اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

برنامه اصلاح‌طلبان، بازگرداندن عقلانیت به مجلس است



اخبار,اخبارسیاسی, انتخابات  مجلس

 
  84، سالی بود كه احمدی‌نژاد از آن شروع شد. 92 هم سالی بود كه قدرت چرخید و حسن روحانی را روی كار آورد. پایان دوره روحانی 96 باشد یا 1400 معلوم نیست اما تحلیل‌ها و برنامه‌های اصلاح‌طلبان حاكی از آن بود كه روحانی باید بتواند با پایان كارش كشور را به سال 84 بازگرداند. دو سال از انتخاب روحانی با جمله معروفش كه «من با آگاهی از همه مشكلات به صحنه آمدم» می‌گذرد. آن زمان روحانی دورتر از دولت بود اما حالا كه دولت را در اختیار دارد برخی از مسائل را از نزدیك لمس می‌كند. در این میان مجلس در بسیاری از موارد با او مخالف بوده است، مجلسی كه با دولت گذشته كاملا همسو بوده است. در این میان اصلاح‌طلبان چه تصوری از مجلس آینده دارند؟ مجلس باید به چه سالی بازگردد یا چه چیزی باید به آن بازگردد؟ در این زمینه محسن مهرعلیزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با «آرمان» به گفت‌وگو نشسته است كه متن آن را در ادامه می‌خوانید:
 
 آقای مهندس پیش از اینكه دولت آقای روحانی سر كار بیاید عده‌ای معتقد بودند دولت آینده باید دولتی باشد كه بتواند اوضاع كشور را به سال 84 برگرداند. در واقع این برنامه‌ای بود كه اصلاح‌طلبان برای كاندیدای مورد حمایت خود تعریف كرده بودند. اكنون كه 12 سال است مجلس در دست اكثریت اصولگرایان است، تعریفی كه از وظایف مجلس یازدهم می‌شود چیست؟
برنامه اصلاح‌طلبان بیشتر این است كه عقلانیت را به مجلس برگردانند و شیوه‌ای عقلانی و عقلایی در تصمیم‌گیری‌های خود، تصویب قانون و در راستای حمایت از دولت حاكم كنند. اصلاح‌طلبان به دنبال این هستند كه به دور از هرگونه افراط و افراطی‌گری كه این روزها در مجلس خیلی شاهد آن هستیم بتوانند قوانین مورد نیاز برای توسعه كشور، اشتغال و معیشت مردم را تصویب كنند. در این جهت افرادی با روحیات معتدل كه هم سواد دانشگاهی و هم سواد اجرایی دارند باید بتوانند وارد شوند و عمده فضای مجلس در اختیار این افراد قرار بگیرد. برای نمونه ما در همین ماجرای بررسی برجام دیدیم كه با وجود اینكه همه می‌دانستند نظام عزم كرده است تیمی بیش از 19 ماه در بالاترین سطح در مذاكرات و به صورت فعال كار كنند، تندروی‌هایی را در مجلس مشاهده كردیم. بالاخره این تفكرات با تفكر اداره امور به صورت عقلانی و منطقی مغایرت دارد. درباره اینكه چگونه این افراد به سوی تندروی روی آوردند می‌توانم بگویم یكی از دلایل شخصیت خود افراد و چگونگی انتخاب آنهاست. وقتی چنین افرادی خود را صاحب همه اختیارات و امكانات بدانند دست به این اقدامات می‌زنند. به نظر من باید افراد بدانند فضایی كه كار می‌كنند متعلق به مردم است و مجلس متعلق به كل مردم ایران است. مردم ایران هم همان افرادی هستند كه در سال 92 به آقای روحانی و همكارانشان برای اداره كشور رای دادند. نمایندگان هم باید با این ملاحظات كار را پیش ببرند اما این ملاحظات وجود ندارد. من فكر می‌كنم دلیل این تندروی‌ها احساس آقایان است.


