اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی وضعیت كارگاه‌های صنعتی در سه سال گذشته ; كاهش٨ درصدی‌كارگاه‌ها و ٤ درصدی شاغلان تولیدی



اخبار,اخبار اقتصادی,اخبار بررسی وضعیت كارگاه‌های صنعتی در سه سال گذشته

كاهش٨ درصدی‌كارگاه‌ها و ٤ درصدی شاغلان تولیدی

ركودی كه در یكی دو سال گذشته مدام از آن صحبت می‌شود را شاید بتوان با مقایسه برخی آمارها، راحت‌تر درك كرد. در یك سال گذشته چندین بار از سوی مسوولان كشور بر تعطیلی ١٤ هزار واحد تولیدی تاكید شده و روز گذشته نیز با انتشار آماری از سوی مرجع رسمی آمار ایران تعطیلی یك هزار و ٣٤٥ كارگاه‌های صنعتی با ١٠ نفر كاركن و بیشتر طی سه سال رسما اعلام شد. به عبارت ساده‌تر تعداد كارگاه‌های صنعتی از سال ٨٨ تا ٩١ حدود هشت درصد و اشتغال كاركنان این كارگاه‌ها ٧/٣ درصد كاهش یافته است. به این ترتیب در سال ٩١، تعداد ١٤ هزار و ٧٨٤ كارگاه با ١٠ نفر كاركن و بیشتر به فعالیت صنعتی اشتغال داشته‌اند كه نسبت به سال ٩٠، ٢/١ درصد كاهش نشان می‌دهد.


نامولدها بالغ شدند
دو سال پایانی دولت دهم، با وسعت ركود تورمی، صنعت كشور روزبه‌روز ضعیف‌تر شد. به عقیده كارشناسان شواهد زیادی وجود دارد كه اقتصاد كشور در یك فرآیند سراشیبی قرار گرفته است در حالی كه آنچه باعث تاسف است در ایران ظرفیت‌های بزرگی برای رشد و توسعه اقتصادی وجود دارد. در سال‌های اخیر چند پدیده جدید به اقتصاد نامتعارف ایران افزوده شده است. یكی از این پدیده‌ها در واقع حضور نهادهای غیراقتصادی و نهادهای وابسته به قدرت بوده كه وارد عرصه اقتصاد شده یا به عبارتی حضور آنها نسبت به قبل پررنگ‌تر شد. این پدیده تازه از هر فرصت اقتصادی به نفع گروه‌های خاص و به زیان منافع ملی استفاده كرده و بروز انحصار در اقتصاد و كاهش قدرت رقابت بخش خصوص با نهادهای شبه‌دولتی و وابسته به قدرت، ركود عمیق اقتصادی حاكم بر كشور، بیكاری گسترده، افزایش نقدینگی و... ناشی از همین كج كاری‌ها در تصمیم‌گیری‌ها و ورود پدیده‌های جدید به اقتصاد ناكارآمد كشور بوده است.

هزینه سرمایه‌گذاری بیش از ٣٥ درصد
یكی دیگر از پدیده‌های جدید دیگری كه در هشت  سال گذشته به اقتصاد ناكارآمد كشور وارد شد و به نوعی تعمیق پیدا كرد یك نوع نظام سرمایه‌داری مالی با وجود ده‌ها بانك و موسسه مالی و اعتباری و شكل‌گیری یك نظام ربوی بوده است. این نظام سرمایه‌داری مالی هزینه‌های سرمایه‌گذاری در كشور را به‌شدت افزایش داده است. به عنوان مثال هزینه سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های تولیدی در كشور بالغ بر ٣٥ درصد است در حالی كه در كشور همسایه این رقم نزدیك به چهار درصد است. ضمن آنكه تولیدگر و سرمایه‌گذار ایرانی وقت و هزینه‌های بیشتری نسبت به رقبا به خصوص در ساختار معیوب بروكراسی اداری باید تلف كند در حالی كه رقیب او در یك نصف روز می‌تواند به وامی با نرخ بهره چهار درصد برسد. بنابراین نظام سرمایه‌داری جدید مالی در كشور با افزایش هزینه سرمایه‌گذاری باعث شده است كه هزینه تولید و خلق شغل روزبه‌روز افزایش پیدا كند است.

ارزش سرمایه‌گذاری‌ها ١٢ درصد افزایش یافت
این دلایل سبب شد با وجود آنكه با تورم بالا در سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم اما ارزش سرمایه‌گذاری كارگاه‌های صنعتی ١٠ نفر كاركن و بیشتر ٩٣ هزار و ٧٢ میلیارد ریال برآورد شده كه نسبت به سه سال پیش از آن ١٢ درصد افزایش یافته است. كارشناسان بر این باورند از اقدامات مخرب این نظام سرمایه‌داری مالی در كشور شكل‌گیری شبكه‌های از موسسات و بنگاه‌های هرمی است برخی از این بانك‌ها و موسسات مالی و اعتباری تا صدها موسسه و بنگاه تجاری زیرمجموعه خود را شكل داده است كه از منابع مردم و سرمایه‌گذاران برای مصارف خصوصی استفاده می‌كنند. به دلیل حضور افراد صاحب نفوذ از جمله در مراكز قانونگذاری، اجرایی و در مجموع تصمیم‌گیری به این بانك‌ها و موسسات مالی اعتباری منابع عمومی هم تزریق می‌شود. از آنجا كه موسسات و بنگاه‌های شبكه هرمی نظام سرمایه‌داری مالی عمدتا در عرصه تجارت و واردات فعال شده‌اند، تا حدود زیادی بازار را به تصرف خود درآورده‌اند كه به همین دلیل قدرت رقابت از تولیدكننده داخلی با محصولات وارداتی را گرفته است كه این امر خود به خود منجر به افزایش هزینه تولید در كشور شده است.

