اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

بدون اجازه شوهر می‌توان از كشور خارج شد



اخبار,اخباراجتماعی , خروج زنان از كشور

این روزها شاهد حضور فعال بانوان در مشاغل مختلف و مهم در كشور هستیم. این زنان ممكن است در مشاغل و پست‌های مهمی مانند نماینده مجلس و معاون رئیس جمهور  یا گاها بانوان ورزشكار مشغول خدمت باشند. البته نباید نادیده گرفت كه این زنان كه در عرصه‌های مختلف جامعه مشغول به كار هستند در منزل هم دارای مسئولیت‌هایی هستند كه باید گفت الحق و الانصاف زنان ایرانی شاغل به بهترین نحو از عهده این امور برآمده‌‌اند. پس در این راستا باید گفت به نوعی همسران این بانوان با اشتغال این زنان به خوبی كنار آمده و گاهی هم مسئولیت زندگی‌شان را باهم تقسیم می‌كنند. 

 

پس می‌توان این‌طور گفت كه همسران این بانوان به نوعی مشكلات كاری همسران‌شان را پذیرفته‌اند و می‌دانند كه ممكن است خانم خانواده به دلیل مسافرت‌ و مشغله‌های كاری گاهی اوقات روزهای زیادی در منزل نباشد. پس در این راستا باید گفت اجازه خروج از كشور از جمله مواردی است كه در این برهه از زمان برای بانوان ایرانی مشكلاتی را ایجاد كرده است. موردی كه اخیرا اتفاق افتاده، عدم اجازه خروج از كشور توسط همسر یكی از بانوان فوتبالیست ایرانی است. نیلوفر اردلان كه حدود 19 سال است در این رشته فعالیت می‌كند خود را برای نخستین دوره رقابت‌های جام ملت‌های زنان آسیا  آماده می‌كرد كه ناگهان با عدم اجازه خروج از كشور توسط همسرش مواجه شد.

این بانوی ورزشكار ایرانی كه به عنوان کاپیتان پرافتخار و با سابقه فوتبال کشور مطرح است فقط به دلیل اینكه باید ابتدای سال تحصیلی در كنار فرزندش باشد از رفتن به این مسابقات منع شده است!

 

  حال سوال اینجاست با توجه به اینكه این بانوی ایرانی سال‌هاست كه در این رشته فعالیت دارد و با توجه به هزینه‌ای‌كه وزارت ورزش برای این فرد انجام داده است چرا باید درست هنگام اعزام به مسابقات متوجه شود كه ممنوع‌الخروج  شده است؟ نباید قانون در این زمینه برای این نوع بانوان یا حتی تمامی بانوان ایرانی اصلاح شود؟  آیا عدم حضور این ورزشكار لطمه‌‌ای برای تیم فوتبال كشور ندارد؟  حال اگر این اتفاق در مورد بانویی كه مسئولیت خطیر در جامعه دارد می‌افتاد آیا ممكن نبود صدمات جبران ناپذیری را برای كشور یا شخص در پی داشته باشد ؟«قانون » در این زمینه گفت‌وگویی با بهمن كشاورز حقوقدان و رئیس كانون‌های سراسری اسكودا انجام داده است كه از نظرتان می‌گذرد.


بهمن كشاورز با اشاره به ممنوع‌الخروج شدن بانوی ورزشكار ایرانی به «قانون»  توضیح داد: آنچه   واقع شده از جهات مختلفی قابل بررسی است. اولا باید دید اسناد بین‌المللی در این مورد چه حكمی دارند. به طور خلاصه اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، (كه هر دو در نظام قانونی ما مورد قبول قرار گرفته‌اند)، تساوی زن و مرد و نیز آزادی افراد در جابه‌جایی را اعلام كرده‌اند. البته كشورها با توجه به مقتضیات گوناگون اجتماعی و سیاسی خود، ممكن است محدودیت‌هایی برای ورود اتباع خارجی ایجاد كنند كه این مورد در ماجرای مورد نظر ما جایی ندارد.


 زنان همرزم مردان در میدان های فعال حیات
این حقوقدان تصریح كرد: درقانون اساسی در مقدمه خود ذیل عنوان «زن در قانون اساسی»آمده است: « در ایجاد بنیاد‌های اجتماعی اسلامی، نیرو‌های انسانی كه تاكنون در خدمت استثمار همه‌جانبه‌ خارجی بوده‌اند، هویت اصلی و حقوق انسانی خود را باز می‌یابند و در این بازیابی طبیعی است كه زنان به دلیل ستم بیشتری که تاكنون از نظام طاغوتی متحمل شده‌اند، استیفای حقوق آنان بیشتر خواهد بود. زن ضمن بازیافتن وظیفه خطیر و پر ارج مادری خود همرزم مردان در میدان های فعال حیات می‌باشد و در نتیجه پذیرای مسئولیتی خطیرتر و در دیدگاه اسلامی برخوردار از ارزش و كرامتی والاتر خواهد بود».