 اشاره‌ای به شرایط انتخاب تندروها داشتید. ممكن است شرایط انتخاب این نمایندگان را توضیح دهید؟
شرایط متعددی بود. یكی از این شرایط فضای سیاسی جامعه در آن زمان بود. میزان حضور یا عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای را هم نباید نادیده گرفت. ما در دو دوره گذشته مجلس شاهد مشاركت  كم بودیم. این مشاركت در دوره قبل پایین‌تر از دوره قبل از آن بود. اینكه به چه دلیل این اتفاق افتاد فضای سیاسی آن روزهای جامعه بود. می‌توان گفت در مجموع افرادی انتخاب شدند كه برخی از آنها از نظر سیاسی چندان مناسب انجام وظیفه به عنوان وكیل و نماینده مردم نبودند. این افراد بعضا آمدند افكار، روحیات و خلقیات شخصی خودشان را به جای نمایندگی از گروه بسیار زیادی از مردم نشان دادند. اما با توجه به اینكه مردم در سال 92 انتخابشان را كردند و نتیجه آن دو سال فعالیت روی مساله عادی‌سازی روابط با دنیا بود و مردم امیدوارند نتیجه آن فعالیت‌ها را در ابعاد اقتصادی ببینند، این مساله باعث می‌شود مردم رغبت بیشتری برای حضور در انتخابات داشته باشند.


  فكر می‌كنید نمایندگان تندرو پشتوانه‌ای دارند؟
نمی‌دانم این افراد از چه پشتوانه‌ای برخوردارند اما ما می‌بینیم این افراد چه كار می‌كنند و فراتر از ظرفیت شخصی خودشان كار می‌كنند كه فكر می‌كنیم این افراد احساس امنیت می‌كنند.


 تندروها را چگونه می‌توان مهار كرد؟
دیگر نیازی به مهار كردن این افراد نیست چرا كه از عمر این مجلس بیشتر از چند ماه نمانده است. انتخابات كمتر از چهار ماه دیگر برگزار می‌شود. اما به نظر من تنها راهش این است كه مردم در ادامه همان مسیری كه در سال 92 برای جبران دولت گذشته پای صندوق‌ها رفتند، حرکت کنند و به مشی اعتدال، روحیه سازنده و اصلاح‌طلبی نزدیک‌تر شوند. مردم با همان حضور و احساس مسئولیت خود در سال 92 می‌توانند با انتخاب خود نمایندگان فعلی را با نماینده‌هایی كه می‌توانند با شرایط بهتری از مردم نمایندگی كنند را جایگزین كنند. مردم اگر گذشته را رصد كنند و ضرر و زیان عدم حضور خودشان را در دوره‌های گذشته مشاهده كنند می‌توانند مجلس را تغییر دهند.


 فضای اصلاح‌طلبان را برای حضور چگونه ارزیابی می‌كنید؟
من فكر نمی‌كنم مشكلی برای حضور اصلاح‌طلبان وجود داشته باشد. تا جایی كه من روی مساله و كلمه اصلاح‌طلبی تاكید كرده‌ام، آنهایی كه حتی قبل از انقلاب فعالان انقلابی بوده‌اند و همرزم شهدای بزرگواری كه امروز به یاد و نامشان افتخار می‌كنیم اینها از همان افرادی بوده‌اند كه امام (ره) قبل از آن یادشان كرده بودند و گفته بودند طرفداران من در قنداق هستند .
  به نظر می‌رسد كه یكی از دغدغه‌های اصلاح‌طلبان احراز صلاحیت در انتخابات باشد.
كلمه حاكمیت كلمه‌ای عام است یعنی دستگاه‌های حاكمه‌ای كه به نام نظام جمهوری اسلامی و برآمده از جمهوری اسلامی در كشور حاكم است. اصلاح‌طلبان جنسشان از امام، انقلاب، شهدا، رهبری و بزرگانی است كه چه در لباس روحانی و چه در لباس غیرروحانی مبارزه كرده‌اند. افراد باید در جایگاه‌هایی که قرار گرفته‌اند، فعالیت کنند و وظایفی كه بر عهده آنهاست را اجرا كنند و بعضا سلایق شخصی خود را اعمال نكنند. من هیچ‌وقت فاصله‌ای بین حاكمیت و اصلاح‌طلبان ندیده‌ام و نمی‌بینم. دلیلی هم برای این فاصله نمی‌بینم .