رشد ٢٠ درصدی ارزش تولید كارگاه‌های صنعتی
ارزش تولید كارگاه‌های صنعتی ١٠ نفر كاركن و بیشتر در سال ٩١، ٣٠٠ هزار و ٥٦٧ میلیارد تومان برآورد شده است كه نسبت به سال ٩٠، ٢٠ درصد رشد داشته است.
در جداول منتشر شده تقریبا تنها بخشی كه طی سال‌های گذشته همواره روند مثبت داشته و سالانه با رشد دورقمی همراه بوده، ارزش بخش تولید است. دلیل اصلی این اتفاق نیز تورم تولیدكننده و رشد قیمت‌هاست كه با وجود تعطیلی تعدادی از كارگاه‌ها و كاهش اشتغال صنعتی در كشور، ارزش تولید بیشتر شده است. با این همه می‌بینیم كه در سال ٩١، اگرچه ارزش تولید با رشد ٢٠ درصدی مواجه بوده است اما ارزش صادرات تولیدات صنعتی افت می‌كند. رشد صادرات كه در سه سال گذشته بر مدار ٢٨ درصد چرخیده است در سال ٩١ بالغ بر ٤٠ درصد كاهش می‌یابد.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
افزایش 19 درصدی صادرات غیرنفتی در سال گذشته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاهش 50 درصدی تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته



کاهش 50 درصدی تجارت ایران و آمریکا در سال گذشته

ایسنا:  مسائل سیاسی به وجود آمده بین ایران و آمریکا شاید بیش از همه بخش تجارت، فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. ایران و آمریکا هر یک در حوزه های مختلف اقتصادی از صنعت و تجارت گرفته تا کشاورزی و انرژی مزیتهای خاص خود را داشته که در این بین بخش تجارت توانسته پل ارتباطی بین ایران و آمریکا باشد. حتی تشدید تحریمهای بین‌المللی علیه ایران در سال گذشته نیز باعث نشد تا حجم تجارت ایران و آمریکا به صفر برسد؛ اگرچه با کاهش قابل ملاحظه مواجه شد. البته باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که حجم تجارت بین ایران و آمریکا سهم بسیار ناچیزی در کل تجارت هر یک از این دو کشور دارد.

 

براساس آمار گمرک ایران، واردات ایران از آمریکا در سال 1390 از نظر ارزش و وزن به ترتیب 46.8 و 54.2 درصد کاهش یافت. در سال 1390 واردات ایران از آمریکا به بیش از 100.2 میلیون دلار رسید که وزن این میزان واردات نیز معادل بیش از 22 هزار تن اعلام شد. در سال 1389 نیز حجم واردات ایران از آمریکا از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب به 188.5 میلیون دلار و 47 هزار تن رسیده بود.

در همین حال آمار گمرک ایران نشان داد که صادرات ایران به آمریکا در سال 1390 با کاهش 98.6 درصدی به بیش از یک میلیون دلار رسید. وزن صادرات ایران به آمریکا نیز با افت 89.7 درصدی به 248 تن رسید. در سال 1389 صادرات ایران به آمریکا بالغ بر 79 میلیون دلار شده بود.

 

در سال 1390 سه کالای عمده وارداتی ایران از آمریکا شامل خمیر چوب شیمیایی به ارزش 20.2 میلیون دلار، مكملهای غذایی و دارویی به ارزش 18 میلیون دلار و داروهای خرده فروشی فاقد تولید داخل به ارزش 12 میلیون دلار بود.

دستگاههای برقی تشخیص بیماری، اعضای مصنوعی بدن غیر از مفصلهای مصنوعی و لنز داخل چشمی از جنس PMMA، اسپرم گاوی، تخم سبزیجات برای کشت و کره بسته بندی شده به صورت بسته های بیش از 500 گرم از دیگر کالاهای عمده وارداتی ایران از آمریکا طی سال 1390 بودند.

این در حالی است که فرش دستباف و کفپوشهای نسجی از پشم یا از موی نرم (کرک) حیوان، انواع انگور، کتاب، بروشور، جزوه و مطبوعات چاپ شده و خرما اصلی ترین صادرات ایران به آمریکا در سال قبل بودند. همچنین آمار گمرک ایران حاکی از توقف صادرات مغز پسته، بیسکویت، آلو، مربا، زرشک و کنسانتره آناناس ایران به آمریکا در سال 1390 است./ایسنا