اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بررسی وابستگی بودجه به نفت /بالاترین نرخ وابستگی به نفت در کدام سال اتفاق افتاد؟



اخبار,اخبار اقتصادی,بودجه نفت

بررسی وضعیت بودجه کشور از سال 1384 تا پایان سال 1394 نشان می دهد در 10 سال گذشته بالاترین نرخ وابستگی به نفت در سال های 1385 و 1387 اتفاق افتاده است.

به گزارش  بررسی ها نشان می دهد حجم وابستگی بودجه ایران به نفت از 68.3 درصد در سال 1384 به حدود سال 31.5 درصد در سال 1394 كاهش یافته است .

پیش بینی ها حكایت از آن دارد كه روند كاهشی وابستگی نفت به بودجه در سال آینده نیز تداوم خواهد یافت و اهداف تعیین شده در بخشنامه بودجه سال آینده نشان می دهد در صورت تحقق اهداف این رقم به 30 درصد خواهد رسید .

 بر اساس بررسی های صورت گرفته در مركز پژوهشهای مجلس ، دولت پیشین ، یكی از بالاترین نرخ‌های وابستگی به نفت را در ایران تجربه كرده و از نظر بعضی از اقتصاددانان نفتی ترین دولت تاریخ ایران لقب گرفته است . درآمدهای بالای نفت در دوران تصدی این دولت سبب شد ، حجم وابستگی بودجه به نفت رشدی قابل توجه را تجربه كند .

 

هر چند در این سال ها دولت ملكف بود نسبت به واریز مازاد درآمد ارزی به حساب ذخیره ارزی و سپس واریز بخشی از درآمد نفت به صندوق توسعه ملی برای ایجاد ذخیره ارزی مقبول اقدام كند اما در عمل برداشت های مكرر مانع از تحقق این هدف شد .

 

احمد توكلی نماینده اصولگرای مجلس پیش از این از واژه "جارو كردن" برای نشان دادن شیوه برخورد دولت دهم با صندوق توسعه ملی استفاده نمود و اعلام كرد: ذخیره ارزی جارو شده است .

 برآوردها حكایت از آن دارد در شرایطی كه دولت احمدی نژاد با بودجه ای كه 43.3 درصد آن به نفت وابستگی داشت در نهاد ریاست جمهوری مستقر شد، با اتخاذ سیاست هایی حجم وابستگی را حتی تا 69 درصد نیز بالا برد .

 كاهش وابستگی بودجه به نفت در تمام سال‌های گذشته در دستور كار مسئولان قرار داشته است.

 

در حالی كه خاتمی اولین دوره ریاست جمهوری اش را با وابستگی 68 درصدی بودجه به نفت به پایان برد در دومین دور ریاست جمهوری توانست وابستگی بودجه به نفت را با كاهشی 25 درصدی روبرو كند اما در اولین سال فعالیت دولت عدالت محور حجم وابستگی بودجه به نفت مجددا رشدی 25 درصدی را تجربه كرد تا دستاوردهای چهار ساله از میان برود .

 

تشدید تحریم ها از سال 1390 به بعد سبب شد سهم نفت در بودجه به محدوده 50 درصدی برسد .

محمدباقر نوبخت كاهش وابستگی بودجه به نفت در سال های اخیر را نه از روی اختیار كه جبر و اضطرار ناشی از كاهش توامان صادرات و قیمت نفت می‌داند اما می‌گوید دولت قصد دارد كاهش وابستگی به نفت را حتی در دوره رونق نفتی نیز ادامه دهد .

 بررسی وضعیت بودجه كشور از سال 1384 تا پایان سال 1394 نشان می دهد در 10 سال گذشته بالاترین نرخ وابستگی به نفت در سال های 1385 و 1387 اتفاق افتاده است . در این سال‌ها بیش از 69 درصد بودجه از نفت تامین شده است . جدول زیر وضعیت وابستگی بودجه به نفت در 10 سال گذشته را نشان می دهد

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
چگونگی میزان وابستگی بودجه سال 94 به قیمت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله رفسنجانی: باید وابستگی بودجه به در آمد نفت حذف می شد، اما بیشتر شد



 

 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی , مجمع تشخیص مصلحت , نفت

 

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از تشکّل‌های کارگری و اعضای خانه کارگر به مناسبت سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامی، کارگران را سهامداران اصلی انقلاب اسلامی خواند و با اشاره به نقش غیرقابل انکار این قشر عزیز در قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: کارگران همان‌گونه که در تولید و ارتزاق مردم نقشی اساسی ایفا کرده‌اند، در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب و نظام اسلامی نیز ایثارگرانه حضور یافتند و ضربه نهایی را با بستن شیرهای نفت بر روی استکبار و رژیم تا بن دندان مسلح پهلوی وارد کردند.

به گزارش انتخاب،آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نقش قشر کارگر در بعد از انقلاب اسلامی در عرصه‌های دفاع مقدس، سازندگی و پیشرفت و تولید اشاره و تصریح کرد: این تولیدگران نجیب، متدین و زحمتکش همواره در مقاطع گوناگون و حساس کشور احساس وظیفه کرده‌اند و چشم‌داشتی هم جز سعادت و آبادانی ایران عزیز نداشته‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مشکلات واحدهای تولیدی و تولیدگران اشاره کرد و آنان را نیازمند حمایت جدّی مسئولین کشور خواند و افزود: تولید، صنعت و کشاورزی کشور در حال حاضر از کمبود تسهیلات و نقدینگی، مواد اولیه، قیمت‌گذاری‌های مصنوعی و تحمیلی رنج می‌برد، به‌گونه‌ای که بسیاری از واحدهای تولیدی کشور تعطیل و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر لزوم کاهش سالیانه 10 درصدی وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی، گفت: بنا بر این بوده که در سال آخر برنامه پنج ساله پنجم، وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی حذف و کشور با درآمدهای مالیاتی، عوارض و تولید و سایر درآمدها اداره شود که نه تنها این امر تحقق نیافته، بلکه وابستگی به نفت بیش از گذشته نیز شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نفت و منابع زیرزمینی کشور را سرمایه ملّی و متعلق به نسل فعلی و آیندگان خواند و با اشاره به درآمدهای بالای نفتی کشور در سالیان اخیر گفت: اگر ما نتوانیم به اندازه هر یک دلار درآمد نفتی و استفاده از ثروت‌های زیرزمینی به همان اندازه در روی زمین تولید ثروت و سرمایه کنیم به فرزندان و آیندگان کشور ستم کرده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با تأکید بر لزوم استفاده صحیح و کارشناسانه از سرمایه‌ها و منابع کشور تصریح کرد: اطمینان دارم که اگر سرمایه‌ها درست و کارشناسانه به کار گرفته شود، بیکار در کشور نخواهیم داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه در آستانه 33 سالگی انقلاب مردم وفادار و متدین ایران انتظار تحقق کامل آرمان‌های انقلاب اسلامی را دارند، تأکید کرد: امیدواریم خداوند به برکت خون شهیدان و ایثارگران، توفیق حرکت در مسیر صحیح و آرمان‌های امام راحل و آنچه استحقاق ملت بزرگ ایران است را به همه ما عطا بفرماید.../انتخاب