارد افزایش یافته و به سقف 15 هزار میلیارد تومان رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تعیین چگونگی افزایش چهار هزار میلیاردی درآمد دولت از محل کاهش یارانه‌های برق و نان در اختیار مجلس است.

وی تصریح کرد: مجلس احتمالا مدل پلکانی را برای افزایش قیمت‌ها در این بخش در نظر خواهد گرفت یعنی سهمیه مصرف عادی با قیمت قبلی نگه داشته شود و مازاد بر این مصرف را به صورت پلکانی با قیمت آزاد ارائه شود. با این اقدام، درآمدهای دولت از این محل تامین شده و در عین حال فشار به اقشار کم درآمد تحمیل نخواهد شد.
اخبار اقتصادی - مهر