 تساوی حقوق زن و مرد در قانون
كشاورز توضیح داد: همچنین اصل 19 قانون اساسی نیز تساوی حقوق همه مردم ایران را اعلام كرده و اما در اصل 20 اشعار می‌دارد « همه افراد ملت اعم از زن و مرد یكسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردار است. »


و بالاخره در اصل 21 قانون اساسی دولت موظف شده  حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین و زمینه‌های مساعد را برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او ایجاد كند.


 تجدید نظر در خروج زنان منوط به اجازه همسران
رئیس اسكودا خاطر نشان كرد: با این مقدمات به نظر می‌رسد تجدیدنظر در ضابطه‌ای كه خروج زنان شوهردار را از كشور منوط به اذن شوهران شان كرده است، لازم باشد. در موردی كه مطرح شد، صرفا بحث عدم شركت در یك مسابقه وجود داشته كه البته از نظر لزوم رعایت حقوق خانم ذی‌نفع به هیچ وجه كم‌اهمیت نیست، اما می‌توان مواردی مجسم كرد كه مثلا خانمی برای عقد قرارداد چندین میلیارد دلاری باید از كشور خارج شود و برای عدم حضور به‌موقع او در مجلس عقد قرارداد خسارت چند میلیارد دلاری تعیین شده و بعد با مخالفت شوهرش مواجه شود حال آنكه طبق قانون مدنی خانم‌ها حق دارند مستقلا هر تصرفی را در اموال خود بكنند.


وی ادامه داد: گاهی خانم حقوقدان و وكیلی برای دفاع از حقوق كشور جمهوری اسلامی ایران قرار است در دادگاه بین‌المللی حاضر شود و در آخرین لحظه همسرش مانع او می‌شود؛ از این مثال‌ها را بسیار می‌توان آورد. موقعیت كشور ایران در منطقه اقتضای آن را دارد كه خانم‌های ایران از جهات مختلف در موضعی كه درخور آنهاست، به طور كامل، قرار گیرند. گمان نمی‌كنم این ممنوعیت را بتوان از ضروریاتی دانست كه غیرقابل خدشه است. البته در این خصوص متخصصان باید اظهارنظر كنند. اما تقریبا تردیدی ندارم در این مورد اختلاف اقوال و نظرها وجود دارد.


 زنان می‌توانند در مواقع اضطراری با اجازه دادستان از كشور خارج شوند
این حقوقدان تصریح كرد: البته قانونگذار در قانون گذرنامه به هر حال روش و راه حلی را پیش‌بینی كرده و اجازه داده زنان شوهردار در موارد اضطراری با اجازه دادستان شهرشان از كشور خارج شوند و دادستان نیز مكلف است ظرف 3 روز نظر خود را اعلام كند. شاید با تفسیر موسع كلمه اضطرار بتوان در این موارد را‌‌ه حلی ارائه كرد. اما گمان می‌رود این یكی از حقوقی باشد كه باید به طور عادی و بدون اشكال برای خانم‌ها برقرار شود.


وی در پایان خاطر نشان كرد: شخصا از مشكلی كه برای این خانم ورزشكار پیش آمده بسیار متاسف هستم، زیرا صرف حضور خانم‌های ورزشكار در میدان‌های ورزش جهانی از جهت ایجاد و اعتبار برای كشور ما و خانم های كشور ما موضوعیت و اهمیت دارد و حق این است كه بگوییم خانم ‌های ایرانی ویژگی مثبتی دارند كه - بدون اینكه قصد توهین به كسی را داشته باشیم- باید بپذیریم قابل قیاس با وضعیت بسیاری از خانم‌های منطقه نیست.

 

اخباراجتماعی  -  قانون 


ویدیو مرتبط :
قبل و بعد سفر خارج از كشور!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی قوه قضاییه: برای بازگرداندن اموال خارج از كشور «امیرمنصور آریا» اقدام شده است



 

 

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اموال شركت‌های خارج از كشور وابسته به گروه امیرمنصور آریا شناسایی شده و برای بازگرداندن آنها به كشور از طریق پلیس اینترپل اقدام كرده‌ایم.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه‌ی چهارمین همایش مدیران كل ثبت اسناد و املاك سراسر كشور در جمع خبرنگاران افزود: همان‌طور كه در نشست‌های سخنگوی قوه قضاییه گفتیم، برای بازگرداندن اموال شركت‌های وابسته به گروه امیرمنصور آریا كه در خارج از كشور هستند از طریق پلیس بین‌الملل اقدام كرده‌ایم و در این زمینه از اطلاعات كارشناسان و برخی متهمان استفاده می‌كنیم.

وی درپاسخ به این سوال كه آیا قائم‌مقام بانك مركزی ممنوع‌الخروج شده است یا خیر؟ گفت: فعلا كه این فرد آزاد شده است.