 در این زمینه و برای پیشبرد بهتر امور باید چه رویکردی داشت؟
به نظر من همه و همه باید دست به دست هم دهیم. همه باید در جهت روشن كردن وظایف قانونی افراد بکوشیم. مردم در ارتباط با هم‌دیگر به لزوم به پایبندی به قانون در همه جایگاه‌ها تاكید داشته باشند تا پایبندی به قانون به یك ضرورت تبدیل شود. سیاسیون هم در صحبت‌های خود باید این را یادآوری كنند. این یك مساله عمومی است و همه باید در این جهت گام بردارند تا همه به اجرای قانون مقید شوند.


 فرض كنیم اصلاح‌طلبان نتوانند صلاحیت خودشان را احراز كنند. آن موقع باید چه كار كنند؟
این خیلی پیش فرض بدی است. بیاییم فرض را بر این بگیریم كه همه بر اساس قانون عمل می‌كنند. اما طبیعتا باید اعتراض‌ها در مجاری قانون كه برای اعتراض به عدم احراز صلاحیت‌ها تعریف شده پیش گرفته شود. در عین حال من خودم هم مذاكراتی را با بعضی از دوستان داشته‌ام و دوستان هم مذاكراتی را با جاهای مختلف دارند كه در اطلاعاتی كه ممكن است درباره تفكرها و شخصیت‌ها مغرضانه به محل‌های تصمیم‌گیری‌ها برسد تصحیحاتی صورت بگیرد.


 شما در بخشی از صحبت خود به این اشاره كردید كه مجلس هم راستای دولت باشد. اصلاح‌طلبان با دولت چه نسبتی دارند؟
آقای روحانی شخصیت شناخته شده‌ای در نظام بوده و هستند. خوشبختانه ایشان با حمایت همه‌جانبه اصلاح‌طلبانی مثل رئیس دولت اصلاحات، آیت ا... هاشمی‌رفسنجانی و دیگر گروه‌های اصلاح‌طلب دولت را تشكیل دادند و كارشان را انجام می‌دهند. در ادامه كار هم فكر می‌كنم كه مجلس باید مجلسی باشد كه عقلانیت را دنبال، حمایت و هدایت كند.


 آقای روحانی برای اینكه چنین فضایی درست شود چه كار می‌تواند انجام دهد؟
آقای روحانی می‌تواند مانند همه بر اجرای دقیق قانون هم در مسیر بررسی صلاحیت‌ها و هم در اجرای انتخابات كه برعهده دولت قرار دارد پافشاری كند.


 فكر می‌كنید جامعه از اصلاح‌طلبی استقبال می‌كند؟
من امیدوارم. چون اصلاح‌طلبان معمولا حرفی را می‌زنند كه جامعه می‌زند. اصلاح‌طلبان معتقدند نظام جمهوری اسلامی در جامعه حاكم باشد، عزت بیشتری داشته باشیم، مسائل اقتصادی حل شود، مردم در ابعاد مختلف احساس آسایش جمعی داشته باشند و منافع ملی حفظ شود. مردم همین چیزها را می‌خواهند. بنابراین فاصله‌ای بین آنچه مردم می‌خواهند و آنچه اصلاح‌طلبان بیان می‌كنند وجود ندارد.


 ما به زمان ثبت نام كاندیداهای انتخابات نزدیك شده‌ایم و شما به جلساتی اشاره كردید كه با اصلاح‌طلبان برگزار کردید. كدام‌یك از مصادیق انتخاباتی مشخص شده‌اند؟
واقعا هنوز مشخص نشده است.


  سرلیستی چطور؟
فكر عمومی به سرلیستی آقای عارف است. به احتمال بسیار زیاد ایشان سرلیست می‌شوند.


  برخی تحلیل‌ها مبتنی بر این است كه افرادی مثل آقایان ناطق نوری و علی لاریجانی هم می‌توانند هم مسیر اصلاح‌طلبان باشند. درباره قرار گرفتن نام این افراد در لیست اصلاح‌طلبان صحبتی شده است؟
هم آقای ناطق و هم آقای لاریجانی شخصیت‌های ارزشمند و قابل احترامی هستند ولی تا جایی كه من می‌دانم در جلسات چنین مباحثی صورت نگرفته است.

 

 اخبار سیاسی  -  آرمان


ویدیو مرتبط :
سخنرانی كوبنده پزشكیان نماینده اصلاح طلبان در مجلس